• Tinga

Barnkarusellen

BS - en vecka på Öland i maj låter jättemysigt! Skönt också om du kan få lite avlastning från dina föräldrar när din man är borta så länge som 10 dagar.

Muggles - nä, det är absolut INTE mannen som ska springa loppet; det är typ det sista han skulle få för sig att göra! Möjligtvis under dödshot! Han hatar verkligen att springa, och det hjälper inte hur mycket jag än lockar, pockar eller hotar. Finns det ingen boll med är han inte intresserad. De som ska springa är mamma, pappa, bror, syster och systers sambo, så det är en hel flock att hålla reda på. Nästa år är planen att även jag och min brors sambo (som födde barn för en månad sedan) ska springa, så då blir maken barnvakt till tre ettåringar! Det kan han gott ha, om han inte ska springa!

Det verkar ju som att vi blir ett helt gäng på träffen i Göteborg; jättekul!

• Tinga

Muggles - jag har hört så mycket gott om Anna W från dig och Vänner, så jag läser hennes bok just nu. Tror mycket på det du säger om att läsa på innan, så att man åtminstone vet var man ska leta om man vill läsa om något stycke, sen när man står där med kinkig(a) bebis(ar). Sen har jag ju redan nu fått inse att det Anna W skriver är tillämpligt till 100% bara om man har ett barn; med två är det omöjligt att till fullo följa hennes "Standardmetod" när det gäller skötsel av spädbarn. Men det finns ju absolut många goda saker att ta till sig. Framför allt tilltalas jag av att hon är så starkt för rutiner; tror att det passar mig väldigt bra. (Bara att hoppas att det passar barnen också! )

• Tinga

Pirr - vilken söt liten tjej ni fått! Kul att ni också hänger med på trådträffen i Göteborg.

Mrs B - Muggles och jag diskuterade att ses sen förmiddag/tidig lunch, för att jag ska hinna var på plats ute längs banan vid 15-tiden; måste ju heja på mina familjemedlemmar som springer.

• Tinga

Izzie - där ser man; man ska inte ge upp hoppet om människor! (Tänker på din BM som visade så mycket känslor när du berättade om din förlossning.) Jag tycker att det låter jättebra att du nu får träffa en läkare för att diskutera allt du gick igenom under förlossningen. Med tanke på alla de känslor som dök upp under ditt samtal med BM låter det ju som att allt inte är riktigt bearbetat, och jag tror att det är bra att diskutera med någon som är insatt i det här med förlossningar rent "tekniskt". Bra att du fått svar från bäckenmätningen också, så att du kan diskutera det med. Tycker att det verkar vara en knasig förlossningsläkare du stött på; hoppas verkligen att den du ska träffa i veckan är bättre. Kram!

Jo, det är en riktig hurtbullefamilj jag växt upp i, och jag är ju miljöskadad också!

• Tinga

BS - hoppas att det gick bättre för din man och Iris inatt, än vad det gjorde igår natt! Det vore ju super om han kunde få in henne på rätt spår under ett par jobbiga nätter, och att du sen kunde spinna vidare på det arbetet. Hoppas att allt går bra!

Cicci - det vore ju bara alltför likt tanten att se till att du, som inte vill bli gravid just nu, blir det, medan andra som inget hellre vill kämpar och kämpar i motvind. Det är väl, som du själv säger, inget annat att göra än att invänta BIM. Hoppas att hon dyker upp som planerat!

Junilejon - kul med ny frisyr! Jag är själv kortklippt sen många år och trivs jättebra med det.

Muggles - ja, den där Barnaboken innehåller mycket intressant läsning! Vi hade mina och makens föräldrar här på middag igår kväll, och de har haft varsitt kolikbarn, så de gav inte mycket för Anna W:s teori om att kolik egentligen inte finns, utan enbart är "obehandlad" överlevnadsångest... Men det är ju som både du och Vänner sagt att där står mycket bra, men annat kan man ta med en nypa salt.

Man vet ju aldrig hur det här med amning kommer att fungera, men min förhoppning är kunna helamma under de första tre månaderna, för då ska maken också vara hemma. Vad jag förstått går många tvillingmammor över till mer och mer ersättning i takt med att de är själva med barnen, just för att kunna mata båda samtidigt. Sen har jag ju ingen aning om hur mycket mjölk jag kommer att ha heller, så kanske får det bli ersättning redan från början. Helst vill jag amma, och jag tänker kämpa en del för att få till det, men samtidigt försöker jag redan nu förbereda mig själv på att det kanske inte går, så att jag inte ska bli heldeppig för att det inte blir som jag tänkt mig. En viss envishet kan man nog ha nytta av för att få amningen att fungera, men det ska ju inte gå över till dumhet, så att man gör våld på sig själv och mår dåligt av det. Gud, vad präktig jag låter!

