• trampetroll

är det verkligen fel med papperstallrikar på bröllop?

jag vet inte hur många gäster vi är än men vi kanske blir 110-120 personer. För att slippa för mycket arbete och dra ner på kostnaderna för flera servitriser funderar vi på guldiga, jättefina (ganska dyra) papperstallrikar.
    Det finns bara ganska fula vita tallrikar i festlokalen också.
    Vi har svart, guld och vitt i teat så det blir nog väldigt fint men är det tabu med papperstallrikar på bröllop?
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden är det verkligen fel med papperstallrikar på bröllop?
  • trampetroll

Papptallrikarna går på exakt lika mycket så det var verkligen värt att du gav mig det förslaget!!!
    Jag bor ju i ju frsig ute på landet och där kostar det jag hittat hitills 4kr/tallriken+ 3kr om man ska slippa diska och det är för mycket tycker jag. Vi är ändå kanske 120 pers!
    Men jag ska kanske kolla runt lite för får man det i en sådan kostnad är det ju helt klart värt det men då måste det ju vara diskning som ingår.

• Piha
    trampetroll skrev 2008-01-23 13:46:31 följande:
    Papptallrikarna går på exakt lika mycket så det var verkligen värt att du gav mig det förslaget!!! Jag bor ju i ju frsig ute på landet och där kostar det jag hittat hitills 4kr/tallriken+ 3kr om man ska slippa diska och det är för mycket tycker jag. Vi är ändå kanske 120 pers!Men jag ska kanske kolla runt lite för får man det i en sådan kostnad är det ju helt klart värt det men då måste det ju vara diskning som ingår.
    Jag vet inte om det är emot reklam-reglerna, men här kommer firma i alla fall: www.alladdin.se/
  • trampetroll

Det var snällt av dig phia men jag bor i uddevalla så Stockholms catering är lite för långt bort

• mooogn

"är det verkligen fel med papperstallrikar på bröllop?"

Svar: Nej. Dessutom känner ni ju era gäster bäst själva. Tror ni att de skulle ha något att invända emot? Skulle ni bry er??

• trampetroll

Jag själv skulle nog bry mig om det var plastbestick man åt med för det tycker jag är så jobbigt och känns "billigt" när man knappt kan skära, de går sönder och så. Men tallrikarna hade jag aldrig brytt mig om så länge det var en fin dukning och det känns som om brudparet lagt ner lite "själ" och tid i dukningen, att de visar att de bryr sig kanske med favorpresenter och sådär.
    Men har man lite "finare" vänner som bryr sig om smådetaljer så ska man kanske öveväga att hyra porslin. Men mina skulle aldrig kommma på tanken att påpeka något med tanke på att det är vårt bröllop och är man som vi 120 personer tycker jag nog att man inte har rätt att byttra sig som gäst om vad paret "sparar in på" faktiskt.
    Men som någon sa här tidigare ifall gästan invänder mot någonting som har med detta att gör, vad har de då på bröllopet att göra överhuvudtaget i så fall?

• Kärlek ger näring åt själen

Jag tror inte våra gäster bryr sig särkilt mycket om vad det är för tallrikar de äter på.. Menar som det redan skrivits i tråden så finns det många fina sorters papptallrikar..

Iom vi ska ha ett litet bröllop så känns det bara fel att komma med pampiga tallrikar och hela "baletten" när jag vet att de som kommer ändå vill fira oss och inte våra tallrikar *skrattar*

Sen så funderar jag lite på den komentaren " om man inte har råd att ha fina tallrikar så borde man skjuta upp bröllopet tills man har råd". Det tycker jag är ganska motsägelsefullt då det är inte billigt med något som har med ett bröllop o göra.. Allting handlar om Var man väljer att lägga lite extra pengar på. om man väljer att lägga mer pengar på t ex tallrikarna istället för att lägga dem på en finare klänning, kostym, ring, resa.. vad det än må vara... Det är lite en smak sak som sagt.. Men om folk skulle klaga på vår dukning så anser jag inte dem som riktiga vänner eller familj.

• trampetroll

Vill tillägga att jag är studerande och min pojkvän inte har ett jätte välbetalt jobb så det var det jag menade med om det skulle vara dåligt av våra gäster ifall de skulle tycka att vi är snåla liksom.

• GME76   080802

Precis!

trampetroll skrev 2008-01-23 13:39:49 följande:
    Jag håller nog ändå med bride in england att vad man äter än vad man äter på är viktigare. Dessutom kommer vi ju givetvis att duka jättefint också! Men det där med catering låter ju också ganska bra, ifall man kan få det för nästan samma kostnad är det ju helt okey Men att det skulle dra ner stämningen eller att gästen skulle ta illa vid sig, känna sig lurad vid fina papperstallrikar tror jag inte riktigt på. Men det är väl olika vilken typ av vänner och familj man har antar jag. Mina vet jag inte skulle bry sig ett dugg för de tycker att andra saker är viktiga när man blir bortbjuden på bröllop än som sagt, det man äter på. Men jag tacksam för alla svar ändå givetvis! Jag vill höra vad alla tycker och gärna från de som har haft sttt bröllop.För jag känner lite själv att jag som inte haft det gärna hakar upp mig på smådetaljer som när det väl kommer till själva dagen, ingen människa kanske egentligen hade tänkt på.
  • bumblebee jonis

Det är tur att vi alla är olika...
    Själva skulle vi aldrig lägga ut hutlösa summor på små detaljer som nästan ingen märker på bröllopet. Det som betyder något för oss är att våra nära och kära är med och firar "våran" dag. Vill de komma så visst får de betala resan/bensinen till bröllopet men sen kräver vi inga presenter eller att de ska gå och köpa kläder som de kanske använder en gång och aldrig mer!
    Och varför skulle de känna sig lurade??? Skulle våra gäster känna sig lurade så skulle jag nog bli arg. Vi bjuder som sagt inte in till fest för att de ska tjäna på det eller skämmas bort. Det är VÅRAN dag och ingen annans. Är de inte där för att ha en trevlig stund så behöver de inte komma.
    Skjuta på bröllopet för att man inte har råd med riktiga tallrikar... Det skulle jag aldrig göra bara för en liten detalj. Kanske är det helt enkelt så att vi bara prioriterar annorlunda. Ekonomin kanske det inte heller är som styr alltid utan vad som är smidigt.

Trampetroll - Jag tror nog att det blir jättefint om det som du säger flyter ihop med resten av dukningen.
    Vi funderar själva på att ha finare vin plastglas till förrätten. Mycket pga diskmöjligheterna men även pga priset!

Lycka till!

Piha skrev 2008-01-23 13:25:26 följande:
    Jag håller med. Om jag inte skulle har råd att hyra in porslin skulle jag hellre flytta fram datumet så jag skulle hinna spara ihop till den summan. Spelar ingen roll hur fina papptallrikar det är.Om jag var gäst som lagt ner pengar på kläder/present/resor/m.m. skulle jag känna mig lite "lurad".my two cents
  • Blomsterbrud

Vi kommer med all säkerhet att ha papperstallrikar.
    Vem f-n vill stå och diska?
    Alla prioriterar vi ju olika.
    Som andra sagt passar det stilen i övrigt tycker jag det är helt ok.
    Vi ska dessutom bjuda på grillat vildsvin och vara hemma i trädgården så grillfestkänslan är helt på sin plats.
    Men plastbestik tror vi att vi hoppar för det är inte lätt att skära med.

Någon som vet vart man får tag i lite stadigare och fina papperstallrikar?

Svar på tråden är det verkligen fel med papperstallrikar på bröllop?