• Fru Brorsson

Sluta med p-piller

Vilka positiva effekter har ni märkt av sen ni slutat med p-piller?

Jag är 25 och har ätit oavbrutet i 10 år. Känns inte bra att trycka i sej massa hormoner. Har dessutom fått sämre syn sen jag började med yasmin för ca 1,5 år den.

Hur funkar det med kondom för er och era män! ;)

• Svar på tråden Sluta med p-piller
  • mrsD

slutade i augusti och har inte märkt så stor skillnad, förutom att jag är mycket jämnare i humöret och mycket gladare!
    (kan ju va inbillning oxå *s*)

Men hört att många får stora effekter, viktförändring, o sådär

• Fru Brorsson

Kan man gå upp i vikt tro av att sluta?

• pickolina78

Fru Brorsson skrev 2007-11-08 21:08:54 följande:

Kan man gå upp i vikt tro av att sluta?
    Ja det kan man. Vissa går ned, andra går upp medan många inte märker någon skillnad alls. Det är extremt individuellt.
  • pickolina78

TS - Om ni inte vill använda kondom kan du ju alltid testa kopparspiral. Om du vill ha ett hormonfritt alternativ alltså.

• AnnaochHenrik

Jag har mindre migrän, mer sexlust och jämnare humör. Sen har jag mens, vilket är rätt skönt, jag hade det inte över huvud taget de sista 4 åren med piller. Det är ju rätt skönt att lära känna sin kropp igen, även om inte mensvärken är något jag längtat efter... Nackdelar är några kilos viktuppgång och MYCKET sämre hy. Men det är sånt som jag hoppas beror på den plötsliga hormonomställningen och lugnar ner sig, tycker det blir bättre och bättre.
    Det är vansinnigt skönt att vara hormonfri tycker jag, går aldrig tillbaka till pillren!

• pickolina78

Jag brukar uppleva både negativa och positiva effekter. Den största positiva är nog att jag har mycket mindre problem med huvudvärk när jag inte äter hormoner.

Men tänk på att det är så väldigt olika från person till person. För alla som upplever en sak så finns det nog lika många som upplever det motsatta..

• Fru Brorsson

Några fler som kan berätta om positiva och negativa effekter? :)

• tattar-Emma

Gladare och större sexlust. Blir inte ledsen för småsaker längre. Tänk så som man är dagarna innan mens, sån var jag för jämnan. Att sluta var som att dra undan en gardin.

I början blev jag lite konstig förstås, satt och grinade till amerikanska tv-serier tex. Men det var mest roligt, dels för att det var så löjligt och dels för att det var kul att gråta av rörelse och lycka som omväxling. Huden blev lite annorlunda också, fick börja tvätta mig på ett annat sätt som passar bättre.

Jag har kopparspiral idag och kommer aldrig någonsin gå tillbaka till hormoner. Allt det där jag tyckte var så bra, som att veta vilken dag mensen skulle komma och att blödningarna var mindre, är inte viktigt alls.

• Bella 81

Jag slutade med p-piller för att jag fick huvudvärk av dem. Har alltid använt kondom också (på killens initiativ), men aldrig tyckt att det är ett problem. Jag menar, jag känner den inte - annat än med näsan då. P-pillrens biverkningar kan jag verkligen leva utan och det ska visst finnas medicin man kan skjuta upp mensen med också, vilket är det enda jag saknar. Mängden mens kan ju regleras med Cyklo-F.

Svar på tråden Sluta med p-piller