• Tinga

Idag har vi haft ett alldeles fantastiskt väder här i Lund, så maken och jag har haft balkongfixardag. Den här sommaren ska vi ju inte resa någonstans, så vi kände för att lägga lite extra krut på balkongen. Jag har tvättat och fixat till våra möbler och maken har lagt trätrall. Det blev en mycket varmare och mera ombonad känsla med trätrall på golvet, jämfört med det gråa, gjutna betonggolv där var förut. Men jag tror att jag avvaktar lite med att plantera blommor - Frejis har ju visat att penséer har en snölockande effekt, och det vill jag för allt i världen inte råka ut för! Blir det bara några grader varmare ser jag fram emot att kunna sitta ute i solen under mina lediga eftermiddagar. Bättre blodtryckssänkande medicin kan jag inte tänka mig!

• Tinga

Muggles ? tydligen är det inte helt enkelt att få snits på dubbelamning, och många orkar inte amma tvillingar en och en, utan går då hellre över till flaskmatning, för att kunna mata båda samtidigt. Då antar jag att man gör som du skriver; pallar upp dem mot kuddar (eller sätter i babysitters) och håller två flaskor samtidigt.

Men du ? att du vågade köpa penséer! Igår och idag har jag oljat in ett par träbänkar som ska stå på balkongen, så snart är den redo att tas i besittning.

Och vilken cool klänning Moa har på bilden! Cool tjej överhuvudtaget, förresten!

FruLlan ? vad kul att Dublinresan blev så lyckad, i flera avseenden.

Cicci ? härlig vårbild på Victor!

Telis ? jag kopplar tummarna i ett hårt grepp nu, och lossar inte på dem förrän ditt VUL är avklarat. Eller ja, jag tänker fortsätta hålla dem under hela processen, förresten. Lika bra när man ändå är igång! Hoppas att allt ser bra ut!

Oms ? vad kul att se dig härinne! Och skönt att höra att lilla tjejen mår bättre och bättre. Det låter som att du har ett tufft jobb framför dig med vikten, men med rätt inställning går det säkert bra. Se bara på vad Vickan åstadkommit! Det underlättar ju också om du nu kan komma ut på promenader.

BS ? vad härligt att din mans kämpande med Iris sömn givit resultat! Det vore ju super om ni fick sova fram till femsnåret varje dag, i förhållande till hur det har varit.

Gosnosen ? jag beklagar verkligen att inget ägg blev befruktat den här gången. Så ledsamt! Men att de ägg som plockades ut var mogna, antar jag är ett litet positivt tecken, torts allt. Då är det ju åtminstone inte omöjligt att stimulera dina äggstockar, menar jag. Skickar en varm kram!

Frejis ? jättespännande att höra hur det går för dig med sprayandet!

Mrs B ? kommer ihåg att jag såg Mora Träsk på TV när jag var liten. Är det samma folk som håller igång ännu? Hoppas att du och Max får en trevlig stund tillsammans.

• Tinga

Förresten, angående den där trådträffen ni preliminärt planerat den 8 juni i Stockholm - eventuellt kan jag också vara med då. Min bror och hans sambo har preliminärt bestämt sig för dop i Gävle på lördagen den 7 juni, och isåfall passerar vi Stockholm den 8:e, på hemresan. Det är ju nästan två månader dit, så jag vet ju ännu inte hur jag kommer att må och om jag orkar åka ända till Gävle, men om formen är god blir det absolut resa av. Isåfall kommer vi att köra bil, eftersom vi inte vågar boka någon tågresa i förväg.

• Tinga

September - de flesta som fått barn vittnar om högar av kläder de fått i present, och jag tror att de flesta presentkläder är i storlek 56 och uppåt (man vill ju inte köpa för smått), så ni kommer säkert att klara er utmärkt på era inköp i stl 50.

Telis - japp, lita på att jag kommer att bita ihop för att kunna åka upp til Gävle och som en superbonus få träffa er trådisar i Stockholm också!

Svar på tråden Barnkarusellen