Inlägg från: förhoppningsis |Visa alla inlägg
  • förhoppningsis

För mycket är aldrig tillräckligt.

Gemma
    Det är sånna saker som gör att jag är så tacksam över att så många jag känner har barn, de fick nämligen också höra att såriga och ömma nipplar var ett dåligt tecken på sina kurser, men alla hade ont, och alla de känner hade ont osv osv.
    Berätta gärna när du har använt bröstpumpen första gången, en del tycker att det är en befrielse för ömma nipplar.

Håller helt med dig om namnlistan! Hur kul kan det vara att ständigt ha en namne i klassen (eller fler)? Jag hade inte det problemet, var själv i hela skolan, bara 80-90 åringar med samma namn. Kom som en chock när mitt namn seglade upp på plats 4 på listorna och jag överallt hörde "****** LÅT BLI!" osv i mataffärerna. Hoppade högt varje gång i början.

Stålis
    Spännade med lägenhetsbudande, hörde om rånet i morse. Verkade väldigt avancerat med bomber, anglar och brinnande bilar längst flyktväg och polishus. Hur många är ni som budar?
    Tack för de snälla orden, är rätt omtumlad nu och känner mig minst sagt ickekompetent men jag anta att det är en del av första dagen på nytt jobb.

Som sagt första dagen är avklarad, phu! Kom upp ganska lätt i morse men det går nog över. Har ju vant mig vid att sova till 9 på morgonen senaste 6 månaderna. Fick ett stort fint rum med ca 4 - 4.5 meter i takhöjd och ett stooort skrivbort som jag nu får försöka sätta en personlig touche på. Började med att stoppa ner nagelfil och Elisabet Arden 8 hour cream i översta lådan så kändes det genast mer som mitt.
    Hade sen fullt upp med att lära mig datasystem, gå igenom rutiner mm. Lite läskigt och en helt overklig känsla när jag fick en bunt papper på bordet och "du kan väl ta reda på vad som gäller" och sen var det bara att börja arbeta. Helt annorlunda än på min praktikplats. Så olika områden inom juridiken att jag inte riktigt vet vad jag ska tycka och känna. På min praktikplats så var det ett område som är fullt av relativt enkla saker, testamenten, äktenskapsförord osv.
    Bolagsrätten är otroligt mycket mindre reglerad, så mycket mer flytande. Ska bli spännande att se hur det känns om ett tag när jag kommer in i det hela.
    Min nya kostym passade iaf superbra!

• förhoppningsis

oj, det blev dubbelt...

• förhoppningsis

Margaux
    Det där med röda snickarbyxor till gymnasieexamen är något som kommer mer och mer här nu, tidigare var det mest Lidingö som hade sina vita overaller.

Vad det gäller alkohol och jurister så är vi i topp tillsammans med läkarna på flest alkoholproblem, (även det en lista man inte gärna vill vara med på)
    Men min upplevelse dels under studenttiden då jag var väldigt aktiv, iaf under första åren, i studentlivets fester är att vist kan jurister festa! Den absolut blötaste festen under hela året är marknadsbanketten, då man äter en stor middag och festar med många representanter från advokatbyråerna. De festerna borde vi ha kameraförbud på...
    I övrigt kan jag snarare säga att jag och mina kompisar ofta kan dricka ungefär dubbelt så mycket som de flesta andra och ändå uppföra oss bättre. Men det finns absolut undantag och flera som "super ut sig" för ofta.
    Kika i barerna runt stureplan valfri dag i veckan efter jobbet, jurister och ekononomer överallt...

• förhoppningsis

Det blev lite kort i morse, har inte vant mig vid att ha en tid att passa på morgonen. Såsade runt och åt frukost i lugn och ro och plötsligt var det bråttom...

Vist är det skönt med eget rum, men det vore mysigt att ha någon att småprata med kanske. Men det skulle inte fungera att dela rum. Tänk vad störande för alla andra när man tar emot klienter mm som inte hamnar i konferensrummet.

Margaux
    TYcker att det lät som en annorlunda variant på möhippa, kanske inte helt glamourös men säkert kul. Hoppas att tärnan eller någon håller ordning på brudens drickande på bröllopet sen. Inte för mycket champange hos frissan och ser till att hon äter en stadig lunch med pasta som suger alkohol bra.

Hur har er dag idag varit då?

• förhoppningsis

Stålis
    Åh vad kul! Har du någon länk till lägenheten? Spännande med flytt, kommer ni renovera innan ni flyttar in eller bor ni utan badrum? Kanske har 2? Berätta allt om den! Måste vara ganska lätt för er att flytta, ingen avancerad flyttpackning antar jag om ni bott hos svärisarna och inte behövt packa upp era saker.

På torsdag skriver vi kontrakt om allt går som det ska *ta i trä*

Lapinette skulle väl vara borta en vecka va?

Gemma
    Hur mår du? Kan du sitta ordentligt än? Blev det någon gulsot?

Eget rum är bra, då kan man lyssna på musik när man jobbar. Advokaten jag jobbar med gillar opera tex, tjejen i receptionen kör radio osv så det är en fin blandning. Än så länge är mitt rum tyst, ska snart få en ny dator med ljuskort då den jag har nu är gammal men den nya har inte hunnit komma än.

• förhoppningsis

God morgon Gemma och välkommen ut i verkligheten
    Skönt att allt funkar så smidigt hemma med både mat och sovande för Maxine och nu även för dig. Jättevanligt att det är svårt att sova i början och du kommer troligen rusa upp mitt i natten många gånger och kolla att hon andas osv.
    Blir lite orolig när du säger att dina bröst är som hårda bomber, du aktar dig för mjölkstockning va? Här finns det ett speciellt fleeceskydd för brösten.
    Måste vara jätte svårt att ståndaktigt lägga henne i vaggan när ni troligen bara vill vara nära nära hela tiden, men det är absolut värt det! Ni sover alla bättre och ni slipper sen fajten när hon ska lära sig att sova i egen säng.

