• Fejs

Budget - blir tokig!

Hej!

Vill bara skriva av mig lite. Vi satt igår och gjorde en ordentlig budget, kollade vilka räkningar vi får varje månad osv. Det visar sig att det blir mycket mindre än vad vi trott, hälfen ungefär. Känns inte kul! Svårt att göra en bröllopsbudget när man inte vet vad saker och ting kommer kosta, hade kännts bättre om man hade haft lite bättre koll. *suck*

• Svar på tråden Budget - blir tokig!
  • Godisråttan

Jag tycker dina summor verkar rimliga!Det är många som inte räknar in bröllopsresan i själva bröllopsbudgeten så det är nog därför er summa ligger lite högre då jag tror snitt bröllopet ligger på 100 000:-

Och EPB det är ju upp till var och en hur mycket man lägger på sitt bröllop. Du låter aningen negativ

• EPB

Negativ?
    Kanske svårt att uttryck en kritisk röst utan att låta just kritiserande. Men överlag tycker jag att vi tjejer haussar upp det här med bröllop till oanade höjder och belopp. Vi borde kanske någonstans rannsaka oss själva och inse att det minnesvärda och vackra på bröllopet inte har någon koppling till hur mycket pengar vi sprätter iväg. Varför tror vi att allt med bröllop är så dyrt? Jo, för att vi snällt betalar det...
    Dessutom tolkade jag det som att Fejs ville ha lite feed-back på sin budget...

• Akvavit

Har ni redan någon lokal som ni funderar på, och vad ingår i den? Tänker ni catering eller restaurang, egen alkohol eller köpt via restaurangen? Där kan ni säkert pressa lite beroende på lokal...

• Tossi

Klänning-5000 kr (Rimligt)
    Skor-1000 kr (Finns billigare du kan lätt komma undan med 300 -500 kronor)
    Underkläder-1000 kr (Måste du ha nya? Är detta special underkläder annars kan du komma undan med mellan 500 - 750)
    Hår-500 kr (För lite om du inte tänkt att någon nära vän /anhörig ska göra det, räkna minst med 1000)
    Makeup-500 kr (Har ingen anning, tycker det är onödigt själv att betala för något som sällan blir bra när andra gör)
    Övriga tillbehör-1000 kr (Vad räknas in här? Såna här kolumer gör att man inte vet vad man behöver, fundera ut av övrigt betyder istället)
    Kläder (hyrda) till brudgum-1000 kr (Lite lite här med skulle räkna blankt med 1500 kronor, hellre att man räknar för mkt)
    Skor brudgum-500 kr (OM man behöver nya vill säga, han kanske redan har ett par fin skor?)
    Festen (mat+dryck+blommor+städning)-58000 kr (Väldigt luddigt, om det in är i en lokal som allt detta ingår)
    Musik-7000 kr ( Vad innebär musik 7000? Vi har inte lagt en krona på musik, där emot annan underhållning lägger vi 1500. Ska ni ha band? Är det ett måste? Ska ni ha solist, ni känner inte någon?)
    Rinar (förlovning+vigsel)-18 000 kr (Jag anser att förlovningen och vigseln inte är samma budget dela upp det, så ser ni mer vad själva bröllopet kostar)
    Förlovningshelgen-4500 kr (Liksom denna post skulle ni kunna plocka bort, 4500 för en helg är inte så lite det heller, kanske finns ett billigare alternativ, spa?)
    Trycksaker-1200 kr (Verkar som om du tänkt att göra dem själv och då verkar det som en bra väl till tagen summa)
    Transport-7000 kr (vet je var vi ska vara så den är väldigt osäker men typ busstransport för 50 pers)(7000 för transport, nä det går bort, gästerna kan ta sig själva, har ni några special så finns det säkerligen billigare alternativ, samåkning är också en godtanke)
    Blommor-3000 kr ( Kan gå på detta och mer beror på vad du vill ha)
    Fotograf-3000 kr ( Lagom summa om ni bara ska ha porträttfotografering)
    Bröllopsnatten-3000 kr ( Finns billigare)
    Bröllopsres-30 000kr ( Här har vi en stor post, mitt förslag är att kolla på ett annat alternativ, ni kan åka på en till smekmånad senare.)
    Respengar-10 000kr (Tror inte ni gör av med 10 000, men det är en bra summa)

Hoppas du fått ett hum om det hela nu :)

• Duchess

Bra kommentarer från Tossi, tycker jag!

En fundering jag har är vad som ingår i de 58 000 ni avsatt för festen. "Mat, dryck, blommor, städning" har du skrivit. Men vad innebär det exakt?

