• ~Norpan78~

ingen möhippa - deppad och ledsen :-(

Vet att jag inte kommer få någon möhippa

Umgås mest med min blivandes kompisar + deras flickvänner samt några egna kompisar och jag trodde verkligen att någon skulle dra igång en möhippa men nej ingen tar tag i det.
    Är så deppad just nu, de jag trodde var mina vänner är uppenbarligen inte det, vi har i alla fall inte samma syn på vad en vän skulle göra för varandra.

Vet inte om jag är onödigt ledsen men jag hade aldrig låtit någon av dom gifta sig utan att fixa en möhippa.
    Är så besviken och tror att jag kanske borde omvärdera de jag umgås med.

Någon som är i samma sits eller har några goda råd om hur man ska släppa detta?

• Svar på tråden ingen möhippa - deppad och ledsen :-(
  • Eia

tro mig, i know the feeling!
    Jag är också helt övertygad om att jag inte får nån möhippa.. de är ju faktiskt inte hela världen utan de är själva vigseln som spelar roll.. men de känns som att de hör lite till alltihop.. visst.? ja har dock bara berättat för mina 2 närmsta vänner att vi ska gifta oss (blir borgligt) och ja har mycket svårt att tänka mig att de tänker på att ordna nåt överhuvudtaget!! ( är bara 20 så inte så orienterade på området).. Men ja tar tag i de själv, ja vet att dem är mina vänner o älskar mig o dem gör de inte me "flit".. så då kör vi en utekväll o roar oss friskt i alla fall!!

• fjäskan

Hej Hej !
    Nu ska jag inte gifta mig än, tyvärr
    Men ni som ska och vet säkert att ni inte kommer få någon möhippa kan väl fixa en gemensamt. Allså brudar från BT fixar sin egen hippa ! Skulle kunna bli hur cool som helst och ja hade gärna hoppat på om jag var brud.

Hoppas ni får en fin bröllopsdag och ett vacket liv.
    kram kram på er

• kokarorinon

Det är min största ångest, att ingen ska hippa mig. Men jag tror jag har en lösning då jag tänkte att i samband med att jag ger inbjudan till vännen så berättar jag samtidigt att jag vill ha henne som tärna så tänker jag ge henne boken "möhippa.." i present som en kul grej, och fattar hon inte vinken så låser jag kyrkporten. Men skulle jag inte göra det så skulle det nog inte bli nåt eftersom mina vänner inte känner varandra, dom bor utspritt och är inget större 'go' i dom...
    Men jag håller med tidigare talare, dom är säkert bara avundsjuka!!

• helenekl

TS: det var en tjej på ett forum jag hänger på som skrev att hon inte skulle få någon hippa och frågade oss om vi kunde tänka oss att göra en forumträff/möhippa för henne.
    Vi blev 13 stycken som åkte till Stockholm och hade jättekul!
    Vi hade ändå pratat om att ses irl så det kändes som att man skulle ta chansen när den kom.

Det var någon innan som skrev att ni som itne tror er få någon hippa kan göra det tillsammans... det är ingen dum idé alls tycker jag !

KRAM och lycka till

• cellabella

Jag tror att dina kompisar kanske inte fattar att du tycker möhippa är så viktigt och att det är dom ska ska ordna den till dig. Förra året när en nära vän till mig gifte sig kom inte jag på hennes möhippa eftersom jag redan hade bokat in mig på ett kalas, ännu mindre skulle jag få för mig att hålla i den. Inte för att jag inte bryr mig, utan för att jag inte fattar att en möhippa är en stor grej. När jag gifter mig nästa år har jag inte ens tänkt tanken på att jag ska få en möhippa, det blir en rolig överraskning om det händer! Alltså, jag försöker säga att många kanske inte ser möhippa som en viktigt sak, ännu mindre de som inte gift sig än och inte är så insatta i alla bröllopsbestyr. Jag hade t ex ingen aning om att alla hade möhippa innan det gifter sig och en massa andra saker som hör bröllop till innan jag började planera själv. Hoppas du förstår vad jag menar!

• Fröken Figo

Dra i gång en själv! Skit i alla traditioner och tvång. Gör det du känner för. Det behöver inte bli en traditionell hippa utan fixa middag hemma hos dig när m2b är borta och dra med tjejerna ut på stan. Och om du vill: gå förbi ett spa innan! Det viktiga är ju att ha kul med sina kompisar... Resten är bara detaljer.

• ~Norpan78~

Tack alla söta för era svar!

Att fixa en egen hippa som många föreslår är jag inte så förtjust i.
    Dels för att själva hippan i sig inte är viktigt för mig det är att de inte bryr sig tillräckligt för att göra något för mig, att vi tydligen inte är tillräckligt bra vänner som jag är ledsen över.
    Jag struntar i själva hippan men har ju just fått insikten att jag inte har några närmare vänner och det gör mig så ledsen.

• Silverax

Hallå,
    Jag kommer heller ej bli hippad! Förr var det nästan det värsta som kunde hända och därför ville jag heller ha ett stort bröllop. Sen kändes det som det inte spelar så stor roll. Tills nu...
    Nu ska nämligen min sambo få sin svensexa i helgen och jag är jätteavis. Det är dessutom den enda lediga helgdagen innan bröllopet och att jag skulle bli hippad samma dag finns inte eftersom vi har barn.
    Besviken är jag men inte överraskad.

• Skottdagen2008

Ju mer jag läser om alla som inte blir hippade ju mer nervös blir jag att inga av mina nära vänner drar igång något heller. min m2b kommer DEFINITIVT att få svensexa. Mina vänner är lite mer av typen, kanske någon annan tar tag i det. Jag håller tummarna.

