• Godisråttan

Vad har ni för budget?

Klänning-3000:- (tänkte beställa fr Kina)
    Skor-400 kr (din sko el liknande)
    Underkläder-800 kr
    Hår-0 kr (Frisör i släkten)
    Makeup-0 kr Gör själv. litar inte på andra..
    Kläder (hyrda) till brudgum-1500 kr
    Skor brudgum-0 kr-Har redan
    Festen (mat+dryck+städning)-50000 kr (vi köper vin o sprit själva men betalar catering för mat och servering)
    Musik-5000 kr ( liveband eller vad kostar det?en el 3personer)
    Solist i kyrkan-500kr
    Ringar (förlovning+vigsel)-30 000 kr (Jag vet att det är mycket)
    Förlovningshelgen-1500 kr
    Trycksaker-2000 kr
    Transport-500kr
    Blommor-0 kr(har presentkort på interflora)
    presenter till gäster-2000kr(vet ej ännu)
    Fotograf-2000 kr (har en väninna som är fotograf)
    Brunch dagen efter-2000kr(vet ej hur många som ska vara med)
    Bröllopsnatten-3000 kr ( Finns billigare)
    Bröllopsresan-30 000kr ( vi ska två veckor till mexico,vet ej säkert budget där)
    Respengar-10 000kr
    143200:-
    Vad tycker ni?Skriv ner era budgetar.

• Svar på tråden Vad har ni för budget?
  • Waersta

om det inte är så att man känner någon i ett band. Vårat spelar gratis.

• Ickaflicka

Jo, det förstås! Men det gäller ju för alla poster i budgeten!

• Ickaflicka

Vi ska be så många gäster som möjligt om hjälp med olika göromål, men i gengäld kommer vi att bjuda dem på övernattning och betala för allt material (tex fotosaker, smink, hårgrejjor) så helt gratis blir det ju sällan...

• Fröken Figo

350 000 är budgetten

de största posterna är fotograf för 36 000 (the Champagne group)
    ringar för 30 000
    maten hela helgen (vi står för allt i tre dagar för 100 gäster) vet jag inte än, väntar på offert men 70 000 kanske?
    dryck 30 000
    blommor 15 000
    trycksaker 8000
    servetter + askar osv fr Calligraphen 4000
    gästers boende 50 000

vi får allt från min pappa men har valt att betala vissa saker själva som ringar och fotograf (ringar känns självklart att vi står för och fotografen är så dyr så jag vill inte att han ska blandas in i det... tror inte pappor förstår varför man behöver profsfotograf för den summan)

jag tycker vi har stor budget men vi har ändå valt ett ganska enkelt upplägg. bröllopet är på landet i en rustik lokal. de stora kostnaderna kommer av att vi betalar allt för gästerna, även transporter osv

• Fröken Figo

min klänning är hyfsat billig: 5000

då får jag den uppsydd efter mina mått i Sverige i thaisiden. Ett riktigt fynd tycker jag! Mamma o jag ska göra små ändringar på den (lägga till detaljer)

• sanmag

Jag är så förvånad att alla kommer undan så himla billigt...!
    Fröken Figos budget och vår är ungefär samma..svårt att komma undan under 200000 i alla fall...hrm....
    för bara lokal med ca 100 pers och mat o dryck (1500kr/kuvert)är ju 150000 kr...
    Man gifter ju sig bara en gång...då får det väl kosta lite..
    trist att vissa verkar "snåla" på sin stora dag...
    men det är ju upp till var och en..men men...

• FredOchSara

Ung. 150 000 har vi sagt...
    Då är inte bröllopsresan medräknat...den hoppas vi få i present :P

Vi kommer ha ca 100 personer..

