• 20080301

Överviktiga barn

jag har en liten kille hemma som väger för mycket. Är det någon som har något tips på sidor på nätet där man kan hitta tips och recept på mat som kan passa honom/oss?
    Eller som kanske har egna tips. allt mottages tacksamt

• Svar på tråden Överviktiga barn
  • Housefrun

Ett gott råd är att ta kontakt med er husläkare för att få en remiss till en dietist. En dietist kan sätta sig ned med er och noggrannt gå igenom precis det han måste få i sig, och ge tips och råd på vad som är bra för en pojke i hans ålder. Kan inte tänka mig att de skulle neka er det, då det skulle bli hundra resor värre för dem om han utvecklade grov övervikt.
    Kan det vara några andra bakomliggande faktorer till hans övervikt? Har ni pratat med läkaren om detta? Bara en tanke!

• 20080301

Han går hos en läkare och vi ska få träffa en dietist. Och vi pratar mer än bara rund här....

Housefrun skrev 2008-01-12 14:02:41 följande:
    Ett gott råd är att ta kontakt med er husläkare för att få en remiss till en dietist. En dietist kan sätta sig ned med er och noggrannt gå igenom precis det han måste få i sig, och ge tips och råd på vad som är bra för en pojke i hans ålder. Kan inte tänka mig att de skulle neka er det, då det skulle bli hundra resor värre för dem om han utvecklade grov övervikt. Kan det vara några andra bakomliggande faktorer till hans övervikt? Har ni pratat med läkaren om detta? Bara en tanke!
  • Briderella

Ta bort allt produkter med vitt i...alltså vanligt mjöl, socker, vit pasta och vanligt ris ock liknande.
    satsa på fullkorsprodukter, bulgur, couscous kinoa, baljväxter, byt ut margarinet mot flytande och använd bara droppar, använd teflonpanna vid stekning. använd raps eller olivolja.
    jag ställer alltid fram små skålar med morätter, rädisor och gurka eller selleri i bitar en timma före maten som de kan småtugga på och det mättar också så är man inte lika hungrig när maten väl serveras och man äter mindre. Det viktiga är långsamma kolhydrater ;o) uj...låter som värsta sortens Anna Skipper men vi har lyckat gå ner över 15 kg var på runt ett år bara genom att lägga om kosten och äta riktig frukost. Vi blev efter ett par års nykärt samboförhållande med god mat god dryck osv osv riktiga soffpotatisar men nu både der och mår vi mycket bättre.

• Masha

Lågkolhydratsdiet kan vara något, titta in på Dr Dahlquist blogg på www.passagen.se, mycket intressant läsning där då hon tar upp just problematiken med överviktiga barn.

• tonårsmorsa

Vad fick ni för råd på överviktsenheten? Sa de inget om vad han kan äta till frukost? Om det är så att han har diabetes är det särskilt viktigt att tänka på att det han äter inte ger någon snabb energi, utan satsa på långsamma kolhydrater (fullkornsprodukter). Tycker inte nyponsoppa till frukost låter bra då, även om den är osötad. Havregrynsgröt är det absolut bästa man kan äta på morgonen och istället för mjölk kan han ta sojadryck till.

Vad dricker han mellan måltiderna? Bara vatten eller även annat? Snabba kolhydrater i flytande form är en stor bov när det gäller övervikt hos barn.

• 20080301

Jag har bara träffat läkaren än så länge ska träffa dietisten på mån. men läkaren sa att han får inte dricka annat än vatten vilket jag tycker känns riktigt riktigt elakt även om han tycker om det.
    Han äter tyvärr ingen annan gröt än risgrynsgröt och den går ju bort.
    Just nu är det enbart vatten han dricker. Behöver jag tillägga att han tycker att livet suger...=( han vet att han måste men det gör det ändå inte enkelt att bara servera vatten. vi andra dricker oxå bara vatten och jag hatar det har alltid gjort.
    Även viktväktare får ju dricka annat. Är det någonsom vet om man kan sätta honom på deras diet?

tonårsmorsa skrev 2008-01-12 17:33:06 följande:
    Vad fick ni för råd på överviktsenheten? Sa de inget om vad han kan äta till frukost? Om det är så att han har diabetes är det särskilt viktigt att tänka på att det han äter inte ger någon snabb energi, utan satsa på långsamma kolhydrater (fullkornsprodukter). Tycker inte nyponsoppa till frukost låter bra då, även om den är osötad. Havregrynsgröt är det absolut bästa man kan äta på morgonen och istället för mjölk kan han ta sojadryck till. Vad dricker han mellan måltiderna? Bara vatten eller även annat? Snabba kolhydrater i flytande form är en stor bov när det gäller övervikt hos barn.
  • tonårsmorsa

Ok. Tror att du kommer få bra råd från dietisten. Att han bara skulle få dricka vatten och inte mjölk till maten är en sak. Men till frukost och mellanmål tror jag nog dietisten rekommenderar mjölkprodukter (lättvarianterna med låg fetthalt och då de naturella osötade). Berätta gärna efter ditt möte med dietisten. Är lite nyfiken på hur hon ställer sig till läkarens råd om att utesluta mjölk.

