• Izzie

Barnkarusellen

Hej igen i tråden!
    Jag har haft såna problem att komma in på BT så jag har inte läst i tråden på evigheter känns det som, än mindre gjort några inlägg. Får se om jag hinner läsa ikapp mig lite imorgon när Matilda sover.
    Har precis börjat hämta mig annars efter min andra mjölkstockning på mindre än två veckor. Denna var dessutom värre än den förra och har suttit i längre. Den satans amningen är allt annat än problemfri. Tom BVC-sköterskan rådde mig att sluta (!). Jag blev förvånad, för det trodde jag inte att jag skulle få höra från henne. Är dock lite envis och ska testa ett tag till. Får jag inte ordning på det så får jag avveckla det hela. Är bara mån om att låta Matilda ta del av antikroppar mot för förkylningar och dyl med tanke på årstiden. Rent näringsmässigt funkar det ju lika bra med ersättning. Ja ja, vi får se hur det blir.

Längtar såå till våren! Härliga promenader i solen och njuta av en kopp te på altanen i den första vårsolen... Kan det inte bli mars snart!!!

kramar till er alla!

• Izzie

Ja, det där med bebisar och sömn är verkligen ett kapitel för sig...
    Matilda har faktiskt legat i sin spjälsäng sedan första dagen vi kom hem från BB. Jätteskönt! På dagarna har jag henne oftast sovandes i soffan, men på natten sover hon själv. Jag har slutat att nattamma nu och ger henne ersättning istället. Superskönt. Då vet jag att hon får i sig vad hon ska. Innan hade hon en tendens att hela tiden somna vid bröstet när hon ammade, och när jag sedan la ner henne i sängen vaknade hon och var hungrig med en gång. Det kunde med andra ord ta timmar att amma henne på natten. Nu förbereder jag istället en flaska ersättning i kylen, värmer i mikron och matar henne liggandes i soffan i skenet av gatlyktorna. Kan ibland ta ganska lång tid för henne att äta upp, men då vet jag hur mycket hon har ätit och oftast somnar hon gott efter det. Dessutom kan maken mata henne på helgen.

Mjölkstockningarna är nu bättre, tack för ni frågar! Det är riktigt jävligt att ha. Nu äter jag penicillin och hoppas att jag slipper det fler gånger. Tyvärr verkar Matilda bli dålig i magen av penicillinet som går över i mjölken, så jag pumpar hela tiden och häller ut och ger henne sedan ersättning. Ganska tidskrävande, men jag får stå ut ett par dagar till. Känner igen mig i snacket ni hade, Koko och Liten, om att livet bara snöar in på barn och amning...

Cicci - Jag kan inte annat än att garva när jag läser dina inlägg. Du är för skön! Tycker så synd om dig dock som varit så risig och fått så lite sömn. Håller tummarna för att du piggar på dig och att Victor sover lite bättre på nätterna framöver!

Vilma - trist med kärringen... Som sagt, det är bara att ta nya tag. Vi vet alla hur det känns tyvärr och inga ord tröstar tillräckligt när man känner besvikelsen välla fram. Kram iallafall!

Lappis - Njut av din weekend! Det låter så skönt!

Telis - Vill oxå såklart önska dig lycka till i veckan! Håller alla tummar för dig!!!

BS - Vet inte heller hur det är med sjukdomar och amning, men antikropparna går de ju miste om ifall man inte ammar. Det är därför jag är lite ihärdig med att försöka åtminstone delamma ett tag till även om jag blivit rekommenderad av Bvc att sluta amma pga av mina problem. Det känns som hon kan behöva allt immunförsvar hon kan få i dessa förskylningstider.
    Hoppas det håller i sig för dig med dina utglesnande amningar. Förstår att det är skitjobbigt att amma så mycket på nätterna.

Mrs B - Skönt att höra att din lille Max har mått bra och inte varit mycket sjuk trots att du inte ammade honom så länge. Det bådar ju gott för min lilla Matilda om jag inte lyckas hålla ut så länge. Hur går det för dig med Malte? Helammar du nu eller drygar du fortfarande ut med ersättning som jag?

