Inlägg från: Vännerfan |Visa alla inlägg
  • Vännerfan

Barnkarusellen

Visst är det dags för plus! Gärna från t.ex. dig!

Har haft en jätterolig helg. Möhippan var helt otroligt rolig! Jag hade rejält ont i käkarna (skrattmusklerna) när jag vaknade morgonen efter. Har bara haft det en gång innan och det var efter min egen hippa. Det var dans till låten Fame i 80-talskläder och så beachvolley med instruktör i ett par timmar, middag på Trädgårn i ett eget rum där och sen lite lekar och tillgång till nattklubben. Kom i säng kvart i 2. Tur att jag har en sån snäll make som lät mig sova ut ordentligt efteråt. (Eller så bäddar han mjukt inför motsvarande svensexa på lördag...) Ammade mina dagliga 5-10 min på morgonen och sov sen vidare till kvart i 12. Som i gamla tider!! Det lustiga var att vi på hippan var ju alla runt 30 (eller över rättare sagt). Men på utestället var de verkligen inte gamla och alla hade 80-talskläder på sig!! Så vi hade varit mer inne om vi hade behållt de kläderna på istället för att försöka parta till oss. Ja jösses, det är mycket man inte har koll på nu för tiden...

Izzie,
    Tycker också ni tog rätt beslut gällande att inte berätta.
    Babysimmet har funkat jättebra för oss också. Han fick ju magsjuka efter att han varit där en gång, men det verkar hela Göteborg ha haft, så det vet jag inte om vi inte hade hade fått ändå. Han smygstartade vid 4 mån. Nu går vi inte längre, men det är nästan så jag halvt ångrar mig ibland, men det finns ju drop-in-sim.

• Vännerfan

Tinga,
    Jag tyckte inte heller att ul var så jättespeciellt. För oss var det ju mer för att se om det var en eller två där inne.

Ja, visst var det lite komiskt med kläderna. Jag la ändå ner lite tid på att fundera ut vad jag skulle ha på mig på kvällen (snackade t.o.m. med Mugglan och en till om det också vilket jag aldrig brukar göra.). Men missade helt att jag skulle haft plasthalsband, stooooora örhängen och turkos top som åkte ner över ena axeln... När man redan haft de kläderna en gång, på det rätta 80-talet, känns det liksom som parodi att ha de en gång till... Det är nog bara att inse att man numera är för gammal för att nånsin vara helt inne igen! Och jag är inte ledsen för det.

Nu ska jag återvända till mina fotoalbum!

• Vännerfan

Hej tjejer!

Sweet, det var jag som fortfarande har sviter av foglossning. Men nu kan jag äntligen gymma lite, så det gör jag. Lämnade in Prinsen igen på barnpassningen i tisdags och han hade varit "hur nöjd som helst" enligt personalen. När jag hämtade honom skrattade han bara. Väldigt skönt att det funkar så bra! Han har ju knappt blivit lämnad alls mer än när Mugglan passat honom på akupunkturen samt när han sovit ett par gånger. Men det vågade jag inte säga till barnpassarna såklart! Nu hoppas jag att jag snart ska vara helt återställd.

Izzie,
    Tänkte på dig igår ska du veta! Skönt att din mamma förstod och att hon hann träffa din moster! Usch, man tror alltid att sånt inte händer en själv... och rätt vad det är så gör det det.

MrsB,
    Hoppas Malte kryar på sig ordentligt snart! Otäckt med så hög feber.

Nu försöker jag bara suga ur det sista goa ur föräldrarledigheten! Inleder med att ta hand om ledsen kille...

• Vännerfan

Halloj Cicci och välkommen hem till det fina vädret i Sverige!
    Vi åker till Blekinge på skärtorsdagen och hem annandagen. Vi kan väl höras på mobilen/sms om lämplig tid att träffas för det vore jättekul! Svärisarna har inte hunnit tänka så mycket på när släkten ska samlas etc. än och så vill vi gärna kolla in ett par hus också (tyvärr inga riktigt heta objekt vad det verkar), men det finns absolut tid för en dejt också!

