• Gemma

För mycket är aldrig tillräckligt.

förhoppningsis: "Musarm" är ett rätt välkänt begrepp, man får det nog mest av att klicka för mycket tror jag. Köpte för övrigt en ny, jättefin bluetooth-mus idag till macen för den gamla började lägga av. Macmusarna är rätt usla så jag brukar köpa extra. Den här var jättedyr, hoppas den håller längre än den gamla (som var nästan lika dyr).

Fixade också äntligen hål i klockremmen, det kostade 150 spänn! För två små hål! Fick ta mig till ett jätteavancerat ställe i andra ändan av stan som bara befattar sig med lyxklockor, fylla i tre papper och sen pröjsa dyrt och få tre bautakvitton. Hmmm.

Vädret var åter gnistrande soligt så jag bestämde mig för att fixa många ärenden idag. Har gått och gått och gått. Köpte ett par fårskinnstofflor till mannen för det är så kallt och dragigt i vår lägenhet och handlade mat, sen gick jag hem, käkade och sen raskt iväg till Kanadensiska väninnan och hennes nyfödde son. Passerade PAUL på vägen och plockade upp tre ljuvliga bitar plommontarte med skivig pajdeg som vi åt till Chai-té i deras kök. Köpte också en supermjuk "flat out bear" till bebisen som mamman genast ville ha för sig själv. Jag sa att det gick bra, för bebisen vill antagligen bara ha nåt vrålfult och orange med stora disneyögon i alla fall. Hennes förlossning hade gått supersmidigt, som de flesta andra jag har pratat med, fast på deras sjukhus skriver de ingen birthplan (vi MÅSTE göra det på vårt för de vill veta hur vi vill ha det) och när bebisen var född tog de genast bort den och gjorde tester. Hos oss får man ha bebisen på bröstet om man vill, i åtminstone en halvtimme.

Sen vaknade sonen och låg och gnydde och skrek. Hon frågade om jag ville hålla honom och det vågade jag ju absolut inte, men då stuvade hon bara över honom och genast slutade han skrika och somnade på mitt bröst. Jag trodde att bebisar var tunga och jobbiga men den vägde ju ingenting och var mjuk och varm som en kattunge. Där låg han i 1,5 timme medan Jordnöten sparkade vilt och argt, haha. Den får se till att komma ut om den vill kunna bevaka sitt revir. Ja, det känns nästan som om man vågar ha barn själv nu.
    Allt låter så svårt när man läser i böckerna och sen när man träffar dem så är det så odramatiskt. Min väninna var helt lugn och allt bara flöt på. Utom möjligtvis mjölken... det verkar inte helt okomplicerat.

Lapinette, superspännande med Hongkong. Har ni fortfarande planer på att åka runt i Kina eller nöjer ni er med Hongkong?

Margaux, 2 veckor före tiden är jättebra, den är helt färdigbakad då. De flesta av mina väninnors bebisar har fött fullviktiga bebisar ungefär då. Men det är såklart aldrig kul om man måste göra snitt (även om många VILL göra det). Hennes bebis verkar vara en törstig typ! vi kollade fostervattnet igår och det var fullt tillräckligt. Fattar inte hur de kan se det men läkaren hävdade i alla fall att det var så.

Kram, G

• Gemma

Haha, skrattade gott åt era associationer beträffande den onda armen och daterna... Mannen sitter och kokar just nu för han har problem på jobbet och skulle behöva reservdelarna från Amerika FORT, och så hamnar han hos en idiot som bara: "Hello, how are you today?" Och mannen: "Good..." och snubben: "Well that's GREAT! What can I do for you?" (mannen): "You can send me the spare parts real quick." (snubben): "Well, I'm sorry, there is a six week delivery time and I can't guarantee that you will get it before February the 14th." ...... "Anything else I can do for you?"

Stålis, du får precis hur många gissningar som helst. Mine is as good as yours. Har verkligen ingen aning.

Lapinette: Tror på cykelturer och flottfärder bland sockertoppsbergen i Guilin / Yangshuo, speciellt som ni är aktiva av er.

Amelle, nu minns jag precis hur det var i Berlin, när jag läser din beskrivning.

Gnatt, G.

