• Gemma

För mycket är aldrig tillräckligt.

...Men ibland får man mycket mer än så :)

• Gemma

Gomorron tråden!

Lapinette, visst är det härligt med en tråd där man framför allt inspirerar varann till lyx och roliga grejer? Sitter och dricker smoothie och äter omelettmacka. Dagen började som vanligt 8.30 med cappuccino, sen väckte jag den lilla. Hon vill alltid ha mat på stört, man hör det för hon ligger med vidöppet gap och grymtar som en liten gris i vaggan. Nipplarna börjar också fatta galoppen, det gör bara ont när hon hamnar fel och då tar jag bort henne och så gör vi ett nytt försök tills det känns bra. Ofta handlar det bara om några millimeter.

Nu sover hon djupt på mage, efter en lång stunds umgänge, luftning, tvätt, små krypförsök och - som min husgudinna Anna Wahlgren säger - mat, mat, mat och mera mat. Enligt schemat borde hon vakna om någon timme vilket ger mig gott om tid att duscha, skriva mail och lyssna på musik.

I eftermiddag ska vi ut och gå i snön med Bugaboon, längtar! Fatta igår var jag ute och gick utanför lägenheten för första gången på elva dagar! Det har inte kännts ett dugg konstigt, bara skönt. Men igår kom energin och rörelseglädjen tillbaka. Antagligen för att jag är utvilad nu. Sover nio timmar per natt plus en nap på dagen om jag kan och det behövs för kroppen tog som sagt en del stryk.

Tjejer, när det gäller hur bebistillvaron blir kan jag bara citera brittiska supernannyn Gina Ford: "Start as you mean to go on".

Jag är också fullt inställd på att hon kommer att få olika perioder där total förvirring och olycka råder. Men då tar vi in skotska amningskonsulten så blir det säkert bra.

Det är så härligt med alla blomsterbud som anländer och alla som gratulerar en, det känns verkligen som om man kan ta åt sig också för vi har onekligen gjort ett rätt stort jobb.

Margaux, din grodgröna overall, är den i frotté eller velour? Är som sagt så glad över att Juicy äntligen börjat göra frottéställ i modesta färger. Mitt bruna är äntligen på väg från Amerika.
    Grattis till väl genomfört föredrag, 1,5h låter våldsamt mycket. Var det mycket frågor efteråt?
    Spanska verkar som sagt så kul, och det låter så fint (mycket finare än italienska tycker jag). Är det svårt? Pratar du franska sedan innan? Misstänker att man har en del hjälp av franskan, som jag för övrigt måste måste ta tag i så fort jag återvänder till Europa (här i kinesisk språkmiljö skulle man ju bli förvirrad för mindre...). Mannen pratar ju bara franska med Maxine och jag får ju inte bli utanför :)

Stålis - barn, tja om du har lust... men du är ju så ung, ni har all tid i världen! Det har nog sina för- och nackdelar att vänta, själv är jag glad att vi satsade när timingen var perfekt. Och det kan den ju vara både när man är ung eller lite äldre. Efter nästan tio år är vi supersäkra på varann och vana att samarbeta om stora och små projekt, plus att vi rest massor och utvecklat oss på varsitt håll. Men det där kan man ju göra i flera omgångar, och skaffa barn däremellan.

Tror att jag kände att jag var redo när jag hörde någon säga: "Att skaffa barn är att ge upp en del av sin frihet. Men vad sjutton ska man med den till?" Och kände att jag höll med.

Nu ska jag gå och duscha, duschandet har fått en ny dimension numera. Heaven.

