Inlägg från: förhoppningsis |Visa alla inlägg
  • förhoppningsis

För mycket är aldrig tillräckligt.

Stålis
    Tackar! Det är tyvär inte ett heltidsjobb till att börja med men det kommer troligen att bli det om några månader.
    Det är precis ett sånt jobb jag har letat efter, som biträdande jurist på en advokatbyrå som sysslar med immaterialrätt. Mina 2 huvudintressen immaterialrätt och familjerätt är ju inte helt lätt att kombinera...

har ni funderat mer över lägenheterna?

• förhoppningsis

Immaterialrätt handlar om att skydda saker som eg inte är saker. Tex upphovsrätten till en låt eller film, nedladdning på internet är ett bra exempel. Även foton mm.
    Mönsterskydd, patent, varumärkesskydd, förpackningsskydd osv

Blir start efter nyår då ska vi även förhandla om lön mm, väntar med att skriva under något förrän jag ser vad de erbjuder i löneväg.

Amelle
    rasiointervju på franska låter väldigt seriöst i mina öron! Iof låter allt med franska väldigt avancerat för mig eftersom jag bara kan 4-5 fraser på franska, varav jag har influensa är en av dem - inte så användbar kanske...

Själv har jag rullat mina chilitryfllar i choklad och plockat undan lite. SKa nu sätta mig och börja peta i ändringarna i uppsatsen.

• förhoppningsis

Izunia
    det borde du kolla upp, om inte annat för att du ska slippa oroa dig. Sån oro skulle lätt kunna förstöra en semester för mig iaf...

Gemma
    Jag tror att min personliga favorit är den med chili, gillar verkligen det lilla "stinget" eller citronen för den är så fräch.
    Jättetrosorna model Bridget Jones är inte så fint men de är om inte annat bra att skämta om. Ser väldigt kul ut när de hänger på tork bland alla stringen. Min kompis man sa att de kunde använda dem som badrumsmatta sen om de behövde en extra...
    Lite lustigt att jag skrev bara härromdagen om den stora tröttheten och svårigheten att kunna sova som troligen väntade dig. Är rädd att det bara blir värre nu. Positivt sett så är det absolut ingen som kommer tycka att du är konstig om du tackar nej/går hem tidigt från saker. De kommer vara otroligt imponerade bara du dyker upp. Vore kul med ett nytaget magfoto på fesbök så vi får se skillnaden.

simma 1000 meter 2 ggr/vecka är nog att anse som riktigt bra träning! Min svägerska som verkligen behöver träna (hon är stoooor) har börjat simma, hon simmar 30 min 1 gång/vecka. Funderar på att framhålla dig som ett lysande exempel.

Lapinette
    Jag har gått förbi där flera gånger men aldrig ätit.
    vad duktig du är som tränar trots allt julfixande, jag kämpar mot en förkylning och låter därför bli träningen nu, kryper lite i kroppen.
    Mysigt med julbord på gondolen även om det inte är företagets ide´! Funderade på att gå dit ikväll och inte äta julbord men det var tydligen svårt att få bord så vi hamnar på Grodan grev Ture istället.

Nu ska jag ut och handla lite julklappar strax och sen fixa det sista på uppsatsen. Satt på kulturhuset och skrev igår, jätte flitigt! Sen var det att rusa hem och laga middag till mannens bror och dennes sambo som skulle komma över. Blev halstrad lax med en sås/röra på champinjoner, cremefraiche och ruccola kryddad med chili. De hade med en mistel åt oss som nu hänger i hallen...

• förhoppningsis

Du får ta en riktigt lång promenad istället, inte riktigt samma sak men lite rör man på sig då iaf.

Har precis varit och köpt längdskidor, har inte åkt det på flera år men tänkte passa på nu när vi åker till fjällen över jul.

• förhoppningsis

Du får göra som (var det Jane Austeen eller någon annan tidig kvinlig författare?? Tror det var någon annan men ändå)och hoppa upp och ner bakom en stol i matsalen 100 gånger när du får spring i benen.

• förhoppningsis

Jag köpte som sagt ett par längdskidor idag för att det kunde vara kul att prova igen och samtidigt få röra på mig.

Näpp nu ska jag gräva ner mig i min uppsats

• förhoppningsis

Amelle
    Grattis till vinsten!

Gillar att åka skridskor, fast inte på bana. Brukar ge oss ut och åka långfärdsskridskor när isarna ligger blanka och fina. Härligt när solen skiner och isarna är perfekta, bara susa fram längst vikarna eller mellan öarna och sen fika med varm choklad någonstans i sol och lä. Oslagbart!!

Idag ska jag (äntligen) bli klar med skrivandet, packa inför åre i morgon och åka till mina föräldrars grav och tända ljus. Har hittat 5- dygnsljus så att jag vet att det lyser hos dem över julen.
    Ska även åka förbi mannens föräldrar och lämna lite paket

• förhoppningsis

Lapinette
    Låter klokt att låta mannen öva i parken innan han släpas ut i den isiga skärgården för längre turer.
    Vill ni prova några mellanting finns det fina plogade banor nära Stockholm som bara är nån km och upp till milen långa, beroende på vilket spår man väljer. Då kan man få åkai fackelsken om man har tur.

