• Abra

Bröstförstoring 10

Vad man stavar som en kratta då! Ja ja - huvudsaken att ni fattar iaf!

• Abra

prinsessan_:

1) Hur lång tid tog det innan du bestämde dig för en op? Jag har tänkt på det här i 10 år men är fortfarande i funderingsstadiet.
    Närmar mig dock med snigelsteg.

SVAR: Ska jag va ärlig så vtänkte jag på det i ca 1 dag, sen ringde jag för att bara fråga lite, och vips (!) så hade jag plötsligt bokat både tid för konsultation och op. Det sammanföll så bra med min sem. och fanns inte så många tider kvar. Jag har innan varit hyfsat nöjd med mina bröst, har absolut inte mått dåligt över dem eller så. Och jag har aldrig sett mig själv som en som "har silikonbröst" tidigare, som att "sån är ju inte jag" liksom. Trodde även att de såhg mer konstgjorda ut, och att man aldrig kunde sova/ ligga på mage och att de kändes onaturliga etc. Hade alltså mycket fördomar, och ju mer jag läste och kollade på bilder på nätet, desto mer övertygad blev jag om att jag verkligen skulle genomföra det! Så det va faktiskt en ren spontangrej för mej! Men sån är jag med allt! Känns det rätt och jag vill det - så varfäör gå och grubbla? Jag "råkade" också ha pengar sparat då, som skulle räcka till op. Så det va många faktorer som spelade in.

2) Vad tyckte din ev. partner?
    Min sambo har alltid sagt, delvis på skämt, att han gör slut om jag gör en bröstförstoring. Tror och hoppas att han i slutändan kommer att stötta mig.

SVAR: Men, så kan han väl inte säga heller?? Beror kanske på att han tror att "alla" killar kommer att vilja ha dej efter det, och tror att du kanske kommer att bli förändrad i sättet eller så. Men om du bara säger att du gör det för din egen skull, och att du kommer att va samma person och älska honom fortfarande, då kanske han blir lite mindre mot en op? Säg att det ju bara är han som får se och ta på dem sen! Min sambo är för det, han betalade t.o.m. hälften av vad op kostade (25 000 , och det va för att JAG ville det, inte eg. han. Men han har ju inte heller nåt emot att jag fått fylligare bröst, det kan man ju inte direkt säga! Han har ju tänt på mej mkt förut med, så det har väl inte direkt förändrats nåt. Men visst känner jag mej faktiskt sexigare och kvinnligare ändå! Det är nog det allra roligaste - att jag faktiskt känner mej mer KVINNLIG! För mej är inte bröst i första hand en "sex-grej", utan en "kvinnlighets-grej".

3) Hur kände du inför riskerna? Överväger dom op? Slutar man någonsin att oroa sig?

SVAR: Ju mer jag läste på om riskerna, ju mer insåg jag hur liten risken iaf är nuförtiden att det ska drabba en. Sen tror jag det är viktigt att man väljer en kirurg som är omtalat skicklig - och inte bara för att han är "så trevlig".

Har hört om flera stycken kirurger som misann är "såååå trevliga" på konsultationen etc., och även billiga - men sen blir det en massa komplikationer med bröstimplantaten och så - är inte så sällsynt alls.

Nej, det bästa är att tänka själv, och inte gå på några "försäljningsknep". Finns tyvärr mer eller mindre bra kirurger.

Ang. oro så oroar jag mej ingenting nu (6,5 v. efter op) - och det enda jag oroade mej för innan op va hur ont det skulle göra efteråt och hur det skulle gå att jobba och träna. Men inget annars direkt. Men har jag varit noga med att följa de rekommendationer jag fått om träning och så, för jag vill va rädd om min kropp - det är den värd!

((Kram))

• Abra

snuttungen: Du skrev:

"Håller fullständigt med Abra om att man inte är på VK för att bli kompis med Charles, men som sagt, så himla otrevlig har inte jag heller upplevt honom, mera som en riktigt självsäker kille med en rejäl ego-tripp gällande sin kompetens. Men den har han ju fog för. Jag ser på honom med ett stort leende på läpparna, om man vet i förväg vad han är för en så kan man ta honom med en klackspark.
    Hans skicklighet är värd det."

Hi hi, på pricken så jag menar också! Kunde inte uttryckt det bättre själv!

Men betalade inte du oxå 45 000:- för själva op, och 5 000:- extra för kapselbildningsförsäkring, som gäller i 3 år? Eller är det jag som blandar ihop det?... Kan va så. Men jag vet iaf att kaselbildningsf. ´kostade mer än 2 000:-, och jag tror inte heller den va i hela 5 år...

