• Tinga

Barnkarusellen

Telis - ja, med tre så pass små barn är det säkert fullt upp! Fördelen som jag ser det med att få tvillingar som 1&2 är att vi kommer inte att veta hur det är att ha något annat än två på en gång, så man slipper fundera på hur mycket mer tid man hann lägga på barnet när man bara hade ett, jämfört med att få två på en gång.

Du kanske trots allt såg ett alter ego i den kapybaran; jag är säker på att du också är jättesöt när du ligger och solar med magen i vädret!

• Tinga

Piggelin - känner väl igen det där med att använda överskottet flera gånger om! Ibland tänker jag att man kan ju göra det eller det eller det för de där pengarna, och sen "glömmer" jag att det var "eller" emellan och stoppar dit några "och" istället!

• Tinga

Haha, Telis - nu fick jag googla igen, efter ditt senaste inlägg. Fasen vad du har koll på många olika saker! I'm impressed!

• Tinga

Nähä, nu ska jag hem och kolla på skidskytte-VM. Hoppas att någon svensk äntligen lyckas ta en medalj nu.

• Tinga

Muggles - jag antar att det är litegrann med tvillingar som med amning; alla "vet" hur det är (tror de), och kommer med en massa kommentarer utifrån det. Som väl är har alla vi har berättat för reagerat positivt och tycker att det är jättekul. Det är klart att det i vissa avseenden säkert blir dubbelt arbete, åtminstone i början, men jag är helt säker på att det i många fall blir dubbel glädje också, och det är det sistnämnda jag framför allt tänker ta fasta på.

Det är klart att man inte ska vara naiv och tro att allting blir en barnlek, men förväntningar har ofta en förmåga att slå in; är man negativ slutar det oftare illa och är man positiv slutar det oftare bra. Därför tänker jag vara positiv!

Därför tänker vi också boka en resa till Paris sista helgen i mars! Jag tänker som så att jag mår bra nu, och då är sannolikheten stor att jag kommer att må bra då (kommer att vara i v. 23 då). Jag vill absolut inte se mig själv som någon slags "invalid" framöver, så därför bokar vi resan och ser fram emot den och skulle det sen visa sig att jag inte mår bra får vi ju ställa in den; det är inte mer med det. Dessutom är ett läkarbesök inbokat ett par dagar innan vi ska åka, så avråder hon då är det ju inte mer med det än att vi stanna hemma. Hellre det än att inte boka nu, och så må jättebra om några veckor och då reta sig på att man inte kommer iväg någonstans, för att man "fegade" tidigare.

• Tinga

Telis - tack igen för bloggtipset; jag var inne på sidan och läste lite igår. Det verkar vara en avslappnad och härlig mamma som skriver, så jag tänker ha henne som förebild.

• Tinga

Nattson - vad skönt att allting såg bra ut på ULet, även om ni fick några nervösa minuter innan den andra barnmorskan bekräftat att allt var OK. Nu kan ni ju verkligen njuta av en härlig helg!

Själv ser jag också fram emot helg, trots att jag bara jobbat en vecka sen semestern! Trodde att jag kanske skulle känna lite mer arbetsmotivation nu, dels med ledigheten i bagaget och dels med vetskapen att det bara är några månader kvar att jobba innan en lååång ledighet, men nej då. Lika trögt som vanligt!

På söndag fyller min svärfar 60 år, och då ska vi till Svaneholms slott och äta middag. Jag har aldrig varit där förut, så det ska bli spännande att testa deras meny.

• Tinga

Åh, Apansson - tack för ditt inlägg! Jag blir så glad av att höra från folk som verkligen lever med tvillingar och vet hur det är, och inte bara från sådana som tror att de vet! Härligt att höra att allting har gått över förväntan. Det är väl kanske en av förselarna med låga förväntningar; det är lättare att överträffa dem, men för den skull behöver man ju inte vara negativ.

Jag har fått uppfattningen att det här med rutiner kring mat och sömn är extra viktigt när man har två, just för att inte exakt varenda minut ska gå åt till att mata och byta; först på den ene och sen på den andre. Både jag och min man gillar ordning och reda, så jag tror att just på den punkten (åtminstone) är vi väl lämpade som tvillingföräldrar!

Tack för att du ville dela med dig av dina erfarenheter, och det är så himla skönt att höra att du tycker att det har varit en positiv upplevelse.