Kram, G

• Gemma

Hej flix, njuter min tredje cappuccino idag (yes Amelle - vad vore morgonen, lunchen OCH eftermiddagen utan den?) Äter också Michel cluizel som jag köpte i all hast på väg till Svenska konsulatet (hon får ju dubbelt pass - många besök!), hoppade ur bilen och fixade tre chokladkakor på en minut, jag lovar - man hinner göra ALLT som man gör i vanliga fall när man har barn, men man måste vara snabb som blixten! Har ännu inte börjat tulla på vårt förberedda matlager heller, än sålänge funkar det fint att laga mat 2 ggr per dag, speciellt som mannen är hemma vissa dagar och handlar. När hon fått sin TBC-spruta ska jag ta tunnelbanan med henne och handla och få hemlevererat. Vagnar funkar inte i affärerna, det är bara trappor överallt, men bärsjalen blir kanon. Och aaaaaaahhhhh vad Bugaboon är underbar! Har knappt hunnit kolla på alla grejer vi köpt men de är verkligen super! Var ute och gick en hel timme idag, strålande sol och snö, och sen avslutade vi på Kafé där vi drack spicy hot chocolate (nej, hon har ännu inte fått ont i magen men så äter hon ju också superbra och jag rapar henne hela tiden, stora truckdriver-rapar, jättegulligt om man är förälder men säkert gross om man inte är det). Testade också att amma offentligt (väl övertäckt av filtar, man är ju trots allt en fin katolsk flicka hehe), det funkade kalas, hon fattade inte alls att vi inte satt hemma i soffan. Efter härlig lunch med oxfilé stuvade vi in tjejen i bilbarnstolen och begav oss ut på taxijakt. Hittills är det det största problemet jag stött på här - taxibilarna har som sagt inga bälten framme därbak och chaufförerna blir skitsura när man börjar böka fram jättekorta, smutssvarta bälten. Om man alls får tag på taxi. Om två timmar kommer min väninna på fika och samtidigt anländer en scweizisk tjej som har direktimport av dyra men finfina schweiziska amningsbehåar, jag tänkte köpa ett gäng av henne. Bland annat en leopardmönstrad för att, ja, den är så sjukt kitschig att jag bara måste.

Amelle - jeans är superbäst, vill ha ett par som är raka i benen och sådär sent sjuttiotalsvida med pressveck. Har fortfarande mina trängsta pregnancyjeans, notify, men de hänger redan överallt så om bara nån vecka kommer jag åter in i mina stl 27 Seven for all mankind och Notify, lycka! Jag säger bara (som jag lovade er alla att INTE göra men det var ju innan jag blev odrägligt mammamonster) - glöm Atkins och South Beach, amningsmetoden slår allt hehe.

förhoppningsis: PR-bebis och PR-mamma, c'est nous ;) Men liksom vad är poängen med att göra grejer, typ skaffa bebis, om man inte ger sig sjutton på att ha kul... det går. Om man ser till att få sova och om det inte är nåt fel på bebisen. Men vår är ju frisk tack och lov. Få se hur länge det varar... mannen har jätteont i halsen och jag tittar anklagande på honom när han harklar sig, han är ooolycklig, får inte pussa på sin dotter, knappt röra henne. Måste komma ihåg att vara extra snäll mot honom ikväll, jag har dessvärre haft en rätt trist ton på sistone. Varför ingår det på något vis i mammapaketet, att man blir en ironisk anklagande bitch? Måste skärpa mig. Och ang. mannens ledighet så är det den gamla vanliga visan, han har bara sina semesterdagar, inget extra.

Men alltså - i sommar ska vi vara i skåne i TVÅ månader! Mamma och pappa blev jättebesvikna när jag antydde att jag ville hyra en stuga åt mig och Maxine så jag lät mig villigt "övertalas" att bo hos dem. Tycker dock inte att det är någon självklarhet men jag uppskattar det supermycket. Blir så underbart för de små lungorna att andas havsluft. Stackars mannen får svettas i sin 45 grader varma fabrik, ensam i Shanghai och sjuk av längtan efter sina tjejer.

Hur mår ni?

kram, G

Kram, G

• Gemma

Neeeej, har de slutat med Nudie? Vad ska mannen nu göra, det var hans favvomärke...

Apropå kläder så svidade jag på Maxine hennes grodoutfit med matchande bruna vida byxor och bruna strumpor när väninnan kom. Exakt samtidigt dök schweiziska BH-tjejen upp med ett lass amnings-BH:ar, allihopa jättemycket förstora (tänk bastanta tyska Gretchen-kroppar... så inte jag) men superbra, så jag bad dem komma tillbaka med mindre storlekar.

Nu ska vi äta sushi, grillad lax, guacamole och grillade grönsaker, bara jag kan få lillmonstret att sova (hon är SÅ pigg och aktiv så det blir en allt större utmaning).

