• Lapinette

För mycket är aldrig tillräckligt.

Me again,

Har en fråga till Gemma och Stålis för nu sitter maken och planerar vår resa till Kina. Vad rekommenderar ni oss att se och göra? Vi kommer att stanna i en vecka men eventuellt längre. Det blir 3-4 dagar i Hong kong hos våra vänner men sen så har vi 3-4 dagar att åka iväg och se något annat. Förut var vi inne på sol och bad men det kan vi lika gärna göra på en helt skild semester utan nu är vi mer inne på att se Kina.

• Lapinette

Hello girls,

Är bara inne en kortis då vi snart ska bege oss iväg till Frankrike. Idag satte vi väckarklockan på ringning så vi hann iväg och träna spinning kl 11.00. Jätteskönt att träna på helgerna. Ska absolut göra det oftare! Sen har vi mest packat, provat outfit (brun klänning, SNÖ-halsband och armband och en svart bolero och så skyhöga skor från Frankrike som går i mörkbrunt/svart) för julafton och så ned med alla julklappar. Tur att vi bara ska vara borta i 4 dagar så vi inte behöver så mycket kläder.

Gemma - gällande Kina så blir det ett annat ställe förutom Hong kong i 3-4 dagar. Gärna inte för långt bort och det får absolut inte vara för krångligt att ta sig dit (då vi inte har så mycket tid på oss). Om det blir ytterligare en stad, naturupplevelse eller sol har vi inte bestämt oss för utan vi tittar på alla alternativ innan vi bestämmer oss. Resan blir av i mitten av april. Ska kolla och boka när vi är tillbaka i mellandagarna.

Kommer troligen inte in här under julen utan passar nu på att önska er alla en riktigt GOD JUL!

• Lapinette

En kort halsning fran ett kallt och jullikt Frankrike. Kort da jag skriver fran svarmors konstiga tangentbord dar Q ligger dar A borde ligga och mqn maste gora shift for att fa punkt.

Som sagt, har ar det jullikt, minusgrader, sol och frost pa mark och trad. Otroligt vackert. En langre historia om firandet kommer nar vi ar hemma igen men jag kan lova att den innehaller champagne, sniglar och foie gras.

• Lapinette

Åter i Stockholm och vårt varma, mysiga hem! Både jag och maken njuter för även om borta är bra så är hemma bäst.

I Frankrike var det som jag skrev tidigare minusgrader och träden och marken var betäckt av frost. Jättevackert och betydligt mer jullikt än det har varit i Stockholm.

Vår julafton bestod faktist av en lat morgon med frukost och lek med brorsbarnen där den minsta fick en ny favorit, min man. Så fort han så O så började han raskt krypa mot honom. Som vanligt så struntar de flesta barn i mig då jag inte är speciellt intresserad heller. Kan inte låta bli att ibland fundera på om det är därför jag inte blir gravid..för att känslan inte riktigt finns där? Nåja, den lite större 4-åriga tjejen satt gärna i mitt knä medan vi tittade på tecknade serier.

Tillbaks till julafton så tog vi "ungdomar" oss en sväng in till närmaste stad på eftermiddagen. O's bror + fru hade några julklappar att inhandla. Själv hittade jag äntligen Gatineau i en butik. Vi har nog minst frågat i ett 20-tal affärer de senaste 2 åren så när O skulle fråga i denna parfymaffär så suckade jag uppgivet och undrade varför han ens bemödade sig. Döm om min förvåning när expdediten svarade oui och visade oss till stället med produkter. Jag inhandlade ansiktvatten, stor flaska med pump .

På kvällen då det nalkades middag kom farmor, mormor och faster så vi var totalt 9 personer runt bordet. Det blev sju rätter och vi startade med foie gras och därefter sniglar, dock inte julinspirerade sådana utan de låg i små cocktailtomater och hade en örtsås över sig. Jag är inget snigelfan men provade lydigt en innan jag gav resterande till maken. Till detta drack vi Pol Roger som vi bjöd på, vi har ju förutom en garderob med vin här hemma även en gömma hos svärmor . Sen blev det pilgrimsmusslor som låg i en sorts stuvning och till det vitt vin.