Ska till Sats idag igen och hoppas att Prinsen gillar det lika mycket som sist. Jag hade verkligen bestämt mig för att satsa lite ordentligt nu och samtidigt sluta äta all choklad och alla kladdkakor jag alltid äter på fik som har satt sig runt magen och har nu hållt uppe i hela fyra dagar (inte så länge, men det är ju värst i början då jag snabbt blir chokladberoende). Men så igår kom maken hem med ett välfyllt påskägg från jobbet fullt med god choklad och vet ju hur det blir i påsk, så jag vet i katten hur länge detta kommer hålla i sig... Å andra sidan var det ingen rolig syn att prova kläder igår, så jag borde vara motiverad även om det inte är någon större viktminskning utan mer av Lappis storlek (nåja, liiite större kanske ).

Har införskaffat en seriös bärstol till Prinsen nu också så vi kan ut och vandra! Tänker oss lite dagsetapper till sommaren och kortare turer innan dess.

Ha en trevlig helg alla!

• Vännerfan

Tinga,
    Låter bra att du tänker ta det lugnt! Hoppas ditt blodtryck snart går ner igen! Just att ta det lugnt är nog just ett väldigt bra sätt att få ner det på. Ofta tror jag att man är mer stressad än man själv inser. Iaf var jag det förr. (Innan jag blev sjukskriven av det och försökte övertyga 7 olika läkare om att jag inte var stressad.) Ibland är det väldigt nyttigt att göra ingenting. Har man svårt för det eller inte vet hur man gör är det nog ännu nyttigare att göra just det. Men oj, vilken utläggning det blev.

Tjing!

• Vännerfan

Ha ha Cicci,
    Du är för härlig! Sitter här och bara ler åt ditt inlägg!!

Lappis,
    Ett tag tänkte jag följa ditt råd och käka godsaker fram tills efter påsk, men så var jag och tränade och ändrade mig. Jag vill köpa en ny klänning till bröllopet om 3 veckor och vill att den ska sitta bra, så jag ska äta så lite sånt jag kan. Middagar tänker jag dock klämma ner med hull och hår. Jag har ju aldrig bantat förut och detta är väl inte heller nån direkt bantningskur, mer att jag ska bryta dåliga vanor jag mer eller mindre haft de senaste 10 månaderna!! Vill köpa nya kläder nu när det är vår också så jag har nåt att ha på nya jobbet sen. Nu har jag ju tid att gå på stan också och i Blekinge finns inte så många av mina favoritaffärer. Får väl köpa på Sisters som alla andra sen. Tråååååkigt.

Izzie,
    Att bryta chokladsug har jag inte så många knep för men man måste vara motiverad, annars har iaf jag svårt då jag tycker det är det godaste som finns. Brukar stålsätta mig i ett par dagar, första dagen är värst. Då ser jag choklad överallt, även där det inte finns. Alltså, jag blir verkligen beroende! Då brukar jag tillåta mig att äta vad som helst annat, bara så att chokladsuget försvinner. Sen tuggar jag sockerfritt tuggummi, äter frukt i stället osv. Får se till att alltid ha nåt nyttigare till hands så man inte faller dit pga det. Jag äter alltid NÅT när jag blir sugen, så suget minskar lite.

Gällande att flyga med bebisar så är det inga problem. Man får ha med sig allt som bebisen äter och vattenflaskor etc. Möjligen behöver man smaka på det framför vakterna. Det enda jag skulle passa mig för är mellanlandningar, för barnet måste ju vara fastspänt i knät under start och landning och då kan inte barnet sova. Men har man en bebis som sover no matter what är inte heller det ett problem. Är bebisen under vissa mått kan man få en balja den kan ligga i eller så kan den hänga i en korg i taket. Men detta måste man be om långt i förväg för om de har så har de sällan många och de måste bokas. Ett hett tips i så fall, under långa resor blir det trångt, varmt och bökigt att ha bebisen i knät hela tiden. Annars är ett tips att smuggla med en barnvagnsinsats som handbagage. Vi tog med vår halvhårda och tar man ut skivorna i den (en skiva är större än tillåtna mått, därav smugglingen) kan man stuva upp den i hatthyllan där den måste vara under start och landning. Så sover bebisen i den sen. Funkade jättebra för oss, för Prinsen vill inte sova i knät utan som han är van. Ena vägen fick han egen stol så då ställde vi insatsen där och han sov som hemma och på hemresan hade vi den över båda våra ben.
    Vid start och landning ska bebisen helst amma eller dricka, för att minska att de får ont i öronen. Man kan även ge näsdroppar för att vidga lite.
    Hoppas dessa tips var till någon hjälp!

