• Gemma

För mycket är aldrig tillräckligt.

Lapinette, varför blir jag inte förvånad över du är isprinsessa - också? Jag var liten och tunn med långa flätor och frös och längtade hem till mina böcker och ritblock. Inte särskilt coolt... tar igen det i vuxen ålder med att vara en smula mer aktiv... dock inte idag.

Sov oroligt (tjat tjat tjat), självklart terroriserades jag av en mygga också. Idag blev det lat frukost i sängen med mannen - vi får ju värsta långlovet tillsammans, fyra dagar! Känns magiskt och underbart. Fick också bilder på en väninnas nyfödda bebis tillsammans med en dikt som hennes mamma skrivit till barnet, det var så otroligt gulligt att vi började gråta båda två. Tog sedan mod till oss och åkte till tygmarknaden, men först promenerade vi bort till finskräddaren som har sytt upp två skjortor, en grafitgrå matt och en grågrön med lite grövre väv, skitsnygga, monogrammerade på ärmen. Han ska få dem i fyrtioårspresent, vi fedexar över dem och han lär bli jätteglad. Det är så coolt att de sparar alla mått i sina kartotek så att man kan efterbeställa skräddarsytt åt någon som åkt hem.

Tog sedan taxi genom regnet till tygmarknaden med innehållet till bebisens vagga, skumplast för foder och en dummy av madrassen. Tack och lov kunde det göra fodret hos den bästa skjortskräddaren, så då lär vi inte behöva oroa oss för dålig kvalité. Priset känns också helt OK - knappt hundra kronor. Efter tygmarknaden gick jag och handlade mat (färsk lax till i kväll och rödkål som ska bli tillbehör till köttbullarna i morgon) medan mannen gav sig ut på jakt efter en DVD-spelare som klarar europeiskt format. Han passade även på att köpa en liten kamera till datorn. Efter lunch dukade vi fram med lussekatter (förödande goda!), pepparkakor, tryffel, klementiner och hemgjord äppel-rom-kanelglögg. Sen tände vi ljus (bland annat Voluspas juldoft clove, pomander, vanilla - heavenly!), lyssnade på julmusigk och spelade årets nyinköpta julsällskapsspel som mannen hade med sig från frankrike. Det är riktigt schysst faktiskt, gjort i samarbete med tidningen GEO, om en journalist som ger sig ut i världen och ska göra reportage. Fast vi hann spela hela två omgångar innan jag fattade att jag gjort helt fel, bägge gånger. Är urusel på att fatta regler.

Just nu gör jag gräddsmörvaniljkola medan mannen snickrar klart skötbordet. Fast jag känner att det börjar bli dags för nån sorts nap - är TRÖTT. Vad ska ni hitta på idag?

Kram, G

• Gemma

God morgon! Ska strax iväg och styrketräna. Sov så djupt att jag inte ens märkte att mannen tände lampan och dödade två myggor med elektriska tennisracket. Har käkat fruktfat med mango, papaya, kiwi, banan och clementin och druckit cappuccino, medan jag lagt upp lite bilder på Facebook, bland annat den efterlysta tjockisbilden på mig i vecka 37 (finns under mishmash).
    Kolorna blev sagolika och jag käkade jättemånga, tror att det + lång massage från maken bidrog till min djupa sömn.
    Idag ska vi träna som sagt, handla lite, gå på julfest hos en väninna, laga köttbullar + rödkål och öva på att linda bebisen (vi har köpt en trind, gul teletubby-docka som får vara försökskanin).

Lapinette, vad har ni lust att se och göra i Kina? Guilin / Yangshuo (?) lär vara jättefint, man kan cykla bland sockertoppsbergen (tror att det var här som Painted Veil spelades in men är inte säker). Om ni vill resa längre är Yunnan, sichuan och Tibet en upplevelse, med sina berg och minoritetsgrupper. Commune by the great wall har jag ju redan tjatat om (även om jag som sagt aldrig kom dit), plus Hainan, och sen gillar jag självklart Shanghai, fast då blir det ju storstadssemester. Macau ser urcoolt ut med alla de gamla husen, förfallet och skitigt, men de som varit där brukar vara lyriska. På vintern är det poppis att åka till Harbin och kolla snöskulpturer.

