Barnkarusellen
Frejis - vad lustigt! Vi kanske ska ha en trådträff i Paris?
Frejis - vad lustigt! Vi kanske ska ha en trådträff i Paris?
Lapinette - du reser ju så mycket, så du kan väl lägga in en extra helg i Paris också!
Lappis - så smickrad och glad jag blir att du vill träffa mig! Tyvärr verkar jag inte hinna till Stockholm innan tvillingarna för entré, men om du senare vill träffa en trött tvåbarnsmamma hoppas jag att det blir tillfälle till det framöver.
Lappis - haha, i jämförelse med mig är det definitivt du som är den långa slanka giraffen med de snygga benen; snart får jag nog byta min signaturbild mot en valross! När små barn ritar människor blir det ju ofta i form av "huvudfotingar", dvs en människa där armar och ben sitter direkt fast i huvudet. Ungefär en sådan bild har jag av hur jag kommer att se ut framöver, fast där huvudet är ersatt med en mage!
Lappis - som väl är, är jag inte i valrosstadiet än (lite tidigt i v. 21, även med tvillingar ), men jag har påbörjat min mentala förberedelse så att det inte blir en chock när jag väl är där!
Åh, Piggelin & Lappis - ni är för gulliga! Jag blir ju helt generad! Tusan att det ska vara så långt till Göteborg och Stockholm (säger hon som rest runt hela jordklotet); det hade varit så kul om man lätt hade kunnat träffas. I samband med GöteborgsVarvet gissar jag att valrosstadiet närmar sig med stormsteg, för då har jag gått ungefär 30 veckor.
Håller helt mer er också angående vin och räkor - det är liksom en given kombination. Tur att Billabong finns, så att man även som gravid kan dricka något vinliknande till räkorna.
Piggelin igen - gänget du nämnde från resetråden kanske skulle ställa ut på TUR-mässan nästa år, som "ambassadörer" för Sydafrika!
BS - skulle det bli diskussion om klossbyggande fär du väl lyfta fram att Iris är duktig på att klappa händerna istället. Man kan ju inte vara bra på allt. Hoppas att ni får en skön påskhelg på Öland!
Frullan - usch, vad jobbigt att du fortfarande tycker att släktträffarna är en sådan plåga! Hoppas att det inte förstör hela påsken, åtminstone.
MSW - vad skönt att du är på benen igen nu! Hoppas att allt illamående gett med sig nu, så att du slipper det framöver.
Muggles - jag har samma problem som du med det där eländiga påskägget till maken! Man vill komma på något originellt och bra, som de verkligen vill ha, fast de bara inte blivit medvetna om det än. Inte lätt att komma på sådana grejer! Har därför tyvärr inga bra tips att komma med heller.
Vänner - vad kul att det händer så mycket med Prinsen nu! Han börjar bli stora killen.
Själv har jag varit hos BM igen nu på morgonen, för att kolla blodtrycket igen. Sist var det 130/90 och nu hade övertrycket stigit lite, så det var 140/90. Det bekymrade dock inte BM nämnvärt, utan hon var mest intresserad av undertrycket, och det var ju åtminstone stabilt. Det här med blodtrycket har verkligen satt sig i hjärnan på mig, som oro, och det är ju naturligtvis inte alls bra för trycket heller, så det blir lätt en ond spiral.
Nu har jag i alla fall en lugn påskhelg framför mig, och sen har jag ganska blanka veckor i kalendern därefter. Det är en medveten strategi sen ett tag tillbaka, att jag skulle börja ta det lugnare i samband med påsken, oavsett blodtrycket. Nu verkar det ju ha blivit en väldigt bra timing med det. På onsdag ska jag dessutom träffa en läkare, och det är stor sannolikhet för att jag därefter blir sjukskriven på halvtid, just för att lugn och ro är det bästa sättet att få ner trycket på. Att ta medicin hjälper mig som blivande mamma, men tyvärr inte fostren, så därför är det absolut bästa om man kan sänka trycket naturligt.
Nähä, nu ska jag sluta plåga er med långrandiga utläggningar om blodtryck, och försöka tänka mindre på det och vara positiv istället.
En sak som jag definitivt ska göra i helgen är att hålla tummarna för BIM-arna! Tänk om det kunde komma lite plus i påskäggen i år! (Kanske ingenting att sikta på till din man, Muggles! )
Kanske lika bra att passa på att önska alla en glad påsk också!
MSW - högt blodtryck påverkar blodflödet i moderkakan, och kan göra att näringstillförseln till barnen blir sämre och att de därmed inte växer så bra som de annars skulle ha gjort. Det är det farliga med högt blodtryck.
Att blodtrycket är högt kan leda till att njurarna inte riktigt orkar med, och det är då man får äggviteämnen i urinen, dvs havandeskapsförgiftning. I det avseendet hjälper det till med blodtryckssänkande medicin; trycket på njurarna blir då mindre.
Hoppas att jag lyckades förklara!