• Gemma

Mysig dag, jättejättemycket snö! Började som vanligt, cappuccino i sängen, sen väckte jag lillan och så höll vi igång i två timmar innan hon somnade som en stock. Gick långpromenad med mannen och vagnen och avslutade med en härlig lunch. När vi kom hem var lillmonstret jättehungrig för hon hade sovit över två mål så hon har varit rätt grinig de senaste två timmarna. Men nu sover hon och utstöter de sötaste små ljud. Vi hade också babydate i två timmar med kinesiska vänininnan och hennes fyramåndersbaby, den är jättestor! Alltså helt enorm! Väninnan hade problem med mjölken så hon ger den pulver och då blir de ofta feta. Men hon är helt adorable, jättesnäll och glad hela tiden, inte som vår lilla bestämda argbigga. Nu pysslar jag med lite foton medan mannen sover. Ikväll blir det sushi och lammgryta till middag, och en bordeaux från 03 med förtroendeingivande plottrig etikett.
    Just nu vill man absolut inte vara någon annanstans än i Shanghai. Och nästa vecka är det nyårsvecka, då är det lugnt som i Stockholm, helt otroligt, känns nästan som om allt går baklänges (ja, den känslan får jag numera när jag är i Stockholm, men när jag faktiskt BODDE där tyckte jag mer att det var ett forsande kaos). Förutom alla smällare och fyrverkerier... de smäller oavbrutet i två veckor, dygnet runt, och det brukar vara svårt att sova. Får se vad lillmonstret tycker om det.

Amelle, visst är det coolt att man kan ha på sig vad man vill när man är journalist! Lite så är det även inom reklambranschen, även om det såklart finns koder överallt.

Margaux, yes, nu blev mannen glad igen. Nudies killjeans sitter så himla bra på honom. Vaggvisa till monstret funkar sådär, hon blir superpigg och glad när man sjunger för henne. Enda riktigt säkra knepet är toppfylla med mat och sen linda, då sover hon som en stock i typ fem timmar.

förhoppningsis, grattis-grattis till kontraktet! Ser fram emot en och annan bild. När flyttar ni? Och berätta mer om handväskan! Yes, egentligen skulle jag ha fått en väska i push-present, men vi vet ju inte när (om) den blir klar så det fick bli en liten "förpresent".

Om tunnelbanan: Tror inte det finns RH-virus här, låter jätteläskigt med bebisar som dör! Hur många har dött hittills? Här säger barnmorskorna inte "gör si eller så" för alla kulturer gör ändå på olika sätt. Kineserna är t ex livrädda för att bebisarna ska bli kalla och amerikanerna är galna i att spruta i dem antibiotika och andra mediciner. Vi fick bara höra: Använd omdömet! Självklart ska man inte vara på Carrefour eller åka tunnelbana i rusningstrafik med en nyfödd, men ibland måste man handla eller uträtta något annat ärende. Och man ska inte vara överdrivet ängslig heller, då mår ju bebisen dåligt bara för det. Och allergier finns knappast alls här, lustigt nog, kanske för att bebisarna utsätts för mer grejer från början. På lördag ska hon i alla fall vaccineras mot tbc och sen kan vi känna oss lugna så länge ingen tar på henne (vilket de försöker göra HELA tiden) för vi hade inte tänkt vaccinera mot Hepatit B.

• Gemma

Helgplaner... promenera i snön, besöka sjukhuset för checkup + TBC-spruta i morgon, besök av vänner på söndag... annars inte så mycket.

Just nu längtar jag som en tok tills jag ska börja pumpa ur, nästa vecka, och få några timmar för mig själv här och där. Ja, för både idag och igår har hon smågnällt och småsnuttat och småsovit större delen av dagen - skitjobbigt! Hon gormar som om någon stuckit kniven i henne, i vaggan, och så fort man tar upp henne så dricker hon två klunkar och somnar. Man kan typ skaka henne och ropa i örat och hon sover lugnt vidare. Tills man lägger henne i vaggan... känner att jag är farligt nära att bli använd som tröstnapp. Har använt upp hela min arsenal av knep som de lärde ut på sjukhuset men hon är helt immun.

Blir finfint när skotska amningskonsulten kommer hit i början av nästa vecka!