Silverax:
    jag håller tummarna för att du blir överraskad.

• Silverax

Skottdagen - tack för omtanken men jag är 100 på att det inte blir någon hippa.

• Whirlie

Har inte läst alla svar och inlägg - sorry! Men känner starkt att jag MÅSTE ge lite feedback.

Det allra, allra första och viktigaste vad gäller möhippor och svensexor är att DEN ANDRA är aktiv i igångstartandet - om ingen annan är det. Och att DEN ANDRA hjälper till med kontaktlistor, telefonnummer m.m. och berättar vilka som är bjudna så ALLA kan bli inbjudna. Det handlar inte på något sätt om att man ber om en möhippa genom sin respektive.

Själv mailade jag ut en gästlista till bestman precis innan han kom på att be om det själv. Jag fick veta datum men ville inte veta något annat med risk för att försäga sig. De kollade lite småsaker med mig ändå så allting skulle bli bra.

I efterhand fick jag höra att en av mina kompisar, ganska nya men nära, ringde min respektive dagen efter hon muntligen fått höra att vi skulle gifta oss. Men han berättade givetvis ingenting för mig om detta *ler*.

Jag var superinställd på att få en möhippa och gick och väntade, och så fort någon ville hitta på något anade jag ugglor i mossen. Efter tre helger utan att någonting hänt, och utan att någon av mina kompisar ens gjort en min av att någonting var på gång blev jag orolig. När de dessutom bokade upp mig på "vanliga" aktiviteter de två sista lördagarna innan bröllopet bröt jag ihop totalt!

Det var på torsdagen. Min älskade tröstade mig och sa att om ingen av mina kompisar fixade en möhippa så skulle han köpa champagne och croasainter och TVINGA dit de som bodde närmast dagen innan vi åkte till bröllopsorten. Sedan skulle de hälla i mig champagne och tvångsmata mig med croasangerna tills jag fått nog. OJ vad jag skrattade när han bredde på om vad de skulle göra. Men jag var fortfarande osäker på om det verkligen skulle bli en hippa.

På lördagen så kom de, klockan 8 *gäsp*. Och det blev en hippa trotts allt.

Med denna långa historia vill jag säga att 1. bara för att man är övertygad om att det inte blir någon hippa så betyder inte det att det inte blir någon. Och 2. det är din m2bs förb****** skyldighet att se till att dina lata kompisar hittar på något till dig (som sagt, om de inte redan har gjort det dvs), oavsett om det är dina eller hans från början. Det MINSTA de kan åstakomma är väl att komma över med en flaska champagne och några croasanger, och om inte alla kan så kanske några kan göra det! Och som sagt, någon kanske måste säga till om att ingen annan har fixat.

En annekdot till. För 1,5 år sedan var jag bjuden på bröllop till min m2bs kvinliga fd jobbarkompis. Vi hade väl umgåts en hel del alla fyra men jag såg henne mest som min m2bs vän och tänkte att jag nog inte ens skulle bli bjuden på möhippan. När sedan hennes blivande mailade ut kontaktuppgifter till alla tjejer såg jag att vi bara var 6st på sändlistan och kände genast att det nog var läge att vara med. Alla hennes närmare kompisar hade hundra saker att göra och hade inte tid att fixa, så det hela slutade med att jag höll i alla trådar under möhippan. Det var kanonkul och nu är vi jättebra vänner. Men som sagt, hade jag inte hört något om någon möhippa där så hade jag tagit för givet att den blivit av och jag inte blivit inbjuden.

Lycka till! Jag håller tummarna för dig för jag vet hur otroligt ledsen jag var för några veckor sedan när jag gett upp hoppet. *Kram*

• Septembercess

jag drog i gång en svensexa för min kille, bokade lite gocart mm, han har inga nära kompisar här i sverige så hans manliga familjemedlemmar och min pappa och farbror åka och hade en liten svensexa!

• Balinda

men hur kan du veta att dem ej planerar något? meningen är ju att man ska bli överraskad.. det kanske föregår en himlans massa planerande bakom din rygg..
    Kan det vara så?

• SaLs

Hejsan, jag gifte mig i augusti i år och fick inte någon hippa....Inte heller min man fick en svensexa. Både han och jag blev lite besvikna men vi kan ju inte tvinga någon att fixa!
    Visst kan man dra ihop något själv men man vet ju inte tills in i det sista om någon har fixat något och själva saken med en hippa/svensexa är ju att ens vänner gör något för en innan bröllopet. Alla vänners hippor jag har varit med och fixat och varit med på som kom på bröllopet hjälpe inte eftersom intresset tydligen inte fanns där.

• Whirlie

Balinda
    Det värsta är att man INTE vet *ler*. Informera din M2B om att du LÅSER kyrkporten för dina vänninnor om det inte blir något, så ska du nog se till att han får liv i de ev. sovande flick-kompisarna. Sedan är det bara att blunda och be!

Hoppas du får en hippa! Lycka till!

• 071201

Ska spendera en helg tillsammans med min kusin i deras stuga i varberg i slutet av oktober. Äta gott, läsa böcker, prata utan att bli avbruten av någon. Det ska bli så skönt, vi kallar det möhippa för att det ska vara lite mer "lagligt" att åka iväg. Bättre "möhippa" kan jag inte tänka mig. Finns det ingen du kan göra nåt sånt med??

Svar på tråden ingen möhippa - deppad och ledsen :-(