Lillah: Men spelar det eg. nån roll? Varför inte bara ta det säkra före det osäkra, och vänta tills de 6 rekommenderade mån. gått? Va rädd om din kropp! Så har jag tänkt ang. träning t.ex. - har hört både längre och kortare rekommendationer - men jag tar då hellre de längre för att va på den säkrare sidan. Varför chansa?? Några mån. att vänta till kan väl inte göra så stor skillnad - när du ju väntat hela livet fram till nu??...

prinsessan_ : Ja, att bli behandlad som en prinsessa är ju aldrig fel förståss! Ang. att byta ut implantaten efter ett antal år, det är inget jag pratat med min kirurg Charles om. Det verkar som det är väldigt individuellt - och får man inga komplikationer så kan man ju tryggt ha kvar dem. Sen är de sk "geéhallonen" så pass nya att det inte hunnits göra några forskningsstudier på hållbarhet än. Men utvecklingen går ju framåt - så livlängden på implantaten ökar ju hela tiden när de utvecklar materialen och op.teknikerna. Jag vet såna som fortfarande har kvar samma implantat som de op in på 70-talet, och de är fina och håller än. Så oro dej inte för det du, är bortkastat! Och att byta bara för att byta, det gör man ju inte om det inte blir några komplikationer, som att det spricker. Men sen är det ju så med geéhallonen att fAST de skulle spricka så ändras inte brösten form, för silikonet är så massivt att det stannar kvar i bindvävsfickan broppen själv bildat runt implantatet.

KalasAnnah: Min sambo tycker oxå det va pinsamt när jag berättar om min op, och att han dessutom betalat hälften - det gör att han blir generad för det verkar ju som det är han som velat att jag ska göra det och pushat mej liksom, men så är absolut inte fallet! Det va till 100% mitt eget beslut, och han gillade mej även innan såklart. Men visst klagar han ju som sagt inte nu heller precis! Det har ju bara blivit "lite mer av det goda"!

Hur går det för dej på frisörjobbet nuförtiden då? Är du helt bra nu, som innan op?

((Kram))

• Abra

Hej igen!

Hittade en bra storlekstabell, saom tydligt visar skillnaden mellan DD-och E-kupa, kolla här:

www.missmary.se/

Vissa säger ju att DD=E, men så är det tydligen inte alltså!

• Abra

....sen kan man ju iofs undra VARFÖR det ö h t heter "DD" och inte bara "E,F,G" etc... Jag menar, det heter ju inte "CC" och så!

Sen om man skriver att man har t.ex. "AA", så är ju eg. "AA" STÖRRE än bara "A", precis som "DD" är större än bara "D".

Så ni som skriver att ni har AAAAAA, har eg. då E-kupa då!

• Abra

prinsessan_: De flesta mår inte illa av narkosen. Gjorde inte jag alls iaf, och har inte hört om nån som gjort det heller. Men visst gör ju vissa det säkert. Och ang. smärtan efter op så är den helt OK, den känns även bara då man gör vissa rörelser, och man får ju starka värktabletter - och den sitter bara i i npgra dagar. senast efter bara 1 v. kan man helt sluta med värktableterna, för då känner man sej nästan som vanligt igen. De allra flesta äter bara värktabletter några få dagar. Hur gammal är du förresten - helt apropå?

Misha**: Bara roligt att läsa mer om dej! Trodde faktiskt du va äldre (själv är jag 31), vet inte varför. Roligt att din sambo är färdig med sin utb. nu då! Och tack för länken om energiförbr.!

Ang. det du skrev om omgivningens reaktion - tror du det kan påverka att du hade sk "missbildade" bröst innan op? Att folk mer "har förståelse" för att du op dej då? Jämfört med folk som har mer "normala" bröst liksom, och bara gör det för att bara känna sej mer sexiga liksom (som jag )?...

snuttungen: OK, jo, det låter mer bekant med de priserna! Tack för infon! 5 år är ju bra iaf! Låter ju som du kommer ha en härlig helg! Lite avis är jag allt måste jag erkänna... min sambo är nämligen bortrest i jobb utomlands i flera veckor... Stackars mej va? Så jag får roa mej på egen hand jag - ska på teater och ut och äta med en väninna idag, ska bli kul. Men visst saknar jag att va nära honom och gosa med han... Och när jag hör hans röst i telefonen saknar jag honom ännu mer...*snyft snyft*...

Men skriv gärna mer sen och berätta hur det va! (Så har jag ännu mer att va avis på. )

((Kram))

• Abra

prinsessan: Jag tycker min op p VK är värd varenda krona! ALLT ingår, plus världens bästa service dygnet runt, + övernattning, ljuvlig ompyssling och allt...*suck* Längtar nästan dit igen!!

Jag tänkte fråga er som redan op er med geléhallon - känner ni det också som att brösten är lite kallare nertill (- antagligen påga att silikonet inte kommer upp i samma temp som resten av kroopen)?

Så känner jag det iaf. Sen har jag ingen känsel på undersidan av brösten än - men litar på att det tids nog kommer att komma tillbaks. Hur har ni andra det?