• FredOchSara

Tänk på att alla har olika förutsättningar. Jag och många med mig gläds för er skull som har möjlighet att lägga 350" på ett bröllop. Att du tycker det är "trist att vissa verkar snåla på sin stora dag" visar bara på skev verklighetsuppfattning.

sanmag skrev 2007-11-10 18:32:55 följande:
    Jag är så förvånad att alla kommer undan så himla billigt...!Fröken Figos budget och vår är ungefär samma..svårt att komma undan under 200000 i alla fall...hrm....för bara lokal med ca 100 pers och mat o dryck (1500kr/kuvert)är ju 150000 kr...Man gifter ju sig bara en gång...då får det väl kosta lite..trist att vissa verkar "snåla" på sin stora dag...men det är ju upp till var och en..men men...
  • marina77

jag räknar med att vi blir ca 40 gäster och budgeten ligger på ca 170 000kr.
    Kläder 20 000
    blommor 3000
    kuvert för 40 pers ca 40 000
    öppen bar ca 10 000
    bröllopsnatt 1000
    trycksaker 2000
    frisör 2000
    transport 1000
    ringar 30 000
    resa 20 000
    morgongåva (var sin vintage rolex ca 40 000)

det kommer dock säkert plussas på med en massa oförutseeda utgifter:)

• AnnaochHenrik
    sanmag skrev 2007-11-10 18:32:55 följande:
    hrm....för bara lokal med ca 100 pers och mat o dryck (1500kr/kuvert)är ju 150000 kr...Man gifter ju sig bara en gång...då får det väl kosta lite..trist att vissa verkar "snåla" på sin stora dag...men det är ju upp till var och en..men men...
    Jo, men lååångt under 1500/person går det ju att komma utan att snåla. Vi kommer gifta oss med 100 gäster, ha festen i en fin lokal, stå för all mat och dryck och inte spara på något, ändå kommer vi inte över 90.000 hur jag än räknar... Jag säger inte att det är fel att lägga en massa pengar, men man behöver inte snåla bara för att man kommer undan billigare! Ett bröllop som inte kostar någonting alls, är över på två minuter utan gäster eller fest behöver ju inte vara sämre än ett miljonbröllop...
  • sanmag

oj vad folk tog illa upp...var inte menat så..bara svårt att förstå hur ni kan komma undan så "billigt"..???

• mrsD

vi kommer undan "billigt" för vi väljer buffé utan personal, o egen sprit

o inte så dyra ringar, ingen resa med i budgeten osv.. men jag hade gärna haft en bröllop för, tja, mer pengar, om vi hade haft råd

• 16 aug

sanmag: hmm det dyraste kanske inte allid är det finaste?

• sussa84

vi har räknat med 70-75 000 men då är inte bröllopsresan på c.a 50.000 inräknad. vi kommer bjuda c.a 50 gäster och ha catering med personal.

• lillaj

Vet ej exakt än vilken budget vi har men efter att ha summerat på ett ungefär så landar det kring 50000 och då är det precis så som vi vill ha det med äkta champagne och ring till mig för 8-10000 (beroende på vart vi köper den). Kan säkert tillkomma för mat eftersom vi inte bestämt ställe än och exakt upplägg.. Fotograf och resa är inte inräknat så där tillkommer två STORA poster.

• Fröken Figo

Jag tycker det är bra om man lyckas komma billigt undan! Nu gör inte vi det, men det känns verkligen värt det för oss. Jag tycker ändå vi får mycket valuta för pengarna. Det blir mitt drömbröllop helt enkelt.

Glömde säga att resa inte är inräknat i budgeten. Och inte ringarna egentligen. 350 000 blir för partajet en hel helg för 100 personer. Kanske närmare 120 personer. Men då ingår mkt!

• Paoje

Våran budget, har inte räknat så mkt men på ett ungefär kommer de bli såhär! Kommer att ha ett bröllop för typ 50 pers.

Klänning- 2500:-, en helt ny som säljs via klädjätten de säljer Nixas kläder. Skitfin är den!
    Skor- Tänker köpa sommarskor när de rear ut dem, så typ 500. (vi har vinterbröllop)
    Underkläder- Inga märkvärdiga. Typ 300 kanske
    Hår- Klipper oss några dagar innan, på själva dagen får vi hjälp av syrran.
    Makeup- Syrran fixar!
    Kläder till brudgum - 1800
    Skor brudgum- 500?
    Festen (mat+dryck+städning)- 12.000 kanske? (lokal gratis, bra och billig cateringfirma med bra rykte,dricker ej alkohol)
    Ringar- 4000
    Trycksaker-2000 kr
    Blommor-max 1000
    Fotograf- Gratis - Det har vi i släkten!

Totalt blir detta 24.600. Känns skönt att det inte barkar iväg hur långt som helst.

Svar på tråden Vad har ni för budget?