Inlägg från: Vännerfan |Visa alla inlägg
  • Vännerfan

Barnkarusellen

Halloj!

Håller på och försöker läsa ikapp efter en dator-fri helg.

Ang. Sthlms-besök så åker jag också gärna mitt i veckan just så maken ska få träffa prinsen också och så är det säkert billigare då som Piggan skrev. Men för att vi ska kunna träffa så många som möjligt från tråden är det nog inte fel med en del av en helg också då flera jobbar. Så tors-lör vore ju inte fel. Eller sön-tis. Vi får göra ett excel-ark med helger efter att vi vet när lgh är ledig. Det kanske Telis redan kollat när jag läser vidare...

Jaha, så det var DÄRFÖR min förlossning inte var längre än 37,5 timmar?! För att jag är lång och smal... (170 cm, 60 kg räknas nog som det). Undrar hur lång den blivit annars

• Vännerfan

Jag följer dramat lite på avstånd.
    Oj, vilket fint slott!!! Man kan ju riktigt se hur bra en bröllopsfest med god mat och vin passar in där! Förstår absolut dilemmat, men skönt att CvL nu verkar ha löst det hela åt dig! Super! (Ehhhh, kanske illa valt kommentar... )

Nu ska jag ringa Mugglan och snacka lite Estocolmo-tripp så får vi se om vi får nån klarhet i det hela.

Koko förresten, kul att du tittar in med jämna mellanrum! Det är så kul att höra hur det går för alla nyblivna föräldrar också!

• Vännerfan

valD! Varför skriver jag så ofta fel bokstav i slutet på ord- är jag tangentsbordsdylektiker eller vad är det frågan om???

Ja ja, ringa var det.

• Vännerfan

Jag förstår precis. Man vill ha en plan så man vet vad man har att rätta sig efter!

• Vännerfan

Heeeej tjejer!

Nu har Mugglan och jag köpt tågbiljetter till Stockholm!!! Vi kommer redan om 2 veckor, den 21 februari. Så jag hoppas ni är laddade för brunch/lunch lördagen den 23:e!!! Vi vill se ALLA där!!!!

Tack för att du kollade upp lägenheten Telis! Hoppas den fortfarande är ledig så vi kan boka den!! Ska bli så ROLIGT!!!!

• Vännerfan

Hejsan!

Nu får vi hoppas att de fått ordning på problemen på BT så tråden kan få nytt liv igen!

Liten,
    Kritiken mot Anna Wahlgren brukar ofta handla om att hon vill lägga bebisarna på mage när de sover. Detta då de flesta sover bättre då. Men det gillar ju inte bvc, för det ökar risken för plötslig spädbarnsdöd. Anna W förespråkar då att använda andningslarm, men det spär bara på föräldrarnas oro menar en del. Men har du ett barn som dött av detta hemska då får du ett larm gratis till nästa barn, så det känns inte som ett helt logiskt tänk. En del gillar inte att hon skriver hur lite ett barn kan skrika per dag för då känner de sig som dåliga föräldrar när deras barn skriker mer. Men följer man Anna W:s tips så skriker de mindre pga att man hela tiden ger de mat och sömn innan deras behov blir för stort. Sen tyckte jag att hon hade lite konstiga idéer kring viktminskning efter förlssningen etc. men sådant kan man ju bara hoppa över. Hon röker också mycket vilket ju är kontroversiellt att göra när man är gravid och ammar. Sen har hon slutat amma sina barn tidigt och gått över helt till ersättning trots att hon skriver om hur bra amning är. Finns säkert fler saker. Alla metoder och experter har ju sina motståndare, men jag tycker väldigt mycket hon säger/skriver är kanon. Vet också många som inte läst ett ord av vad hon skriver och ändå är emot hennes idéer. När man ställer sådana personer mot väggen brukar det visa sig att de tror att det är hon som står bakom 5-minnutersmetoden (vilket inte skulle kunna vara mer fel, hon är starkt kritisk till den) och när man säger att hon skriver att varje barns skrik är en fråga (Ska jag sova nu? etc.) som är upp till föräldrarna att besvara brukar de tycka att det låter jättevettigt.

Oj, vilken lång utläggning det blev!

Oms,
    Låter jobbigt med reflux, hade inte hört talas om det tidigare!

Nån undrade om tråddejt. Det blir 23 feb, men exakt tid och plats är ännu ej bestämd. Mugglan och jag joinar Stockholmsgänget då, så missa inte det! J

A.M.
    Så praktiskt att Livia äter sina burkar kalla. Min son slutar gapa när maten kallnar och vill sen ha mer när jag har värmt på den?

Själv så har jag slutat amma på kvällen nu i dagarna. Känns skönt, för jag har känt mig lite låst. Jag har ju varit med prinsen varje kväll i 9 månader vid 19.30-tiden när han läggs. Ibland har jag ju varit borta någonstans men ändå kommit hem och snabb-ammat och sen stuckit igen. Men nu är jag friare! Ammar bara direkt på morgonen när han vaknar.