• Izzie

Spännande med era IVF'er, Telis och Lappis! Håller verkligen tummarna för er båda!

Grattis till huset, Vickan! Tyckte oxå om utseendet på huset utvändigt! Övervåningen verkade mysig med sitt snedtak!

Synd om er alla som varit sjuka! Vänner - magsjuka båda samtidigt låter som en mardröm. Oms - Trist med influensa. Hoppas ni alla piggar på er!

Liten - Du undrade om jag o Matilda varit ute i vimlet ännu. Nja, är väl svaret på den frågan. Jag har börjat röra mig ute mer och mer, tex har jag haft med mig Matilda på vår lokala ica-butik och någon sväng nere på stan, men jag undviker fortfarande köpcenter och andra platser med mycket folk. Är oxå noga med att folk som hälsar på känner sig friska. Lite överbeskyddande tycker jag mig ha rätt att vara som förstagångsmamma

Längtar hursomhelst till våren så man kan ta med Matilda ut mer, både på mysiga promenader (där man inte fryser arslet av sig) och på stan och liknande. Det känns som husets fyra väggar liksom kryper närmre och närmre.

Ikväll ska jag köpa kläder när maken kommit hem och kan ta hand om Matilda. Det är dop till helgen och jag måste köpa kläder både till mig och Matilda. Dessutom måste jag köpa doppresent till barnet som ska döpas. Vad köper man i doppresent nuförtiden? När jag var yngre vet jag att man köpte tennmuggar och skedar och grejer, men det känns som det sen hamnar längst bak i ett skåp och samlar damm. Någon som har något tips???? Vad fick ni som döpt era barn? Och ni som ska döpa era barn - vad har ni önskat er?

• Izzie

Förlåt Lappis, men FET - vad är det? Har sett att ni pratat om det innan...

• Izzie

Lappis - Aha, anade att det var något sådant. Kunde bara inte klura ut vad bokstäverna stod för.

• Izzie

Lugnt i tråden idag! Alla är väl på träff och passar på att snacka live istället. Hade varit så kul att se alla i verkligheten, även om fotogalleriet hjälper lite...

Mrs B - Kram till dig! Förstår att det är tuffa minnen att blicka tillbaka på.

Piggelin - Tack för doppresentstipsen! Det var jag som efterfrågade dem. Jag var på stan igår och köpte en bok-box med Astrid Lindgrens-klassiker. Hoppas det blir bra. Ska på dop nästa vecka med, så jag kommer behöva köpa fler presenter.
    Grattis till din viktminskning! Själv tycker jag att jag känner mig plufsig och stor. Magen är degig och dessutom har jag ett litet härligt veck där snittet är. Har letat så efter kläder till mig själv att på mig på dopet i helgen, men än så länge har jag inte hittat något. Brösten är ju enorma dessutom

Telis - Hoppas det har gått bra för dig idag! Väntar med spänning på rapport!

Lappis - Lycka till med sprutstarten! Ska bli kul att följa dig på vägen!

• Izzie

Kan inte hjälpa att jag blir lite avis när jag läser alla era kommentarer om er Stockholmsträff! Det låter verkligen som ni haft det kanonbra!

Stockholm rör jag mig ju inte så ofta i, men en Göteborgsträff skulle jag kanske kunna vara med på om det är ok? Det är ju inte så långt att åka...

Telis - Precis som alla andra så ör jag så besviken och ledsen för din skull. Jäkla skit! Men jag blev lite upplivad efter att ha läst om de omogna äggen och var läkaren sa. Det låter åtminstone hoppfullt till nästa gång. Skönt också att du inte behöver vänta så länge på nästa försök. Hoppas du kan koppla av nu emellan och ladda lite ny energi. Stor varm kram till dig!

