Har inte läst alla svar och inlägg - sorry! Men känner starkt att jag MÅSTE ge lite feedback.
Det allra, allra första och viktigaste vad gäller möhippor och svensexor är att DEN ANDRA är aktiv i igångstartandet - om ingen annan är det. Och att DEN ANDRA hjälper till med kontaktlistor, telefonnummer m.m. och berättar vilka som är bjudna så ALLA kan bli inbjudna. Det handlar inte på något sätt om att man ber om en möhippa genom sin respektive.
Själv mailade jag ut en gästlista till bestman precis innan han kom på att be om det själv. Jag fick veta datum men ville inte veta något annat med risk för att försäga sig. De kollade lite småsaker med mig ändå så allting skulle bli bra.
I efterhand fick jag höra att en av mina kompisar, ganska nya men nära, ringde min respektive dagen efter hon muntligen fått höra att vi skulle gifta oss. Men han berättade givetvis ingenting för mig om detta *ler*.
Jag var superinställd på att få en möhippa och gick och väntade, och så fort någon ville hitta på något anade jag ugglor i mossen. Efter tre helger utan att någonting hänt, och utan att någon av mina kompisar ens gjort en min av att någonting var på gång blev jag orolig. När de dessutom bokade upp mig på "vanliga" aktiviteter de två sista lördagarna innan bröllopet bröt jag ihop totalt!
Det var på torsdagen. Min älskade tröstade mig och sa att om ingen av mina kompisar fixade en möhippa så skulle han köpa champagne och croasainter och TVINGA dit de som bodde närmast dagen innan vi åkte till bröllopsorten. Sedan skulle de hälla i mig champagne och tvångsmata mig med croasangerna tills jag fått nog. OJ vad jag skrattade när han bredde på om vad de skulle göra. Men jag var fortfarande osäker på om det verkligen skulle bli en hippa.
På lördagen så kom de, klockan 8 *gäsp*. Och det blev en hippa trotts allt.
Med denna långa historia vill jag säga att 1. bara för att man är övertygad om att det inte blir någon hippa så betyder inte det att det inte blir någon. Och 2. det är din m2bs förb****** skyldighet att se till att dina lata kompisar hittar på något till dig (som sagt, om de inte redan har gjort det dvs), oavsett om det är dina eller hans från början. Det MINSTA de kan åstakomma är väl att komma över med en flaska champagne och några croasanger, och om inte alla kan så kanske några kan göra det! Och som sagt, någon kanske måste säga till om att ingen annan har fixat.
En annekdot till. För 1,5 år sedan var jag bjuden på bröllop till min m2bs kvinliga fd jobbarkompis. Vi hade väl umgåts en hel del alla fyra men jag såg henne mest som min m2bs vän och tänkte att jag nog inte ens skulle bli bjuden på möhippan. När sedan hennes blivande mailade ut kontaktuppgifter till alla tjejer såg jag att vi bara var 6st på sändlistan och kände genast att det nog var läge att vara med. Alla hennes närmare kompisar hade hundra saker att göra och hade inte tid att fixa, så det hela slutade med att jag höll i alla trådar under möhippan. Det var kanonkul och nu är vi jättebra vänner. Men som sagt, hade jag inte hört något om någon möhippa där så hade jag tagit för givet att den blivit av och jag inte blivit inbjuden.
Lycka till! Jag håller tummarna för dig för jag vet hur otroligt ledsen jag var för några veckor sedan när jag gett upp hoppet. *Kram*