Sen är det viktigt att din son äter ordentligt med grönsaker. Tallriksmodellen är alltid bra att tillämpa när man behöver gå ner i vikt, både för barn och vuxna: Fyll halva tallriken med grönsaker, sedan 1/4 med protein (fisk, kött, ärter, böner, linser) och 1/4 med kolhydrater (ris, pasta, potatis, bulgur, bröd). Tänk också på att kolhydraterna ska vara fullkornsprodukter.

Ett tips för att få barn att äta mer grönsaker är att göra grönsaksdipp. Skär t.ex. gurka och morötter i stavar, små blomkåls- och broccolibuketter passar också bra. Gör sedan en smal dipp av naturell yoghurt och kryddor att dippa grönsakerna i. Passar bra istället för snacks på lördagskvällen, eller som mellanmål när han kommer hem från skolan.

• JBM

Det kanske går att göra vattnet lite roligare genom att ha skivad gurka, citron/lime eller apelsin och ha i lite is. Då blir det ju lite smak på vattnet och det ser lite trevligare ut.

• 20080301

Just nu försöker jag bara ta mig förbi min andra sons 12årsdag på tis utan större katastrofer sett ur min lilla sons synvinkel. Sitter och letar smala allternativ till tårta och kakor. kan ju inte skippa födelsedagen heller.... Svårt att hitta balans mellan barnen just nu.
    Är så glad att vi valt buffe till bröllopet på så sätt finns det mat som passar honom oxå

• hondafreak

Ja herregud, det är bara att kämpa på, i motvind hela tiden känns det som oxå ! Ge inte upp, det kommer vända !!!!!
    Vad är det som gjort att han gått upp så mycket ?
    Är resten av familjen normal-viktiga (konstigt ord men du fattar Finns fetman i släkten ? Trots allt är det så att han får i sig mer än han gör av med ( om det inte är sjukligt )
    Jag förstår att du försökt med belöningar, men försök igen för att få honom stå ut med situationen, biobesök, Liseberg, mer månadspeng och sånt typ. Småttingar är som hundar, de gör ingenting utan att tjäna något på det själva.....oj det lät hemskt, men så är det ! Min son försöker klara ett helt år utan godis mot 2500:- till jul. Han har redan jobbigt men vi stöttar allt vad det går och de andra försöker "smygäta" sitt lördagsgodis nu i början så att han inte ska bli för frestad.
    Vi hjälps åt så gott det går.
    Till tårtan kan du ta mellangrädde, och baka med så lite socker och fett det bara går. Det är ju trots allt en engångföreteelse att han äter tårta, så just det behöver du inte hänga upp dig på. Det måste ju vara lite fest oxå ibland !
    Istället för godispåse till barnkalasen kan du ge alla en liten pryl, tex en liten ficklampa eller, det här låter inte klokt men min sons kompisar blev jätteglada, en batteridriven liten tandborste !!!!

• Masha

Det finns också flytande sötningsmedel att använda vid bakning och sådant, inte särskilt dyrt och det går åt mycket små mängder varje gång. Kanske att han har diabetes som du tror eftersom det kan påverka vikten.

• 20080301

Han hade fel på sin nedre magmun när han var 5 år och efter det så har han gått upp i vikt. Hans storebror väger 31kg och ingen av oss andra var stora som barn.
    Jag har redan mutat honom med pengar om han avstår godis =) det var bra förslag att muta honom med roliga saker eller roliga saker att göra i stället för godis.
    Tack för alla tips.
    jag har köpt flytande och strö sötningsmedel så min mamma ka baka åt mig i morgon till kalaset.

• Skogsstjärna01

Försök att börja vänja honom vid ex. havregryngröt, osötat musli, grovt bröd, knäckebröd. Råkostsallader, ångkokta grönsaker m.m.

När ni får träffa dietisten kommer denne säkert att återinföra frukt på menyn och ge förslag på grönsaker, mängd och motion.

Just för födelsedagen är kyckling och olika sallader hälsosammt, men se upp så att det inte är onyttiga dressingar och såser!