• Tinga

Sweet - tack för komplimangen (för jag tar din kommentar så)! . Jag tycker absolut att man får prata om både det som är positivt och det som är negativt; bara det inte till slut bara blir negativt, för då blir jag tjurig. Det bästa är ju när man kan få en balanserad bild, som innehåller båda delar. Förnuftsmässigt inser jag ju naturligtvis att det inte kommer att vara en dans på rosor hela tiden, men jag blir ilsk när folk försöker trycka ner allt negativt i halsen på en och man inte får höra om det som är bra.

Liten - jag uppskattar absolut att höra hur andra har haft det, även om det är i andra hand! Just när det är konkreta exempel tycker jag att det är helt OK om man "vidarebefordrar" information, men besserwissers som talar om för en bara i allmänna ordalag hur jobbigt det kommer att bli har jag väldigt svårt för. Det där med nagellack för att hålla ordning på barnen har jag också hört om förut. Alla sätt är bra utom de dåliga! För egen del tror jag att vi har tvåäggstvillingar på gång, och det tror jag dels pga att vi inte har tvillingar i släkten och dels pga att jag blev stimulerad för att få ÄL; förmodligen blev jag lite överstimulerad.

Så härligt det låter med promenad i fint väder! Solen skiner här också, men jag får nöja mig med att njuta av den från insidan och glädjas åt att det är betydligt ljusare än dagar utan sol.

• Tinga

Cicci ? usch och fy; stackars dig med all denna sjuka och så inte få sova ordentligt ovanpå alltihop! Du måste ju vara helt slut! Samtidigt får du ursäkta, men jag kan inte annat än garva åt dina öppenhjärtiga beskrivningar av dina sjukdomsdagar! Jag förstår att det inte var kul, utan bara jobbigt, men du har ett himla roligt och levande sätt att berätta om det. Hoppas att ni kommer på banan ordentligt igen nu, med både magar och sömn. Med envishet kommer man ju i många lägen långt, så jag tror säkert att det löser sig med Victors sömn om ni bara ger er den på det. Kram!

Vilma ? det är aldrig kul när tanten dyker upp, så jag skickar en tröstens tanke till dig! Hoppas att nästa ÄL dyker upp på lite kortare tid, men det borde ju finnas goda utsikter till det, för nu verkar ju din kropp ha kommit igång någorlunda i alla fall.

Lappis ? helschysst alla hjärtans-present du fick; om du frågar mig kan man inte få något bättre än skor! Extra kul när man har ett speciellt tillfälle att använda dem vid också, som en bröllopsfest. Så himla skönt med vårväder också; 17 grader och sol låter helt perfekt. Själv ska jag till Madrid nästa helg, och hoppas på liknande väder där då. Väderprognosen ser i alla fall lovande ut, så jag hoppas att det håller i sig.

BS ? vad skönt att det går framåt både med Iris nattamning och hennes sömn! Allting måste ju inte gå framåt med jättekliv, men det är ju skönt bara att se att det går åt rätt håll. Kul!

För egen del har jag haft en ganska lugn helg, med firande av svärfars 60-årsdag. Han valde att ?fly fältet?, så idag har vi varit på Svaneholms slott bara den närmaste familjen (6 personer) och ätit en god middag. Den gav inte vad Muggles kallar matorgasm , men det var OK som söndagsmiddag räknat. Till förrätt åt jag en bakelse med jordärtskocka, till huvudrätt fasanbröst med portvinssås och till efterrätt blev det chokladmousse med hjortronsyltgömma.

Nu har jag dessutom helt gått över till mammabyxor, för magen har fullkomligt exploderat den senaste veckan. Det syns väldigt tydligt, för jag är ju väldigt solbränd på magen nu, efter semestern, men sen magen började växa har naveln ?vänts ut-och-in?, så den är ju alldeles vit, eftersom ingen sol nådde dit i förra veckan. Häftigt att skillnaden kan vara så stor bara på några dagar. Hittills är jag ägare till endast ett par mammabyxor, så imorgon ska jag ge mig ut och se om jag kan hitta något mer par. Det par jag äger är ett par jeans, och imorgon kväll ska jag ut på Lunds bästa restaurang tillsammans med viktiga jobbkunder, så jag hoppas jag hittar något annat att ha på mig innan dess.

Svar på tråden Barnkarusellen