• Strange Princess

Hur kan någon vilja gifta sig? Seriös fråga .-)!

Hej!

Kalla mig gärna stockholms störta cyniker..MEN hur kan man någonsin lita på någon kille till en milda grad så man väljer att gifta sig med honom?
    Jag tror aldrig ens jag skulle klara att "binda upp mig".
    Killar ÄR och förblir ett släkte för sig. De kommer alltid få dig att må dåligt, varför ska man utsätta sig för det?
    Visst finns det väl kilalr som blir vrålkära..men hur långe är de det? Sen är det vi girls som lagt ner vår själ i det hela som får ta smällen när han inte pallar mer..
    Känns just nu som jag helre är själv efter all playes jag stött på än någonsin binder upp mig. Jag kan inte bli kär i nördiga killar som avgudar mig och resten är liksom inget att hänga i julgranen..Har jag fel? Motb´visa mig gärna då!
    Efter mitt senaste strul är jag mer än någonsin övertygad att aldrig ha en kille..vilken makalös player.
    Just nu finner jag inte ord..men det är häpmnandsväckande..man slutar aldrig förvånas!
    Såå..min fråga till er är..Hur vågar ni satsa? hur vågar ni gifta er/förlova er? Man hör ju tom. skräckhistorier med brudgummar som har sex med tärnan på bölloppet..VAD är killars problem eg? Någon som har ett bra svar på det! Kram!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-31 20:43
    Tack för alla svar! Låter ju underbart för er som har det bra i era äktenskap/relationer!
    Jag är inte precis glad att jag är en cyniker men självklart har mina erfarenheter format mig.
    Jag har träffat såå många genom åren, jag har fått lyssna till så många killars deppiga berättelser om sina ex/nuvarande flickvänner etc. och jag har alltid känt "Wow..jag är såå glad att jag inte är hon". Den senaste killen jag datade gjorde JAG klart för redan på andra daten när han verkade kär att jag inte ville ha ett förhållande..Självklart formade DET resten av vår relation eftersom JAG då hamnade i player-facket istället för flickvänne-facket..om man säger så;)!
    När vi träffades senast hade han dock inte varit hemma på 3 veckor berättade han(vilket väl i klartext innebar att han datade någon som ville vara mer seriös) MEN ändå kontakatde han MIG...Jag förstår ju att han också har relations-problem, men tänk om jag var HON som han bott hos i tre veckor och så fort hon vänder ryggen till/jobbbar/åker bort vill han träffa MIG.
    Då kände jag mig åtminstone glad att jag inte valt att ivolvera mig seriöst med honom, för hade han gjort så mot mig och jag var helt seriös hade jag gråtit floder..Detta är inte den första kille jag möter som beter sig såhär!
    När jag var ute förra helgen frågade en kille min kompis jätte myckett om mig, och tyckte jag var sååå söt etc. Hon svarade: "Hmm..hon är nog inte intresserad." ,för hon visste att han inte var min "typ".Då svarade han henne: "men jag är ju gift sedan 7 år, jag ville bara ha lite kul med henne för hon är så söt!"
    Hmm..gör det att man längtar än mer efter att involvera sig..neeejj...inte direkt.
    Men jag ska ta åt mig av vad ni skriver, självklart, TACK, men frågan är om jag någonsin helhjärtat kommer lita på någon efter alla erfarenheter jag har av killar!
    Ingen mer super-snygg kille för mig iaf, och ingen med uppblåst ego, och ingen som måste ha bekräftelse för att överleva och ingen som har haft en dålig uppväxt...och måste hävda sig..hmm..Var hittar man honom som inte har dessa egenskaper?
    Kram!

• Svar på tråden Hur kan någon vilja gifta sig? Seriös fråga .-)!
  • MissLovely

Ja du. Vet verkligen inte vart jag ska börja. Jo visst jag har med haft dom knäppaste förhållandena och killarna. Men vem har sagt att inte vi tjejer är knäppa med?

Jag kan bara ta mig själv som exempel. Jag bleeeev så sårad av ett ex till mig som betydde enomt mycket (han var otrogen) Och efter det sket jag i killar och började playa och var otrogen mot en kille och var även "den andra tjejen" en gång. Efter att ha rett ut min ilska så blev jag återigen lugn och ville bara inte ha någon kille på ett braaaaaaa tag!!!!

Efter ca 6 månader träffade jag min m2b, vi var vänner först, men sen ledde det till livs kärlek. ALLA KILLAR ÄR INTE LIKADANA SVIN!!! Min m2b öppnade mina ögon och bara för att han älskar mig och bryr sig om mig och dyrkar marken jag går på behöver det inte betyda att han är nördig. Han är mannen som jag vill leva resten av mitt liv.

