• Pumpkin

BT:s nya regler annonsering m.m.

Så länge som du deltar i forumet som privatperson och inte i vinstsyfte så får du naturligtvis använda din kunskap för att svara på frågor.

Tess 08 skrev 2007-11-13 09:05:16 följande:
    Måste fråga!Jag & min man jobbar båda med blommor,betyder det att jag inte får svara på frågor om blommor, priser mm?Jag har aldrig lagt ut vårt företags namn eller plats, däremot har jag tipsat om en annan butik som VI INTE tjänar på men vet att dom är väldigt bra osv!
  • Pumpkin

Det är jättebra med frågor, på det sättet måste ju dels vi moderatorer och BT själva tänka till också och kanske komma med nya formuleringar osv

DetOrdnarSig skrev 2007-11-13 09:16:29 följande:
    Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2007-11-13 09:08:57 följande: Tack! Jag försöker inte alls vara svår eller "sätta dit er" på något sätt utan jag undrar verkligen eftersom för mig var det fasen så att utan Kina-klänningstråden och de där länkarna hade jag sannolikt inte haft något bröllopsdatum bokat idag, så för mig var det de ultimata tipsen.
  • Pumpkin

Då ska vi se, här kommer en liten sammanfattning av svar på de frågor som ställts här. Hojta om jag glömt nånting (DetOrdnarSig - jag håller på att kolla upp din fråga!).

Länkar till externa hemsidor och bloggar som är ICKE vinstdrivande är OK, både på presentationen och på länksidan. Tänk efter en extra gång – ”Kan det här tolkas som reklam? Kan jag/någon i min omedelbara närhet på något sätt tjäna på att lägga ut det här?” – och länka sedan. Straffavgift får BT ta ut, men gör det helst inte utan bara i allvarliga fall. Men alla bör vara medvetna och införstådda om att det kan ske. Policyn gäller reklam, är det inte reklam så rör det egentligen inte denna policy. Vi utgår från anmälda ärenden och när ett ärende anmäls utgår vi från policys och regler i varje specifikt fall. Vi jagar inte problemen (men även vi anmäler naturligtvis, om vi ser något som är reklam/inte tillåtet av andra skäl) utan det är alla medlemmars ansvar att anmäla sådant som kan anses vara reklam, stötande eller på annat sätt olämpligt. 

Johan kommer att förtydliga reklampolicyn och Ickaflicas tips om ”upphovsrättsrutan” tas vidare.

/Moderator

• Pumpkin

Äsch, det där blev ju inte så bra. Och Johan hann före med en del Nå, det här kanske blir lättare att läsa:

Länkar till externa hemsidor och bloggar som är ICKE vinstdrivande är OK, både på presentationen och på länksidan. Tänk efter en extra gång – ”Kan det här tolkas som reklam? Kan jag/någon i min omedelbara närhet på något sätt tjäna på att lägga ut det här?” – och länka sedan.

Straffavgift får BT ta ut, men gör det helst inte utan bara i allvarliga fall. Men alla bör vara medvetna och införstådda om att det kan ske.

Policyn gäller reklam, är det inte reklam så rör det egentligen inte denna policy. Vi utgår från anmälda ärenden och när ett ärende anmäls utgår vi från policys och regler i varje specifikt fall. Vi jagar inte problemen (men även vi anmäler naturligtvis, om vi ser något som är reklam/inte tillåtet av andra skäl) utan det är alla medlemmars ansvar att anmäla sådant som kan anses vara reklam, stötande eller på annat sätt olämpligt.

Johan kommer att förtydliga reklampolicyn och Ickaflicas tips om ”upphovsrättsrutan” tas vidare.

• Pumpkin

Ja. Och det står redan om straffavgift i reglerna, och man får väl då som ny (eller gammal som tittar igenom reglerna för första/andra/tredje gången) utgå från att BT vet att de får och inte får göra.

