Barnkarusellen
Telis - jag förstår frustrationen över att avbryta; antar att det delvis handlar om huruvida man ska låta förnuftet eller känslorna styra.
Telis - jag förstår frustrationen över att avbryta; antar att det delvis handlar om huruvida man ska låta förnuftet eller känslorna styra.
Telis -
Muggles & Izzie - jo, det är ju absolut sant att man kan ha nytta av profylaxandningen i alla möjliga och omöjliga sammanhang, så jag tycker verkligen att det var värt att gå kursen. Fast jag känner ännu mer nu att jag verkligen vill få användning av den där andningen under själva förlossningen, och inte bara i andra sammanhang.
Angående när beslut fattas om det blir snitt eller vaginal förlossning för min del så hänger det ihop med två saker. Det första är hur barnen ligger. Huvudsaken är att "ettan" ligger med huvudet nedåt, för sen finns det gott om plats att vända på "tvåan" om den ligger i annat läge, eller så låter man den komma ut med fötterna först, därför att "ettan" redan har banat väg. Oftast är det ju så att "tvåan" kommer ut bara några minuter efteråt. Det andra som påverkar är när i graviditeten barnen föds. En tvillinggraviditet är ju i snitt 37 veckor, så många föds ju betydligt tidigare än så, och då finns risken att barnen är för svaga för att orka med en vaginal förlossning, och då blir det snitt oavsett hur de ligger.
Det är också så att det är mycket större sannolikhet att "ettan" inte ligger med huvudet ner, jämfört med en enling, och sen går det inte att göra något vändningsförsök när man bär på två. Jag ska göra nästa UL om 2.5 veckor, i slutet av v. 28, och det ska bli spännande att se hur de ligger då. På förra ULet i v. 20 låg "ettan" med huvudet ner och "tvåan" med huvudet upp, så jag hoppas att de ligger så nu också, eller i alla fall att "ettan" ligger med huvudet ner. Utifrån hur jag känner rörelser i magen tror jag att det är så.
Profylaxkursen ja; vi gick ju intensivkurs fredag kväll och lördag förmiddag, och vi är mycket nöjda, både maken och jag. Vi tyckte båda att man fick lära sig mycket om förlossningen och även om hur mycket man faktiskt kan påverka smärtan mha andningen. Sen tyckte jag att det här med krystteknik också var väldigt intressant; att det faktiskt inte alls är som att "göra nr. 2", om man ska krysta effektivt. Häftigt att prova båda typerna av krystning, och känna skillnaden i vilka muskler man använder. Och så gillade jag förlossningsfilmen, fast lättrörda jag gillade inte att sex andra par satt runtomkring, när jag själv satt där med tårarna rinnande, otroligt gripen av kraften i en förlossning. Jag kände verkligen att jag vill få vara med om en vaginal förlossning.
Hela helgen har vi haft superväder här i Lund, och det har jag utnyttjat till max. Igår lunchfikade vi först på balkongen, och sen satt vi där i bara shorts och t-shirt och läste i ett par timmar, och idag har vi gjort i princip detsamma, och så avslutade vi eftermiddagen med en långpromenad. Så himla härligt att våren är här!
Mrs B - jag tycker att det verkligen syns att Malte och Max är syskon. Dessutom tycker jag att de är lika dig, men jag har ju å andra sidan inte sett din man, så jag kan inte avgöra om de kanske har ännu mer framträdande drag ifrån honom. Jättefin bild!
Piggelin - härlig bild på Amanda också! Och hon har definitivt dina ögon, tycker jag.
MSW - grattis på födelsedagen, så här en dag i efterskott!
Izzie - glömde kommentera igår, men visst; ibland känns det lite jobbigt att vara så trogen sin frisör att man inte vågar gå till någon annan, men jag och min frisör umgås ganska mycket privat också, så det känns i princip omöjligt att byta. Det är klart; skulle jag bli väldigt missnöjd skulle jag ju byta, men än så länge funkar det bra. Jag provade ju som sagt en annan frisör en gång, men hon var både sämre och dyrare, så där blev det inga fler besök. Skulle vi av någon anledning flytta så att det blir längre att köra till min frisör skulle jag definitivt testa någon annan, för där går gränsen för min lojalitet. Då har man ju dessutom "alibi" för bytet.
