Överviktiga barn
jag har en liten kille hemma som väger för mycket. Är det någon som har något tips på sidor på nätet där man kan hitta tips och recept på mat som kan passa honom/oss?
Eller som kanske har egna tips. allt mottages tacksamt
jag har en liten kille hemma som väger för mycket. Är det någon som har något tips på sidor på nätet där man kan hitta tips och recept på mat som kan passa honom/oss?
Eller som kanske har egna tips. allt mottages tacksamt
Han får inte äta mjölk ost fil yoggi frukt godis läsk kakor osv han får bara dricka vatten. inget som innehåller socker överhuvudtaget. allt måste bort det är därför jag undrar om någon vet hur man hittar sån mat.
vi har fått komma till överviktsenheten nu äntligen och det var där dom sa allt det där igår.
jag har tjatat i 2 år om hans vikt nu men ingen lyssnar, han har antagligen dessutom diabetes vilket jag oxå påtalat under ett år men inte fått hjälp med.
jag mår inge vidare just nu för hans pappa skiter i allt (vi lever inte ihop) tack och lov finns det andra runt mig inkl min sambo som lovat att släpa ut honom på raska promenader vilket jag inte klarar för jag har sån ledvärk.
Dom sa där att dom tycker att han rör på sig bra, men uppenbarligen måste jag utöka det iallafall
Min kille är 12 och mullig.
Visserligen går det på rätt håll, men det har varit MYCKET jobb för att komma dit.
KOSTEN : ta bort flingor med socker, köp dyra pålägg typ rostbiff, kalkon, skinka mm, INGEN KORV , 10 % ost ( det finns goda , vi har gått igenom alla)Försök smyga in bröd som är lite grövre men som inte märks, så vänjer han sig vid det. Gå över till enbart nötfärs istf bland-, och dryga ut med squash och potatis och lök. Ät så mycket potatis i alla former det går, ris och pasta innehåller MYCKET mer energi. Helst inga färdiga produkter och i så fall finns det lågfett alternativ, t.ex. må gott köttbullarna som är jättegoda. Kyckling är perfekt lågkalori mat och inte dyrt heller. Helt kött är bra. Använd lätt lätt fraiche 5 %, fungerar jättebra i allting !
GODIS : minska och kör godis bara en dag/vecka, ta popcorn som är mycket bättre
DRICKA ; ta bort helt och ersätt med vatten med smak, eller lättmjölk.
Köp inte hem kex och kakor och glass, då går det åt.
Tvinga i honom frukt, det har jag fått göra,nu äter han frivilligt. Övriga familjen är fruktomaner så det är konstigt att han inte har ätit frivilligt!
Frukten gör att han får mindre sötsug eftersom han får i sig fruktsockret, han blir mätt bra och får i sig fibrer.
BEGRÄNSA TIDEN VID TV/DATA ; min kille har FYRA timmar i veckan vid datan eller tv-spelet. Vill han ha mer får han promenera samma tid med mig eller mormor. Väldigt trevligt faktiskt !
TV får man se före 10 och efter 5 på helgerna, och efter 5 på vardagar.
Detta låter kanske hårt, men resulterar i att han mår bättre !
Man når inget om man går i i det halvdant.
Min kille höll på att få diabetes så jag satte hårt mot hårt men är ingen skräckmamma för det. Däremot har han blivit väldigt medveten om kosten och motionen.
Hoppas du fått några idéer av detta !
Tack för dina råd. Får inte ge honom frukt så jag får köra på grönsaker som han tack och lov tycker om. Han spelar inte tv spel alls i princip
Han äter redan grovt bröd och får inte dricka mjölk i någon form.
* nyckelhålsmärkt är en bra sak att utgå ifrån!
* grovt bröd, kalkonkött eller en mager skinka, gärna grönsaker på smörgåsen.
* laga mat från grunden. Alltså inga halvfabrikat (färdiga fiskpinnar, köttbullar, pulvermos mm)
* Undvik panerad mat, korv, friterat (allt detta vet du säkert).
* stek sällan, koka eller tillaga i ugn i stället.
* ersätt smör i recept med smör med olja och/eller flytande margarin.
* se till att han äter minst 3 frukter/dag och 1-2 nävar grönsaker.
*undvik söta såser ex. sötsur sås eller andra klara såser, de innehåller oftast socker. Överlag, läs på alla förpackningar.
*Det är svårt att slänga ut alla sina gamla recept och att bara köra en ny kokbok, det är min erfarenhet. Lättare är det om man gör sina gamla recept magra och nyttigare istället. T.ex. genom att få bort halvfabrikat, smör, grädde och socker.
* Minska saltet succesivt, då märker man inte av det för mycket. Nästan alla svenskar äter idag för mycket salt, inte alls bra för övervikt, härt-och kärlsjukdomar mm.
Hej!
Jag läser till förskolelärare och just nu har vi en kurs som handlar om just barn och mat. Gå in på Livsmedelsverkets hemsida, där finns en hel del att läsa. Bla en pdf-fil som heter "Bra mat i skolan" och "Bra mat för hela familjen". En del av det som står kan man även använda sig av som förälder.
www.halsomalet.se/templates/Page.aspx Även här finns en del bra info. Sök även på Folkhälsoguiden, där finns också en hel del bra...
Sen kan du även söka på NCFF.
Kan också rekommendera en bok: Livsviktigt-en bok om kost och rörelse.
Lycka till!
* ersätt smör i recept med smör med olja och/eller flytande margarin. ???? Det blir ju lika fett hur som helst; för visso nyttigare fett om man väljer rätt olja, men det har ingen betydelse för fetthalten i sig.
Skräckmamma?! Nej,verkligen inte!! Jag tycker du ska bara mäkta stolt över de förändringar du gjort och de regler du satt upp för att uppnå väbefinnande och bättre hälsa för din son. Grattis! Själv kämpar jag med min femåriga sons far och försöker få honom att tänka i nyttigare banor när det gäller vår son. Helt omöjligt!!
Det är jättesvårt att f en 10 åring att se långsiktigt på allt, men han verkar ha tagit in en del nu iallafall. Han har tom varit ute och sprungit idag med min sambo. Alla runt oss vet hur det är nu och alla finns för honom och stöttar honom. Han ska träffa en son till en kompis tll mig som har gått genom samma sak och få lite tips av honom