• förhoppningsis

Amelle
    Det är en fördel med plogade spår. Åker man samma dag som de plogas, dvs lördag och söndag, så känner jag mig trygg. Har en ett ton tung plogbil åkt där utan att sluta i en vak behöver jag inte oroa mig.

Gemma
    Nu blev jag nyfiken, lindar alla fortfarande barn i Kina? Finns det något spec skäl till att ni ska linda jordnöten??
    Du låter inte som de som förespråkar lindning av de ursprungliga skälen, det ligger där man lagt det och lindorna suger så bra och de blir raka och fina istället för att ligga böjda som djur...

SÅ här tidigt har ni inte sett mig upp tror jag, men snart åker vi till Åre. Tar med datorn så jag kikar nog in ibland

• förhoppningsis

Hej tjejer!
    Efter att ha läst om ert julfirande tänkte jag bidra med mitt eget.

Korta versionen är mat, mat och mer mat, frukost buffe, fm fika, stor lunch, em fika, 4 rättersmiddag och däremellan m'ngder med godis, kakor och glögg.

Åkte till pensionatet den 23, ligger ca 30 min från Åre. Vi som eg hade tänkt komma ifrån familjejulskänslan var nog inte helt rätt. Efter en 4 rätters middag (varje kväll) var det gemensam klädning av julgranen och sen glögg ett bord med godis och kakor.

På kulafton var det frukost i jaktsalen med kaffe och kakor och mackor. Stora saftiga lussebullar i rader. Efter ca 8 km på fjället på långfärdsskidor, japp vi hade snö och sol, blev det ombyte för jullunch kl 13. Gigantiska bord uppdukade med allt man kunde önska sig att äta. Dessutom en spec del för lokala specialiteter, dvs massa olika vilt.
    Efter maten mös vi framför den stora öppna spisen, jättestor!! Minst 2 meter bred! Vid 17 kom tomten med paket till alla barnen. Spelade spel, läste och drack vin. Mumsade kakor och mer bullar samt mängder med godis. Sen var det tid att äta igen, mer julmat och nu även lutfisk och gröt. Ner i jaktsalen igen för kaffe och, ja det är sant, mer kakor och godis.

På juldagen hade det snöat ännu mer under natten så efter frukosten gav vi oss ut på fjället på skidor igen. Denna gång i ospårad terräng. Tyngre men kul! Därifrån åkte vi ner till sjön där det var massa andra människor och det bjöds på korv, glögg och varm saft och mer godis. Efter att ha bytt om till middagen tog vi en drink framför öppnaspisen innan det var tid för en ny 4 rätters middag, med kalkon till huvudrätt. Kaffe och mer vin framför spisen i stora soffor.

Annandagen gick vi upp och tryckte i oss frukosten, vid det här laget började kläderna sitta lite tight. Åkte till Duved för en dag i skidbackarna med mannen. Firade vår 6 årsdag med lite lingontryffel från Årechoklad. Blåste en del på toppen men backarna var fina och det var inte mycket folk. Det är något spec att äta gulachsoppa mitt i backen! Hem till väntande em fika med te och kakor, sallader paj mm. Någon timme senare var det en ny 4 rättersmiddag. Avsultade kvällen med sällskapspel och ännu mer vin framför brasan.

Igår blev det skidåkningi Åre, snö och ca 20 sekundmeter blåst på toppen. Efter lunchen hade vi fått nog och åkte till Åres nya badanläggning vid Diplomat. För er som inte varit där på ett tag så har de byggt om Åre centrum ordentligt, tom ett köpcentrum där nu. Badade och var i deras bastuvärld. Mängder med olika sorters bastu, med bla olika värme, ljusterapi, aroma, finsk, isbastu, ångbastu, platåbastu osv.
    Efter middagen som som vanligt bestog av lokal mat, dvs älgstek till huvudrätt och blåbärssorbet till dessert den här kvällen fanns det en utflykt för att titta på vattenfallen i närheten som var upplysta. Där fanns även en gigantisk igloo där vi fick vintoddy och pepparkakor serverat i stora salen. Som sagt stooor igloo med ett par sovrum mm. Supermysigt!!

Sen gick allt fel, jag fick någon sorts magsjuka och spydde som en klocka genom hela natten. Med rätt exakt 2 timmars mellanrum diffade bara ca 5 min. Mannen var nästan imponerad! Frös som en hund hela natten och var inte helt sugen på att sitta i en bil i dag för att åka hem. Slutade spy vid 6 i morse men har mått halv-illa sedan dess. Mindre kul avslutning på en kanonvistelse! Mannen ansåg iaf att jag knappast kunde köra min del av vägen hem så jag fick läsa och sova istället. Har precis fått i mig lite mer te och en macka. Hoppas att jag är helt återställd i morgon.

Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.