Amelle, vilken utmärkt idé med Nord och Syd-box! Jag hade en plan att köpa Brideshead Revisited och kolla hela julen men sen fick vi ju inte skicka media i vårt paket så det fick bli, eh, profylax-DVD och "The happiest baby on the block" (as recommended by Dr. Phil) istället... vilket är lika bra. Vi har ju en del jobb framför oss.
    Bröllopsfotograf: Precis den dealen hade vi, en kompis som jobbar som annan sorts fotograf, han var med oss över 12 timmar och tog cirka 1000 bilder digitalt och cirka 100 porträttbilder med hasselbadare. Vi fick visserligen flyga ner honom till Frankrike men det blev ändå billigt med tanke på att vi fick allt högupplöst + negativen. Plus att vi älskade bilderna - precis som ni gillar vi den dokumentära stilen bäst. En grej jag inte nog kan understryka är - lägg engångskameror av GOD kvälitet på borden! Dessa bilder blev bitvis helt suveräna, och även om de inte blir det så var de i alla fall jätteroliga att kolla på. Gör bara klart för folk att de ska låta kamerorna ligga kvar, någon kamera följde med gästen hem... Vi såg också till att få bilderna från nästan samtliga gäster på CD. La sedan upp alltihop (det som var bra) på en hemsida som jag hade i ett år.
    Tror att ni gör helt rätt, speciellt med tanke på allt skit som verkar drabba så många som anlitar "proffs". Fast Lapinette, du verkar i alla fall vara nöjd, och dina bilder var helt underbara.

Kram, G

• Gemma

Lapinette, ha en supermysig resa, ser fram emot att höra rapport sen om inte annat! Kram!

G:s dag i sammanfattning: Städrejs - styrketräning - storhandling - lunchlagning - läsning på soffan - glöggparty hos väninna - köttbulls- och rödkålsfabrik - köttbullsmiddag - långa samtal med inte nära (geografiskt avlägsna) men kära - nu godismys, julmusik - sen öva på att linda bebisen till instruktionsvideo - sömn (förhoppningsvis).

Förhoppningsis: Lindningen är inte kinesisk utan typ... det senaste i USA. Precis som man nyligen börjat lägga barnen på rygg i väst, som man alltid gjort i t ex Kina, så har man i väst börjat haja att barnen kanske inte alls uppskattar tystnad, understimulans och full rörelsefrihet efter nio månader i ihopklämt tillstånd i livmodern, med ständig rörelse och en ljudnivå som motsvarar en autobahn. Nyfödda bebisar befinner sig helt enkelt fortfarande på fosterstadiet och kommer delvis att göra det i tre månader och om inget annat kan få dem att lugna sig eller sova så kan de bli jättetrygga av att lindas och, eh, höra dammsugarljud och sådär. Tål att testas, helt klart. Videon är jätteskojig, man ser hur helt hysteriska spädisar lindas hårt i en filt, det ser skittaskigt ut för en vuxen, och plötsligt blir de helt tysta och ögonen blir superstora och liksom drogade, och sen somnar de. Och det är inte av syrebrist... Så nu ska vi få in tekniken på en stor, gul teletubbie-docka så att vi slipper utsätta bebisen för fumlande.

Kram, G

• Gemma

Födelsedag! Sov jättejätteoroligt och bebisen var helt tokig, hela natten. När ska jag äntligen bli tillräckligt stor för att inte ligga vaken för att jag ska fylla år? Inte i år i alla fall. Vid halv niotiden kom mannen in och sjöng för mig, med en fantastiskt smördoftande tarte med blåbär, äpplen och hemgjord mandelmassa. Det smakade wunderbar! Sen fick jag ett litet, avlångt, orange paket med en ljuvlig Hermes-klocka i silver och "blue jean" skinnrem. Som allt som hör till handleder eller vader så var den på tok för stor så jag får bege mig till affären och göra fler hål, men jag har den högt upp på armen så länge och tittar kärleksfullt på den minst en gång i minuten. Har aldrig haft en så fin klocka förr, bara enkla bijouteriklockar som jag visserligen älskar... men detta är något annat.

