• Tinga

Barnkarusellen

Gosnosen - men fyra äggblåsor är väl jättebra, och väldigt många fler än inga alls! Bara detta måste ju vara en knäpp på näsan åt den där knasläkaren; helt omöjliga att stimulera verkar ju inte dina äggstockar vara. Skönt! När är det dags för äggplock?

• Tinga

Muggles - jag räknade med dig! Den 17/5 är det dags! Mina familjemedlemmar startar kl. 14.14, och jag hade tänkt heja på dem någonstans inne i centrala stan - förmodligen på Avenyn, för där går det uppför och då kan de behöva lite extra peppning. Det är ju under den senare halvan av loppet, så jag antar att jag bör vara på plats någon gång runt kvart över tre. Men vi kanske kan ses på något ställe som är någorlunda i närheten, så behöver jag ju inte så lång tid på mig att ta mig dit. Ni göteborgare har kanske förresten något bra förslag på var man lämpligast ställer sig för att heja på?

Vad skönt att det gick bra när du tränade! Är man bara sjuk någon dag brukar man inte tappa alltför mycket, men just magsjuka kan ju göra en riktigt svag.

• Tinga

Lappis - finns friår i Stockholm? Isåfall skulle ju det kunna vara en möjlighet, om det nu inte blir någon mammaledighet (inte för att jag vill vara negativ, men jag vet ju hur du resonerar...). Själv tycker jag att föräldraledigheten känns som ett utmärkt tillfälle till att fundera över vad jag vill framöver med mitt yrkesliv. Jag lämnar ju min nuvarande tjänst, så framtiden är ett helt oskrivet blad. Känns jättespännande!

Sen planerar både maken och jag att jobba vardera 80% efter avslutad föräldraledighet. Vi ger hellre våra barn tid än hög materiell standard, så då känns det rätt att jobba mindre. Förmodligen kommer vi då att jobba fyradagarsveckor båda två, så att man har en dag helt ledig från jobbet, och så får barnen tredagarsveckor på dagis. Så här på förhand känns det som en vettig lösning.

Lappis igen - inte ska du ha ångest för egoinlägg; du är absolut inte "värre" än någon annan här! Och vad skulle vi skriva om, om inte oss själva? Eftersom jag bryr mig om dig vill jag självklart höra om vad som händer dig, oavsett om det innehåller beskrivningar av blödningar eller ej. Dessutom är det väldigt intressant att höra om hur kroppen fungerar vid en ivf, om jag nu får vara så egoistisk och tycka att det som händer dig är intressant. Skickar en STOR kram till dig!

• Tinga

Lappis - absolut har vi funderat över resor, annars vore det ju inte vi! Under januari-februari 2010 (jag vet - det är en evighet dit) ska maken och jag överlappa föräldraledigheten i två månader ungefär, och då är planen att åka på en långresa i Sydostasien. Barnen är då 1.5 år, ungefär, så jag inbillar mig att det kommer att gå bra att åka då.

Sen har jag börjat fundera en del över vart vi kan resa vintern som kommer, för de fyra senaste åren har vi varit borta minst ett par veckor i slutet av januari - början på februari, och det vill vi försöka nästa år också. Förmodligen blir det någon typ av charter då, för att göra själva resformen så enkel som möjligt; eventuellt till Florida om dollarn är fortsatt låg. Finns massor av idéer i mitt huvud! Som tur är, är maken också med på noterna.

• Tinga

Pirr - en till som är intresserad av en förlossningsberättelse!

Muggles - enligt vana Varvet-löpare går det uppför på Avenyn; har dock ingen egen erfarenhet (än). Sen är det väl så att man passerar ju där efter ungefär 15 löpta km, så det behöver kanske inte gå så mycket uppför för att det ska kännas rejält.

Nattson - Borneo är absolut ett spännande resmål, men frågar du mig finns det andra platser som defintivt hamnar högre på favoritlistan (var på Borneo för 1.5 år sen).

När maken och jag satt på tåget på väg ut till flygplatsen i Paris häromveckan konstaterade vi att den senaste 12-månadersperioden har vi gjort 8 längre och kortare resor. När vi sen tittade 12 månader framåt kom vi fram till att det i bästa fall blir en! Ångest, ångest! Min chef undrade om vi aldrig blir "mätta" på allt resande, men än har jag inte märkt av någon mättnad!

• Tinga

Icke reseintresserade kan skippa följande inlägg!

Lappis - jag lovar att rapportera alla symptom på resebrist!

Nattson - mina favoriter är Sydafrika, Nya Zeeland och Australien; i nämnd ordning. På Borneo var vi i Sabah; först några dagar i Kota Kinabalu, med sol och bad på öarna utanför, sen besteg vi Mount Kinabalu, drog vidare till östkusten och en av de öar där man kan se havssköldpaddor lägga ägg, besökte ett orangutangcenter, och sen ut i djungeln några dagar. Därefter blev det ett 24-timmarsbesök i Brunei och sen solade och badade vi några dagar på en liten ö (Labuan) som ligger mellan Kota Kinabalu och Brunei. Alltså, det var en helt OK resa, och vi hade många häftiga upplevelser, så det är absolut värt ett besök, men som sagt, jag tycker att det finns andra ställen man hellre kan åka till innan man åker till Borneo.

• Tinga

Lappis - vet inte när du lämnar tråden för semester, men jag hinner nog inte titta in här igen förrän imorgon bitti, så jag vill passa på att önska dig en trevlig resa till Hongkong och Hainan! Ni är verkligen värda en supersemester, och jag hoppas att ni får det riktigt härligt. Ta väl hand om varandra! Kram!

• Tinga

Lappis - det kanske är för att det ligger så långt bort som det är så bra?

• Tinga

Pirr - tack för din förlossningsberättelse! Skönt att höra att du känner dig nöjd, trots att du fick sys en hel del. Jag kommer inte åt galleriet när jag är uppkopplad från jobbet, men ska kolla därhemma i helgen. Är ju nyfiken på din lilla tjej!

Gosnosen - vi får säkert mycket utbyte av varandra i resetråden, när vi nu har så lika preferenser. Spännande med äggplock på måndag!

Cicci - vad kul att du också planerar att komma till Göteborg när vi skåningar kommer dit! Och japp; det är lördagen den 17/5 det är dags för trådträff.

FruLlan - vad kul att du bestämt dig för att åka till Dublin; du får säkert en toppenhelg, och det tror jag att Borren också får. Det blir säkert kul för honom och hans pappa att få ha en hel helg tillsammans.

BS - det låter verkligen som en tuff kamp, den du för med/mot Iris!

AM - så skönt att det funkade bra att lyfta över Livia till er säng. Det kan ju vara mödan värt att göra det ett tag, så att både hon och ni får sova ordentligt. Så småninom sover hon säkert gott i sin egen säng igen.

Min blodtrycksmätning igår gick finemang; det var t o m ner lite från senast, 135/90 istället för 140/90. Förvisso är undertrycket det viktigaste, men det är i alla fall skönt att se att det inte stigit alls på en hel månad. Förhoppningsvis innebär det att det här är en stabil nivå för mig, och att det håller sig så här. Då är både BM och jag nöjda. Jag känner mig i alla fall väldigt lugn och harmonisk, och njuter av graviditeten igen.

Igår gjordes förresten den första mätningen av livmodern också, och efter 24 fullgångna veckor motsvarar min livmoder normalstorleken för en 26 veckors enlinggraviditet, så så där jättestor tycker jag inte att jag är. Till nästa besök skulle BM skaffa fram en tvillingmagekurva, så att jag kan jämföras med min egen kategori.

Svar på tråden Barnkarusellen