• Gemma

För mycket är aldrig tillräckligt.

Lucia! Fast det känns inte så, även om lucka 13 i mannens julkalender innehöll lucia, tärna och stjärngosse med enorm utbuktning mitt fram på särken. solen gör i alla fall ansatser till att skina och fåglarna tjattrar utanför så jag kan i alla fall lura i mig att det luktar gott därute. Tänkte för övrigt inte gå ut särskilt mycket ändå; idag är det hardcore artikelproduktion som gäller. I kväll ska jag på middag hos min syrianska väninna men i övrigt gäller bara jobb. Plus ett och annat inhopp här. Mannen kräver nog en smula glögg ikväll så det får vi ordna. Jag lär nog ta en och annan paus också och öva lite profylaxandning, vill gärna att det ska sitta ordentligt.

Om semester och liknande: Igår frågade jag om mannen kunde komma hem tidigare på fredag, så att vi kan gå och handla bebissaker och sen äta middag. "Okej", sa han. "Jag kommer med bussen". Det är bara det att bussen anländer 19.15 till köpcentret. Då skulle han visserligen komma mycket tidigare än någon annan dag den här veckan, men jag surnade i alla fall till. "19.15 är INTE tidigt, en fredag", muttrade jag, varpå han blev arg över att jag ständigt pressar honom. "Okej, men när kan du komma tidigare då?" Undrade jag. "Aldrig", svarade han. "Jag har jättemycket fram till förlossningen, och efter den har jag ännu mer". Det är egentligen bara under de stora, kinesiska högtiderna som det lugnar ner sig ett par veckor eftersom många är borta, och då jobbar han ju ändå (han har som sagt 5 veckor som han disponerar själv, så det blir inte automatiskt i anslutning till en helg). Till sist kom vi överens om att jag ska gå själv och kolla utbudet och anteckna, sen får han gå en egen runda sent nån kväll nästa vecka. Inte så kul. Idag ska jag i alla fall på middag till en väninna och då kan mannen i lugn och ro jobba fram till 21, sen tar det ytterligare en timme att komma hem. Det är en lättnad för honom att slippa mitt tjat om att han måste vara hemma innan 20.15 för att jag måste måste äta middag i skälig tid, annars får jag en sån jäkla halsbränna när jag sover.
    Detta är inte hans fel, men ibland ruttnar jag bara på hans arbetstider. Även om jag VET att detta är baksidan med vår vistelse här, och borde ha accepterat det. Men ju närmare bebisens födelse vi kommer, desto jobbigare känns det.

Lapinette, hur går det med förkylningen? Svenska förkylningar är värst, de kommer smygande och så slår de sina klor i en och släpper inte greppet på flera veckor. De kinesiska är mycket mer lätthanterliga, antingen dör man, eller också går det över på två-tre dagar.

Stålis: Oj vad exotisk du plötsligt har blivit, från att ha varit så väldigt... normal. NTI, kurser, inskrivning, ordning och reda, oj! Hoppas du behåller lite av din knasbollighet mitt i den rektangulära miljön, me like so much. Ja, jag tänker mycket på sånt där. Jag är en så väldigt mycket gladare person i Kina än jag var i Sverige. Ni inspirerar allihop precis som mina svenska vänner gör, men det är faktiskt en konst att njuta av livet och inte tycka synd om sig själv i ett samhälle där så många försöker få en att göra motsatsen. Det är så knasigt, sverige är ju så himla, himla lyxigt.

Jag sammanställer alla våra jordnötsgissningar så får vi se vem som får, ahem, döpa bebisen.

förhoppningsis: Superbra shoppinglista! Maten lär hålla restaurangnivå på just detta sjukhus (säger i alla fall andra som fött där) men jag tänker ändå ta nyttiga snacks typ müeslibars, energidrycker och bananer. Mörk choklad because I'm addicted. Mina vitaminer. Grovt bröd för att man tydligen lär behöva det... efteråt.
    Morgonrock och juicyoverall, absolut. Amningsbh:ar och ilägg (har köpt 4 bh:ar men billiga, från H&M), amningstopparna från Boob.
    Underhållning: Vi ska ju ta DVD:er, dator med musik osv, plus att jag är uppkopplad trådlöst från rummet så ni KANSKE får en rafflande rapport från krigslägret). Kamera såklart, så att man kan maila bilder till folk. Böcker så att vi kan läsa på lite mer om bebisen (vi har ju fyra dagar på oss). Mobiler och laddare.
    Profylax-DVD och böckerna.
    Lite kläder till bebisen, bilbarnstol, filt (blöjor har de på sjukhuset). Ska köpa många trosor! Använder alltjämt bara mina pyttesmå strings och det kommer man ju inte så långt med. Uhm... Voluspa doftljus. Smink och schampo. Lyxig kräm.
    Sist men inte minst så får mannen ha en egen väska med alla sina saker, han stannar ju också i drygt tre dygn.

Yes, nu är ju hela packlistan klar! Eller, har jag glömt nåt? Har som sagt en hel månad på mig.