• Gemma

Idag var det åter igen inte en kotte på gymmet (det rakt över gatan). Jag är alltid själv där! Tänker ta med mig jordnöten i vagnens liggdel och träna, tror jag. Det är stort, tyst, ödsligt och varmt så det borde passa perfekt. Och fullt med fåtöljer om man behöver mata. Styrketränade i en dryg timme, sen lunchade jag med min kinesiska väninna i ytterligare två timmar. Supertrevligt. Lyckades sedan förstöra en vacker dag genom att tillbringa TRE timmar på tygmarknaden. Först var mina grejer inte klara (foder till vaggan - det är FEMTE gången jag åkt dit av den anledningen). Sen kom jag på den ljusa idén att göra två filtar för lindning (mannens önskemål) MEDAN jag väntade. Och när man ska hala fram handpenningen säger de alltid att det kommer att ta en halvtimme. Kontentan var att jag satt två timmar på en bänk och, typ, lekte med min mobil. Och sen hade de ändå gjort fel. Åkte hem i värsta värsta rusningstrafiken (17.30 en fredag i Shanghai... vi snackar tiofilig fuck-up) och var bara så less på mig själv och alla mina projekt. Men nu känns det bra och mannen blir förhoppningsvis glad för filtarna. I morgon kommer de HIT med vaggans foder för jag har ingen lust att åka längre än till hennes och mauritz på... mycket länge.

Idag fick min manhattanväninna sin dotter! Vill också ha... känner mig lite utanför nu.

Förhoppningsis: Vad gör man egentligen på msn? Hör det eviga plinkandet nattetid från grannens msn men förstår inte riktigt. Har skype, är det samma sak att man chattar och så?

Helgplaner: Vi ska nog mysa, käka upp de sista lussekatterna, promenera i det förhoppningsvis vackra vädret (11 grader idag och strålande sol), simma och träna, läsa en massa böcker och på lördag kväll ska vi gå på finfin restaurang, M on the Bund. Projekten har vi klarat av, om bara det jäkla fodret vill passa nån gång. Eventuellt ska vi köpa ytterligare ett element för temperaturen här är inte helt bebisanpassad. Eller rättare sagt vi har 16 grader som det står att man "ska" ha, men sen när man kommer hem till folk som har egna bebisar så är det varmt som i en bastu och bebisarna fryser ändå. Mannen tycker att det är bra som det är men jag är ju svensk och vi har ju busvarmt i våra hem så... det får nog bli nån sorts kompromiss. Mitt emellan fransk och svensk temperatur, det borde ligga runt 18-20 nånstans.

• Gemma

Lapinette: www.communebythegreatwall.com/en Njuter av dina resplaner, för vår del lär det bli en smula begränsat de närmaste åren... å andra sidan är jag ju på resa varje dag känns det som :)

Blev precis bjuden på fest till en fem dagar gammal bebis (en annan, tysk väninna) nu på söndag. Det blir hon, hennes man och så en massa bumps. Slår vad om att jag är den största för nu är jag precis klotrund åt alla håll.

förhoppningsis: Ingen av mina nyblivna mammakompisar klagar på att de inte får sova, tvärtom sover ju nyfödda bebisar upp till 23 timmar per dygn. Och sen brukar det bli lite kaotiskt men de flesta får ordning på rutinerna ganska snart. Tror att det där att man inte får sova - duscha - träna - träffa folk på flera månader är en klassisk myt, precis som det florerar en massa graviditetsmyter. Men vissa har kanske otur, eller så vill de bara göra sig märkvärdiga. I en del kretsar är det ju lite fint att lida. Däremot är det rätt många som pratar om babyblues, hysteriska gråtattacker och moodswings som kommer och går i många månader. Låter rätt naturligt och trötthet spelar säkert en viktig roll här. Snart kan jag själv slå hål på en och annan myt... och bekräfta att annat är sant.

