Zix, vi har väl alla rätt att tycka olika? utan att behöva anklagas för att beklaga oss och vara "sjuka"??
Vi har svarat på frågan som ställdes från början i den här underhållande tråden och sen haft åsikter om lite till...
Vi är väl i vår fulla rätt till det, precis som du tycker dig ha rätt att klaga på (vissa av) oss som skrivit i tråden.
JAG är inte fixerad vid presenter, glömmer ofta bort födelsedagar och "förväntar" mig inte presenter när jag fyller själv. Tycker dessutom att det är rena hysterin kring jul, när småungar sliter upp det ena paketet efter det andra utan att reflektera över vad de fått eller på julens innebörd.
MEN jag är uppfostrad till att ha med mig present när jag är bortbjuden, vare sig det är bröllop, födelsedagsfest eller middag etc. Och ger alltid bort något som jag tror att den/de önskar sig, vare sig det är pengar till resa eller nåt annat. Och det jag ger bort kommer aldrig innefatta saker så som badankor a´la 14 kr, använda tröjor eller kryssningsbiljetter som redan förfallit!
FÖR mig funkar det nämligen utmärkt att både sponsra ett kinesiskt barn i en SOS-by, skicka julklappar till fattiga familjer i Estland och ge bort en tusenlapp i bröllopspresent till några som står mig nära och önskat pengar till en bröllopsresa!
OCH självklart är det gåvor i sig från de som hjälper till på bröllopet etc - en oerhört värdefull gåva!