För mycket är aldrig tillräckligt.
Förlåt att jag tjatar men ni bara MÅSTE se the Kite Runner.
Förlåt att jag tjatar men ni bara MÅSTE se the Kite Runner.
Just det, glömde att säga det... de amerikanska mammorna håller på med en massa charity-aktiviteter, surprise surprise. Och de är VÄLDIGT gåpåiga i det att man själv ska joina. Exempelvis går hela avgiften (blygsamma 50 till ett speciellt charity som de redan bestämt på förhand, och man måste betala varje gång (varannan vecka), det är alltså tvångs-frivillig verksamhet.
...eller tvångs-välgörenhet menar jag.
En av mammorna heter Rita-Sue.
Kort i kanten bara: Grattis Izunia, och vad härligt att fira med en ny(gammal) hårfärg.
Läser allt ni skriver, är bara så dålig på att kommunicera att jag gör det.
Och nu ska jag käka lite fler Petit Ecolier mörk choklad och titta vidare på Chacun son cinema medan mannen sover i soffan.
Kram, G
och förhoppningsis: Gossip Girl, jaaaa! Och så jobbigt med din arm, sånt kan ta ett tag att få rätsida på, speciellt som man alltid glömmer sig och överanstränger den igen. Slipper du renoveringsjobb i nya lägenheten? Döden för onda armar (och handleder).
Margaux -champagnekurs - som man säger, "it's a dirty job but someone's got to do it".
Amelle, jättegrattis på födelsedagen! Hur gammal är du nu? Typ jätteung av fotot på fisbök att döma (smicker smicker, men det är sant).
Och Izunia, grattis till sparken! Hur känns det?
Apropå fisbök, Stålis - hur går det nu med allt? Börjar du komma tillrätta i Göteborg? Är du go och glad och gemytlig, med järnkoll på spårvagnslinjer och coola butiker (som det lär vimla av numera)?
Lapinette, är sjukt avis på Barcelona! Älskar Parc Guell och har sett Casa Mila men aldrig Sagrada Famiglia av nån anledning. Har varit i staden tre gånger, en gång i mars, en gång i juni och en gång juli, men bara korta besök varje gång. Får alltid känslan av att tiden inte räcker till, mer än i någon annan stad. Inte minst eftersom man vill promenera överallt och det tar sin lilla tid men annars kan man ju missa något... och stan är verkligen till bredden full av intryck. så - vad har du shoppat???
Izunia, vad är nu detta, ska du gifta om dig..? Skulle själv gärna göra detsamma (med samma man) om jag hade råd hehe.
förhoppningsis: Numera har vi lärt oss den hårda vägen att det lönar sig på alla plan att anlita hantverkare. Det blir ofta billigare och man räddar sitt privatliv. Enda haken är väl att det blir bättre om man gör det själv, i gengäld tar man ju otroligt mycket mer tid på sig. Typ en vecka för att tapetsera om hantverkarna gör det på en eftermiddag. Och livet är lite för kort för att man ska hålla på och tapetsera själv, är min filosofi. Gossip Girl och Elle låter helt i min smak. Och... du och jag har samma skostorlek. Vilket är extra fint här i Kina eftersom skorna i allmänhet bara går upp till stl 38, så många västerländska tjejer måste åka till Hongkong och shoppa om de inte vill gå barfota.
Själv har jag varit och simmat idag, följt av tygmarknaden + shopping (choklad och, eh, nappflaskor). Kändes helt surrealistiskt att gå runt därinne, där jag tillbringade snart sagt varje eftermiddag tidigare och nu har jag varit i den här bubblan i en månad. Dit jag snart ska återvända för monstret gnäller lite och vill att jag ska dra kossa-speldosan i svansen för femtionde gången. Yes, mannen har varit biträdande mamma idag och det klarade han otroligt bra, så bra att monstret bara skrek när jag hade henne sen, och sökte med blicken efter sin nya favorit.
....
