• Fru Brorsson

Sluta med p-piller

Vilka positiva effekter har ni märkt av sen ni slutat med p-piller?

Jag är 25 och har ätit oavbrutet i 10 år. Känns inte bra att trycka i sej massa hormoner. Har dessutom fått sämre syn sen jag började med yasmin för ca 1,5 år den.

Hur funkar det med kondom för er och era män! ;)

• Svar på tråden Sluta med p-piller
  • pickolina78
    Candys skrev 2007-11-10 16:21:52 följande:
    nuvaringen är ett bra alternativ!
    Det är ju oxå hormoner och allt som innehåller hormoner påverkar kroppen. Vad som fungerar bra respektive dåligt är väldigt individuellt.
  • Bobou

Först av allt: Fru Brorsson, gör en sökning efter trådar på samma ämne! Det finns rätt många...

Jag slutade med pillret för 3½ månader sedan, och jag tror att detta är tredje tråden jag skrivit i... Men det var ett tag sedan, så jag kan ju berätta om hur situationen är nu.

Humörmässigt tror jag inte att det är så stor skillnad. Jag har hyfsat regelbunden mens, men det kommer nästan ingenting! Och jag har nästan ingen PMS heller längre, men mer mensfinnar... Jag har gått ner i vikt också, allra mest på brösten. Egentligen är det kanske inte enorm skillnad, men det känns på något sätt som om jag är mer "på riktigt" utan pillrena...

Eftersom jag ju inte mått särskilt dåligt av mina hormoner funderar jag på en p-stav. Vad jag har hört ger de mycket lägre hormonkoncentrationer i kroppen så att jag förhoppningsvis inte skulle få några biverkningar alls, eller vad tror ni?

• Bridget Jones

Jag slutade med p-piller efter 10 år, sista 5 åren med Yasmin, och jag är jätteglad att jag gjorde det. Jag tyckte inte att jag mådde sämre när jag åt p-piller, men nu när jag slutat känner jag mig mycket gladare och mer harmonisk. Jag gick också ner i vikt och känner mig inte alls lika sötsugen hela tiden.

Allt är bra utom att min hy plötsligt blev jättedålig! Jag har alltid haft jättefin hy utan problem, även när jag var i tonåren, men nu fick jag plötsligt finnar och pepplor i hela ansiktet och även på axlarna! Kanske inte så farligt mycket, men för mig som aldrig haft några hudproblem alls och som nu är 29 år kändes det som massor. Nu efter ett år börjar det lugna ner sig (får dock fortfarande finnar veckan före mens), men jag har läst att just Yasmin ofta ger upphov till hudproblem när man slutar.
    Men man måste ju sluta någon gång, och då tar jag hellre den tiden med dålig hy nu och slipper knapra hormoner mer.
    Mitt tips är dock att sluta i god tid innan bröllopet, med tanke på huden...

• pandis2405

Jag slutade för ca 2 veckor sedan. Än har jag inte märkt något direkt skumt. En finne i pannan, vet ej om den är relaterad. Men min kropp har väl knappt fattat att jag slutat än.

• jenba

jag vill också SLUTA!!! men jag vet inte vad jag ska ersätta det med som fungerar lite bra.... :( några bra förslag någon?

• pickolina78
    jenba skrev 2007-11-12 16:34:36 följande:
    jag vill också SLUTA!!! men jag vet inte vad jag ska ersätta det med som fungerar lite bra.... :( några bra förslag någon?
    Kopparspiral kanske? Inga hormoner, ett bra och säkert skydd.
  • jenba

är det någon skillnad på kopparspiral och "vanlig" spiral? har flera tjejkompisar som har varit tvunga att ta ut sin för att dem har fått ont och att det inte kändes bra...

