Överviktiga barn
jag har en liten kille hemma som väger för mycket. Är det någon som har något tips på sidor på nätet där man kan hitta tips och recept på mat som kan passa honom/oss?
Eller som kanske har egna tips. allt mottages tacksamt
jag har en liten kille hemma som väger för mycket. Är det någon som har något tips på sidor på nätet där man kan hitta tips och recept på mat som kan passa honom/oss?
Eller som kanske har egna tips. allt mottages tacksamt
Kan du inte gå med i GI Viktkoll eller Aftonbladets www.viktkoll.se ? Det borde väl funka även för barn?
Rör han mycket på sig? Om han är en typisk tv-spelskille kanske ni får hitta nån rolig sportform som han gillar (simning, handboll mm) Eller gå ut och power-walka med honom. Vet itne hur gammalhan är, men min bästa kompis älskar att jogga i skogen och hennes 5-åring följer gärna med. Hon försöker anpassa så han ska tycka det är skoj. Kör intervallträning som tex vem kan springa snabbast uppför backen.
Du får va lite kreativ Lycka till!
Lite dumt tips kanske, men om han är en tv-spels kille (som mina är) så rör han kanske inte på sig så mycket. Och det kan vara svårt att få dom att uppskatta att följa med ut. Jag gjorde som så att jag köpte ett Nintondo Wii. Jösses. dom spelar så dom är svettiga! Det är faktiskgt ganska ansträngande att spela det (har testat själv) .
han är 10 år och han är inte mycket för tvspel. han rör sig i snitt 1.5 timme om dagen och ibland mer än så.
Allt beror ju på hur gammal han är, men varför inte(om det passar åldersmässigt):
Börja äta nyttigare hela familjen. Vanlig husmanskost fungerar, bara man kompletterar den med mycket grönsaker.
Kanske dags att han får prova någon ny fritidsaktivitet? Ex. judo, fotboll eller simning?
Se till att hela familjen börjar röra sig mer, och göra saker där man rör sig tillsammans.
Mycket godis? Vad äter han till frukost? Mellanmål? Dricka?
Det skumma är att vi äter inte mycket godis. Han äter smörgås och osötat nyponsoppa till frukost i regel. mellanmål i skolan är svårt att göra något åt dom serverar endast smärgås juice/mjölk och fil. Han älskar vatten så det dricker han mest av
Hur överviktig är han? Har syster på skolan påpekat något? Hur följer han sin kurva?
Byt till fullkorns bröd om ni inte redan har det.
Men när rör han sig, vad gör han då och i vilken ansträngningsnivå är det?
Han behöver mycket mer motion än den han kan få på rasterna i skolan och av skolans idrottslektioner.
Ta bort saft och söta saker (antar att du reda gjort det), kör frukt och smörgås fika. Drick vatten eller lättmjölk till maten. För in mer grönsaker i era vanliga maträtter. Ex. kan man riva ner morötter
lite snabbt där! Fortsätter här
...i köttfärssåsen, lägga in broccoli buketter i pastasåsen, ha i en extra lök i mat med lök i osv. Samtidigt som man byter ut hälften av matlagningsgrädden mot lättmjölk i alla såser och stuvningar. Små saker som jag tror får stor effekt med tiden!
Se över brödet, kanske kan ni byta till ett grövre?
Vad tycker han om att göra? Gör de sakerna hela familjen.