För mycket är aldrig tillräckligt.
Margaux - my goodness! Att ni fick i er allt det där! Låter som ett mycket trevligt upplägg med en egen kock, lyxigt värre!
Margaux - my goodness! Att ni fick i er allt det där! Låter som ett mycket trevligt upplägg med en egen kock, lyxigt värre!
Stånk och stön, nu är vi klara för idag. Har tvättat, packat ner grejer i kartonger samt rensat ut kläder och på vinden som vi lassat ner till Myrorna. Nu har vi precis ätit min goda chili con carne och kopplar av med hemmagjort blåbärsvin (från fästmannens morfar i julkapp, faktiskt ganska gott!) och Nord och Syd.
Berlin var toppen som sagt, bodde på fina gamla Savoy. Njöt av riktigt tysk mat som goda korvar, sauerkraut, och öl förstås. Första kvällen kom vi fram sent och gick för en sen måltid till ett riktigt fint ställe, en gammal konstnärs "kneip" - pub, som låg nära hotellet. Dagen därpå promenerade vi bort till en underbar villa som hyste ett kafé i Wienerstil, tänk stuckaturer, stora speglar, mörkt trä och högt i tak. Åt jordens godaste brunch och sen gick vi en vända för att upptäcka stan.
Det har blivit mycket promenerande, ett par muséer, mycket glühwein (ett måste i det ruggiga vädret).
Andra kvällen åt vi på en helt fantastisk fransk restaurang! Kändes som att vara i Paris då alla i personalen var fransmän. Yves Saint Laurents stamställe i Berlin var det också. Det blev klassisk fransk husmanskost: entrecote, frites och béarnaise. Rött vin, chokladmousse och kaffe på det.
På nyårsaftonen passade vi på att shoppa då det var enda dagen affärerna hade öppet. Sm vanligt blev jag bräckt när det kommer till skor - han handlade två par, jag fick nöja mig med ett par stövlar då det var allt jag hittade.
På kvällen blev det femrätters på en relativt ny gourmetrestaurang, fusion style. Helt okej, men inte superbra. Vi satte förutom skumpan i oss bla. vaktel, halstrad firre, oxfilé och chokladsufflé. Tolvslaget närmade sig ochvi som hade tänkt titta på fyrverkerierna vid Brandenburger Tor ångrade oss snabbt när vi väl kommit dit pga av allt smällande, kylan och folkmassan. Det blev en taxi till hotellet och hotellbaren istället.
Igår åt vi ännu en mysig frukost på fina stället och njöt av att sitta inne i värmen och titta ut på de stora snöflingorna. Sen Judisches Museum som var otroligt fint och arkitektoniskt häftigt, afternoon tea på ett pampigt gammalt hotell, currywurst och öl och sen flygplatsen.
Som ni kanske förstår var det ganska skönt att gå och träna i dag :) Blev dock lite förvånad för vågen visade på mycket mindre än jag trott efter alla dessa utsvävningar.
Hej damerna!
Första dagen på jobbet och seeeegt trots att jag har massor att göra. Fick dock en välbehövlig brejk när jag var på en långlunch på Grands veranda (visserligen jobb, men ändå). Härligt att sitta och se ut över ett vintrigt Stockholm.
Berlin var speciellt, med blandningen av öst/väst och pampigt/fult. Mycket av de vackra byggnaderna försvann ju i kriget, och en del kvarter kändes verkligen u-land och öststat ? sida vid sida med flotta gator. Mitt i stan kunde man liksom promenera runt och knappast se en levande människa. Ödetomter och grå betonghus à la kommunist-style var det däremot gott om. Sen plötsligt så var man inne på lyxgatan med flotta gamla hotell och dyra butiker.
