• kära Karin

kreativa tips för underbart budgetbröllop

Hej. JAg är helt övertygad om att det går att göra ett underbart bröllop med små medel. JAg skulle vilja komma i kontakt med er som också har den ambitionen. Vi hyr en bygdegård för 3000 kr med allt porslin och glas. Maten gör vi själva (tar gärna emot lyxiga budgettips)och bekanta (som jag har hjälpt på deras bröllop)serverar. Fördrink istället för champagne, vin och sprit från tyskland, bar till sjävkostnadspris och förinspelade band som någon spelar på kvällen. Det svåraste är klänning och smink/hår. Det blir ju faktiskt extra speciellt med proffs som gör smink och hår. Någon som vet någon bra i Göteborg? Jag har svårt att hitta en klänning som passar mig, så jag skulle så gärna sy upp en. Någon som vet någon duktig och billig "sömmerska".
    Vi bygger hus samtidigt, så alla pengar går dit. VI har bestämt att skriva typ: Bröllpspresenter undanbedes, men för den som ändå vill ge en gåva önskar brudparet bidrag till sin efterlängtade utbyggnad. Vad sägs om det? Hur gör ni med föräldrar? Delar ni på kostnaderna med dem? Om det är många som är intresserade av denna länken kanske vi skall göra en medlemsgrupp? JAg vet inte hur man gör.

Hälsningar kära Karin

• Svar på tråden kreativa tips för underbart budgetbröllop
  • pannkaka

*göra trycksaker själva
    *bordsdekorationer själv? handla på Ikea, dollarstore osv, beoende på vad som finns i närheten...man MÅSTE ju inte ha blommor från floristen på borden...
    *köpa klänning från kina eller sy den själv? kanske har en vän eller släkting som är hejare på att sy?
    *låna smycken...det är ju tradition till och med...
    *kolla med frilandsfotografer...ofta mycket billigare
    *Kock...kolla med egenföretagare på tex lunch restauranger... de brukar extraknäcka som catering och har ofta bra priser...eller varför inte hotell och restaurang programmet på gymnasieskola i närheten? både mat och servering fån ett och samma ställe...de kanske vill ha det som specialarbete?? vem vet

Utnyttja de kontakter ni har... på det viset kan man spara massor. Vi har väldans tur. Floristen är fd kollega, manikyren fixas av ngelskulptris och håret av frisör och båda är barndomsvänner. Musik fixar kusin och en vän som är musiker...klänningen fixar mamma som är hobby-sömmerska ja bara där har vi sparat ca 15.000 om inte mer...

• Kallt kaffe

Blomsterbrud:

De blå blommorna är blommorna från gurkmeja (den jättegula kryddan som man i princip bara färgsätter med) De är supersöta. Eftersom de är ätbara är de jättefina att dekorera bakverk med också. Kan odlas i trädgården, lätt som en plätt.

Om man är inne på att dekorera bakverk så är det kalasfint att ta vinbärsblad och lägga under tårtor, alltså så det blir en krans runtomkring tårtan, under kanten. Mycket mysko beskrivning, hoppas ni förstod.

• Blomsterbrud

Kallt kaffe
    Är dessa två örter samma sak?
    Eller finns det två liknande?
    Stod gurkört i trädgårdskatalogen...
    Förvirrad..

• Paeonia

Nej, gurkört heter den. Gurkmejans blommor är helt andra.

Tänk på att om du sätter igång odlingen tidigare än vad som det står på fröpåsens rek. Så tillför extra ljus, annars blir de bara rangliga växter. Jag tror att de blommar vanligen i juli men det var några år sedan jag odlade dem själv.

Ställ de även inte för varmt när de tittar upp ur jorden, det blir bättre plantor om de står gärna svalt på natten.

Glöm heller inte näring när de kommit upp ur jorden en bit.

Lycka till! Paeonia

• Blomsterbrud

paeonia
    Men tror du det fungerar att odla dem så de blommar till midsommar?

• Paeonia

Det är väl värt ett försök! Kolla på fröpåsens 'månadsaxel'. Där står när man börjar odlingen och när de sedan blommar. Om nu blomningen ligger senare mot vad du vill ha så får du flytta fram starten.

Jag har på försök odlat solros mitt i vintern. Det behövdes dock mer ljus än vad som fanns i fönstret. Så du måste tänka på ljuset, lysrör funkar utmärkt, glödlampa sämre.

Kram Paeonia

• Blomsterbrud

Lysrör var det ja, jag har ett ljus sovrumsfönster.
    Har vårlängtan så jag har planterat påsklijor i kruka, de har kommit upp ca 5 centimeter

• Bride in England

Va onodigt! Det hade rackt med den sista meningen i ditt snalla inlagg.

malous skrev 2008-01-28 22:52:34 följande:
    No offense, men kan vi inte diskutera kreativa tips istället för att berättiga papperstallrikar och små budgetars inverkan på att se budskapet i äktenskapet?Det känns så onödigt att lägga in en massa värderingar i huruvida ett bröllop blir substantiellt bättre oavsett om det är lyx eller budget.Nå, någon som har några kreativa budgetlösningar?
  • Zozo

Bride in England.; Mja, personligen tyckte jag faktiskt att DITT inlägg var lite stötande.. Som om de som INTE har budgetbröllop skulle gifta sig för "lyxtartors skull"... Suck!

Naja, vad jag eg ville säga hade med inbjudningar och pappersarbete att göra. Ta inte för givet att det är billigare att gôra sjâlv utan râkna ordentligt efter. För var del blev det definitivt dyrare att göra själv. (Men roligt var det!)

• Blomsterbrud

Skulle skriva adresser på kuverten men skrivare bara drog dem rakt igenom utan att skriva nåt på dem.
    Tills slut kom på ett sätt att lura den, satte kuvertet på ett papper med en tejpbit och vips så funkade det

Svar på tråden kreativa tips för underbart budgetbröllop