De verkar ta det där med hembesök väldigt seriöst, gå igenom klädtravarna och allt. Visserligen är de ju bra att de kollar så att man har köpt något alls och att det är vettiga saker men ändå. Hoppas snart att få se bilder på henne i alla outfits som du köpt. Det är ok att ha hea huvudet fullt av bebis i början, alla vill höra hur det är och hur det går mm. Men om ett par månader kommer de mindre intresserade inte vara lika pigga på en detaljerad redogörelse för hur många ml hon äter och exakt antal sovna timmar. (tro mig, känner mammor som inte pratar om annat - någonsin)

Att behöva gå igenom hela biten med foto och visum är ju något man inte brukar behöva göra, förstår att ni är helt slut! De flesta lämnar knappast lägenheten med bebisen första veckan.

Sjukt imponerad att du tog dig igenom hela förlossningen utan någon extra smärlindring, även i Sverige börjar folk vråla efter epidural samma sekund som de kommer in på sjukhuset numera, även om vi ff ligger långt efter amerikanerna.

Vad det gäller gulsoten, vist är det fashinernande att man nästan kan se färgskillnaderna i början och slutet på dagen. Men om ni inte behöver sjukhusets lampa så kan det inte ha varit så jättemycket gulsot. Spec med tanke på att ni har en ammningsexpert som kommer hem och tittar till er så borde det ju vara lungt.

Måste erkänna att jag precis som din man har en overall, den är vackert blå och ligger numera i en låda. På tal om det så är det QuarneVALsår iår. Var med förra gången men iår räcker det nog med att gå dit och titta på... fast det var ett kul avbrott i studierna, läste Företagsekonomi och bolagsrätt samtidigt som det var byggvecka.

Jaaa hur ser jag ut i kostym, måste säga att vi jurister inte är så spännande när det gäller kläder. Det är lite som en uniform, alla ser likadana ut - typ. Svart eller grå kostym, vit, ljusblå, ljusrosa eller diskret randig skjorta oftast. Manchettknapparna kan vara lite mer personliga. Vi tjejer har det lite lättare, kan ju ha kjol om vi vill och ibland beroende på firma och policy så kan man go wild och ha .... topp under kavajen. Många ställen är inte alls lika hårda på tjejernas klädsel, kjol, stövlar, skjorta funkar och tom tröja istället för kavaj. Sen finns det andra firmor som säger att man får ha nästan vad som hellst utom jeans.

Som du hör är det inte så avancerat att välja kläder på morgonen, även om det finns mängder med snygga kostymer så är de i grunden ganska lika. MaxMara har en mellangrå outfit med klockad kjol som är supersnygg, rädd att jag är för kort för att kunna ha den dock.

Vädret i Sthlm är tråkigt, grått och trisst, regnade igår, regnar lite idag. Härromdagen (tisdags?) var det kallt och snö
    -3.5 grader men nu är det tillbaka på +2.5 igen

Japp kontraktet gäller Hammarbysjöstad och en jätte 3a. Ska se hur den ser ut när de har plockat bort sina möbler så ser vi hur mycket som ska tapetseras om. Det är en HR så badrummen får vara som de är, men de är riktigt fräsha i svart och vitt. När ombildningen är klar så gör vi nog renoveringsvända del 2.

Haha, måste vara svårt att fokusera i en sådan miljö, skulle bli galen! Vad är det med män och flygplan? Har en kompis som jobbar på ett mycket välkännt svenskt företag som avd chef på en avdelning med bara killar. Han berättar att ibland tar de med radiostyrda flygplan och kör runt med inne i kontorslandskapet!! Stänger jag bara dörren så kan jag ju göra vad jag vill och jag vet att ingen går in utan att knacka. Så jag kan peta näsan eller fila naglarna eller vad jag nu känner för. Nappa blir svårare är jag rädd...

Ska passa på att träna idag innan jag åker hem till en väninna på tjejmiddag i hennes nya lägenhet, ha en bra dag.

• förhoppningsis

Oj vad söt! Hår hade hon också, superfin bebis du har tryckt ut Gemma!
    Håller med Amelle, på passfotot ser det verkligen ut som om hon har en stark egen vilja redan.

Sjukhusmaten såg inte riktigt ut som den man får i Sverige, ingick champangen och vinet eller var det medtaget hemmifrån? Snacka om lyx med dukat bord med duk och allt, om det inte vore för deras läskiga inställning till rätten att bestämma över sin egen kropp så hade jag nästan börjat fundera på att åka till Kina om det blir några barn för vår del.

Idag kom mitt diploma med posten, jättefint! Fast jag tror att jag låter bli att rama in det och sätta det på väggen som vissa gör.

Amelle
    Trevligt med rea, eller hur! Kanske är jag som är seg... men jag förstog inte vad riktigt vad du menade med att din riktiga arbetsdag började nu?
    Mysigt att din blivande make kommer hem, hur länge stannar han?

• förhoppningsis

Amelle
    ÅH! Grattis! Måste kännas superbra att få hem honom helt! Att de reser i jobbet och är borta i perioder är en annan sak, det kan man ju utveckla till mysiga weekendresor som jag gjorde till London nyss. Paris är ju samma sak, en stad man gärna reser till...

• förhoppningsis

Även om det är mycket med 5 dagar i veckan så innebär det ju en stor förändring för er. Ska han jobba på resande fot 5 dagar i veckan alltid eller bara under en omställningsperiod?

Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.