Inlägg från: förhoppningsis |Visa alla inlägg
  • förhoppningsis

För mycket är aldrig tillräckligt.

Håller helt med er om vikten av att öppna julklapparna på rätt sätt!! Vi har visserligen ingen tomte utan alla paket ligger staplade under granen. Vi lägger dit dem på julafton så ingen ska frestas att klämma och känna innan. När mina föräldrar levde satt vi och fikade och så turades jag ch min bror om att ta varsitt paket från högen, läsa rim och dela ut. Alla tittade på, varje pakets innehåll granskades av alla osv. och så höll vi på till högen var slut.

Förra året indåg jag att mannens familj har ett liknande system, vilket bådar gott för framtiden... vi kan ju inte rymma till åre varje jul direkt.

Gemma
    Alla ställen i Åre är inte så. Det här var ett ställe som ägs av mannens jobb. Bara anställda och deras familjer får bo här. (Och ibland vänner om det finns plats) Det är otroligt prisvärt, man betalar 400-500 kr dygn, för mat och boende!

Amelle
    Nej det var inte bara barnfamiljer, en del andra par, ett par stora familjer med flera generationer osv.

Gemma
    Förstår att du är trött, blir helt slut av att höra det. Om det sen beror på att jag fortfarande är aldeles matt och lätt yr är en annan sak. Mår bättre nu, men efter att ha ätit tot 4 polarkakor, sånna små runda mackor, på hela dagen igår är jag inte riktigt i form. Funderar på att ge mig ut och mellandagsreashoppa lite, vet inte om jag orkar bara. Har kikat på en underbar jacka från Barbour som vore kanon om den var på rea. NK rean börjar den 6 jan, då får man 2 timmar i lugn och ro att shoppa på + frukost. Känns mer lockande!
    Ska kika på ny kostym också och se om det finns några roliga julgranskulor på rea. Har enats om att ha gran nästa år och alla kulor jag hittat och gillat kostar 100 kr för 3 st och liknande. Blir inte många kulor i granen då om mannen får bestämma...

Kan ni inte surfa in på blöjföretagens gemsidor och kika på de olika varianterna där? Borde ju finnas på engelska om inte annat.

Amelle
    Funderar också starkt på att bara "råka" komma förbi ditt bröllop. Låter supergott!!
    Ska kika igenom mina pralin och snittrecept, vill du ha dem på mail eller här?

• förhoppningsis

Gemma
    vad sa dina föräldrar om artikeln?
    Har inte hunnit kika på den än...

Amelle
    trevlig resa!
    Tänkte också träna idag, men strök det från listan och ersatte det mer mer te under en filt i soffan istället. Skulle bara svimma om jag ansträngde mig nu.

• förhoppningsis

Gemma
    hittade inte länken på din sida längre, har du den någon annan stans nu?

• förhoppningsis

Lapinette
    Har du kollar tasteline? vet att de har en funktion där man kan fylla i allergier eller annat maten inte får innehålla.
    Mannen såg blood diamond 2 veckor innan vi skulle köpa min vigselring, tröstade honom med att Engelbert är rätt bra jämförelsevis och att han kunde glömma att jag skulle nöja mig med en slät ring. Jag vägrar se den filmen just därför!

Gemma
    Tycker det är superintressant med debatten om lindade barn eller inte, här anses man mycket barbarisk och helt medeltida om man ens föreslår något sådant. Ska bli kul att se om/när det kommer hit. Skönt att luftrenarna har kommit, tycker att det låter som om ni är väldigt redo för jordnötens ankomst. Strunta i att lära er böckerna utantill, de stämmer ändå inte helt. Er jordnöt har en egen personlighet och vilja och det finns inget facit. Amma när h*n är hungrig, byt blöjor när det behövs och lär er skillnaden på "ont i magen" skriket och "hungrig" skriken, så kommer allt annat lösa sig kanon ska du se. Och sov, dusha och ät så fort ni hinner första tiden...
    Mysigt med redig lammgryta som väntar när ni kommer hem, hur bra hemkörd mat än är så är det skönt att ens slippa fundera på det och välja och ringa mm.

HEmkörning av mat finns här med, bla PrisXtra har det. Kom på att du undrade över det tidigare.

Illamåendet är helt borta och efter ett par timmars årsbokslut ska jag nu ta en promenad och försöka få bort min übersvullna mage, annars kommer jag aldrig komma i klänningen i morgon. Mannen ska få lite välbehövlig "egentid" med nya simpsonfilmen och ikväll går Jane Eyre på tv.

• förhoppningsis

Margaux
    Nej det var bara jag som drabbades - vad jag vet om iaf. Eller snarare en annan familj blev sjuka ett par dagar innan men de åkte hem då. Ett par dagar senare drabbades jag. Lite för lång tid mellan för att det är troligt att jag drabbades av den...