Efter dessa tre små rätter tog vi en paus så att lilla tjejen skulle få vara med om julklappsöppningen (den minsta sov redan). Något jag tyckte var lite trist i jämförelse mot vad jag är van vid hemifrån - att man öppnar julklapparna så sent att barnen är antingen trötta eller redan sover. Sen så var det speeed när man lämnade över alla julklappar. De separerade dem i olika högar och sen satt alla och öppnade. Vi brukar lämna över en i taget och vara med och titta medan man öppnar julklappen. I slutänden så hinns det ju inte riktigt med men vi tar det betydligt lugnare och njuter liksom av själva julklappsöppnandet. Sen så hade de ingen tomte. Jag tycker faktiskt att det ska vara en tomte när man har små barn som är med. Som sagt...min åsikt om julklappsöppning.

Efter att lilla tjejen rivit i alla julklappar och tillslut beslöt sig för att leka sjuksyster då hon fått en doktorsväska så gick vi vuxna till bordet igen. Nu blev det varmrätt och i år serverade svärmor vildsvin. Till detta blev det bourgogne. Som sig bör blev det ost efter vildsvinet. Tog bara några små bitar då magen onekligen hade blivit rejäl full. Sen kom en av mina favoriter på julbrodet - fruktsallad. Det verkar vara tradition att servera fruktsallad och den var verkligen kvällens höjdpunkt. Kanske för att lite frukt alltid går ned men också då frukterna smakade massor och de låg i en ljuvlig sås utan alkohol utan istället med syrlig citron som bas. Hela middagen avslutades självfallet med den traditionella bouche de noel. En tårta som ser ut som en stubbe och i år smakade den päron och choklad.

Vi började middagen vid 20.30-tiden och gick från bordet vid 01.00. Har totalt vänt på dygnet och gått och lagt oss sent varje natt. I natt landade vi inte förrän efter midnatt på Skavsta och min underbara mamma + fästman kom och hämtade oss. Trevligt att sitta i bilen och prata om våra respektive resor (de har varit på Teneriffa).

Idag ska jag packa upp våra julklappar. Jag fick mest cd-skivor och dvd men det var också vad jag bett maken önska åt mig. Fick 3 Hotel Costes (vi har nu nästan hela serien, bestående av 10 cd's) och så Kylie Minogue. Filmerna vi fick var Blood diamond och Illusionisten. Förutom skivor och filmer så blev det halsduk, choklad, bok om vin m.m.

Nej, nu ska jag försöka att packa upp lite!

• Lapinette

Vad härligt att läsa om allas underbara juldagar!

förhoppning - lät superskönt med dagar på längdskidor och sen middagar framför brasan. Vad trist att du blev magsjuk. Mår du bättre nu?

Amelle - er bröllopsmiddag lät minst sagt mumsig. Vad underbart att planera bröllop. Njöt verkligen av det ...men blev nog lite väl besatt.

Själva har vi tränat idag (igen för igår körde jag först dance och sedan core). Idag blev det spinning med maken innan vi begav oss ut för att köpa de sista julklapparna, till mina brorsbarn. Den ena fann vi ganska så snabbt men till den andra var det hopplöst så tillslut fick det bli ett tråkigt presentkort. Förutom julklappar så blev det ett par skidbyxor till maken och skidhandskar till mig. Det är ju bara några veckor kvar tills vi åker till Italien, Canazei som ligger i Dolmiterna.

Vad mer, jo vi köpte 8 dvd och 2 dvdboxar igår på REA. Superbra priser och en helt bunt bra filmer bl a The squid and the whale, Shortbus, the Queen och en box med de triologin Gudfadern och 24 säsong 6 (vi har ju de andra). Nu har vi nog så vi klarar oss ett tag!

En fråga till er gourmetexperter. På nyår ska vi göra efterrätten och det ena paret är ellergiska mot citrus, röda bär och nötter. Några förslag på vad jag kan göra för något? Hade en idé om en glasstårta med mörkchoklad och nötter i botten och sen hallonglass uppepå men det går nu totalt bort.

• Lapinette

Förmiddag i Stockholm och grått och regn. Efter en frukost med bacon och ägg så ringde en väninna. Superskönt att sitta och prata av sig. Efter 40 minuter i telefon talar hon om varför hon ringde, om vi skulle ta en promenad vilket jag inte har "tid" med. Förut bodde vi nära varandra och möttes ofta "halva vägen" för att gå ut och promenixa. Nu hade hon funderat och kommit fram till att halva vägen blir Hornstull nu när jag bor i stan. Låter ju helt ok men det får bli en annan gång för idag måste jag finna den rätta efterrätten för nyår, inhandla ingredienserna samt åka iväg och fira jul samt min brors födelsedag med min familj !