Mannen ringde precis Hermes i paris. Sjutton vad de ska hålla på och strula hela tiden och vara allmänt svävande och liksom oproffsiga. Allt för att hålla liv i myten om väntelistan. Nu hade de tappat bort mina uppgifter men de kände i alla fall igen mannen (jobbig jäkel som ringt typ en gång i månaden sedan i maj). Om två veckor ska de ringa honom och ge ett tidsbesked. Jag har ingen brådska, men det kunde eventuellt bli problem med att ordna fram skinnet eftersom det var väldigt ovanligt. Roligast hade varit om vi kunde åka till Paris alla tre, mannen, jordnöten och jag, och plocka upp den jättestora orange kartongen...

Gnatt på er!

• Gemma

förhoppningsis: Man ska ha 16-20 grader hemma enligt rekommendationerna i Sverige och flera andra länder när man har bebisar; är det varmare ökar risken för plötslig spädbarnsdöd. Men När de är helt nyfödda ska de såklart vara i en filt och sådär. Plus att vi ändå kommer att höja temperaturen. Svenska hem måste vara absolut varmast i världen (den genomsnittliga inomhustemperaturen lär ha stigit med fem grader eller nåt sånt de senste tio åren), tror att det är sådär hälsosamt, även om jag själv gillar att ha det så. Så vi ska som sagt hitta nån sorts kompromiss.

• Gemma

Köpte f.ö. ett par cashmeresockar idag. Det är jättesvårt att få tag på vanlig lammull här, föredrar egentligen hederliga raggsockar, men cashmere kryllar det av.

• Gemma

god morgon tråden! Sitter och käkar den osannolikt goda, hemlevererade yoghurten ur liten glasburk... mannens favoritjulklapp by far. Vi får tio burkar varje måndag morgon och de räcker knappt under veckan. Har precis varit och simmat en timme, det var busy busy i poolen. Har också fått fodret till vaggan hemlevererat - NU passar det! De ligger i tvättmaskinen och simmar tillsammans med de två filtarna jag lät göra igår. Mannen är på Carrefour och shoppar element, anklår, lammfilé och andra förnödenheter. Han ska också köpa tätningslister till dörrar och fönster.

Förhoppningsis, Här är nog inte SÅ dragigt, jag överdriver lite, men kinesisk byggnadsstandard motsvarar definitivt inte den svenska, det är ju enkelglas även i nybyggda hus osv. Vi har trägolv så det är inte svinkallt på golvet men barfota går man absolut inte på vintern. Å andra sidan är det nästan ingen som är allergisk här, vilket säkert hör ihop med att det är otätt. Tycker f.ö att det är OK att gå i kofta och fårskinnstofflor inomhus på vintern för att spara energi - det är inte tänkt att man ska ha sommarvärme året runt. Det som är bra med att inte ha centralvärme eller drickbart kranvatten är att man reflekterar mycket mer över slöseri och sådär. Speciellt vattnet... jag får en chock varje gång jag kommer till Sverige nu, över att man spolar i toaletter och bara låter det där fina, goda vattnet rinna rätt ut i kloakerna. Vi får stora dunkar hitlevererade en gång i veckan och det ska räcka till att skölja grönsaker, koka pasta, dricka osv. Och det är ändå inte lika gott som det svenska. Men jag lovar... så fort jag flyttat tillbaka till Sverige kommer jag glömma allt sånt där och slösa lika mycket som förr. Inget kan få en att tänka till så mycket som när den egna ekonomin är hotad...

Vad ska ni hitta på i helgen girls? Idag har jag ju redan klarat av min träning, resten av dagen blir det ev. nån promenad och så lite förberedelser typ läsa böcker och packa upp ett och annat blöjpaket. Har inte heller packat BB-väskan men jag har en lista så jag fixar det när det blir dags, i ett nafs. Man brukar ju ha en del tid på sig då.

Ikväll ska vi till the Bund på restaurang + Glamour Bar, längtar!

• Gemma

Mmm, tillbaka från mumsmat och härlig miljö. Började med ett glas Moet rosé och käkade tomatconsommé och sedan saltbakat lamm med karljohansvamp och syrade rödbetor, följt av passionsfruktsufflé med kakaosorbet.