Prick klockan nio ringde det på dörren - dags för mannens första julklapp, som delvis är till mig. Jag har alltså beställt hemleverans av yoghurt, alldeles nygjord på fransk mjölk och fransk yoghurtkultur, de kommer i små glasburkar varje måndag. Hade inte testat dem än men mannen utbrast lyckligt att det var den godaste yoghurt han ätit och jag är benägen att hålla med. Fast, krämig och bara lite syrlig, sådär som vi gillar. Blir perfekt när jordnöten kommer att maten anländer hem, hit.

Just nu bakar mannen lingonbröd medan jag skriver rim till paketen som redan ligger under granen. Vid lunch ska vi käka ett förenklat julbord med två sorters sill, brödet, julost, rödkål, köttbullar och julmust/julöl. Sen blir det lussekatter och kola. Känns fint att vi gjort lite eget, det har absolut inte kännts betungande, bara roligt. Men sånt vet man ju inte på förhand.

Nu ska jag logga in mig på tidningens sajt och kolla in reportaget, hemma hos:et alltså, i PDF-version.

Ha en underbar och mysig julafton allihop!

Kram. G

• Gemma

Hej! Tack för era söta födelsedagshälsningar! Känns inte som om jag är jättemycket äldre men det är nog för att jag sagt att jag är 34 ända sedan i somras (en gammal vana jag har från när jag var liten, då VILLE man ju verka större än man var och jag är ju född så sent på året).

Nyss tillbaka från lunch hos ett superroligt par från Manhattan; hon jobbar som designer för företaget som bl a äger Juicy Couture (yes! I'll take the free samples ;) ) och han jobbar med textiler. De är ytterligare ett av alla par som vi lärt känna, som ska föda i princip samma dag som vi. Kändes skönt att bryta vår lilla julisolering, om man undantar partyt på lilljulafton så har vi cocoonat rätt präktigt, lagat mat, käkat den absolut underbar turkey dinnern som vi ju beställde, förfärdigat ett riktigt schysst, svenskt julbord med sillar och köttbullar och rödkål och allt annat, lyssnat på julskivor, tittat på Nina Frisk, rimmat till klapparna, spelat spel och öppnat paket för glatta livet. Ja, och sen har ju nästan alla familjemedlemmar ringt oss plus att vi gick hela två promenader igår, helt enkelt för att få plats med all god mat. Jag har ju det lilla problemet numera att det är lite kamp om utrymmet i magen... så - jag skäms nästan för att säga det - men tryfflarna från Leonidas fick mannen äta ensam, ostarna mäktade jag inte med (en St Maure de Touraine och en camembert från Normandie) och christmas puddingen ligger ännu ouppackad... och kalkon kommer vi att äta resten av veckan varje kväll, vilket ingen av oss har något emot alls. Det var verkligen såååå gott, i synnerhet apple cranberry-stuffingen... vet ni om man kan göra nåt liknande i Sverige? Alltså få julmiddagen hemlevererad på julaftonskvällen? Det är verkligen suveränt att slippa fixa och dona, för trots allt ska julen innebära avkoppling också.