KalasAnnah: Det funkar som innan op för mej på jobbet nu - kan lyfta som vanligt utan att det känns, men försöker tänka mej lite för iaf. Om 1 v. kan jag även börja styrketräna igen lite smått - ser jag fram emot! Har legat väldigt lågt med träningen hittills - och är suuupernöjd med ina boobs!! Jag gillar de bara ännu mer och mer för varje dag! Har inte varit nån komplikation alls!

smilla20: Ja, tvålen finns på Apoteket. (Jag fick med den från VK:s konsultation, den ingick i den, så jag behövde aldrig uppsäka nåt Apotek.)

Nej, nu ska jag snart iväg och jobba 19-6.

Hörs!

Och lycka till T79!! Skriv och berätta om hur det gick!

((Kram))

• Abra

Misha**: Du skrev: " Inte heller att lägga alltför mycket vikt vid det materiella, typ klinikernas utseende, havsutsikt mm..det kan annars lätt bli ditt livs dyraste spa-behandling "

Jag kände det som en liten "pik" mot vad jag skrivit om VK, och det gillade jag inte riktigt. För NATURLIGTVIS är det ALLRA viktigaste kirurgens kompetens, specialinriktining inom plastikkirurgi (allra helst!), hur många som blivit nöjda med resultatet, antal anmälningar och vilka, hur man blir mottagen och behandld etc.! Blir faktiskt lite irriterad på att bara för jag skrivit att VK är som ett "SPA" och att all service ingår etc - så innebär det ju inte att DET på nåt sätt skulle vara det avgörande i mitt val av klinik och kirurg! Herregud - der skulle ju va urfåningt! Jag tar det väl EN gång till:

Varför jag valt VK och varmt rekommenderar det stället att op sej på till andra personer, är I FÖRSTA HAND pga följande faktorer:

1) Charles omtalade skicklighet som kirurg - många är toppennöjda med resultatet och omvårdnaden

2) Hans specialinriktning bröstkirurgi - han är en av de allra bästa i Sverige och föreläser ute i Norden och Europa om sin speciella metod att op (mättekniken etc) - är en populär föreläsare inom bröstkirurgi (han har alltså en speciell mätteknink som han själv utformat - en riktig perfektionist alltså! )

3) Att han har bara ett fåtal anmälningar mot sej

4) Hur jag blivit bemött av sköterskor på kliniken = väldigt bra

5) Att det ingår övernattning på kliniken och dygnet runt service, att de verkligen månar om en, och det känns som äkta, varm omtanke.

Jag skulle VERKLIGEN dra öronen åt mej om kliniken hade som policy att skicka hem en efter en bröstop - det kan ju bli inre blödningar och andra stora komlpikationer - särskilt det första dygnet - och man är dessutom väldigt svag, mör och öm. En klinik som vill skicka hem en efter op skulle jag tycka va oseriösa och inte tog det ansvaret över en som jag tycker de ska efter en sån omfattande op. Tyvärr skickar förvånansvärt många kliniker i Sverige hem folk samma dag som de opererats = verkligen jättedåligt tycker jag!!

...Och ALLT annat - som att VK verekligen är som ett SPA - det är ju bara BONUS och inget annat! Absolut inte AVGÖRANDE för mitt val av klinik!

Hoppas jag slipper nämna detta ÄNNU en gång...*suck*...

• Abra

Misha** (igen): Jag är inte "sur" på dej - gilar vad du skriver annars jättemkt! Så tro inte nåt sånt... Blev bara lite "putt" på att det positiva jag skrivit om VK tas med nån slags "ironi", och det gillar jag inte. Men men - nu har jag fått ur mej det iaf! Så nu vet ni andra det oxå!

Ang. att brösten känns kallare ibland - undrar vad det eg. beror på? Att det inte alltid känns så alltså?...

Kul att du kan träna som vanligt utan att det gör ont redan! Men bra att du är extra försiktig med bröstövn., ska jag oxå va ett bra tag bramöver - i iaf 6 mån efter op. Jag känner som sagt inget alls längre i bröstmuskeln - inte vid nån rörelse nästan. Jag har dock inte tränat som förut än - så jag får väl se hur det känns då när jag börjar mer med det nästa v.

Just det - tänkte berätta om en lite småpinsam "biverkning" som blivit efter op: mina bröst kan PRATA!
    Nej - men nästan - det ser typ så ut!!

Alltså - de RÖR på sej då jag rör på bröstmuskeln - helt vanliga vardagsrörelser alltså!

Och i helgen då jag va ut på krogen och stod vid baren i urringat - så plötsligt rörde sej ena bröstet då jag gjorde en viss rörelse med armen - det liksom "hoppade till2 lite - och killen bredvid kollade lite extra!*fniss*

Men det kanske inte är nåt som märks jättemkt av andra?! Hoppas inte!

Har ni andra oxå "pratande bröst"???

((Kram))

• Abra

rosali1: OK. Har du oxå geléhallon eller?

Och känner du många personligen alltså, som pga "hoppandet" bytt till framför br.muskeln?... (Det skulle iaf inte jag göra, SÅ mkt stör det ju inte...)

Svar på tråden Bröstförstoring 10