• pickolina78
    jenba skrev 2007-11-12 16:42:15 följande:
    är det någon skillnad på kopparspiral och "vanlig" spiral? har flera tjejkompisar som har varit tvunga att ta ut sin för att dem har fått ont och att det inte kändes bra...
    Jag vet inte vad du menar med "vanlig" spiral? Det finns två typer, kopparspiral och hormonspiral. Kopparspiral var det som kom först. Båda är nog lika vanliga idag. Hur dom fungerar är ju så olika.. Använd sökfunktionen och sök på dom båda så kan du läsa massvis med erfarenheter och åsikter om båda.
  • jenba

tack för tipset! jag vet egentligen inte vad jag menar med "vanlig" spiral.... hihih som du kanske märkte verkar jag inte jag ha så stor koll på det... men det tåls att kolla upp, för jag får lite dåligt samvete när jag proppar i mig en massa hormoner som egentligen inte ska vara där. fast vad jag vet så har dem ju fungerat bra. så jag får ta reda på lite mera.

tack för hjälpen! :D

pickolina78 skrev 2007-11-12 16:44:05 följande:
    Jag vet inte vad du menar med "vanlig" spiral? Det finns två typer, kopparspiral och hormonspiral. Kopparspiral var det som kom först. Båda är nog lika vanliga idag. Hur dom fungerar är ju så olika.. Använd sökfunktionen och sök på dom båda så kan du läsa massvis med erfarenheter och åsikter om båda.
  • jenba

fru Brorsson-

hur kännder du själv inför sluta eller fortsätta, om du har ätit sen du var 15 så är det ju en lång tid. jag vet inte riktigt om det har sagts någongång om hur länge man kan äta utan att det ska ge alltföt stora konsekvenser. det sägs ju så mycket att minskar risken till livmodercancer, men äter man i visst antal år så kan det ha motsatt effekt...

jag vet inte om det stämmer men jag har ett vagt minne av nånting sånt. men du ska ju sluta om du inte tycker att det har känts bra eller likande, varför vill du sluta nu?

• jenba

ops såg att du har fått sämre syn.... vilka äter du? tycker nämligen att jag har fått detsamma....

• Bobou

JO, men jag glömde ju den största skillnaden jag känt! Den är lite konstig också, men om man nu kan få försämrad syn av pillrena... Jag har nämligen fått markant bättre luktsinne sedan jag slutade! Jag tror att pillrena trubbade av det innan, för jag har flera gånger insett till att jag hade sämre luktsinne än andra, men nu har jag börjat lägga märke till dofter igen. Skumt, va?

• Samarin

Jag kommer minsann knappt ihåg vilka piller jag åt, men jag blev jättesjuk (visserligen hade jag knaprat dem i många år), men jag fick lungemboli, blodproppar i båda lungorna. Det tog fyra sjukhusbesök till läkarna kom på vad felet var med mig, och då blev jag inlagd på sjukan direkt. Innan dess trodde de att jag hade fått lunginflamation, de gissade på nåt virus... Det blev en vecka på sjukan med medicinering. Och ytterligare ett halvår med blodförtunnande. Ständiga blodprov och kontroller.

Så jag kan verkligen säga att jag bara har märkt positiva effekter sen jag slutade Inte så konstigt kanske, men jag tycker också att det är skönt att min kropp kan sköta sig själv utan hormoner. Så de så!

• pickolina78

Om du googlar på p-piller och luktsinne så ser du snabbt att det faktiskt finns vetenskapliga bevis för att p-piller påverkar luktsinnet..

Bobou skrev 2007-11-14 23:16:05 följande:
    JO, men jag glömde ju den största skillnaden jag känt! Den är lite konstig också, men om man nu kan få försämrad syn av pillrena... Jag har nämligen fått markant bättre luktsinne sedan jag slutade! Jag tror att pillrena trubbade av det innan, för jag har flera gånger insett till att jag hade sämre luktsinne än andra, men nu har jag börjat lägga märke till dofter igen. Skumt, va?
  • Fru Brorsson

Har varit utan ca en vecka. Känner ingen skillnad ännu...vill gå ner lite i vikt....

• pickolina78

Det tar tid för kroppen att återanpassa sig efter man slutat tillföra syntetiska hormoner..

• msb

Hej hej.Jag slutade med p-piller i augusti i år.Min mens tycks inte komma igång riktigt.....
    Har ätit p-piller oavbrutet i 13 år...
    Så det är kanske inte så konstigt att kroppen inte fattar vad som hänt.
    Men men någongång lär det ju vända.
    Har läst att det kan ta upp till ETT ÅR !!!!!!!
    Innan mensen blir normal igen,om man har otur...

Svar på tråden Sluta med p-piller