MissLovely skrev 2007-11-13 11:05:36 följande:
    Straffavgift??? Har ni lagen vid er sida när ni gör detta?Om ni har det i så fall är nog er skyldighet att nämna det i reglerna
  • Pumpkin

Det var inte alls meningen att vara otrevlig, jag ville bara gardera mig när jag skrev nya och sedan gamla inom parentes. Jag ber om ursäkt om jag lät hård.

Svaret om straffavgift är från Johan, det är allt i sammanfattningen jag skrev

MissLovely skrev 2007-11-13 11:08:05 följande:
    Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2007-11-13 11:06:56 följande: Har jag nämnt att BT inte vet vad de gör??Ursäkt mig att man inte ens får ställa en fråga här!! Otrevlig behöver du inte va!!
  • Pumpkin

Som sagt, det är lite förvirrande och vi kämpar för att få rätsida på det. Det här är i alla fall kopierat från reklampolicyn:

Reklamförbud på presentationssida, presentationsbild och signatur
    Ingen kommersiell medverkan genom medlemskap på Bröllopstorget tolereras fortsättningsvis. Man får endast delta i forumet eller i övriga interaktiva tjänster som privatperson i strikt privat och personlig bemärkelse. Följande är inte tillåtet:

– På presentationssidan får man hädanefter inte på något sätt göra reklam för sig själv eller sin verksamhet. Detta gäller även presentationsbild och signatur.

– Att nämna titel eller yrke om det på något sätt kan hänföras till bröllop eller bröllopsrelaterade ämnen.

– Att lägga ut bilder på produkter eller tjänster som du säljer eller har någon koppling till.

– Att länka till extern hemsida, eller till egen sida i företagsregistret.

–Att länka till egna interna och externa bröllopssidor är ok förutsatt att syftet inte är  ekonomiskt.

Presentationssidan är alltså från och med nu helt stängd som reklamkanal. Upptäcker vi överträdelser mot denna regel kommer vi att debitera straffavgift samt stänga av berörd medlem från Bröllopstorget. Reklamförbudet gäller även alla former av bilder som man har såväl på presentationssida, i bildgallerierna eller som signaturbild.Vet man med sig att man har reklam på sin presentationssida bör man således avlägsna detta material omgående alternativt lämna Bröllopstorget.

pallasathena skrev 2007-11-13 12:41:33 följande:
    Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2007-11-13 11:05:07 följande: Nu blir jag förvirrad. Jag uppfattade det som att INGA länkar är tillåtna på presentationen.
  • Pumpkin

Ja, det har förtydligats lite om man säger så

pallasathena skrev 2007-11-13 12:54:25 följande:
    Okay, såg inte det inlägget förrän efter jag postat mitt. Tolkar det som att det ändrats sedan igår då. Tack
  • Pumpkin

Du FÅR länka till din egen hemsida och blogg, ja - så länge det inte finns några ekonomiska intressen inblandat i det hela.

Du FÅR tipsa om företag och länka till dem i trådar OM du också har en typ motivation till varför du tycker tipset passar in där/varför du gillar företaget osv.

Vad gäller bilder i galleriet så FÅR du lägga in bilder så länge som du anger källa och det inte är reklam (dvs i vinstintresse).

Okej?

lilltjejan skrev 2007-11-13 13:08:35 följande:
    få se här nu.. ja FÅR alltså länka till vår bröllopssida (weddingannouncer) och min privata blogg där ja skriver om allt mellan himmel och jord på min presentation??? jag tjänar ju inget annat än läsare på att länka till dom...Jag FÅR länka till företags hemsidor i forum om ja bara vill tipsa om tex vilken bra servic ja fick där om någon vill ha tips om något sådant ställe (tex där ja köpte min klänning, inbjudningskort eller liknande saker)å till bilder i mitt galleri... om ja hittar en bild på tex en sååå fin ring eller klänning som ja bara Vill ha å visa upp, får jag eller får jag INTE lägga in den då?????börjar bli smått förvirrad av att läsa alla regler...
Svar på tråden BT:s nya regler annonsering m.m.