Vi somnade omlott på soffan levande ljussken och skivan med engelska christmas carols surrande i bakgrunden. Mannen var extra "trött" efter att ha öppnat nån väldigt avancerad Bordeaux. Fick för övrigt jättemysiga julklappar vilket överraskade mig, tyckte att min klocka räckte både till födelsedagspresent och julklapp... men det blev i alla fall en riktig paketutdelning. Av mina föräldrar fick jag två tidningsprenumerationer, Elle och Mama, plus Vera Velour-glamourrocken (det blev den grisskära Margaux!), av mannen fick jag Richard Juhlins praktverk om champagne och en jättebok om art decobyggnader i Shanghai (det vimlar av dem, speciellt i vårt område) och av mannens föräldrar en valfri behandling på vårt favvospa Bund Spa five oasis, ni vet det med skyline-utsikt från massagebänken... mannen lovade att passa bebisen så att jag kan bjussa min kropp på två timmars paradis. Det var gulligt tänkt, att den kan vara värd det efter nio månader som visserligen inte känts som någon direkt ansträngning men antagligen inneburit det ändå.

Terroriserades av TRE fetingmyggor i natt och blev biten på typ varenda upptänklig kroppsdel - kan ni fatta det, i december?? Sov trots allt ganska bra och gick direkt från sängen till simhallen. Mannen crawlade pilsnabbt på banan bredvid, medan jag i sakta mak bröstsimmade mina 1000 meter. Nu är mannen på massage för han ska jobba igen i morgon stackaren och det har tydligen varit mayhem på fabriken, de har lyckats köra sönder åtta maskiner eller nåt sånt.

När ni känner att ni behöver lite lättgympa (i fingrarna) efter alla godsaker som ni tvivelsutan tryckt i er, vore det jättekul att höra hur ni haft det.

Kram, G.

• Gemma

God morgon! Strålande sol idag och alls ingen julstämning. Vilket känns okej efter vårt hardcorefirande. Livet måste gå vidare nu. Idag ska jag kolla tråååkiga saker som jag har förträngt, som föräldrapenning och barnbidrag. Har insett att ingen spontant kommer att erbjuda mig saker som jag trots allt är berättigad till eftersom jag betalar skatt i Sverige och är skriven där, plus att jag liksom aldrig riktigt flyttat hit. Sure, lite sent är det ju, såhär... tolv dagar innan förlossningen men det skadar inte. Tänkte sätta in den ringa summan på ett konto till jordnöten vilket ytterligare motiverar mig att plöja tråkig info från försäkringskassan.

Idag ska jag luncha med en kinesisk väninna som är advokat. Vi har alltid jätteintressanta snack, hon är ett ymnighetshorn av kunskap om det mesta. Sen ska vi till sjukhuset och klämma på magen. Jordnöten har fortfarande inte fixerat sig, men jag tror att huvudet är kvar i rätt riktning (nedåt). Eftersom jag nu klarat av mitt första mål, att INTE föda innan jul, har jag nu ytterligare tre farhågor att besegra: 1. Inte innan nyårsfesten. 2. Inte innan vårt crepesparty om 1,5 vecka (vilket blir lite knivigare för då är det bara 2 dagar kvar till due date) men framför allt - inte så sent att jag behöver igångsättning eller - värsta värsta tänkbara skräckscenariot - kejsarsnitt!!! Har ju förberett mig så väl och ser verkligen verkligen fram emot det dramatiska ögonblicket när jag står på gymmet / carrefour och plötsligt får en jättevärk och måste hem och packa BB-väskan i rekordfart och hitta en taxi och ringa mannen... Skulle för allt i världen inte vilja bli snuvad på det.

Amelle, i min facebookprofil har jag lagt in länken till tidningen! Och hoppas att du hämtat dig från julmatsöverdosen. Mannen och jag karvade lyckligt vidare på kalkonen igår. Jag kommer bli sååå bortskämd, van vid att ha kylen full med färdig mat.

Bye, G

• Gemma

Amelle, perfa att man uppenbarligen kan köra catering på julafton, vi har ju som sagt redan hunnit vänja oss vid att beställa hem det mesta, inklusive matkassarna från affären. Tycker att Sverige är dåligt på den typen av service, jag känner mer än en sliten tvåbarnsmamma som skulle uppskatta hemleverans.

• Gemma

Lapinette, är julsniglarna annorlunda än vanliga sniglar? Typ... kryddade med kanel och inlagda i marsipan? Kanske nåt att införa till julbordet.