Nu ska jag i alla fall bada. Kram, G

• Gemma

Hej raringar, jättemycket snö idag! Lillmonstret sover lugnt (på mage med andningslarm - sååå bra!) efter en jättebra natt, känner att jag varit lite grinig mot henne på sistone, mest för att jag varit trött. Sex timmars sömn per dygn istället för åtta har en förmåga att tära på mig.

Men vi hade en supermysig morgon med cappuccino, fruktfat och sen jättemycket frukost i soffan och en fransk film, medan monstret låg bredvid och stirrade, ömsom på oss, ömsom på TV:n, ömsom ut i tomma intet.

förhoppningsis, tack för dina fina tips. Säkert är det en fas, hon är bara lite tidig in i treveckorsstrulet. Ska ändå köra en vända med skotskan för ingen kan avdramatisera som hon. Och små monster mår heller inte bra av att sova så ytligt och kort och inte äta sig mätta däremellan. Tror peppar peppar inte att vi fått mannens sjuka, hon verkar jättefrisk i övrigt. Möjligtvis överstimulerad av alla besök, promenader och cafébesök. Idag ska vi till sjukhuset för monsterkoll (hon tycks må utmärkt och har redan odlat en liten söt dubbelhaka) samt koll av mig för jag blöder oavbrutet i en strid ström. Känns inte som om man vill dra iväg på bodypump direkt...

förhoppningsis igen. Vad är restaurangen för nåt? Hur är maten? vi ska köra hemlevererade sallader, dimsuns och smoothies till lunch och rökt lax-sallad och lammgryta till middag. Mmm. Och vilken superfin väska! Lite Kelly-känsla, men med egen stil på låset. Blir perfekt för chicaste advokaten i stan.

Amelle, tack, vi får typ... hjälpa henne tillbaka till rutinerna efter bästa förmåga. Stora och förståndiga som vi ju ändå bör vara ;) Ska du rida nåt i helgen? Nu när hela stan är luddig av snö längtar jag mig tokig efter att höra knarrandet av hovar i snön. Men det där med att kratta bort klampar mitt i skogen, med iskalla fingar, är sånt man lyckats förtränga.

Lapinette, hoppas du njuter för fullt av din planlöshet! Själv lever jag ju strikt efter schema nuförtiden, och det känns ändå på nåt märkligt vis väldigt avslappnat.

Kram. G

• Gemma

Om sömn vill jag bara tillägga att man i princip skulle kunna sova hur mycket som helst när man har en bebis - DE sover ju liksom minst sexton timmar per dygn (skriker gör hon kanske fem minuter per dag), problemet för mig är framför allt att jag har så himla svårt att somna. Tror att jag faktiskt sover en tredjedel av den tid jag tillbringar i sängen. Avundas mina utvilade väninnor som somnar och nappar obehindrat hela dagarna.

• Gemma

Puh... den söta lilla bebisen har typ blivit tonåring på två veckor! Nu är hon vaken 2,5 timmar i stöten och vill ha stimulans, kommunikation och nya leksaker hela tiden, annars surnar hon till. Hon har börjat le också, vilket normala bebisar gör efter typ en månad, och hon kräver att man inte kollar på TV när man ammar utan har ögonkontakt med henne. Hon sover inte lika länge på nätterna heller utan vaknar var fjärde timme och vill käka. I morgon kommer amningskonsulten... räddningsplankan.

I lördags var vi på sjukan och tog TBC-spruta, då insåg jag i alla fall hur trygg hon är med mig. Så fort hon fått sprutan tryckte hon sig mot mig och ville amma. Då var hon jättegosig hela tiden, men när vi kom hem blev hon genast kaxig och högljutt protesterande igen. Är jätteglad för min tuffa, stora lilla tjej (hon var alltså 55 cm när hon föddes, har aldrig hört talas om nåt liknande! Nu är hon 56cm och har gått upp i vikt, väger över 4kg och har kläder för 3-månadersbebisar). Men oj vilken utmaning det kommer att bli! I helgen fick hon en enormt stor gosedjurspanda i present av kinesiska väninnan, den kan hon titta på i timmar! Måste plocka bort den när hon äter för annars kan hon inte koncentrera sig på uppgiften.