* ingår lokalhyran? Hur länge disponerar ni lokalen?
    * vilken mat ingår? Kan man välja ett billigare alternativ?
    * blommor antar jag är dekorationer. Kanske billigare att göra det själv?
    * ingår både alkohol och alkoholfria drycker? Ska ni ha bar? Ingår bartenderns tjänster i så fall?
    * ingår porslin, glas, bestick, dukar, servetter, bordsdekorationer mm?

• Limbolight

Fejs:
    ungefär så här blir vår budget.
    klänning köpt på e-bay 945:-
    underkjol, samma, 280:-
    brudskor 150:-
    tiara 150:-
    smycken 400:-
    Hår och smink 1600:-
    buffé, min bror fixar 2000:-
    dricka från tyskland 1800:-
    lokal, betalar mamma, 1500:-
    Barnens kläder e-bay 500:-
    Brudgummens kläder hyrd frack+ skor 950:-
    brudbukett, min syster gör med blommor från mina grannars trädgårdar 100:-
    tärnbuketter, samma 100:-
    pynt o dekorationer 500:-
    liveband 3500:-

summa: 14 475:-

Vi blir ca 30 personer.
    Ett tips är att sprida ut kostnaderna över året. Jag köpte t ex klänningen en månad, tiaran en annan. Skor hittade jag på rean i sommras, dekorationer mm lite då och då. På det viset känner man inte av kostnaderna på samma sätt!

• Limbolight

Vi ska förresten önska oss bidrag till bröllopsresan i present!
    fotograferar gör en vän till oss, vet inte exakt vad hon vill ha ännu.
    Trycksaker på vistaprint o önskefoto blir ca 150:-
    bröllopsnatten 1300:-
    solist 300:-

så.. 16 225:- om jag inte glömt nått mer!

• Sweetpea

Vår budget för bröllopet imorgon ser ut såhär, för 25 gäster till middag och ytterligare 150 stycken till fest på kvällen:

Kläder: 5000 (för oss båda)
    Vigselring: 5000
    Transport: 7000 (båt)
    Trycksaker: Present, porto och gästbok 500 kr
    Trerätters för 27 personer: 16000 kr
    Taxi till fest för 27 personer: 2000 kr
    Tårta till 150 personer: 2000 kr
    Alkohol till skål och fest: 6500 kr
    Nattmackor och snacks: 1000 kr
    Band: 2500
    DJ: Kompis, gratis

Alltså firar vi imorgon med våra 25 närmaste till vigsel och middag, och fest på kvällen för alla vi känner för 47500 kronor. Det känns som värde för pengarna! Men vi har varit ganska budgetmedvetna och utnyttjat många kontakter. Det enda som är extravagant är båten som kör oss till restaurangen, men det är också den som kommer att sätta pricken över i.

• Sweetpea

Pengar till resa har vi önskat oss. Vi får se hur det blir med det, men vi planerar att resa först nästa sommar, så vi har gott om tid att spara till det.

• Fejs

Tar en i taget.
    Tossi:

