Inlägg från: BrudSommar2006 |Visa alla inlägg
  • BrudSommar2006

Barnkarusellen

Åh tack, ni är så snälla mot lilla racer-Iris!!!

AM, det är ju helt otroligt att det är dags för dagis redan - och att dra streck med penna - och bygga med klossar! Hjälp, vart tar tiden vägen!!! Lilla fröken Livia på dagis som stora damen!!! Stort lycka till i morgon, det ska bli spännande att få höra hur det går.

Lapinette, lycka till nu, jag håller tummarna!

• BrudSommar2006

Hej Cicci! Vad kul att det går så bra med Victor! Är han frisk nu?

Här går det sämre än någonsin med Iris sömn, vi har ju kämpat i nästan två månader och inte kommit längre än att få henne att somna om hela tiden när hon vaknar och inte behöva amma förrän kl två första gången. Nu efter att vi varit bortresta i påsk så fungerar ingenting och hon vaknar en gång i kvarten och tårarna bara sprutar och det går inte att få kontakt med henne så efter att ingen av oss sovit mer än fyra timmar eftersom vi tagit halva natten var på två månader så orkar ingen av oss längre och nu ammar jag bara för att få sova. Så nu är vi tillbaka där vi började och med noll krafter att ta tag i det så nu får det vara som det är helt enkelt, typ åtta amningar per natt hädanefter.

I kväll blev Iris helt hysterisk när maken skulle ta henne medan jag duschade. Helt totalt galen blev hon och slutade inte, till sist satte han henne på golvet när han provat allt, att bära, vagga, sitta med henne, hon kunde knappt andas så hysterisk var hon och kastade sig fram och tillbaka. Så blev jag klar och tog henne och hon låg och snuttade och hulkade men lugnade ner sig till sist och eftersom det var ett program jag ville se på tv och Iris höll på att somna så skulle maken ta henne igen och byta blöja innan hon somnade men det gick inte, då blev hon helt galen igen. Suck, mina föräldrar kan ju ha henne.

Så här jobbig som hon är nu vet jag inte när hon var senast.

Nåväl, nu till något mer spännande, Lapinette, stort lycka till i morgon!!!

Pirr, när som helst nu, tjohoo vad spännande!

Har inte sett Barnmorskorna än, ska se det för vi har spelat in det, men jag tror att jag kommer att bli riktigt upprörd för jag klarar inte av att se sådana program längre. Måste ändå titta!

Vackrast i Sverige, hm, det var svårt, får fundera.

• BrudSommar2006

Har förresten också varit på Me&I klädvisning och fick min beställning igår, hittade någr a saker i alla fall, man känner ju alltid att man måste beställa något tycker jag. De var helt ok, annars kände jag inte att större delen av kollektionen var något för mig faktiskt, limpsadlar, traktorer och gamla kassettband, nja. Det de hela tiden tryckte på var att tjejer minsann kan vara lika tuffa som killar, alltså att tjejer kan ha killkläder, och de klart de kan om man gillar kläderna. De ställde i alla fall aldrig frågan om killar kan vara lika söta som tjejer så det kändes faktiskt mer som killkläder än unisex. Nåväl, inte direkt något för mig det mesta men några fina saker. Fast lite smala plagg med inte så mycket stretch i, svårt med Iris knubbiga blöjbak.

• BrudSommar2006

FruLlan, definitivt en dålig vana, inte är hon hungrig, hon vill bara ligga nära och snutta. Vi har ju jobbat och jobbat för att få bort allt småsnuttande på nätterna men vi kommer ju som sagt ingen vart.

Snartis, jag har inte upplevt henne som jättemammig tidigare, lite mammig så klart men det är ju maken som lägger henne varje kväll och har gjort så länge nu, så att behöva amma för att somna fick vi ju bort på tre nätter för länge sedan. Trodde att det skulle vara den stora biten men det var ju en baggis och förändrade tyvärr inte så mycket i övrigt på nätterna. Sedan har ju maken kämpat och kämpat för att få henne att somna om varje gång hon vaknar och är ledsen, legat vaken och sjungit för henne halva nätterna men han måste ju jobba också i och med att vi har hållit på så länge och inte kommit någon vart och jag orkar inte heller mer än jag redan gör nu. Från början tänkte vi att en jobbig vecka eller ännu bättre tre nätter eller vad det kan ta fixar vi men, men...

• BrudSommar2006

Intressant förresten det där med att de gör illa sig själva för att få bort spänningar! Svårt dock att madrassera eftersom man aldrig vet var man befinner sig när hon får spader...