Gällande efterrätten så har jag nog gått igenom alla som finns på internet samt i mina kokböcker. Hittade en supergod tårta med mandelbotten (nötallergikern tål mandel) och sen vitchoklad som skulle toppas med passionsfrukt men ve min fasa när jag såg att det skulle vara Cointreau i tårtan. Cointreau har ju definitivt citrus i sig. Shit! Så det var bara att leta vidare. Vill gärna göra något som vi kan göra klart här hemma dvs inte behöver låna brorsans kök och stå och trixa med när de andra äter huvudrätten. Har varit inne på crème brulée men är inte det lite trixigt att göra? Håller med dig om att pannacotta inte är någon favorit. Himla svårt det blev?! Några favoriter just nu är fryst chokladmarräng med frukt (dock ingen citrus eller röda bär) eller kanske ett batteri med ostar, kompotter etc och så gör vi små enkla glas med vit chokladmousse så man även får sötbehovet uppfyllt? Vilka otroliga problem man har??!!

Har nu sett Blood diamond vilket maken tyckte var en mycket bra film dels då han nu inte kommer att köpa några fler diamanter till mig. Igår kväll valde vi en klassiker, den första filmen i Gudfaderserien. Och Gemma, vi har sett Stranger than fiction.

• Lapinette

Margaux - tusen tack för alla desserttips men vi vandrade iväg igår till vår (nja, kanske inte enbart vår) ostaffär och inhandlade en brie med tryffel, en italiensk fårost, St Agür och en St Albray. Till detta blev det tryffelhonung (doftar himmelskt), en kompott med jordgubbar, lite nötter och så deras underbara "bröd/kex". Ska sedan göra små glas med vit chokladmousse som ska toppas med passionsfrukt så de som har sötbehov får sitt behov uppfyllt.

Som sagt igår blev det en tur till ostaffären, inhandla lite mat och så blommor hem och till brorsan. Åkte sedan över till min bror som bor på Ekerö och där blev det årets sista julbord. Normalt brukar de inte ha julmat på hans födelsedag men i år var det lite speciellt då vi inte firat jul tillsammans.

Idag står spinning + core på schemat. Sen blir det nog att åka hem och göra efterrätt och försöka göra sig vacker. Är idag glad över att jag inte tog någon av de där frysta tårtrecepten till mig för vi kom inte alls hem så tidigt igår kväll som jag hade räknat med m a o har inte hunnit förbereda något alls.

• Lapinette

förhoppning - vi kommer att få det svårt att transportera våra efterrätter. Hällde nämligen upp den vita chokladmoussen i mina stora martiniglas (boda line). Ser så mycket festligare ut! Sen köpte jag jordgubbar och physalis att dekorera dem med så det blir nog lagom skoj att titta på dem strax innan tolvslaget.

• Lapinette

Hej Stålis!

När du har tid tar jag gärna emot lite HK-tips . Planen är att åka dit i april stanna 3-4 nätter hos våra vänner i HK och sedan ta 3-4 nätter någon annanstans, det är där vi behöver lite tips! Har kollat lite grann men inte tagit något beslut.

Och visst, igår låg jag i dvala. Blev supersjuk av skumpa, vin, raketer och en jäkla mens som dök upp på nyårskvällen . Så igår var jag inte i mitt esse men idag sitter jag på jobbet och arbetar flitigt.

Nyårsmiddagen blev supergod med ankconfit på rostat bröd med en god sås som förrätt. Sen klassisk oxfile med sås på gorgonzola och champinjoner, haricot verts med scharlottenlök och potatis också med lök och lite andra tillbehör. Våra ostar gjorde succée! Tyckte vi hade köpa aldeles för mycket men de gick nästan åt. Honungen Gemma är som flytande honung med tryffelbitar i. Den var himmelsk! Sen så blev det gott att avrunda med vit chokladmousse med passionssås.

• Lapinette

Gemma - själv tog jag lite honung på en blandning av nötter, russin och fikon som jag åt till osten. Den osten som passade bäst till var en hård, fårost från Italien. Supergott!

Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.