Barnkarusellen
Nu har Zozo och Tinga fått shoppinglistan mailad...
Nu har Zozo och Tinga fått shoppinglistan mailad...
Mrs B -
Oj. nu vaknar sötnosen. Dags för matning! Ha en trevlig kväll allihop!
Själv ska jag bänka mig för första kvartsfinalen i hockey.
Heja HV!!!
Mrs B - Matilda är precis likadan just nu och det skiljer ju inte många dagar i ålder på dem. Jag har läst att både sovmönster och matbehovet ändras när de är i en tillväxt-/utvecklingsfas, och just en sådan är vid 8-10 veckors ålder där våra bebisar befinner sig just nu. Så du behöver nog inte vara orolig. Matilda sover ovanligt mycket just nu. Hon klarar sig dessutom utan mat i långa perioder vilket aldrig hänt innan. Igår matade jag henne vid 22-22,30 och sen klarade hon sig till 06,30! Inte illa alls!
Muggles - nu har jag mailat en bild på Matilda till galleriet...
Åh nu har Matilda varit gnällig en bra stund, så jag la henne på en filt framför tv'n... Två månader gammal och redan ett Tv-barn. Känner mig som en usel mamma
Apropå våga handla... Jag förstår att man väntar över de första kritiska månaderna, men efter att vi varit på stora UL resonerade jag och maken som så att vi väntar faktiskt ett barn och inte ett missfall. Man kan inte planera för att det ska gå dåligt. Vi behövde också sprida kostnaderna eftersom det faktiskt kostar en hel del att få barn. Dessutom orkar man inte springa och fixa allt mot slutet och skulle bebisen sedan komma tidigt har man inte lust att stå där och inte vara förberedd... Skulle det mot all förmodan inte gå vägen så kan man sälja sakerna på blocket/ge bort/spara till framtiden...
Jag tror också att handla och boa till bebisens ankomst hjälper till att förbereda mentalt inför det som komma skall. Det är en stor grej att få barn och det tar ett tag att förstå.
Så mitt råd är HANDLA PÅ! Det är både kul och smart som jag ser det!
Muggles - Ha det underbart i Åre!!! Njut av att bara vara... Du kommer säkert längta ihjäl dig efter Moa, men hon väntar ju hemma på dig! Passa på och njut av din barnfria tid! Hoppas du får lite solsken och bra skidväder! Kram
Jag och Matilda har förresten spenderat en stor del av dagen hos mina föräldrar efter att de kommit hem från Thailand i morse. Jag berättade om min moster efter att de fått prata av sig lite om hur de haft det, och mamma tog det jättebra. Självklart blev hon ledsen, men hon tyckte att vi fattat rätt beslut som valde att inte meddela dem tidigare. Skönt att hon förstod hur vi resonerade. Nu är hon och hälsar på moster på sjukhuset...
Tack för ert stöd och goa kommentarer!
Hej på er!
Härligt med fredag! Eftersom alla dagar går in lite i varandra när man går hemma, så är jag noga med att det verkligen ska kännas att det är helg. Ikväll blir det pizza, godis och film, och imorgon kommer mamma och pappa hit för att se på melodifestivalen och äta lite mat. De behövde komma iväg lite och träffa oss och Matilda. Stackars mamma har tillbringat hela natten på sjukhuset med moster och känner sig helt slut, både fysiskt och mentalt. Så jag ska verkligen göra mitt yttersta imorgon för att fixa lite extra god mat och passa upp lite på henne. Några söta leenden från Matilda gör säkert susen oxå! Åtminstone funkar de på mig
Vickan - Krya på dig! Trist att du fortfarande inte piggnat till, men nu har du iallafall en hel helg att kurera dig på! Kram!
Cicci - Vad härligt du verkar haft det! Starkt att sticka så själv! Har du någon koppling till Dubai? Har för mig att du varit där flera gånger nu? Jag undrar oxå hur det går att flyga med en 7-8 mån bebis. Vi ska ju till USA med Matilda i oktober. Hur lång flygtid är det till Dubai? Hur funkar det med mat och så? Får man ta med sig barnmat (vätska) på flyget? Fast du kanske bara ammade?
Lappis - Håller verkligen tummarna för att det blir positiva besked på torsdag och ett lyckat ÄP efter påsk!
