Göra slut på 20årig vänskap
Som rubriken lyder, hur gör man slut efter att ha varit kompisar efter 20 år (är 27 år idag)? Jag har en kompis som ända sen vi träffades för 20 år sen satt sig själv först, och räknar med att alla andra ska ställa upp för henne. Hon skulle ha den största bullen med mest socker på tex. Kanske fånigt att haka upp sig på en sån grej, men som barn är det tufft. Vi har haft lite upp o ner-relation. Hennes pappa fick jobb utomlands efter 4 års vänskap och dom var borta i 4 år. Under den tiden träffades vi typ en gång om året. När hon kom tillbaka hade hon i stort sett tappat alla sina kompisar, förutom mig då som alltid ställer upp. Efter studenten flyttar jag till en annan stad och skaffar sambo. Jag ägnar all min tid åt honom och jag och min kompis kommer isär igen. När det förhållande tar slut är hon den första jag ringer. Hon blir förvånad, men vi blir kompisar igen. Efter ett par år i olika städer så flyttar vi båda till samma stad (dock inte hemstaden) där hon har sambo och jag pluggar. Vi träffas mycket och umgås en hel del. Efter min examen flyttar jag hem till hemstaden och skaffar sambo. Och för nån månad sen blev hon singel och är tillbaka i hemstaden hon med och jag tycker det är såå jobbigt.
Jag har hela tiden stört mig på att hon tar alla andra för given. Hon bjuder in sig själv på evenemang där det inte alls är meningen att hon ska vara med på. Nu när hon är tillbaka så har jag kommit på mig själv att ljuga för att slippa träffa henne och när vi ses vill jag göra det så kort tid som möjligt. Går med på att träffas typ en gång i veckan för att inte vara en dålig kompis. Hon tar så mycket kraft från mig och jag har börjat tänka att jag skulle inte sakna henne så mycket om vi skulle göra slut. Däremot vet jag att hon tror att vi är bästa kompisar och säger allt till varandra. Jag vet inte hur jag ska göra. Klarar inte av att ljuga hela tiden, men 20 år är lång tid o man kan inte göra slut hur som helst. Värt att tillägga är att min kompis gjort slut med många kompisar under årens lopp som inte klarat av hennes sätt.
Nu blev det här jättelångt men jag hoppas att nån kan ge mig vägledning...