• starfish

Hur har ni råd ?

Kanske låter som en knäpp fråga men jag undrar hur alla finanserar sina bröllop.
    Har ni undansparade pengar eller så?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-11 13:57
    Tack för alla svar och tips:)
    vi har tänkt börja spara vi med, kul att höra hur alla gör.
    Vi har båda redan lån, därför är ytterligare lån inget alternativ för oss, men min sambo har bra lön så det ska nog gå att spara en del:)

• Svar på tråden Hur har ni råd ?
  • Waersta

Rätta mig om jag har fel, men skulle inte du gifta dig på irland?

666baby skrev 2008-01-11 08:06:04 följande:
    Sparar ungefär hälften av våra inkomster (typ i undre kanten av medelstora löner) varje månad. Funkar sådär måste jag säga - just nu lever jag mest på hoppet att det kommer att gå ihop sig i slutet! Min mamma har betalt halva klänningen och kommer kanske skjuta till lite till men i stort sett betalar vi allt själva. Det är tufft - visste inte att allt skulle kosta så här mycket. Och då sparar vi ändå där vi kan - kommer ej betala för proffs att göra hår och smink och sånt, och min brudtärna fixar dekorationerna.
  • Pumpkin

Vi sparar 5000kr/månad, men skulle väl egentligen kunna spara 10000kr också utan några större problem. 5000kr räcker dock, så vi nöjer oss med det.

• 20080301

Med fyra tonårsbarn varav 2 pendlar tvärs över sverige och vi står för biljetterna fram och tillbaka varje mån så finns det inte mycket att spara. Så vi har lånat allt. men nu har vi inga problem att betala tillbaka det ens om vi båda skulle förlora jobben.

• malous

Vi är båda heltidsstudenter (och vi jobbade inte inna vi började plugga så vi hann aldrig bygga upp ngt sparkapital). Vi har sökt och fått stipendium (som vi får använda hur vi vill), det gav ca 35 000. Sedan har min fästman turligt nog haft tid att extrajobba det här året vilket ger ca 5 000 extra i månaden. I övrigt så försöker jag spara ca 2 000 i månaden.

När han är färdigutbildad (ett halvår före mig och ca lika lång tid kvar till bröllopet) kommer han troligtvis få ett relativt välbetalt jobb som affärsjurist och då kan han spara kanske 7 000 i månaden som uteslutande ska gå till min ring.

Vi hade verkligen inga sparpengar när vi började i höstas eftersom jag pluggade kinesiska (på plats) hela sommaren men nu har vi nästan klart med bröllopsbudgeten tror vi.

• Trisen

Vi har lagt ut pengar efterhand när det kommit utgifter emot (ring, kläder, inbjudningskort, bordsdekoration o.s.v.), sedan har vi sparat så att vi kan betala band, mat, festsal, fotografering och sånt senare. Men vi jobbar båda så det går ganska snabbt...

• Anna  Sol

Vi tar lite av våra sparade pengar och betalar lite pö om pö, dvs delar upp det.

Nu ska vi förvisso åka bort men det lär kosta ändå...denna månad får jag en bra lön så vi betalar biljetterna, nästa månad får min sambo bonus så det betalar hotellet. Kläderna och ringen betalas av de "vanliga" lönerna under året och fickpengarna tar vi från sparade pengar.

• Englali

Säger som så många andra här inne. För några år sedan hade vi inte kunnat spara så mkt som vi gör, men är jag färdigutbildad och båda har bra jobb så då går det.

Under min studietid (gick en privatskola som inte är studiemedelsberättigad utan istället avgifstbelagd), då var det inte speciellt fett. Drygt ett år utan någon som helst inkomst. Men man lär sig leva så och nu när man fått ett bra jobb, det är väl då man ska kunna få njuta lite av allt man åstadkommit!?!

• Bluebride

känns som det inte blir något bröllop här pga ekonomin

• malous

Tråkigt. Ska ni vänta med bröllopet eller gifta/viga er ändå?

Bluebride skrev 2008-01-11 17:11:18 följande:
    känns som det inte blir något bröllop här pga ekonomin
  • Bluebride

vi får se vad som händer. Men man hoppas ju, båda vill så innerligt och borgligt är det inte tal om

malous skrev 2008-01-11 17:13:31 följande:
    Tråkigt. Ska ni vänta med bröllopet eller gifta/viga er ändå?
Svar på tråden Hur har ni råd ?