Som sagt blev det inte så mycket shopping då vi bara hade några timmar på oss då affärerna var öppna. Men ett par stövlar blev det ju för min del.
förhoppning: trodde liksom du att Gemma menade en annan sorts datande och en snuskig förklaring poppade genast upp i huvudet :)
Jag har inte fått musarm ännu, men har i förebyggande syfte börjat använda vänsterhanden istället. Skumt i början men man vänjer sig förvånansvärt snabbt!
Gnistrande kallt i Stockholm i dag ? och blå himmel. Underbart!
Imorgon går flyttlasset, hoppas på att få flytta tillbaka om cirka 10 veckor. Så det är packa, packa, packa som gäller. Vi kommer bo pyttelitet (ännu mindre än vad vi gör nu) så det blir till att ta med sig ett minimum av kläder och prylar. Det är en del av pyssla med innan eftersom vi ska passa på att riva ut köket och sätta in nytt när de ändå håller på .
Lapinette: skoj med Kinaresa! Men först är det väl Alperna?
Stålis: hur går det med dina jobb/pluggplaner? Har ni hittat lägenhet ännu?
Just det Margaux, angående våra bröllopsviner. Vi har egentligen inget favoritland, men när det kommer till vita viner har vi båda Chablis som favorit. Tror du att det skulle funka med en Chablis till skaldjursterrinen?
Och prisklass ? tja, det är viktigt att vinet är gott och passar till maten, men vi behöver inte ha det allra dyraste om det finns alternativ.
Vi kommer husera på Söder, och dessutom på 21:a våningen med panoramafönster. Den utsikten väger upp en del för trångboddheten måste jag säga :)
Oj, då har ni fullt upp i vår! Låter smart att hitta på annat för både psyket och för att det är kul att resa. När sätter ni igång nästa IVF:ande?
Äntligen inflyttade i nya lyan. Satan vad jag hatar att flytta. Nu i alla fall vår lägenhet så gott som tom - återtående möbler står i en kub i mitten, noggrant inplastade. Har varit där en sväng i dag (fästmannen åkte tillbaka till andra sidan jorden en sista gång, tidigt i morse). Jag fixade det sista samt håller på att frosta av kyl och frys.
Igår hann jag även införskaffa min enda julklapp: ett par högskaftade svarta Clark's curlingkängor. Det var ett måste då mina Bally sjöng på allra sista versen. De är så underbara och fluffiga precis i början innnan lammullet har lagt sig. Som att stoppa ner fötterna i bomull
Har precis varit och handlat mat, men till lunch blir det doggybagen från gårdagens besök hos Tre Indier (tycker inte att det är pinsamt att be om låda nuförtiden. tecken på att man börjar bli tant?)
Sen ska jag på pump med en söderväninna. Lite kul att byta stadsdel ett tag, det känns lite som att bo på hotell i sin egen stad.
Angående trötthet och bebisar: Min bästa väninna har aldrig sovit så mycket om sedan hon fick barn. Visserligen sov hon extremt lite tidigare och hennes bebis är supersnäll, men ändå. Det blir nog värre när man har flera barn i olika åldrar och med olika sovtider. Trebarnsföräldrar brukar ju vara rätt utschasade.
Så det bidde inget i dag Gemma. Jag känner att jag har vinden i ryggen då jag gissade på den 12:e januari och en tjej :)
Själv är jag så trött då jag inte sovit ordentligt på flera nätter. Har svårt att somna och vaknar hela tiden. Börjar förstå hur man känner sig med småbarn.
Sats Söder är schyst, håller med. Blev invigning igår och i dag är det ridning som gäller. Tar tillbaka det där jag sa om att jag inte gått upp något trots allt svullande, det var nog vågen på Fridhemsplan som var knasig. Två kilo ner och sen är jag på min matchvikt (jepp, jag som inte äger en våg har nu hittat min matchvikt ? bättre sent än aldrig).
Här har ni en till blek, glåmig, trött och oglamourös stackare. Fattar inte att det går att vara såhär trött.
Undrar också om det är så att Gemma ligger och tar i för kung och fosterland i detta nu?! Man blir ju onekligen lite misstänksam?