• Fejs

Budget - blir tokig!

Hej!

Vill bara skriva av mig lite. Vi satt igår och gjorde en ordentlig budget, kollade vilka räkningar vi får varje månad osv. Det visar sig att det blir mycket mindre än vad vi trott, hälfen ungefär. Känns inte kul! Svårt att göra en bröllopsbudget när man inte vet vad saker och ting kommer kosta, hade kännts bättre om man hade haft lite bättre koll. *suck*

• Svar på tråden Budget - blir tokig!
  • Monken

Du får skriva in den på samma sätt du skriver ett inlägg.

• Fejs

Min budget för 70 pers:

Klänning-5000 kr
    Skor-1000 kr
    Underkläder-1000 kr
    Hår-500 kr
    Makeup-500 kr
    Övriga tillbehör-1000 kr
    Kläder (hyrda) till brudgum-1000 kr
    Skor brudgum-500 kr
    Festen (mat+dryck+blommor+städning)-58000 kr
    Musik-7000 kr
    Rinar (förlovning+vigsel)-18 000 kr
    Förlovningshelgen-4500 kr
    Trycksaker-1200 kr
    Transport-7000 kr (vet je var vi ska vara så den är väldigt osäker men typ busstransport för 50 pers)
    Blommor-3000 kr
    Fotograf-3000 kr
    Bröllopsnatten-3000 kr
    Bröllopsres-30 000kr
    Respengar-10 000kr

Summa: 155 000 kr

Verkar det rimligt?

• Monken

Ja, eftersom du räknar in förlovningen höjs ju priset en aning. Jag och min m2b förlovade oss i Januari, så det räknas inte in i bröllopsbudgeten.
    Skor tänker jag nog inte lägga mer än 500:- på.
    För oss är det inte viktigt med band, vi ska ha min laptop istället.
    Är det viktigt med så mycket pengar på förlovningshelgen? Ni ska ju lägga massa pengar på bröllopsdagen. Satsa på det istället tycker jag :)

Middagssumman känns rimlig (vi har typ samma kuvertpris) om man hyr på värdshus eller likanade. Om man ordnar själv på bygdelokal kommer man mycket billigare undan. Själva ska vi vara på ett värdshus. Jag betalar gärna för att lämna bort allt ansvar när det gäller mat & dryck biten. Men då kostar det ju också.

Detta med transport. Jag och min m2b har pratat mycket om det. Jag tycker inte att det åligger brudparet att prdna med sånt. Det är väl upp till gästerna hur de gör. Det är ju inte viktigt att alla ska dricka alkohol, ellerhur?!

Vi kommer att åka på bröllopsresa ca 5 månader efter bröllopet och har därför möjlighet att spara till den på lönerna efter. Den ingår därför inte i vår budget.
    Vi kommer dessutom att önska oss pengar till resan som bröllopspresent.

• Fejs

Problemet med att inte ta med transport är att vi har en del utländska gäster. Vet inte hur de i så fall skulle komma till festlokalen...

För oss är förlovningen något viktigt och något väldigt speciellt, inte bara att trä på ringen på fingret utan det ska vara lite romantiskt och speciellt. Fått tag i ett fantastiskt erbjudande på ett hotell i Stockholm, ett rum med egen pool och bastu på rummet samt drinkar och mat bla.

• Troll-P

Om ni ska åka på bröllopsresa på måndagen så låter det onödigt med 3000:- för bröllopsnatten. Vi ska bo på hotell men skippar bröllopssviten, kostnaden blir ca 1300:- för ett riktigt lyxigt hotellrum som vi hittat.

• Monken

Jag menar inte att förlovningen inte är speciell.Vi "trädde inte bara på oss ringen" heller, men eftersom du bad om kommentarer på din budget så fick du det, :)
    Bröllopsdagen är ju också viktig och speciell, ellerhur?!

• Fejs

Allt kanske blir lättare när man väl börjar handla och bestämma sig, då får man ju exakta siffror...

• EPB

Jag skulle aldrig i hela mitt liv lägga 155' på ett bröllop. Visst ska det vara minnesvärt och fint men det är inte pengarna som styr det. Låt gästerna ta sig själv mellan kyrka och festplats, ni bjuder ju på allt annat. Själva festen är ju hur dyr som... Vi själv anordnar buffé (köpt) och bjuder på en del vin/sprit för ungefär 300:-/kuvert. Då ingår städning, servering och lokal. Visst ska man sedan ha en fin klänning men du har den en dag, sen aldrig mer... Lägg pengarna istället på ringarna, dem kommer du se varje dag i resten av ditt liv, förhoppningsvis. Kan du inte be någon om hjälp sedan med blommor, smink eller hår? Folk älskar att hjälpa till vid bröllop och det blir ett fint minne med gemenskapen innan...
    Däremot tror jag att du tagit i underkant på trycksaker, jag har gjort allt själv med inbjudningar osv och hamnar nästan på den summan bara i inköp av materialet. Slutligen, titta på det här med att bara ha solist i kyrkan och på festen hyra in DJ-in-a-box...

• cessi

Buss kostar inte så mycket, det beror i och för sig på hur långt ni ska åka men vi har hyrt buss i jobbet och åkt ca. 20 min och då har en buss för 50 kostat mellan 1000 och 1500.

Svar på tråden Budget - blir tokig!