Så har jag lite större nyheter också! Jag har fått ett nytt jobb och har sagt upp mig från mitt gamla! Det känns jättespännande! Jag har inte skrivit om det här, för det är viktigt för mig att meddela sådant så folk får veta det i rätt ordning. Det är ett ganska stort steg, för jobbet ligger inte här i Götet utan i Ciccis hemtrakter i Blekinge! Maken har ju hela sin släkt där och det vore så himla skönt att kunna få lite avlastning ibland, slippa alla bilköer och kunna köpa ett hus för halva priset. När jag sen fick ett jobb som verkade roligt och med bättre avtal också (kortare arbetstid, mer semester och bättre betalt) fanns inte mycket att tveka på. Jag ska börja jobba i början av maj och då ska maken vara pappa-ledig. Nu letar vi som bäst efter någonstans att bo! Kan ju bo hos svärisarna ett tag, men vi vill gärna ha tag i ett hus!

• Vännerfan

Tack för alla grattis!!!!

MrsB,
    Jobbet ligger i Karlskrona. Så det är nog en bit till dig och alla andra trådisar tyvärr.

Liten,
    Är man intresserad av att få jobb på mindre ort är arbetsmarknaden bra nu. Alla jag känner som har velat byta jobb nu och/eller flyttat från stan har lyckats rätt snabbt. De var superintresserade när jag ringde. Hade de inget själva slussade de mig vidare, för de ville gärna ta tillvara kompetenta personer som ringer utifrån och kan tänka sig flytta sa de. (Jag är ingenjör som du.) Så vänta tills några månader innan du vill börja jobba igen och sök!

Sen tror jag inte att det där med att de bättre jobben finns i storstäderna alltid gäller. Det kan ofta vara lättare att få mer ansvar på mindre ställen där man har bredare arbetsuppgifter och inte är lika många. Men de riktigt höga posterna på de riktigt stora företagen finns såklart i storstäderna.

Mornington den 23:e låter perfekt! Skulle tro att 12.30 passar mig och prinsen bäst, men har inte full koll på Moas mattider.

• Vännerfan

Halloj!

Vad jobbigt det lät med magsjuka Cicci! Men skönt att höra att ni är på benen igen (då ni var med på lunchen igår).

Tack Tinga för grattis och härligt att ni landat i beskedet och att det känns positivt nu!

MrsB, Absolut kan vi träffas när du har vägarna förbi K-na!

Trist Mugglan att ni verkar ha tagit ett steg tillbaka! Men du vet två steg fram och ett tillbaka, så brukar det ju ofta vara... Vi får snacka mer senare idag om det och om Estocolmo-trippen!

Och tack igen Telis för lgh i Sthlm, det ska bli så KUUUUL!!!

VAAAAAAAAAAR håller Nenne hus för övrigt??? Vi behöver henne här!!! Tråden är så himla kul när hon är med och skriver. Jag vet att hon medvetet skulle hålla sig borta ett tag, men jag saknar hennes galna inlägg! Nenne, kom tillbaka!!!

Nu ska jag laga en massa barnmat. Korvgryta och kycklinggryta. Har varit och köpt saltfattig buljong på hälsokostaffären att ha i. Hoppas det går bättre än mitt senaste tilltag i köket som var en form av vit chokiladmousse. Det finns ju recept på det men ganska få ingredisenser, men inte kunde jag välja ett sådant! Nej, en massa goda grejer skulle det vara i! Bara det att receptet var för flummigt för mig insåg jag försent. Det var typ "Koka till en krämig konsistens. Vispa sen lätt". Vaddå krämigt, vaddå lätt? Nej, dessvärre blev det lite fel så våra gäster fick äta mousse i någon sorts 2-delat lager som vägrade blanda sig med varann. Inte stelnade det heller utan var rätt så rinnigt... Hmmmm...

• Vännerfan

* Snabb paus i köket*
    Telis,
    Det stämmer att inget är bokat än. Ska vi göra en lista som folk får skriva upp sig på?

Än så länge är vi (jag glömmer säkert nån nu, har en stark känsla av det och inte meningen i så fall, fyll bara på!)

Mugglan
    Vänner
    Lappis
    Cicci
    BS
    Vickan (förmodligen)
    Telis
    Frejis
    A.M.

*hastar ut till grytan igen*

• Vännerfan

Hej Telis!

I vanliga fall vill jag alltid vara till så lite problem som möjligt, men jag skrev just en packlista och insåg att den blev lååång! Mycket pga att prinsen i stort sett bara äter vanlig mat nu mot sist jag var iväg. Så jag tror vi med glädje tackar jag till erbjudandet om lån av lakan!

Kram!

Svar på tråden Barnkarusellen