• BrudSommar2006

Hej, hej, här har det varit lugnt idag!

MrsB, jag förstår att du inte vill ha Max med dig på undersökningen, då skulle väl dagisfröknarna verkligen få något att prata om! Jag tvekade om jag skulle kunna ha Iris med mig, hon var ju så grinig, det gick inte speciellt bra heller, det blev en snabb undersökning under illvrål och sedan fick jag gå minns jag, inget sitta och prata som bm tänkt. Jag hade ju en del frågor också som det inte blev något av.

Gissar att vi inte heller kommer att kunna pyssla massor i trädgården, det får bli som det blir. Vet ju inte heller än hur pyssliga grannarna är.

Liten, kul att dopet blev bra, förstår att det kändes stressigt innan, det gjorde det för oss också men jag var himla nöjd efteråt. Jag hade tänkt komma in och fika med er men idag har Iris haft diarré igen och vi har bytt kläder tre gånger och just nu har hon 37,7 i temp. Vet inte om den är på väg upp eller ner för jag fick inte igång termometern tidigare idag, ska köpa en ny i morgon. Om hon inte är jättedålig så tänker jag ändå gå på tiomånaderskontrollen, det är ju så svårt att få en tid och nu har jag ju ställt in mig på i morgon och maken ska med också.

• BrudSommar2006

Cicci, nej, jag vet, det är nog delvis det att vi inte får henne att sova i spjälsängen som är vårt problem, men somnar hon ledsen så vaknar hon ledsen och mycket fortare så det har inte gått så bra hittills. Fast nu har hon sovit hyfsat bra ett par nätter så just nu är jag hyfsat utvilad, har inte behövt amma förrän framåt halv två.

Tyvärr så gick maken och lade sig med henne i vår säng medan jag duschade i förrgår kväll, han somnade men Iris vaknade igen och gick och föll ur sängen, det blev en duns och ett illvrål som heter duga och jag kastade mig ur duschen, usch, inget kul, men hon klarade sig med en liten skråma på näsan och ett märke på ena tumnageln så där hade vi tur. Tror inte att maken gör om det, han blev rätt skakad.

• BrudSommar2006

AM, hur går det med inskolningen? Hur går den till? Får man vara helt föräldraledig tills den är klar? Vi har funderat på hur vi ska göra under Iris inskolning nämligen, det är ju inte så lätt att gå till jobbet just de timmar hon är på dagis.

• BrudSommar2006

Hej AM! Vad bra att det går så bra med inskolningen! Tur att det inte var 100 dagar också hehe!!!

Iris står i kö från augusti, egentligen vill vi att hon ska börja i oktober men då får man ingen plats har vi förstått. Vi får vänta och se var vi får plats (om vi får plats!) och sedan prata med dagiset. Maken kanske kan vara hemma ett par dagar i veckan under hela hösten i stället för att vara hemma två månader på raken som han hade tänkt vara från september ursprungligen eftersom jag börjar jobba då.

• BrudSommar2006

Liten, bvc säger väl mest att alla barn är olika men det klart att hon inte behöver snutta så mycket som hon vill, de ger ju inte upp sina privilegier frivilligt de små liven, det är ju bara frågan om hur mycket jobb man är beredd att ta och alla barn är ju olika, en del är jobbigare än andra. Det finns ju olika sömnmetoder att ta till och vill man inte fortsätta amma alls så är det klart att överlevnadsinstinkten tar över efter ett tag och de börjar äta annat eller ta flaskan. Tyvärr så är det väl att hitta rätt balans som inte fungerar för oss och bvc har väl kommit med ungefär samma råd och tips som alla andra och som man kan läsa sig till i alla böcker. Det finns heller ingen regel som säger hur mycket eller hur lite man vill amma utan man ska göra vad som fungerar för en själv, tycker man att det fungerar bra så är det ok just nu liksom. Att amma precis innan man vill försöka få ett krångligt barn att äta är ju dumt t ex, ja jag har nog samlat på mig ganska många råd, bra och dåliga, men inte kommit någon vart än faktiskt. Jaja, nu har det ju gått hyfsat bra några nätter och bättre än så tror jag inte att det blir förrän jag slutar amma helt. Det där med att vi inte lyckats bättre med spjälsängen borde vi väl fundera mer på förstås.

Usch, hoppas att Iris är bättre och inte sämre i morgon, nu är det läggdags!

Ingen Pirr förresten, det verkar ju väldigt lovande!

Svar på tråden Barnkarusellen