Piggelin - Känner verkligen igen det där med att känna det som att "vara på rymmen" när man för en gångs skull inte har bebisen med sig
Skönt att du börjat få lite mer sömn nu. Det gör verkligen så stor skillnad. Matilda har ju sovit mkt nu det sista, men jag befarar att hon snart är tillbaka i sina vanliga rutiner. Men man får njuta så länge det varar.
Måste bara få dela med mig av ett tips som maken kommit på funkar skitbra på Matilda när hon ska sövas... Hon ligger på rygg i sin spjälsäng, han drar sedan upp täcket och stoppar om henne. Sedan lägger han handen över hennes mage, ganska långt ner. Spretar med fingrarna så tummen resp lillfingret hamnar på varsin sida av nedre delen av magen/höfterna. Sedan rör han på handen fram och tillbaka från sida till sida. När hon börjar somna in rör han handen mer och mer sakta för att till slut stanna helt. Låter sedan handen ligga kvar en liten stund och på bara några minuter somnar Matilda. Han visade mig igår och jag har prövat två gånger och det funkar verkligen! Ni kan ju testa om ni vill, funkar det så gör det!
Vännerfan - Lycka till med din lilla viktminskning! Önskar att min var lika liten. SJälv är jag störtsugen på godis och kakor just nu, men borde verkligen ta tag i mitt liv. Kommer du på något bra som tar bort suget av choklad så får du gärna dela med dig...
Tinga - Förstår problemet med att hålla sig lugn när man är van att köra för fullt. Jag hade högt blodtryck i slutet av graviditeten, men det ledde aldrig till havandeskapsförgiftning. Kanske blir det ändå bättre om du kan dra ner lite på jobbtiden för då kan du fortfarande göra en del roliga saker och istället minska ner de tråkiga, dvs jobbet du var trött på... Att ta det lugnt verkar vara något man antingen har naturligt lätt för (min make tex) eller oxå inte (tex jag). Men man kan lära sig. Det roliga är att flera på tråden här har kommenterat just detta och alla verkar ha en partner som tvärtemot vad de själva är , det är kanske det som är meningen... Opposites attract!
BS - Läste att era sängar äntligen kommit! Ang mjukheten ska du veta att det tar ett litet tag innan de mjuknat till sig när de är nya. Jag jobbar ju annars på ett stort möbelföretag, och där brukar vi ge rådet att gå i sängen när du fått hem den. Hoppa runt lite på knä eller låt barn hoppa lite i den. Då mjuknar fjädrarna och du ska se att den kommer att kännas mjuk snart. Är den för mjuk redan från början är risken stor att den blir nerlegad fort och det bildas som en grop i mitten. Nu vet jag ju inte vad det är för typ av säng och vilka fjädrar du har, men råden ovan brukar funka. Lycka till & hoppas att du kommer att sova som en prinsessa framöver!
Nähä, dags att ta tag i pizza-beställningen! Ha en skön fredag-kväll!
Kramar från Izzie
Ja, se där. Det var med andra ord inget revolutionerande jag kom med, men man vet ju aldrig... Alla tips mottages väl tacksamt när det gäller att söva våra små pluttar... Har ni något annat tips som ni märkt funkar så tar jag gärna del av det!
Mrs B - Jag glömde dig förra gången... Jag har tänkt på dig och hur du har det emellanåt och jag måste säga att jag är jätteimponerad över att du orkar som du gör under dessa hockeysäsonger. Du verkar vara en cool mamma som inte hetsar upp sig i första taget och jag kan bara försöka förstå hur det är att ha en liten bebis samtidigt som du ska finnas där för din tre-åring. De kräver ju mkt uppmärksamhet och han har väl varit van att få vara i centrum sen han föddes... Att du dessutom verkar ta hand om det mesta av markservicen hemma gör ju att du måste ha energi som en duracellkanin för att orka med. Jag hoppas att din man kompenserar dig under sommarhalvåret och att han förstår hur din situation bättre när han själv ska testa att vara i samma sits. Han har kanske inte riktigt insett att det är ganska mycket extra jobb med två barn? Stor kram till dig hursomhelst!
Liten - Hur går det för dig? Har du börjat ge dig ut på små äventyr med Mindre ännu?