Nu har vi ätit middag, lammgryta - ett storkok som jag förberedde i julas utifall att vi skulle få ont om tid. Det har vi nu inte men det känns ändå lyxigt att bara tina och njuta med levande ljus, haricots, pasta samt ljuvlig sallad med rostade frön och fikonbalsamico och tuff olivolja. Käkade en underbar papaya till efterrätt medan mannen doftplågade mig med nyrostad brioche från PAUL. Vet inte om jag sagt det men detta enastående franska boulangerie har öppnat flera filialer i Shanghai, bland annat en några kvarter från oss. Perfekt avstickare under den dagliga promenaden.
under middagen pratade vi lite om framtiden, med anledning av mannens förestående löneförhandling. Det han / vi vill ha är framför allt MER TID TILLSAMMANS. Få se hur det går.
Lyssnar nu på Carla Bruni och har inte släckt de levande ljusen från middagen. Tänker osökt på Sarkozy...
God morgon tråden! Ja, klockan är 00.03 i Kina; jag försöker väcka monstret inför nattamningen (så att maken ska få sova lite i natt till skillnad från natten igår); det är väl sådär kul faktiskt. Har lite ont i halsen och känner mig rätt risig; monstret har skrikit mycket på ett för henne olikt sätt, mest när hon ska svälja mjölken, så jag misstänker att hon kanske också har ont i halsen. Därför måste hon äta lite och ofta, därför är vi trötta. Hade i alla fall en lång, skön lunchdate med en väninna idag, annars inget direkt nytt. Två promenader blev det varav den första innehöll ett supersnabbt besök till cashmerebutiken och beställning av en kofta (svart, rätt enkel med grå fickor). igår var vi för övrigt i videobutiken och bunkrade upp med lite mer filmer; tog henne i bärsjalen och hon sov som i koma, nästan lite läskigt, trodde typ att hon var död men hon hade nog bara ett "back in the womb"-moment. När jag tog ut henne vrålade hon som en nyfödd. Men praktiskt är det; med sjalen och inte alls svårt att knyta till den.
Lapinette, din resa och dina skor låter heaven! Och väldigt du. De senaste skorna jag köpte var mina ballerinas i leopardpäls, dem visade jag upp för alla som om det vore just en ny familjemedlem. Måste komma ihåg att använda dem snart, är på tok för praktisk numera. Men det är för kallt för att ha nåt annat än mina vintergympaskor. Kanebo 38 grader använder både Amelle och jag, jag kör den på underfransarna eftersom den är vattenfast och inte lägger sig som en svart ring under ögat trots idogt partande. Man lär också kunna bygga upp den i flera lager.
förhoppningsis: Haha vad gulligt med skopresentationen, klart att man måste få nykomlingarna att känna sig hemma i garderoben. När jag köpte en handväska för 2 år sedan (en mulberry Gerlinda, remember..?) så hade jag den bredvid sängen och pratade med den.
Och... idag fick mannen samtal från Hermes. Min birkin är klar först i sommar för de har haft sååå mycket strul med det skinnet, vet inte om ni minns men jag vill ha en sjuttiotalsretro i ett blankt skinn som är jättesvårt att få fram.
Mmm,. nu vaknar monstret. Ska gå och trycka i henne mat nu. Kram!
Yes, åtta timmars sömn, sol och ingenting planerat på hela dagen! Har just druckit cappuccino, tvättar och ska äta vår lena, ljuvliga hemleverade yoghurt + grovbrödsmacka med omelett + två kiwi + eventuellt nåt mer. Man är ju trots allt kossa.
Amelle, birkinväskan beställde min man till mig när vi var i Paris förra maj. Jag har redan en "evelyne" som är deras "indie-modell", med axelrem i canvas; den fick jag av honom i present när jag skulle börja skolan igen, här i Kina. Den är egentligen lite mer "jag" medan Birkin är för damig och opraktisk, men jag hittade en supercool variant, den klassiska, djupröda Rouge Hermes, och ett blankt, styvt skinn. Med gulddetaljer blir den härligt sjuttiotalsretro och skinnet bryter bjärt mot alla de påsiga, rynkiga skinn som är inne nu. Enda haken är att det är så förtvivlat svårt att få fram just det skinnet, den blanka ytan gör att varje liten defekt syns jättetydligt. Kände dock att jag verkligen bara ville ha just den varianten. Låter kanske märkligt att man väljer en väska som är det mest o-originella som finns, och sen kämpar som ett litet djur för att trots allt göra den originell, men det är trots allt nåt visst med klassiker...
