• Fru Brorsson

Sluta med p-piller

Vilka positiva effekter har ni märkt av sen ni slutat med p-piller?

Jag är 25 och har ätit oavbrutet i 10 år. Känns inte bra att trycka i sej massa hormoner. Har dessutom fått sämre syn sen jag började med yasmin för ca 1,5 år den.

Hur funkar det med kondom för er och era män! ;)

• Svar på tråden Sluta med p-piller
  • jenba

jaha... intressant! inte orolig att bli oplanerat gravid när du slutade med dem då?

• Liinda_e

nä man kan ju se till att "sikta" utanför...
    fast jag blev gravid med mitt ex en gång när jag var 18....måste ha varit oförsiktiga...

• Pumpkin

Jag slutade med p-piller för 1,5 år sen, efter att ha ätit dem i 6 år.

+
    Jag gick ner i vikt
    Jag känner min kropp
    Mer sexlust
    Mer "riktigt" humör, med både toppar och dalar istället för att bara vara allmänt smådeppig hela tiden

-
    Problem med hyn, men den börjar repa sig
    Mer mensvärk, men det är OK ändå - det går ju över

Jag säger som övriga här i tråden - det var som att ta sig ur dimman. Att lära känna min kropp igen är så mycket mer värt än att ha stenkoll på när mensen ska komma, vilket jag iofs har ändå eftersom min cykel återgått till att vara väldigt regelbunden.

• Pumpkin

Smart och smart, det är ju en ganska osäker metod med tanke på att det kan komma sperma utan att man känner av det - och då kan det som bekant bli en bebis

Men det är ett fritt val, tycker man att det funkar så är det ju bra Bara man är medveten om riskerna.

jenba skrev 2007-11-09 11:17:20 följande:
    okej...smart! tack för det! :D
  • jenba

jo det är sant! så får det isåfall vara åt ett helt annat håll! ;D
    ska tänka över detta noggrant, bara att gå ner i vikt är ett stort plus trots allt.

Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2007-11-09 11:22:21 följande:

Smart och smart, det är ju en ganska osäker metod med tanke på att det kan komma sperma utan att man känner av det - och då kan det som bekant bli en bebis Men det är ett fritt val, tycker man att det funkar så är det ju bra Bara man är medveten om riskerna.
  • Pumpkin

Fast som sagt, det kan ju komma lite redan innan man avbryter och siktar åt ett annat håll...

Vi kör med kondom, funkar bra tycker jag. Hade tänkt använda pessar, men då slutade de sälja spermiedödande medel på Apoteket. Nu har de tydligen börjat med det igen, men har inte orkat gå och hämta ut varken pessar eller medel

• AnnaochHenrik

Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2007-11-09 11:27:18 följande:

Fast som sagt, det kan ju komma lite redan innan man avbryter och siktar åt ett annat håll...Vi kör med kondom, funkar bra tycker jag. Hade tänkt använda pessar, men då slutade de sälja spermiedödande medel på Apoteket. Nu har de tydligen börjat med det igen, men har inte orkat gå och hämta ut varken pessar eller medel
    Om du får för dig att börja med pessar ändå, be att de skriver ut recept på det spermiedödande medlet (Nonoxinol) samtidigt som de provar ut pessarstorleken... Min barnmorksa hade inte koll på att både pessaret och medlet var receptbelagt, så jag fick gå tillbaka och krångla innan jag fick ut både pessar och medel till slut...
  • Pumpkin

Pessarstorleken har jag redan, men tack för tipset om att man måste ha recept på medlet också.

• pickolina78

Sikta åt en annat håll??? *asg* Ja jösses. Har ni missat att försatsen, killens "smörj" oxå kan innehålla spermier eller? Avbrutet samlag är aldrig säkert, även om killen inte har några problem att avbryta och spruta någon annan stans. Blir man inte gravid förr eller senare så är det mer tur än skicklighet.

Svar på tråden Sluta med p-piller