BS - så skönt att det fungerar bättre med Iris nattsömn nu! Att sova med öronproppar kan ibland ta några nätter att vänja sig vid, men det kanske vore värt den mödan för dig, så att du får sova ordentligt? Det kan ju vara länge till att Iris ger en massa ljud ifrån sig i sömnen, och det är ju trist om du ska få din nattsömn störd "i onödan" under en längre tid framöver.
Hohooo - var håller ni hus allihop?
Telis - jag hoppas att din cysta mirakulöst har försvunnit över helgen, och att du har minst 10 fina äggblåsor på gång. er fram emot att höra din rapport senare idag.
Känner mig så himla duktig - kan ni tänka er att vi deklarerade redan igår?!? Tror aldrig att vi varit ute så tidigt förut. Himla skönt att ha det avklarat.
Och så var vi iväg och köpte en bänkskiva som vi ska bygga ett skötbord av i badrummet. Tyvärr tog vi en vecka för lång tid på oss att bestämma oss för vilket träslag vi ville ha, så nu hade priset gått upp från 850.- till 1100.-, men det är smällar man får ta. Försäljaren frågade lite nyfiket vad vi skulle ha skivan till och när jag svarade att det var till ett skötbord, utbrast han: - Oj, vilket lyxskötbord era barn kommer att ligga på! Nu vet jag väl inte om det blir så lyxigt, men förhoppningsvis blir det bra. Vi har köpt ställbara ben på IKEA, så att vi ska slippa borra och skruva i den kaklade väggen i badrummet. Eftersom vi bara har duschkabin funkar det inte med ett badkarsmonterat skötbord.
Nattson - ni får säkert en intressant och trevlig upplevelse!
Borde inte Lappis vara på väg tillbaka till Sverige nu, förresten?
Telis - kan tyvärr inte bidra med någon info om det där med reavinstbeskattning, för jag bestämde mig bara för att det där struntar jag i, i år. Det går ju att låta det löpa på, och den här gången blev det strutsmetoden. Eftersom det inte stått en massa om att man skulle vinna mycket på att göra beskattningen nu har jag tänkt att man nog lika gärna kan låta den vara. Dessutom är det inga stora uppskov maken och jag gjort, så skillnaden blir liten i vilket fall som helst.
Förresten - det är synd om dig idag! Skickar i alla fall en kram, och hoppas att åtminstone ryggen blir bättre. Internkursen kan jag tyvärr inte göra mycket åt.
Muggles - vad mysigt med vårutflykt och picknick! Moa kanske går innan ni vet ordet av. Då får du ju en massa gratismotion när du ska jaga ifatt henne sen!
Planen med vårt skötbord är att bara ha en plats att byta på, men det blir 1.10 m brett, så det går att ha en "liggplats" bredvid också, för att kunna ha båda två uppe samtidigt. Dock ska vi ha bordet i en hörna, så handfatet kommer liksom att vara framför en del av det, så bara en av oss kan stå där och byta åt gången. Men för sällskapets skull kan det ju fungera. Annars säger många tvillingföräldrar att babysittern är guds gåva till just tvillingföräldrar, så jag antar att det blir så att den ena ofta får sitta där, när man tar hand om den andra.
Nattson - grattis på födelsedagen! Låter helt rätt att din man tar hand om matlagningen idag.
Liten - jobbigt att du och Mindre är ur form samtidigt. Hoppas att din mage rycker upp sig utan medicinering. Bra att du i alla fall ser något positivt i det fina vädret, och att ni kan ut och njuta av det tillsammans. Förhoppningsvis är det bra både för ditt och Mindres humör.
Junilejon - jag ska göra glukosbelastningstestet om ett par veckor, och min BM bad mig ta med en halv citron, som hon pressar i sockerlösningen för smaksättning, så ska den tydligen bli lite lättare (kanske snarare lite mindre svår! ) att svälja. Ska se till att i alla fall ha en bra bok med mig, för att fördriva tiden.