Ungefär samtidigt är hans handgjorda, måttbeställda Brogues (också en klassisk artonhundratalsmodell men i lite annorlunda färger som vi valt tillsammans) färdiga att plockas upp från John Lobb vid Green Park. Sen blir vi världens snyggaste föräldrar haha! Tja, vi passar på att leva ut nu när vi får tillbaka 15% skatt på allt vi shoppar, plus att vi typ inte har några utgifter alls för närvarande! Annat blir det när man flyttar tillbaks till svindyra Europa. Då blir det åter Marimekko-väska för Gemma.
förhoppningsis: Härda ut en smula! Du är ju helt ny, ge det lite tid, sen kan du ge en ordentlig utvärdering av om det är rätt för dig eller ej. Det finns positiva och negativa aspekter i alla jobb. Sorry om jag låter som en löjlig coach men du är så himla värd att ha ett bra jobb där du trivs och det är nog för tidigt att säga om det är så, med ditt nya jobb.
Och... monstret mår bra idag. Tror att det var ett fall av "nipple confusion" trots allt, efter att jag - lat som jag är - började flaskmata henne om kvällarna. Knivigt det här med amning och det har ju flytit perfekt sen dag ett så nu vill jag inte riskera nåt. Mannen flaskmatar klockan 03.30 plus när jag går ut, that's it. Hennes teknik blev också raskt sämre när hon började med flaska, precis som de HEMSKA vårtskydden så suger de helt fel, bara på tippen istället för att gapa stort, vilket genast genererar sår.
Izunia please, gör dig själv en tjänst och härda ut den första veckan när det gör ont och ta bort bebisen så fort den inte gapar tillräckligt jättestort, tills den fattar galoppen. Sen blir det inga problem! Verkligen.
Hermes: Dels hänger väntetiden ihop med skinnet, dels på grund av att de - faktiskt - är sjukt oprofessionella (jämfört med Lobb som mailar bilder etc hela tiden för att mannen ska få följa utvecklingen). T ex vägrade de höra av sig på annat sätt än via fax!!! Och självklart har vi ingen fax så vi fick ge mina föräldrars faxnummer. Nu har mannen i alla fall fått en "kompis" på maroquinnerie (skinn), en dam som heter "Henriette" och FAKTISKT hör av sig när hon lovat. Och JA när man betalar så sjukt mycket så ska de faen anstränga sig men de utnyttjar myten om långa väntetider till max.
Izunia, var ni på Bloom? Eller nåt annat? Berätta gärna! Och i sommar när vi är två månader i Skåne vore det supertrevligt att träffas och fika med bebisarna på Lilla Torg... Ser nu att det var asiatiskt så uppenbarligen inte Bloom. Och när fyller du år?
Kaplans: Jag älskar too! Köpte mannens morgongåva där, en klocka från 1956. Och ett par rubinörhängen till mig själv som jag bar på bröllopet. Sedan dess har mannen köpt ytterligare två klockor där, en Zenith från tidigt sjuttiotal, en omega från 1955.
Margaux; Please berätta allt om desserten! Och svinnacke låter mört, saftigt och gott. Ikväll kommer restaurangen till oss - vi ska beställa lyx-thaimat, typ kyckling bakat i bananblad, lergryte-ris med hälleflundra och jordnötter, med mera. I morgon har jag tjejmiddag på en marockansk restaurang, yes! Undrar vilken handväska jag ska välja? Och vilka OPRAKTISKA skor?
Kram på er! G
Lapinette, att har barn är typ som att vara manodepressiv (säger jag som inte vet hur det är), minus ångesten. Näe, glöm den jämförelsen förresten, USCH Gemma! Menar bara att det är super varannan dag och sååå tröttande varannan dag... eller snarare några dagar i stöten. Man hämtar energi från de bra dagarna när man bara älskar allt och öser in i de dåliga dagarna när man bara är dödligt trött.
Funkar utmärkt! Life is sweet today. Kram. G