Frost är ett så vackert ord och en så vacker företeelse... kan inte minnas när jag såg det sist. Hälsa frosten och sniglarna!

Amelle: Tror att du har rätt när det gäller att jordnöten dröjer, var och klämde på den idag och visserligen hade den fixerat sig, märkligt nog eftersom jag känner nada skillnad, och jag är redan öppen en "hel" centimeter och min kropp är jättemjuk och redo, men bebisen verkade inte ha någon större brådska. Så vi får se... spännande med alla dubbla budskap. Läkaren lyssnade på hjärtat och hon höll med mig i mina teorier, hon tyckte att hjärtljudet lät som ett "typiskt pojkljud". Skrönor, anyone? Nu ska vi äta godis.

• Gemma

Tillbaka från gymmet på andra sidan gatan. Det regnar, jag diskar, tvättar och kollar på "Fearless" men snabbspolar förbi flygkrasch-sekvenserna för att inte ge ännu mer näring åt min redan överdrivna fantasi. Jordnöten är speedad på kycklinggryta, pasta, melon och choklad och buffar och bökar i magen. Den börjar ta över mitt liv mer och mer nu, har ständiga synpunkter på hur jag ligger på nätterna (om jag ligger på höger sida sparkar den hysteriskt, på vänster funkar ibland men bara om jag ligger platt på rygg håller den sig lugn och fin). Den vaknar av mannens väckarklocka på morgonen och när jag går trycker den på mer och mer; går liksom som små elektriska stötar från huvudet på den och rätt ner. Jag vaknade två gånger av en molande värk som spred sig som en stor, orange blomma från ljumskarna och ner mot knäna... mmm, snart är det dags. Längtar.

Om en och en halv timme ska jag vaxa benen och bikinilinjen - min filipinska favvovaxerska har kommit tillbaka och jag är så glad!

Hur mår ni? Alltjämt loja av julmat, eller busy med skridskoåkning och sällskapsspel?

Kram, G

• Gemma

Casa Margaux är redan min favoritrestaurang och jag har aldrig ens varit där! Helt sjukt gott ju! Själva käkar vi samma sak varje kväll fortfarande, kalkon (nu återstår bara bröstbitarna, vi gillar samma lår och ben bägge två), stuffing, sås, haricots, vitlökspotatismos, cranberrysauce, rödkål. sill och ägg och julost till förrätt. Julmust och julöl till dryck. Sen, St. Maure de touraine + opastöriserad camembert för mannen med baguetter från närbelägna PAUL. Och till sist choklad, kola och resten av min födelsedagspaj. Vi tröttnar aldrig! Julmusik är perfekt sen när man vill plugga jordnötsvetenskap i soffan med levande ljus.

Ikväll ska vi äntligen på middag med mannens jobb, och då blir det liksom nån anonym japan ute i ett industriområde, och man måste ta bussen dit... och nu är jag hemsk men det blir nästan bara kineser och min erfarenhet är att männen skrävlar högljutt medan kvinnorna inte säger ett pip.

Har alls ingen lust.

fick just ett SMS från min kanadensiska väninna, hon med 7 IVF:er plus omopererad livmoder, de fick en pojke i natt. Det tog sju timmar allt som allt, lyckosten. Jordnöten blir säkert stor och seg. Jag är neggo idag som ni märker. Det regnar och jag får inte äta frukost för då kastar jag upp i poolen. Jordnöten har ju som sagt åkt ner en bit men jag har inte blivit av med halsbrännan. Tycker att den kan komma ut snart, typ den 1 januari vore bra. Ska ju köra naturlig igångsättning på nyårsnatten (Margaux, japp, jag har reducerat den fina champagnen till ett medikament, men ack så raffinerat). Annars vet jag inte vad jag ska göra, allt det där som de menar är stimulerande gör jag ju ändå (busig som jag är), typ motionerar ihärdigt och går på fotmassager och sådär. Igår var jag på vaxning också, så nu är jag len och fin.

Kram på er, G.

Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.