• Vännerfan

Hoppar in och vinkar och önskar glad påsk till alla!

Piggan,
    Vi flyttar första helgen i maj. Pratade med min blivande chef igår och vi bestämde att jag ska börja den 5:e. Såg i tidningen igår att alla som jobbar på Hisingen (jag och min make fram tills nu ) och bor på andra sidan älven får räkna med en halvtimmes extra restid i TJUGO veckor framöver då de renoverar bron. Kanske inte behöver tillägga att det känns helt otroligt SKÖNT att slippa det!!!! Men dessa problem med trafiken har ju hela tiden varit ett av huvudskälen till att vi flyttar. (Det och höga huspriser och brist på barnvakt.)

Appropå barnvakt ska faktiskt min bror eller svägerska sitta det åt oss fredagen efter påsk så då kommer vi äntligen kunna gå ut och äta på Kock och vin!! Jag var dock pessimist och trodde inte vi skulle få bord där med så kort varsel då de just fått en stjärna i Guide Michelin, men vi fick det!! Så nu ska vi dit och äta 7 rätters avsmakningsmeny med viner!! DET blir grejer det

Men när en god vän var här häromdagen kände jag att jag inte borde klaga, jag kommer ju iaf ut en del på egen hand iaf och kan göra grejer med vänner. Hon däremot kunde inte ens lämna dottern till pappan och hade egentligen aldrig kunnat det, dottern bara skriker. Hon hade varit och tränat en gång för ett par veckor sen i 1 1/2 timme och fick veta när hon kom hem att dottern skrikit non-stop. INTE kul!

Förresten, igår sov Prinsen först mega-länge (4h), ville sen INTE bli lämnad på SATS, sov ännu mer och sen när han vaknade gick han upp i krypställning och sa "mamma"!!! Jätteroligt! Han hade haft en del att tänka på mao...

Oj, nu ser jag att jag måste sätta fart och börja packa, ska till Blekinge senare idag. Ska träffa Cicci och Firren imorgon. Och jag har ju inte ens börjat kommentera nåt...
    Men bra att ni är så hemma på hem-inredning tjejer, jag kommer behöva all hjälp jag kan få när jag så småningom ska inreda ett hus!!!
    Och vad trist att du känt dig låg Mindre! Det ÄR ju dock jättevanligt, jag var helt säker på att hamna där jag med, men så blev det inte.
    Sen håller jag tummarna för BIM på söndag! Men har glömt tiderna, så jag får hålla fram till midnatt.

KRAAAAAAAAAAM!!

• Vännerfan

Halloj!

Snabbt inlägg från förkyld tjej med lika förkyld bebbe i knät.
    Har haft en hyfsat bra påsk, kanske lite väl spännande med snöstorm och lite många strömavbrott precis innan man ska stoppa in vällingen i micron, men totalt sett har det varit bra och väldigt kul att träffa Cicci och Firren! Maken jobbade på vårt tillfälliga boende där nere och det blir nog bättre än vad jag trodde. Kändes som att det kommer bli jättemysigt att bo i en liten nyrenoverad stuga med kakelugn och vedspis. Men det kommer väl tära i längden kanske.

Men vad fasen, nu har jag helt glömt vad det var jag ville kommentera. Jag har nog verkligen feber. Hu.