Måste vara kul med en så välfylld vinkällare, har du lagringsproblem så kan jag alltid erbjuda lite plats hos mig... vi lyckas dricka upp vårt ganska fort hela tiden

Gipsdam, är verkligen hemskt, det verkar inte gå bort hur noga man än städar! Men nu har ni det fint till nyår iaf.
    Vi städade massor hemma eller snarare - jag plockade undan alla saker jag hade staplat i högar överallt och alla saker som bara låg framme. Nu känns det mycket trevligare hemma. Såg Jane Eyre igår och i morse sov vi till 11.30 så nu är vi redo för lite nyårsfirande.

Izunia
    länken funkade inte, vad handlade den om?
    HOppas ni hade ett bra nyår i sydney! Hur mår du nu? fick du någon ordning på kramperna?

Gemma
    Wow, idag har ni det kallare än vad vi har. Visserligen far det snö i luften nu men då det är +1.5 ute så stannar den inte kvar.

Klart du kan vifta med skallran, är den i fina starka färger och låter så distraherar den faktiskt jordnöten om än bara för ett kort tag när den är grinig, ilsken eller ledsen.
    Var med om något stort härromdagen, väninnans dotter upptäckte sina händer! Jätte kul att se och väldigt fashinerande. Sen snodde jag föräldrarna på nästa stora ögonblick. Satt och lekte med lilltjejen och en fin knallrosa skallra när hon tar tag i den och håller den kvar och viftar själv. Då var hennes mamma i ett annat rum. Sen vägrade hon göra om det när mamman tittade på.

Funderade länge på Lapinettes dessert i kväll men då vi inte ska vara hemma hos oss så kändes den lite knepig att transportera över halva stan och det kommer vara svårt att göra den där vi ska vara.

Hemleveransen kan man fixa via nätet, tror de kallar det "nätkasse", mycket fyndigt. Vet inte om det kostar något men det ska tydligen vara väldigt enkelt. Inte sett reklam för det på länge men jag antar att de fortfarande håller på. Vet att flera studentkompisar gick ihop och använde det. Små kylskåp och lite förvaring gör det perfekt att dela på storhandlingarna. Utan bil blir det dessutom krångligt.
    För jul/nyårsmenuer vet jag inte säkert, men ajg tror att Melanders har något sådant.

Att ha barnen sovandes i sängen eller inte är nog en smaksak men alla som har det berättar hur svårt det är att sen försöka vänja in pyret vid den egna sängen. Dessutom kan det vara en distraktion för barnet att sova bredvid mamman som luktar "Mat" det blir massa onödigt småsnuttande då. Klart det tar ett tag att få in rutiner och det där med att amma/mata på olika tider funkar inte så bra. Förr sa man att de ska äta var 3e timme oavsett om de var hungriga eller inte. Då VÄCKTE man tom barnen för att mata dem. Nu är det mer "mata när de är hungriga som gäller". Kan gå olika lång tid mellan beroende på hur mycket de äter och om de kräks mellan gångerna. Det går inte att planera. Men börjar man med flask/kopp matning nästan från början så kan någon annan alltid mata barnet så mamman kan träna och gå till frissan mm. VEt inte vad dina böcker säger, men börja med det nästan genast så kommer jordnöten troligen inte få för sig att vägra äta ur kopp/flaska som vissa barn gör när man försöker introducera det efter ett par månader.

Ingen här pratar om lindning av barn, iaf ingen jag känner. Inget de pratar om på kurser/mvc/bvc heller. Tänkte på det som stog i dina böcker. Här när man tar upp lindning (blev nyfiken när du pratade om det och tog upp det när jag träffade mina vänner med barn) tittade alla på mig som om jag var ett UFO. Här är det förknippat med arbetande kvinnor som måste linda barnen för att de ska vara behändiga att ha med sig på fälten. Att barnen lindades för att ligga raka och fina istället för böjda som djur (tänk sovande hundar/katter) och att barnen fick ligga i samma lindor hela dagar utan blöjor och måste ha varit rejält "smutsiga". Så här anses det av förklarliga skäl som barbariskt...
    Men tycker absolut att det låter helt logiskt när du säger det och väntar med spänning på att höra hur du tycker att det funkar när jordnöten väl har kommit. Det närmaste vi gör här är att bädda runt barnet när den flyttas till större sängar från vagga till spjälsäng osv. Då lägger man filtar runt så att det ska kännas trångt och tryggt.