Ang sömnen så har Matilda frångått sitt vanliga mönster både natten till fre och lö, och det till det sämre. Hon vägrade somna om efter första nattmatningen. Suck. Nu har hon däremot varit tillbaka hyfsat igår natt och natten till idag. Hoppas så att det håller i sig, för jag har hunnit vänja mig vid den rytmen och tycker att jag håller mig ganska pigg på dagarna då. I morse vaknade Matilda vid 08,15 och då ammade jag henne. Har precis börjat amma igen nu efter penicillinkuren. Det går bra att amma till en början när mjölken rinner fort och lätt, men sedan bli hon jättekinkig. Får se om det blir bättre om ett par dagar, nu har hon ju bara blivit matad på flaska i en veckas tid. Kanske har brösten gjort sitt? Hursomhelst somnade hon igen vid bröstet och sover fortfarande... Jättekonstigt. Normalt sett brukar hon ha sin piggaste period just nu. Ja ja, hon blir väl desto livligare senare idag då.

• Izzie

Hej på er!

Det har inte funnits mycket tid den senaste veckan att gå in och skriva, men jag har åtminstone hunnit läsa lite emellanåt. Makens syster har varit på besök, hon bor i USA annars och ´min egen syster har också varit här och bott hos oss ett par dagar. Fullt upp med andra ord.

Matilda är nu 10 veckor idag och verkar vara inne i någon tillväxtfas. Hon sover extremt myket. Igår kväll matade jag henne kring 22 och sen skrek hon och hade svårt att komma till ro, men lyckades väl somna någon timma senare. Sen sov hon till 07,15!!! Annars är hon himla kinkig just nu. Sover, äter och kinkar. Idag har maken varit hemma och tagit en pappadag eftersom jag hade tid på sjukhuset för en bäckenmätning. Minns inte om jag skrev om det, men jag lyckades tjata mig till det eftersom Matilda fastnade i mitt bäcken under förlossningen och ska jag någongång våga mig på en tvåa så måste jag veta vad det berodde på. Skulle få svaret om en vecka ungefär.

Tyvärr kunde jag inte njuta av Matildas härliga sovnatt för jag låg vaken och funderade över min moster. Hon blev inlagd för 1,5 vecka sedan för lunginflammation, men nu visar det sig att hennes bröstcancer som hon hade för ca 1 år sedan och var "frisk" ifrån nu, spridit sig även till lungorna. De har även dränerat vätska i hjärtkammaren och klart är att hon aldrig kommer bli frisk eller ens komma hem från sjukhuset. Hon kan dö vilken timma/dag/vecka som helst. Man kan inte säga exakt hur lång tid hon har kvar men hon är riktigt dålig. Min mamma och pappa är i Thailand på semester och kommer hem på onsdag, så igår ringde min andra moster och ville att jag skulle meddela min mamma hur illa det stod till med systern. Så jag har brottats med dilemmat att ringa och berätta för mamma nu, eller vänta. Det finns ingen chans att hon kan komma hem tidigare, planet är specialchartrat och jag tror någonstans att det är värre att befinna sig så långt borta och ändå inte kunna göra något. Sitta förtvivlad där i flera dagar och sedan på ett plan i många timmar, å andra sidan har man kanske rätt att veta? Jag tog iallafall beslutet, tillsammans med mina två syskon, att inte berätta. Jag åker istället hem till dem så jag är hemma när de kommer från flygplatsen, så får jag berätta för mamma då och sedan köra henne till sjukhuset ifall min moster fortfarande lever då. Usch, hon är bara 3 år äldre än min mamma. Så hemskt.

Lappis - Så trist att det inte funkade! Stor kram!!!

BS - Jag lider med dig gällande din bristande nattsömn. Det låter inte alls bra. Liten hade ett bra tips med det där egna rummet till maken och Iris tycker jag. Kan det funka tror du? Du ska se att Iris blir en mönstertonåring! Krånglar hon nu, s blir hon säkert lugn sen...

Tinga - Grattis till ditt fina UL! Skönt att allt såg så bra ut!Jätteroligt att följa din tvillinggraviditet - nu har vi nog nästan alla typer av graviditetsscenarier representerade i den här tråden!