Ett tips ang tårta, bullar och kakor är att göra dem SMÅ! Baka bullarna medvetet små, samma sak med kakor eller t.ex. när du skär upp tårtbitar. Skär bitarna smått och säg t.ex. att din son får ta en tårtbit eller två kakor men inte mer.

Lycka till!

• 20080301

Känner mig jätteförvirrad. Jag träffade dietisten igår hon sa att han måste dricka 0.5 l mjölk eller äta 500g mjölkprodukter, han ska även äta frukt. på henne låter det som att han får äta i princip allt men ska äta mindre. Då kan man undra varför dom säger så olika saker

• stbm

Hej!
    Nu vet jag inte riktigt hur gamal din son är men här är mina tips som funkar för vår familj :)
    Ha alltid någorlunda samma mat tider, kroppen lagrar mindre fett om den vet att det kommer med ett jämt flöde.
    ät mer grönsaker, byt ut kött helt i en måltid varje dag.
    tex istället för pasta och köttfärssås ta pasta och gör en tomatpastasås på stekt aubergin (hur nu det stavas :) ), succini,champinjoner, krossade tomater och vad mer du känner för att ha i :)
    minska maten lite mot hur mycket han brukar äta, och för att kompensera att han får lite mindre portioner så ge honom mellan mål typ 1 banan och/eller apelsin mellan måltiderna.
    se till att han inte äter precis innan läggdax,utan kanske 1-2 timmar innan.
    försök få honom aktiv i någon sport! de har ju barngrupper i de flesta sporterna! simmning,hockey etc

oj vad långt det blev.. Men jag hoppas verkligen att det ordnar sig för er :) kram

• PennyJenny
    20080301 skrev 2008-01-15 07:37:39 följande:
    Känner mig jätteförvirrad. Jag träffade dietisten igår hon sa att han måste dricka 0.5 l mjölk eller äta 500g mjölkprodukter, han ska även äta frukt. på henne låter det som att han får äta i princip allt men ska äta mindre. Då kan man undra varför dom säger så olika saker
    För att i det här fallet är det dietisten som är den med mest kunskap kring det, det här hon som läst näringslära, jobbar med patienter med varierande problematik hela dagarna osv.

Något jag tycker är jätteviktigt i erat arbete med att lägga om vanorna är den positivia feedbacken. Beröm honom när han gör bra val, sätt dig ner och prata med honom ibland om hur bra du tycker det går och fokusera på bra saker som hänt de senaste dagarna. Och planera tillsammans med honom in belöningar som ni ska göra, men jag tror det är viktigt att inte knyta dem till viktnedgången utan till livstilsomläggningen.
  • Skogsstjärna01

Jag skulle helt klart gå på dietisten. Hon är utbildad i frågan och har bäst koll. T o m läkaren gav ju bara råd att följa fram tills dess att ni skulle träffa dietisten.

Gör som hon säger!

Jag tror att hon har rätt när det kommer till mjölk, t.ex. Eftersom barn växer och skelettet håller på att utvecklas så behöver barn mjölk och mjölkprodukter. Alternativt vegetariska alternativ för att få bl.a. kalcium. Vuxna däremot behöver inte mjölk. Dessutom är det ju möjlksocker i mjölk och läkaren ville väl undvika problem med diabetesen. Jag tror att det var därför läkaren sa så.

• tonårsmorsa

Förstår att det känns förvirrande när man får så olika råd från läkare och dietist. Men som flera före skrivit, det är dietisten som kan näringslära och vet vad man bör äta.

Här är en bra länk med några goda råd. Där finns också en stor receptdatabas att söka i:

www.tasteline.com/default.ns

Det bästa rådet jag kan ge vad gäller bra och nyttig mat: Följ tallriksmodellen, och var framför allt noga med att alltid fylla tallriken med tillräcklig mängd grönsaker.

• Alma2007

Hej
    Jag tycker att viktväktarna borde passa din son. Nu tar de inte emot barn generellt tror jag. Har för mig däremot att de tar emot barn om de har läkarintyg - du kan väl ringa till dem (i Helsingborg tror jag)och fråga telnr på hemsidan.

Fördelarna med vv är just det att att man får äta allt och man lär sig att välja bra alternativ. Sen har de anpassade program för diabetes t.ex. Tycker också att det är vanlig mat man äter och det är inga pytteportioner. Rent kött som är väldigt magert blandas med mycket grönsaker och ofta någon mager sås. Tycker maten är både smakrik och riktigt mättande. Håller tummarna för er att det ska gå bra!!!!!!

Svar på tråden Överviktiga barn