Lapinette: Det där att ta sig till hotellet är en smula knepigt men det finns kartor att skriva ut på sajten som man visar taxichauffören. Man får förhandla priset med honom, annars kan man beställa transfer via hotellet men det blir skitdyrt! Typ fyra gånger mer. Det där är alltid ett litet dilemma. Dels måste man som sagt förhandla pris och de pratar bara kinesiska, sen måste man visa en karta med kinesisk skrift. Men i detta fall är det ganska lätt för chauffören att hitta. Ett alternativ är att be hotellet berätta vad det är rimligt att betala för taxin men det kan ofta vara så att de propsar på med tranfern. Sen kan man, när man sitter i taxin, ringa hotellet och be dem förklara vägen för taxichaffisen. Vi brukar göra så.

förhoppningsis, om sömn: Kanske att man är lite luttrad efter tio toalettbesök per natt i nio månader ;) Och det stör säkert sömnen att behöva amma men det är inget någon av mina väninnor har klagat över. Återstår att se hur jag själv upplever det! Dina supertrötta väninnor, har de bebisarna i sängen och låter dem småsnutta, eller blir det 1-2 pass per natt? Efter 3 månader brukar de ju kunna sova genom hela natten (fast min kinesiska väninnas mönsterbebis gjorde det redan efter 2 månader).

Om värme: Jag är precis som du... älskar värme. Använder duschen som värmekälla, jättehemskt men sååå skönt. Fast det är i Sverige, inte här. Vattnet här är bara inte så trevligt. Oavsett temperatur.

• Gemma

Solig mysmorgon i sängen, och OJ, om en halvtimme ska vi vara hos nyblivna föräldrarna i Pudong med nybakade baguetter från Paul och ost till brunchen.

Lapinette: Tror precis som du att det handlar om förväntningar. Jag har ju aldrig velat ha barn innan för jag har bara sett det som en lång serie eländen. I bakhuvudet ligger nog fortfarande den bilden men nu börjar jag äntligen lära mig att problem brukar komma och gå (istället för att vara för evigt som man lätt tänker i början). En annan väninna var helt tvärtom, hon skulle typ föda i vatten med delfiner och barnet skulle vara en flicka som hette "Alba" och sen blev allt, från graviditetens första dag tills hon började flaskmata vid 3 månaders ålder och hennes depression släppte, bara ett långt helvete (åtminstone beskrev hon det så).

förhoppningsis: Apropå sömn - i natt var jag uppe ungefär sju gånger, en av dem jagade vi mygg, sen vaknade jag av en mardröm och så tog det en timme att somna om. Sådär har det varit större delen av graviditeten. Jag har fem kuddar för att ligga i en uppförsbacke, annars gör det ont i revbenen och bebisen har alltid synpunkter på hur jag ligger så jag har lärt mig att kunna sova när som helst, och i vilken ställning som helst. Har typ alltid grus i ögonen numera men det är inget jag reflekterar över längre. Tänkte på det igår i taxin när jag satt och hade skitont i revbenen och bebisen sparkade uppåt och ner mot urinblåsan hela vägen, man finner sig i saker som skulle vara helt otänkbara annars, när graviditet och barn är inblandade. Det värsta vore om bebisen vore sjuk på något sätt, det tror jag inte att man kan komma över. Så om den är frisk och normal kommer jag att känna mig väldigt lättad.

Min väninnas bebis började spontant sova åtta timmar per natt vid två månaders ålder. Andra har haft mer problem och då har rutiner hjälpt superbra, eller att ta hjälp med partnern, eller att flaskmata, eller att skaffa en hemhjälp / nanny.
    Några generella tips som funkar på alla bebisar för t ex sömn finns nog inte, det handlar nog om en kombination av hur bebisen är och vad man har för inställning, nätverk och strategi för att lösa problem, om det nu är ett problem.
    Och de flesta verkar tycka att det är roligt att ha en bebis. Det är mycket aktiviteter och nätverk här, en hel mammakultur där man kan fråga varann och få tips. Tror att många mammor i Sverige blir väldigt isolerade under sin mammaledighet och att det i sig kan bli ett problem för dem.

Nu ska jag slänga på något, känns alltid lika roligt att välja och lika vemodigt att jag snart inte kan ha mina fina gravidkläder. Ha en mysig söndag, kram!

• Gemma

Hej igen! Tillbaka från tyska paret och deras nya bebis. De var rätt bra trötta båda två, däremot gick amningen jättebra redan från början. Där ser man hur olika alla är.

Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.