Inlägg från: BrudSommar2006 |Visa alla inlägg
  • BrudSommar2006

Barnkarusellen

Muggles, bröd äter hon ju själv men jag har inte tänkt på leverpastej, det var ett bra tips. Var gör du av Moa när hon blir så där ledsen? Jag kan inte ha Iris kvar i barnstolen för när hon blir så där hysterisk så kastar hon sig med huvudet nedåt så hon håller på att trilla ur. Golvet går inte eftersom hon flyttar sig runt och gör sig illa. Igår lyckades jag brotta ner henne i vagnen och få på henne selen och så fick hon ligga där och vråla medan jag åt färdigt, hon är ju rätt stor och tung så det är inte så lätt när hon spjärnar emot.

• BrudSommar2006

Dels är det ju lite dumt att spjälsängen är i hennes rum på övervåningen men det läskigaste är nog att hon sitter i mitten av sängen och så kastar hon sig handlöst mot kanten så att ansiktet smackar in i kanten och nacken knycks bakåt, ser läskigt ut och oj vad det verkar göra ont, även med spjälskydd.

• BrudSommar2006

AM, ja nu ska maken ta henne i alla fall i natt och i morgon natt så får vi se om vi kommer någon vart alls med det. Iris har ju också velat snutta hela nätterna igenom, vid tolv kunde jag ha ammat fyra - fem gånger redan så jag satte första gränsen vid tolv, det tog väl en tre nätter, sedan ett, tog ungefär så många till och sedan till två gick lätt men där tog det som sagt stopp och från två och framåt är hon värre än någonsin.

Muggles, hon verkar faktiskt vilja orsaka sig själv smärta när hon blir ledsen, kan de räkna ut det så här tidigt tro.

Har sista föräldragruppen på måndag så ska ta upp det då.

En annan sak jag tänkte passa på att fråga om är att hon verkar få utslag runt munnen av en massa saker, morot är värst, det verkar det ju vara i massor med puréer. Det går bra att svälja men har blivit mer uppenbart nu när det mesta hamnar bredvid att får hon det i ansiktet så får hon röda prickar.

• BrudSommar2006

Bara för att jag var så trött på Iris så har hon sagt "mamma" för första gången idag, fast nu verkar hon inte kunna upprepa succén. "Titta" har hon klarat i någon vecka nu med varierande framgång, hon tycker att det är så roligt med hunden och så säger alla "titta, vovven!" hela tiden så det var väl viktigare att få fram gissar jag! Och idag när jag skulle ge henne vatten så sade hon "attn!", fast inte heller den framgången verkar gå att upprepa just nu i alla fall. Sedan övar hon på att vinka men har nog inte satt det i samband med något än. Måste öva på att klappa händerna nu också men det verkar helt ointressant, det liksom att krypa.

AM, ska definitivt maila och fråga, ska ta det under helgen när jag har Iris-vakt.

Ja hur ska man göra, skära av all amning på stört eller amma en gång per natt i fall att hon verkligen är hungrig, usch vad svårt. Måste ha bestämt mig under eftermiddagen så jag kan tala om för maken hur det ska bli i kväll, han har sagt att han gör som jag tycker men vet inte själv vad som är bra.

• BrudSommar2006

Lapinette, men vad sjutton, vadå tappat bort! När åker ni?

• BrudSommar2006

Oj, stackars Livia! Och stackars dig!

Nu ska vi ut och gunga en sväng, hoppas få höra om Lappis provsvar vsedan.

• BrudSommar2006

FruLlan, jag har ju i och för sig inte testat med ersättning, har inte haft det hemma sedan det var meningen att hon skulle börja med välling för tre månader sedan men vällingflaskan blir hon hysterisk om man försöker trycka i munnen på henne när hon vaknar och är ledsen på natten. Maken har försökt med förhoppningen att jag skulle slippa ta alla matningar. Funkade i och för sig dåligt med ersättning på nätterna också på den gamla goda tiden. Vet inte om det betyder att hon inte är hungrig eller om det bara betyder att hon tycker extremt illa om välling. Misstänker att det kan vara en kombination där!

• BrudSommar2006

Visst var det trist med Lappis minus, det måste ju vara extrem otur att det inte ens finns en förklaring till varför det inte fungerar. Hoppas att det bara tar en vecka till nu så ordnar det sig. Tur i alla fall att rolig champagne-helg väntar!

Ja här får vi nu se hur natten går, tror vi har bestämt att hon ska få amma en gång vid två ungefär, känns hårt att gå direkt på noll. Kanske får vi ångra det beslutet...

• BrudSommar2006

Hej FruLlan! Det gick bättre i natt faktiskt, även om maken somnade ifrån sitt pass! Det började lika uselt som vanligt, att lägga henne går ju lätt men hon sover ju bara någon timme och sedan börjar eländet. Hon sov en kvart, vaknade och skrek osv men till sist så somnade både hon och maken och så sov hon några timmar fram till halv tre då jag ammade första gången, sedan sov hon ett par timmar till och så ammade jag vid fem, sedan var hon klarvaken tjugo över sex så det var bara att gå upp men jag fick ju vila fram till halv tre, även om det inte gick att sova så mycket när hon vrålade som bäst och sedan sova i ett par omgångar till så det är ju mycket mer än vad jag fått sova sista veckan medan maken varit borta. Räknar med att göra likadant ikväll, dvs ingen amning innan två, halv tre och maken tar henne fram tills dess. Strular hon efter det också får han fortsätta ha henne, annars kan jag ta henne därifrån om det är så att hon sover ett par timmar i stöten åtminstone.

Vilket fint väder, var ute på långpromenad i morse, sedan har vi varit i centrum och ätit lunch, följde Muggles råd (visst var det väl du som förelsog det?) och torkade av barnstolen med de där descinficerande servetterna från apoteket den här gången.

• BrudSommar2006

Hej! Lappis, vad det gäller att det skrivits så lite i helgen så kunde i alla fall inte jag ta mig in här igår.

Det blev lite sisådär med makens sovträning med Iris! Tyvärr så blir det så att maken somnar när Iris somnar och sedan vaknar han inte fast hon gör det. Så då ska jag vakna sedan ligga och peta på maken tills han vaknar till liv och gör något åt saken och det tar längre tid och innebär mindre sömn och mer irritation för mig än att göra något åt saken själv. I natt så ammade jag kl tre och kl fem och det känns helt ok. Iris var galet ledsen vid midnatt och ett tag framåt till och från men det tog maken i alla fall. Om det inte blir värre än så här nu så går det bra tills det är dags att sluta amma helt, tänkte mig det ungefär när hon blir ett år tror jag.

Så morotsallergi är så vanligt, faktiskt så stämmer det, det blir inga utslag när moroten är tillagad i burkarna, bara när hon fick enbart morotspuré rå.

Svar på tråden Barnkarusellen