Lapinette
    Ostbricka är en väldigt bra dessert tycker jag! Vi kombinerar den med chokladtryffel till kaffet för sötsuget. Ost är inte bara gott, tycker att det är väldigt trevligt att plocka med också.
    Har fått dille på tryffelhonung sen julhelgen, åt det varje dag till osten där uppe i Åre. Köpte en burk igår och attans vad dyr den var!! 99 kr för en jätteliten miniburk! Kommer också ha lite olika marmelader till, gillar fikon bla. Ska se vad de har inne, gillar NKs ostdisk, den är dessutom runt hörnet till skillnad från er ostbutik som jag är super avis på. Jobbade nära Winjas förut, brukade bli små paket därifrån på väg från jobbet då.

Lapinette

• förhoppningsis

Nytt år, samma väder... Något far i luften lite oklart vad ute är det grått och så tråkigt väder att jag började morgonen med att stryka min nyårspromenad från schemat.

Gemma
    låter som om ni hade ett jätte trevligt nyår! Så mycket champange i slutet på grav, känner du något som tyder på att jordnöten är på väg?
    Vårt nyår var bra, god mat i mängder men väldigt många vuxenpoäng då alla hade barn utom vi. Vi var bara 4 par och det kändes ganska lagom...

Vad du säger om lindning låter ju faktiskt helt logiskt, ser som sagt nyfiket fram emot att höra hur du tycker att det funkar. Pratade med värdinnan igår som jobbar på förlossningen och när jag frågde om det ens pratades om det här i deras fika rum eller vad som så frågade hon "linda bebisar? Som i Ryssland?? Nej det gör vi inte här!"

Vad det gäller leksaker tror jag inte heller att de uppskattar det, men det kan funka som distraktion när de är ledsna mm. Inte för att de förstår vad som händer men ett nytt ljud märker de... Viste inte det om svartvita papper - spännande!
    Såg hur tjejen som jag var med när hon hittade sina händer igår kom på att om hon sparkar med kroppen så kunde hon gunga sig själv i babysittern, hon älskade det!

Hoppas din man inser att han har mer ledigt än vad han tror, trevlig överraskning!

• förhoppningsis

Spännande när folk runt dig börjar ploppa ut barn... be inte om för detaljerade förlossningshistorier bara om du inte är beredd att höra dem. Bättre att bara be om tips =) vet en tjej som fick höra en berättelse bara ett par dagar innan det var hennes tur. Hon fick panik och var sen livrädd för att föda som hon tänkt sig.

Är galet uttråkad! Vet verkigen inte vad jag ska ta mig till, försökte pigga upp mig med lite nätshopping men inte ens det hjälpte. Bokade in träningspass inför imorgon och kollar inrednings affärer på nätet. Vädret har varit så råkigt att det bara blev en snabbvända runt kvarteret till promenad.
    Hur har ni andra haft det idag? Började läsa en ny bok idag, sträckläste den mer eller mindre så nu är den slut igen...

• förhoppningsis

God morgon!
    Tycker synd om mannen som jobbar idag. Vaknade precis och inser att jag måste nog göra en kraftansträngning för att vända rätt dygnet igen.

Vet inte exakt vad det är i tryffelhonungen, den vi åt i Åre glömde jag att kolla innehållsförteckningen på men det var som flytande honunh med tryffelbitar i. Den vi köpte härromdagen var mycket fastare men även här tryffelbitar i.

Flytten går till Hammarby Sjöstad om allt går som det ska, det är lägenhetsbyte om den andra parten har varit lite velig. De kommer hem från Thailand idag och skulle höra av sig så vi kunde skriva papper. Flytten blir i så fall skiftet feb/mars.
    Kommer släppa in en drös med hantverkade för ommålning mm först och sen flyttar vi in. Har massa möbler nu men kommer nog vilja byta ut en hel del och då det är ett stort vardagsrum utan matsalsdel blir det tomt med bara en soffa mm.

• förhoppningsis

Gemma
    Till ost och kex passar den utmärkt! Både lite mer smakrika grönmögelostar - dock inte de mest "mögliga" och annan ost. Gillade dock den som fanns i Åre bäst, den från NK var sötare och hårdare i konsistensen...

Har precis kört pump och inser att min armbåge inte mirakulöst blivit bättre, får gå till sjukgymnast snart. Kommer ha enorm träningsvärk i morgon men det är det värt!

Skulle inte ha något emot att ha en jornöt som tog mina julkilon, mina hamnade i en mindre smickrande form runt midjan och på låren istället. Nu blir det träna av!

Amelle
    när flyttar ni? Vill gärna höra mer om er resa till BErlin

• förhoppningsis

Kommer inte ihåg vilken vi drack, en flaska bollinger blev det, men sen provade vi en ny sort som var jättebra. Den var köpt utomlands och jag kan verkligen inte komma ihåg namnet!

Margaux
    Egen kock - ja det vore något det... fast jag brukar få prestationsångest om jag ska laga mat till kockar så det är nog tur att det inte är någon i innersta vänkretsen som har det yrket.

Har gått en vända på stan och handlat lite kläder, väldigt lite folk - jätteskönt!

Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.