Helgen blev inte riktigt som förväntat. I lördags hade vi som sagt läkarbesök, sen var det min tur. Jag har ju inte slutat blöda vilket inte kändes normalt. Barnmorskan fortsatte hänvisa till mitt utmärkta hemoglobinvärde, jag förklarade att jag skulle ha bra HB-värde om jag så hade två ynka bloddroppar kvar i kroppen, så mycket kött och järntabletter som jag trycker i mig. Ett ultraljud visade att livmodern var fylld med en väldig koagulerad blodklump så att den helt enkelt inte kunde dra ihop sig. Fick så två olika alternativ - ta äckliga mediciner så att blodklumpen skulle komma ut, eller bli utgrävd av kirurgen under A. narkotisk bedövning eller B. lustgas. Jag valde - inget av alternativen. Gillar inte mediciner eller knark, speciellt inte när jag ammar. Och av lustgasmasken fick jag panik. Så jag körde bästa bästa smärtlindringen igen, bara andning. Mannen trodde att jag hade blivit tokig som genomgick operationen utan medicinsk smärtlindring och av sjukhuspersonalen tituleras jag numera superwoman men det där är så himla överdrivet, andning ÄR smärtlindring, det är en massa oxytocin som frigörs så att man slappnar av och inte känner smärta. Inte ett dugg duktigt med andra ord. Efteråt belönade vi oss med middag i nya favvorestaurangen -sjukhusbädden! Hehe.

Fick stränga order om att inte lämna huset i två dagar och igår tittade jag surmulet ut på den vackert aprikosfärgade himlen genom fönstret, men idag kunde jag inte hålla mig. Sol och snö kräver en långpromenad.

Nu har vi två arbetare här för det är en massa knas, belysning som inte funkar, toaletter som inte rinner och varmvatten som inte kommer. I mitt nuvarande övertrötta, blodfattiga tillstånd krävs det inte mer än en kalldusch för att jag ska bryta ihop och gråta hysteriskt och tycka jättesynd om mig själv, så det är angeläget att de fixar det pronto. Blir också jättegrinig av alla som ringer hit så fort jag äntligen lagt mig för att sova - det slår aldrig fel! Är ond och otacksam men NEJ vi behöver ingenting, ingen hjälp, inget stöd, bara snälla låt oss vara ifred. Mina föräldrar är jättebra på det, ringer prick klockan 22 varje söndag och mailar om de vill något resten av tiden.

Igår kom mitt bruna Juicyset! Och en lilarandig top från Ella Moss som är perfekt som amningstop hehe, plus en CC California tunika med sextiotalsmönster. Lovely. Medan jag letade efter pengar vaggade UPS-mannen den lilla och sjöng för henne. Inser att vi måste vaccinera henne mot hepatit B, det GÅR inte att undvika att det barnälskande kinesiska folket pillar på henne med lortiga fingrar och jag vill inte heller gå omkring och bete mig som en rabiat bitch hela tiden, vilka signaler sänder det ut till min dotter..?

Nu ska jag kolla på förhoppningsis lägenhet, blir sååå sugen! Och hur passar man en bebis när man inte kan amma den..? Eller hade hon mjölkat ur? Längtar SÅ tills jag kan göra det också. Håller med Lapinette, modigt av dig!

Semlor är räligt tycker jag, däremot välkomnar jag "crepes-dagen" som ju fransmännen firar idag (eller om det var igår). Mannen gillar semlor men jag ävskyr både mandelmassa och grädde så det blir som en bomb av allt det värsta. Förutom själva bullen då.

Amelle, att vakna tidigt är ett elände. Bästa knepet är att inte stressa utan försöka ha en mysig morgon ändå. Kanske läsa i sängen och dricka cappuccino.

Girls, har en ny chokladfavorit. Har regredierat en smula och gillar nu bara max 70% för blir det mer känns det obalanserat. Lindt Excellence 70% med STORA bitar vilket innebär att dagskvoten, 3 bitar, motsvarar typ en halv kaka hehe.

Kram, G.