Men visst både han OCH jag kommer begå misstag, men jag har valt honom för att jag vet att vi kan lösa allt tillsammans.

• Lady o Lufsen
    ...oj, det var mycket att bena ut för mig...

1.Förtroende är ju inte gratis. Det får man ju bevisa att man är värd och förmodligen och förhoppningsvis så har vi alla som är gifta övertygat våran partner om att vi är lojala...

2.Att ingå äktenskap är ju inte att binda upp sig mer än vad ens lojalitet,förtroende, förlitan, kärlek eller ärlighet sträcker sig...blir man illa behandlad på något sätt så skiljer man sig ju likväl som man går ifrån vilket förhållande som helst...

3.Att ta smällen för något som går fel gör ju alla i olika grad...ingen kommer att trampa på dig om du inte tillåter det...

4.Vem och i vilken typ du blir kär i går längre tillbaks i tiden och det kan ingen här hjälpa dig med att jobba vidare på...terapi, kanske? Att försöka motbevisa det är liksom ingen idé när man inte har klart för sig vad det är som gör att din värdegrund ser ut som den gör...

5.Att våga satsa är ju i sådana fall ömsesidigt...man kan ju också välja ett annat sätt att se på det...

Att det finns skräckhistorier runt äktenskap och bröllop tror jag säkert...dock inte alls i så stor utsträckning som lyckliga vigslar går av stapeln.

Man väljer ju själv- som tur är!

Lycka till!!
  • Lady o Lufsen

...och det ligger i ens ansvar att ta reda på varför man väljer som man gör...

• anne på grönkulla

Men bind dig inte då. Ge inte folk som vill göra det skuldkänslor för om du själv är olycklig bara. Ingen tvingar dig att ha relationer, eller väljer motparterna åt dig.

Lite så, iallafall. För man får den relation man själv är med och bygger. Ingen kan motbevisa ditt liv eller dina erfarenheter - men dissa inte andras val som de är lyckliga med!

Men vet du - jag tror att du i själva verket är lite avundsjuk för att du känner är att andra har något som inte just nu greppbart och inom räckhåll för dig, stämmer det?

Spara det du skrivit här och se hur du känner kring det den dag du är i en relation som du inte själv beskriver som ett strul. Eller förbli singel, men var inte bitter för det valet - njut av livet i den situationen.

• Tooticki

Du är verkligen en cyniker, och generaliserar något hejdlöst. Du har uppenbarligen inte träffat några bra killar. Jag blir ofta fascinerad när jag hör tjejer prata om sådana killar som du gör för jag har då aldrig dejtat någon sådan. För mig har det varit tvärtom, jag har mött lojala, ärliga, kärleksfulla och ödmjuka män men själv varit den som "playat". Min m2b var såpass modig och stark att han orkade vänta på att jag skulle orka lugna ner mig och inse att han var bäst i världen, och efter 4 månader gjorde jag det också!

• cellabella

På det sätt du generaliserar om killar har du uppenbarligen inte träffat särskilt många trevliga. Man kan ju då fråga sig varför du väljer som du gör, för jag känner inte igen mig i det du beskriver. Jag har varit en player, en som inte trott på kärlek, jag har varit skittaskig under vissa perioder i mitt liv, men det gör inte alla tjejer till svin, likadant med killar. Nu har jag haft turen att träffa en kille som står ut med dig, och det är ingen "nörd", utan en väldigt bra kille som jag är kär i. Samma sak kan du få om du tillåter dig och vill. Man bestämmer själv hur andra får behandla en. Och jag kan lova att du inte kan ändra på killarna som är taskiga mot dig, du kan bara ändra på dig själv.

• cellabella

Rättar: Står ut med mig

• Himesama

En dag kommer du träffa en helt vanlig kille som du kan lita på och som får dig att mogna, då kommer du förstå hur man kan gifta sig.

• älskarlivet

Jag var i ett förhållande med psykisk misshandel. Lämnade honom för ett år sen.

I februari träffade jag min nuvarande kille och blivande sambo. I augusti blev vi ett par. Jag vågade inte lita på någon kille, därför blev vi inte tillsammans tidigare. Jag trodde aldrig jag skulel få känna glädjen igen, men tji fick jag!

Idag tror jag på kärleken igen och är lyckligare än någonsin (trots att jag tidigare, innan förhållandet med psykisk misshandel, hade ett förhållande i många år där vi var förlovade o.s.v..)!

Man måste våga för att vinna!!

• Ernhake

Antar att du måste börja med att förändra dig själv först. Har du integritet, självrespekt osv kommer även killar att visa dig det. Man blir behandlad som man låter sig bli behandlad det är mina erfarenheter.

Svar på tråden Hur kan någon vilja gifta sig? Seriös fråga .-)!