Gällande detta med inkomstprövat barnbidrag är jag egentligen förvånad att det inte kommit upp förrän nu, men det har nog länge varit en helig ko. Jag misstänker att det blir som föreslaget och sen kommer sossarna ta över igen och ta bort det och sen älskar alla sossarna efter det och det enda som hänt är att borgarna har fått en massa folk som blivit anti mot de och man har inte sparat särskilt mycket pengar på det. Dvs det blir precis som det blev med skolmaten när jag gick på gymnasiet. Jag har inget emot förslaget direkt även om jag såklart själv skulle förlora på det, men tycker att den föreslagna gränsen är alldeles för låg. 35000 eller något vore mer rimligt än 20000, för tjänar man det sistnämnda kan man nog inte alltid slänga med tusenlapparna runt sig i slutet av månaden beroende på hur många barn man har och hur man bor etc.

Har för övrigt varit på tandinfo med Prinsen. Visste ni att dagens stora tand-problem är kolsyrat mineralvatten som folk dricker i tid och otid? Den sliter ner emaljen och sen kan man inte bygga upp den igen. Själv gillar jag inte bubblor så mycket, men känner mig ofta trist när jag ber om kranvatten, men det behöver jag kanske inte göra längre.

Min chef ringde idag och visade redan prov på vilken hyvens chef han verkar vara. Han undrade om jag vill åka iväg på kurs ett par dagar redan min första vecka (Ok, en hel natts sömn var inte min första tanke, men det var nog min andra ). När jag lite försiktigt frågade när jag skulle komma hem då sista dagen är Prinsens 1-årsdag bokade han genast in mig på ett tidigare flyg "för det är ju viktiga saker!!".

Och innan jag glömmer det så minns jag att BS skrev om att Iris medvetet försökte skada sig ibland. (Detta var ett tag sen nu.) Jag läste i Barnaboken (var annars? ) att det var vanligt i hennes ålder och man skulle madrassera och se till att hon inte skadade sig men inte hindra själva dunkandet eller vad det nu är hon gör. För hon gör det för att göra sig av med spänningar. Prinsen har nåt lite liknande när han sitter vid matbordet och "morrar". Det låter som en hund och sen rätt vad det är gör han rent hus framför sig och bara vispar ner allt som står framför honom. Men vi tror han är fullt vid sina sinnes fulla bruk...

Undrar hur det har gått för Lappis och hur det ska gå för Tinga hos doktorn. Men nu ska jag gå och vila för nu sover den lille marodören.

Ha ha, ser nu att jag skrev "snabbt inlägg". Det tog säkert trekvart att skriva klart.

• Vännerfan

GRATTIS till alla 9 äggen Lappis!! Strålande ju! Nu har du nog gjort din sista ivf ska du se!

Om jag får klaga lite också kan jag meddela att det är jobbigt att vara sjuk med en bebis som visserligen inte heller är frisk men som vill att det händer nåt hela tiden. Jag förstår verkligen folk som parkerar sina barn framför tv:n en stund... Hoppas maken kommer hem snart. Tror verkligen jag skulle bli frisk bums om jag bara fick sova i x antal timmar. Men det är ju en utopi...

Just ja. Måste tillägga att jag tror ni tolkade mitt inlägg förra veckan som att han kryper nu. Det gör han inte, men han står och gungar i krypställning. Men snart så! Hans pappa väntar otåligt, jag bryr mig inte så mycket bara han gör det NÅN gång. Och det finns ju inte så många vyxna som inte kan krypa så...

• Vännerfan

Och Pirr,
    Koriska åker genast upp på min lista över platser att vilja besöka! Kan man göra fina endagsvandringar där? Vi har ju köpt en bärstol, så nu ska vi ut och vandra lite är tanken. Men den som bär stolen orkar ju inte bära så mycket packning, så tält etc. känns det som att det inte blir.

Jag säger lycka till jag också inför förlossningen! Och säger som en kompis sa till mig innan: Vad du än tror så blir det inte som du tror att få barn. MEN det blir BRA!!! Tyckte jag var bra sagt.

Tjejer, glöm inte att kolla programmet Barnmorskorna idag på tv kl 21. Verkar bra tycker jag!

Svar på tråden Barnkarusellen