• Gemma

Hej vänner! Närå, ingen operation utan bedövning, de gick bara in den gynekologiska vägen med en massa instrument och joxade runt tills kirurgen tömt ut allt (förhoppningsvis) koagulerat blod. Så det var absolut inte så imponerande som jag fick det till. Eftersom "ingen smärtlindring" INTE fanns med bland alternativen som bjöds mig, utgick jag från att det skulle göra jätteont men det gjorde det inte. Tror inte att min smärttröskel är olik någon annans, men min attityd till smärta är att det inte är hela världen, däremot är jag skiträdd för att spruta in / äta hormoner, mediciner och annat jox. Och som sagt profylaxandning är ju världens bästa smärtlindring!

Izunia, stort grattis till din sprattelbebis! Det blir bara roligare och roligare (och läskigare och läskigare) för varje ultraljud. När är nästa? Och vilken vecka är du i nu? Första blöjbytet gjorde jag när monstret var fyra dagar gammalt... och fortfarande tycker jag att det är läskigt att lyfta henne, mannen är mycket bättre och stadigare. Det läskiga är att det lilla huvudet vickar runt, och då har hon ändå superbra huvudkontroll. Hur mår du nu? Lika fint som innan? Börjar du få mage?

förhoppningsis: De ler redan från början men de medvetna leendena lär komma senare. Nu handlar det mest om imitation. Jag har jätteskoj när jag gör fula miner åt henne, typ räcker ut tungan och rullar med ögonen, och hon apar efter.

Idag använde jag min frihetsmaskin - bröstpumpen. Skotska amningskonsulten var här och övervakade, bland annat visade hon hur man steriliserar alla grejer plus att hon förklarade hur allt funkar. Sen var hon MYCKET nyfiken på hur mycket jag producerade.

"Don't be disappointed if there is only a little at the bottom of the bottle", sa hon, och så satte jag igång. Kände mig verkligen som en kossa och fnissade generat men amningskonsultens ögon blev klotrunda när hon såg hur mycket som forsade ur mig, på tio minuter tillräckligt för två matningar. Och då hade jag ändå redan topptankat den lilla två gånger tidigare på förmiddagen.
    "God!" utbrast hon. "You really ARE a cow!" Hon förklarade också att detta är anledningen till att lillmonstret bara äter tio minuter i stöten - hon blir helt enkelt stoppmätt på min feta dundermjölk nästan direkt. Tydligen är det så att en del stackars mammor måste amma i uppemot en timme för att uppnå samma effekt. Antar att jag trots allt är hyfsat balanserad, utvilad och välnärd, jämförelsevis.

I natt är det mannen som matar och jag - jag ska sova minst sex timmar i sträck! Lovely. Eftersom jag har så mycket mat fick jag också lov att mjölka ur två gånger per dag så det räcker även till lite extra frihet att gå iväg och få massage, pedikyr eller nåt annat som jag längtar mig tokig efter.

Idag var för övrigt en rätt trist dag. Regn och sur bebis. Men nu sover hon i alla fall och äter, och ungefär bara det. Känns som någon sorts regressionsfas, bye bye sociala glada tjej. Fick i alla fall veta att vi gör exakt rätt med vårt schema så om vi bara följer det kommer allt säkert bli hur bra som helst med sömn och mat och privatliv för mannen och mig. Var ute och gick i 1,5 timme med vagnen, känner att min kropp börjar hitta tillbaka till sitt forna jag. Men det kommer att ta tid. Och med sitt forna jag menar jag min gravidform, som ju var jätteokej. Bodypump ligger långt fram i tiden, enda pumpen jag lär köra nu framöver är kopplad till en flaska...

I morgon ska jag i alla fall vara och ha lite roligare, ska luncha med manhattanväninnan och sen kommer ett gulligt par hit och fikar. Mannen kommer också hem tidigt varje kväll, redan vid 18-tiden, nu när det är kinesiskt nyår. De smäller som galningar med fyrverkerier dygnet runt i två veckor, känns sådär meningsfullt.

Usch... grämer mig fortfarande för att jag missade bästa väninnans bröllop i helgen. Och är inte så lite avis på alla era festplaner. Liksom, bara att få använda en handväska vore en breakthrough för mig, kör ju liksom bara med skiphopväskan fylld med blöjor och filtar nuförtiden (fast fin är den och matchar bugaboon perfekt).

Nu ska jag sova en skvätt. kram,. G

Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.