Inlägg från: 2008-08-09 |Visa alla inlägg
  • 2008-08-09

ny tråd för budget runt 15-20 000:-

Andra saker vi har gjort för att spara pengar:

- gjort alla trycksaker själv, och det blev billigt! ca 400 kr för ALLT (festprogram, inbjudningar, placeringskort, vigselprogram).

- köpt enkla vita servetter på IKEA, och stämplar dessa med en lila stämpel för att piffa till lite! (vi har lila + vitt som färgtema)

- köpt storpack med värmeljus på IKEA

- Åker runt en kväll och stoppar inbjudningarna i mångas brevlådor (då vi bor ganska nära de flesta) och på så vis slippa porto-kostnad

- ha en betal-bar. Vi är inte sådana som dricker speciellt mycket själva, så vi gillar inte idén att all sprit ska vara gratis så det riskerar bli värsta fyllekalaset..

Sen att vi har anlitat vänner till en del grejer:
    -fotograf, -frisör, -smink, -skjuts, -bröllopsnatt m.m.

Jag tror att det viktiga är att sprida ut kostnaderna lite, och att verkligen kolla vart saker och ting är billigast.

• 2008-08-09
    Limbolight skrev 2008-01-06 14:10:09 följande:
    2008-08-09 skrev 2008-01-06 14:02:23 följande:
    Vi har dessvärre fönster bakom ryggen, så vi måste ha något på,eller fäst på framsidan av vårt bord...Klurigt..
    Ok, men då tycker jag ni ska satsa på att lägga lite blommor (låga) på bordet. Ha inte något för högt framför er för då syns ni kanske inte för alla intresserade gäster!
  • 2008-08-09
    Limbolight skrev 2008-01-06 14:22:39 följande:
    funderade på att förstora upp vårt monogram och sätta på bordskanten med gröna blad runt. Vart gör man sånt?
    Kanske på något tryckeri?
  • 2008-08-09
    eveluscious skrev 2008-01-06 15:09:35 följande:
    Såg att någon frågade efter fotograf...kolla på fotosidan.se. En sida där både professionella och amatörfotografer "hänger" Hur ska ni dekorera lokalen? Har inte bokat lokal ännu men det lär bli någon fin lada eller en vanlig föreningslokal/bygdegård. Ofta ganska fula, hur gör man gör att få dem fina för en billig peng? Skor - i somras hade DinSko väldigt fina skor för ca. 350:- som passar perfekt som brudskor.
    Vi kommer förmodligen hänga upp vita lakan och ha MYCKET ballonger! Vi kommer dessutom att ta in björkar och ställa i hörnen på lokalen.
  • 2008-08-09
    eveluscious skrev 2008-01-06 15:27:52 följande:
    Låter så som jag tänkt mig Vanliga färdigsydda lakan då eller? Har kikat på IKEA's gardin Wilma att piffa upp med. Björkar har vi också funderat på...men vet att några är pollenallergiker så det blir inte bra för oss. T.o.m. jag är lite pollenallergiker-light så vi får se...Vad ska ni ha på borden? Era trycksaker - vart har du hittat fint papper? Sett att många använder tapet. 2008-08-09 skrev 2008-01-06 15:18:41 följande:
    Ja vi kommer nog att köpa billiga vita lakan på IKEA bara. Måste nog också kolla upp så det inte kommer någon pollenallergiker först..

Jag köpte allt till mina trycksaker på Panduro och SlöjdDetaljer. Kollade vart sakerna var billigast och beställde därifrån. Kuvert och vanligt vitt skrivpapper köpte jag på en kontorsaffär, mycket billigare!
  • 2008-08-09
    strommis skrev 2008-01-06 17:45:51 följande:
    2008-08-09 vad har du använt för stämpeldyna då du stämplat på servetter???
    Har inte stämplat dem än, men ska väl snart. Har ingen aning vad stämpeln heter, men här är den:

www.pandurohobby.se/menu/MenuServlet
  • 2008-08-09
    eveluscious skrev 2008-01-06 17:58:14 följande:
    Vi ska ju gifta oss 19/6-2oo9...ca. 1.5år kvar. När kan man börja planera på allvar? Kyrkan är ju redan bokad men vill inte boka lokalen än...ska ev. byta datum, visar sig att midsommarafton är en svår dag att fåtag på lokal till. Men inbjudningar, dekorationer osv - när kan man börja med det?
    Vi kanske är sent ute men vi börjar med planeringen seriöst nu, 7 månader innan bröllopet.
    Det vi har gjort sedan förrut är mest att köpa grejerna till min klänning, bokat kyrka och lokal.
  • 2008-08-09
    eveluscious skrev 2008-01-06 17:59:30 följande:
    Just det - ska alla här ha billigare klänningar? Har hittat min drömklänning som är en NIXA nr. 8107 och den går loss på ca. 5800:-.
    Min klänning ska mamma sy, så nu när jag har köpt allt som behövs till den gick den på ca 800 kr, ett kap!
  • 2008-08-09

Hur gör ni andra med bröllopsnatten? Kommer ni att "unna" er hotell eller sover ni hemma?
    Vi hade länge tänkt sova hemma, men en av våra kompisar är delägare i ett hotell här i stan, så vi ska nog bo där ändå, försöka få ett litet bättre pris!

• 2008-08-09
    Joakina skrev 2008-01-08 14:58:32 följande:
    Ang bröllopsnatten.... Vi beslutade igår att vi ska ta den 2 dagar innan istället. Varför spendera pengar för ett par timmar. Bröllopsnatten är smått överreklamerad anser vi. För hur många brudpar blir det en sån där prinsesssaga??? Man dräller in vid 03-snåret. Av med kläder och ut med alla hårnålar, slocknar och vaknar och vill hem. Kanske behöver man tom städa dagen efter....Nä istället så hár vi bestämt följande:Eftersom vi gifter oss den 7 juni så är vi ledig dagen innan - sveriges nationaldag. Dagen innan den det dvs torsdag så kommer vi att hämta klänningen i närliggande stad och då tänker vi ha vår "bröllopsnatt" istället. Käka gott på resturang, bo på hotell, gå på spa och skämma bort oss... sovmorgon och god hotellfrukost i lugn och ro. Visst låter det som en bra laddning inför brölloppet.... Bara ett förslag från mig.....
    Ja det där tänkte vi med på, men vi kommer att ordna så att vi inte behöver checka ut från hotellet förrän på eftermiddagen. Så tar vi en låååååång sovmorgon med champagnefrukost som nyblivna makar!
    Städningen?! Den lämnar vi åt andra...
Svar på tråden ny tråd för budget runt 15-20 000:-