Junilejon - Var det du som var ute efter vagn? Jag har oxå en Teutonia Mistal S liksom Oms, och är supernöjd. Väldigt lättkörd och smidig. Enda krånglet är att den är aningen tung och otymplig att lyfta i bilen eftersom jag är kort och har dålig räckvidd, men å andra sidan är de flesta vagnar tunga och skrymmande...

Nattson - Ha det så härligt på resan!

Zozo - jag hittade bra listor på FL. Jag gjorde sedan en egen i excelformat. Om du har en mail så kan jag maila den till dig om du vill?

Piggelin - Skönt att era ansträngningar ang Amandas sömn gett resultat! Hoppas bara att det håller i sig nu. Visst är det skönt att kunna få lite avlastning med matandet när man ger ersättning?! Delamma funkar jättebra för mig tycker jag. Det är ju inte illa att du kunnat helamma så länge som du gjort. Det är färre och färre som lyckas med det nuförtiden verkar det som när man frågar runt lite...

Mrs B - Hade ingen aning om att det var så vanligt med allergi mot morot och äpplen, men det kan ju vara bra att lägga på minnet när man börjar med smakisar. Vad sött förresten att Max bara vill ha runda mackor Du skrev det för ett tag sedan men jag har inte kommenterat på ett tag. Jag fnissade lite när jag läste det...
    Vad det gäller Maltes nattmatning, så låter det ju fantastiskt att han kan sova från 20 till 03 utan mat! Vad skönt! Du kan inte testa att skjuta fram sömnen något om det bli jobbigt att gå up mitt i natten. Tex mata sista gången vid 22 och sedan kanske han sover till 05???

Vill passa på att slänga ut lite frågor ang babysim till er som testat det: Är ni nöjda? Hur gamla var dera barn när ni började? Har de blivit sjuka ofta efter att ni har varit där?

• Izzie

*Fniss* Jag har fortfarande svårt att släppa Kent-Jesus... Herregud, det finns så mycket fula namn att man blir mörkrädd!

Tack för alla stödjande ord ang min moster. Det är så läskigt att det kan gå så fort. Ju mer jag tänker på det så känns det rätt att vi valt att inte berätta (hoppas jag fortfarande känner så imorgon när jag har berättat). Själv har jag haft jättesvårt att sova de senaste dygnen och tänkt jättemycket på min moster, så det hade nog varit jättejobbigt för mamma att vara så långt borta och samtidigt känna sig så maktlös. Det är inte mycket man kan göra hemma heller, men man kan åtminstone vara där och lugna henne. Hon har en hemsk dödsångest nämligen, min moster. Det har hon tydligen alltid haft. Och BS, jag tror det var du som undrade, det går inte att prata med henne på telefon. Hon är för dålig för det.

Mugglan - Det finns tillfällen då jag vill sälja Matilda billigt på blocket, och det är inte alltid man känner sig som världens bästa mamma, men så tror jag att alla känner. Det ÄR jobbigt att ha småbarn emellanåt och man är ju inte mer än människa själv. Det viktigaste är att man aldrig medvetet skadar sitt barn, och dit är det en bra bit från att man skriker till åt dem eller att man råkar ut för en olyckshändelse som Oms nämner ovan (vilken hemsk situation förresten, Oms! Den är både hemsk och dråplig på samma gång...).
    Du verkar vara en väldigt sund och vettig människa och mamma Muggles, så du behöver inte oroa dig, du är bara mänsklig!

Vickan - Krya på dig! Hoppas att din lilla "häx-brygd" hjälper!

• Izzie

Just nu är hon supersöt i små kläder som hennes faster skickat från USA, och dessutom sover hon och ligger och plutar/suger med munnen som om hon drömmer att hon äter, så någon försäljning är i nuläget inte aktuellt. Dock misstänker jag att ett köptillfälle kan dyka upp under hennes gnällperiod senare under kvällen

Svar på tråden Barnkarusellen