Klänning-5000 kr (Rimligt) OK
    Skor-1000 kr (Finns billigare du kan lätt komma undan med 300 -500 kronor) Kanske
    Underkläder-1000 kr (Måste du ha nya? Är detta special underkläder annars kan du komma undan med mellan 500 - 750) Beror på klänningen, har svårt att hitta BH i vanlig affär och jag vill gärna ha nått litet extra, strupeband el nått och nya trosor.
    Hår-500 kr (För lite om du inte tänkt att någon nära vän /anhörig ska göra det, räkna minst med 1000) OK
    Makeup-500 kr (Har ingen anning, tycker det är onödigt själv att betala för något som sällan blir bra när andra gör) Har svårt att sminka mig själv.
    Övriga tillbehör-1000 kr (Vad räknas in här? Såna här kolumer gör att man inte vet vad man behöver, fundera ut av övrigt betyder istället) Om det är något jag inte tänkt på.
    Kläder (hyrda) till brudgum-1000 kr (Lite lite här med skulle räkna blankt med 1500 kronor, hellre att man räknar för mkt) OK
    Skor brudgum-500 kr (OM man behöver nya vill säga, han kanske redan har ett par fin skor?) Ja han har inga
    Festen (mat+dryck+blommor+städning)-58000 kr (Väldigt luddigt, om det in är i en lokal som allt detta ingår) Festen, jag har tagit in offerter från ca 20 olika ställen och tagit det billigaste. då ingår det dryck, trerätters, tårta, blomdekoration, städning, lokalhyra, porslin, personal, snacks, vickning, samt alkohol som vi köper i Tyskland.
    Musik-7000 kr ( Vad innebär musik 7000? Vi har inte lagt en krona på musik, där emot annan underhållning lägger vi 1500. Ska ni ha band? Är det ett måste? Ska ni ha solist, ni känner inte någon?) Känner ingen, detta avser både solist i kyrkan och en dj el liknande på festen
    Rinar (förlovning+vigsel)-18 000 kr (Jag anser att förlovningen och vigseln inte är samma budget dela upp det, så ser ni mer vad själva bröllopet kostar) Ja men vi beräknar budget från och med nu och framåt. Då måste vi planera in sådana utgifter under året. (Vill gifta oss inom ett år från förlovningen)
    Förlovningshelgen-4500 kr (Liksom denna post skulle ni kunna plocka bort, 4500 för en helg är inte så lite det heller, kanske finns ett billigare alternativ, spa?) Alternativt spa är lika dyrt, har kollat. Med detta ingår resa, lunch också.
    Trycksaker-1200 kr (Verkar som om du tänkt att göra dem själv och då verkar det som en bra väl till tagen summa) Olika åsikter verkar det som.
    Transport-7000 kr (vet je var vi ska vara så den är väldigt osäker men typ busstransport för 50 pers)(7000 för transport, nä det går bort, gästerna kan ta sig själva, har ni några special så finns det säkerligen billigare alternativ, samåkning är också en godtanke) Får nog dra ner påd en kostanden, 1500 kr för limo?
    Blommor-3000 kr ( Kan gå på detta och mer beror på vad du vill ha) Brudbuketten, ill ha typ denna www.olles.nu/brudbuketter/4.jpg
    Fotograf-3000 kr ( Lagom summa om ni bara ska ha porträttfotografering) OK, vill ah för hela dagen/kvällen
    Bröllopsnatten-3000 kr ( Finns billigare) Får kolla det
    Bröllopsres-30 000kr ( Här har vi en stor post, mitt förslag är att kolla på ett annat alternativ, ni kan åka på en till smekmånad senare.) Nope
    Respengar-10 000kr (Tror inte ni gör av med 10 000, men det är en bra summa) Man vet aldrig vad som händer på en resa, lite backup vill vi ha.

• Fejs

Duchess:

* ingår lokalhyran? Hur länge disponerar ni lokalen? Ja, till kl.3
    * vilken mat ingår? Kan man välja ett billigare alternativ? Kankse inte inne på detaljer ännu
    * blommor antar jag är dekorationer. Kanske billigare att göra det själv? Brudbuketten + ev dekoration
    * ingår både alkohol och alkoholfria drycker? Ska ni ha bar? Ingår bartenderns tjänster i så fall? Dyrcken ja, bar ja, bartenderns tjänster -nej inte tänkt på
    * ingår porslin, glas, bestick, dukar, servetter, bordsdekorationer mm? Ja

• Fejs

Limbolight: "Ett tips är att sprida ut kostnaderna över året. Jag köpte t ex klänningen en månad, tiaran en annan. Skor hittade jag på rean i sommras, dekorationer mm lite då och då. På det viset känner man inte av kostnaderna på samma sätt!"
    ja det är så vi tänkte göra men det är ju nu under året vi ska lägga ut och vi måste kunna göra en budget för året. Alltså. Vi ha noll på sparkontot nu, börjar spara så mycket vi kan varje månad som ska gå till bröllopet och allt runt ikring även förlovningen. Förlovar oss första advent och gifter oss i oktober-november nästa år.

• Jungblom

Jag hette tidigare Tossi här.

Jag tycker det verkar som du bestämt dig för att spendera mkt pengar redan och inte riktigt är villig att skippa lite lyx för att kunna få till ett bröllop inom önskad tidsram.

Mitt förslag är då att ni skjuter upp det lite. Ni kan nog få ner kostnaden till ca 130 000 - 140 000 men inte mkt mer, inte med din inställning du verkar ha.
    Då känns det nästan som om det är bättre att ni spara ihop pengarna och får de bröllop ni verkar vilja ha. Annars så får ni nog faktiskt tänka över kanske låna av era föräldrar eller om de vill bidra?

Lycka till med ert bröllop, hoppas verkligen ni får en underbar tid framtills den stora dagen!

• Fejs

Ja jag känner just nu att det kommer ordna sig på nått sätt...
    Tack!

Svar på tråden Budget - blir tokig!