• Gemma

Jaaa, nu har alla grejerna kommit från Sverige. Igår hade vi inget, förutom en tom vagga (ingen madrass eller så) och lite bodys + andningslarm. Idag har vi - allt! Bugaboon. Babybjörn-sittern. Tummen babygymet, ekologiska sängkläder från Minimundus (OK lite over the top jag erkänner), Maxicosi bilbarnstolen, skötbord, tiotalet böcker om bebisskötsel, amningskudde - toppar - skydd - bh:ar, sängkläder, miljoner ljuvliga danska små plagg, allt man kan tänka sig från apoteket, skötväskan från Skiphop, Vera Velour-morgonrocken (i julklappspapper dessvärre) med mera med mera, ja ni har ju varit med i en del av vändorna. En dryg kubikmeter rymmer en hel del och först i helgen börjar vi nog packa upp. Eller inte... vi har ju julfest på söndag så vi måste definitivt prioritera lussekattsbak. Amelle, jag var lite för blyg förra året för att göra lussesnopparna men i år måste det ske.

Skulle oerhört gärna se dina porrtomtar, med det blinkande röda ljuset. Själv är jag glad över den lilla granen som ännu så länge får bo i tvättstugan.

Nu ska jag skriva vidare på artikeln (det går riktigt bra faktiskt, lite för bra... 16.000 tecken som måste bantas ner till drygt hälften).

Tippetippetipptapp!

• Gemma

förhoppiningsis: BH-inläggen anlände idag :) Och mobil tror jag att man får ha, annars får vi ju maila.

Mac och PC: När det gäller filformat så är det som Lapinette säger, i princip ingen skillnad idag. Mannen har bärbar PC och jag har bärbar Mac, och vi flyttar obehindrat saker mellan datorerna. Explorer finns inte längre för Mac men man kan ju å andra sidan köpa en sån där som både har window's och Apple-operativsystem om man nu måste ha windows. Och med tanke på att Firefox stöder alla siter, åtminstone alla som jag har varit på, så vet jag inte varför man skulle det. Kanske om man har väldigt mycket mjukvaror, tillbehör, PC-synkade handhelds... i så fall blir det såklart dyrt att byta operativsystem.

Och jag håller med om att Macarna är snygga. Men jag rekommenderar ändå mac, efter bara 2 år som mac-ägare och 15-talet år som PC-ägare eftersom den helt enkelt håller högre kvalitet och är mycket mer användarvänlig - om man vill lägga drygt 35.000 på en bärbar. Och det är det ju inte alls säkert att man har lust med. Stationära Imac's borde väl kosta hälften så mycket.

• Gemma

Glömde det viktigaste: Det som brukar styra är nog vilken miljö man jobbar i. Reklambranchen - mediebranchen - designvärlden = MAC. Alla andra brancher = PC. Och jag hävdar bestämt att det uteslutande är en kostnadsfråga.

• Gemma

Fasar för dagen när jag måste uppgradera min dator... vad kommer de att kosta då? Femtiotusen?

• Gemma

Just det, en till grej som är dålig med Mac är att supporten inte ingår utan du måste köpa ett Apple Care paket som är rätt dyrt. Men det var nog mitt mest onödiga köp någonsin eftersom jag inte haft ett enda litet problem med datorn...

• Gemma

Amelle: Då skulle jag satsa på en 15" Ibook, de är nog inte lika jobbigt tunga som Macbooken heller. Och airporten är superbra på att hitta trådlösa nätverk om man vill jobba på kafé osv. Är det samma i Sverige, att de flesta kaféer typ wayne's har gratis trådlöst?

• Gemma

Amelle igen: Nu ska jag gå och killa mig några darlings.

• Gemma

förhoppningsis, du ditt ymnighetshorn av bebiskunskaper, vad har igångsättande effekt? Färdknäppen har man ju hört talas om men inte så mycket mer... vill bara veta vad jag ska undvika. Ja, apropå vad jag INTE ska göra på nyårsnatten (ligga och krysta). Näpps, vi ska äta middag med två andra par och en hänförande utsikt över the Bund. Jag tror redan att jag avslöjat att det blir Lapinette-dessert!

Lapinette, jag skulle DÖ av lycka om jag fick biljetter till Kylie-konsert! Jag älskar Kylie! Vi har också valt att ransonera julklapparna i år, familjen växer och tidigare år har vi plikttroget gett presenter till varje liten medlem men inte fått så mycket själva... så nu får det bli mail med julhälsning. Jag kan ju liksom formge JÄTTEAVANCERADE ILLUSTRATORDOKUMENT I MIN MAC ;) Men i allmänhet snor jag bara nån bild från www.gettyone.com, klonar bort vattenstämpeln, försöker minnas vad den där gubben sa under typografilektionerna och låtsas att jag har ritat själv.
    Mamma och pappa ska i alla fall få ett DVD-paket från Ginza, med En förlorad värld och lite franska filmer. Mannens föräldrar och syskon har fått symboliska presenter och mannen själv ska få tre böcker, ett Laura Mercier rengörings-kit (tre olika geggor), en plånbok och prenumeration på yoghurt. Tids nog får han även en jordnöt modell jättestor och högljudd.

Yes, det kommer en burk senapssill! En svensk journalist + fotograf ska komma hem till oss nästa vecka och, ahem, dokumentera vårt julpyssel. Och då fick han ju lov att ta med sig lite sill som betalning.

Amelle, killandet gick sådär. Får jobba mer på det i morgon. Problemet är att jag inte fått några striktare förhållningsorder än "låt pennan gå". Vad ger du för det? Big help liksom. Ska ändå försöka stryka ner till 12.000 (dvs dubbelt så långt som vi först kom överens om) för att undvika att någon redigerarvikare går fram med stora sekatören.

Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.