Margaux
Nej det var bara jag som drabbades - vad jag vet om iaf. Eller snarare en annan familj blev sjuka ett par dagar innan men de åkte hem då. Ett par dagar senare drabbades jag. Lite för lång tid mellan för att det är troligt att jag drabbades av den...
Måste vara kul med en så välfylld vinkällare, har du lagringsproblem så kan jag alltid erbjuda lite plats hos mig... vi lyckas dricka upp vårt ganska fort hela tiden
Gipsdam, är verkligen hemskt, det verkar inte gå bort hur noga man än städar! Men nu har ni det fint till nyår iaf.
Vi städade massor hemma eller snarare - jag plockade undan alla saker jag hade staplat i högar överallt och alla saker som bara låg framme. Nu känns det mycket trevligare hemma. Såg Jane Eyre igår och i morse sov vi till 11.30 så nu är vi redo för lite nyårsfirande.
Izunia
länken funkade inte, vad handlade den om?
HOppas ni hade ett bra nyår i sydney! Hur mår du nu? fick du någon ordning på kramperna?
Gemma
Wow, idag har ni det kallare än vad vi har. Visserligen far det snö i luften nu men då det är +1.5 ute så stannar den inte kvar.
Klart du kan vifta med skallran, är den i fina starka färger och låter så distraherar den faktiskt jordnöten om än bara för ett kort tag när den är grinig, ilsken eller ledsen.
Var med om något stort härromdagen, väninnans dotter upptäckte sina händer! Jätte kul att se och väldigt fashinerande. Sen snodde jag föräldrarna på nästa stora ögonblick. Satt och lekte med lilltjejen och en fin knallrosa skallra när hon tar tag i den och håller den kvar och viftar själv. Då var hennes mamma i ett annat rum. Sen vägrade hon göra om det när mamman tittade på.
Funderade länge på Lapinettes dessert i kväll men då vi inte ska vara hemma hos oss så kändes den lite knepig att transportera över halva stan och det kommer vara svårt att göra den där vi ska vara.
Hemleveransen kan man fixa via nätet, tror de kallar det "nätkasse", mycket fyndigt. Vet inte om det kostar något men det ska tydligen vara väldigt enkelt. Inte sett reklam för det på länge men jag antar att de fortfarande håller på. Vet att flera studentkompisar gick ihop och använde det. Små kylskåp och lite förvaring gör det perfekt att dela på storhandlingarna. Utan bil blir det dessutom krångligt.
För jul/nyårsmenuer vet jag inte säkert, men ajg tror att Melanders har något sådant.
Att ha barnen sovandes i sängen eller inte är nog en smaksak men alla som har det berättar hur svårt det är att sen försöka vänja in pyret vid den egna sängen. Dessutom kan det vara en distraktion för barnet att sova bredvid mamman som luktar "Mat" det blir massa onödigt småsnuttande då. Klart det tar ett tag att få in rutiner och det där med att amma/mata på olika tider funkar inte så bra. Förr sa man att de ska äta var 3e timme oavsett om de var hungriga eller inte. Då VÄCKTE man tom barnen för att mata dem. Nu är det mer "mata när de är hungriga som gäller". Kan gå olika lång tid mellan beroende på hur mycket de äter och om de kräks mellan gångerna. Det går inte att planera. Men börjar man med flask/kopp matning nästan från början så kan någon annan alltid mata barnet så mamman kan träna och gå till frissan mm. VEt inte vad dina böcker säger, men börja med det nästan genast så kommer jordnöten troligen inte få för sig att vägra äta ur kopp/flaska som vissa barn gör när man försöker introducera det efter ett par månader.
Ingen här pratar om lindning av barn, iaf ingen jag känner. Inget de pratar om på kurser/mvc/bvc heller. Tänkte på det som stog i dina böcker. Här när man tar upp lindning (blev nyfiken när du pratade om det och tog upp det när jag träffade mina vänner med barn) tittade alla på mig som om jag var ett UFO. Här är det förknippat med arbetande kvinnor som måste linda barnen för att de ska vara behändiga att ha med sig på fälten. Att barnen lindades för att ligga raka och fina istället för böjda som djur (tänk sovande hundar/katter) och att barnen fick ligga i samma lindor hela dagar utan blöjor och måste ha varit rejält "smutsiga". Så här anses det av förklarliga skäl som barbariskt...
Men tycker absolut att det låter helt logiskt när du säger det och väntar med spänning på att höra hur du tycker att det funkar när jordnöten väl har kommit. Det närmaste vi gör här är att bädda runt barnet när den flyttas till större sängar från vagga till spjälsäng osv. Då lägger man filtar runt så att det ska kännas trångt och tryggt.
Lapinette
Ostbricka är en väldigt bra dessert tycker jag! Vi kombinerar den med chokladtryffel till kaffet för sötsuget. Ost är inte bara gott, tycker att det är väldigt trevligt att plocka med också.
Har fått dille på tryffelhonung sen julhelgen, åt det varje dag till osten där uppe i Åre. Köpte en burk igår och attans vad dyr den var!! 99 kr för en jätteliten miniburk! Kommer också ha lite olika marmelader till, gillar fikon bla. Ska se vad de har inne, gillar NKs ostdisk, den är dessutom runt hörnet till skillnad från er ostbutik som jag är super avis på. Jobbade nära Winjas förut, brukade bli små paket därifrån på väg från jobbet då.
Lapinette