• gosnosen

Barnkarusellen

Lapinette - måste sett roligt ut! Det går bra, so far åtminstone. ska till läkaren idag för att bli instruerad hur jag ska ta sprutorna. så förhoppningsvis blir det ÄP om knappt ett par veckor.

• gosnosen

menopur den här gången. och då måste man blanda vätska och torrsubstans själv. jag ska ta maxdos så då blir det lite fix med att blanda. sex torra substanser i en vätskeampull. gissar att läkaren vill se att man inte är för darrig på händerna...

hur känns det för dig?

• gosnosen

telis - ja, behandlingen är helt annorlunda mot första gången. har också läst att menopur ska vara bra om man har högt FSH. Hoppas bara att det stämmer in på mig! tack för tumhållningen!

lappis - ja, nu ÄR du gravid. njut av det om du kan! förstår att det är tokjobbigt och jag upplevde precis som du säger att det ligger under ytan hela tiden så att man sover jättedåligt! men tills motsatsen är bevisad...

det har varit en jättejobbig period för oss båda detta med misslyckandet och ovissheten. vi hade en liten "break down" precis innan påsk, men då jag tror att vi båda insåg att man faktiskt måste leva också. tycker att vårt liv har varit i pausläge i över ett och ett halvt år och att vi inte har kunnat planera något. vi har rest ganska mycket tidigare t.ex. så nu har vi bokat sommarsemester och även om det mot förmodan skulle lyckas den här gången så kommer vi att åka iväg. känns jätteroligt att ha något att se fram emot!

• gosnosen

lappis - visst är det "oss" som är viktigast! nånstans känns det som att det är så lätt att fokusera på själva kampen att få ett barn att man glömmer bort vad ett barn faktiskt innebär. just därför känns det så viktigt att man vårdar förhållandet hela vägen.

• gosnosen

idag har vi varit på ett besök på fertilitetsenheten på huddinge. kan inte direkt säga att vi kom därifrån särskilt positiva och upprymda. läkaren vi träffar börjar i stort sett samtalet med att säga "att det här kommer nog inte att bli ett särskilt roligt samtal" och fortsätter sedan med att bara genom att ha sett mitt höga FSH-värde påtala att det i princip är omöjligt för oss att få egna barn. han frågar vad vi har för plan B och börjar sen prata om att landstinget nu har börjat strama åt och att vi nog ska räkna med att vi får välja mellan IVF och ÄD och då rekommenderar han oss ÄD. han påpekar också att "de inte bedriver verksamheten med vinstsyfte och att han därför kan vara ärligare än de andra klinikerna".

just nu vet jag inte vad jag ska tro. allt bara snurrar i skallen. det är klart att de privata klinikerna vill gå med vinst, men de vill väl heller inte ha massa misslyckade försök med sig i statistiken?! nu är vi ju mitt i ett försök och det blir ju på ett sätt avgörande eftersom att jag nu får maxdosen av sprutorna. men det kändes verkligen så oproffsigt att bara häva ur sig massa saker och framför allt landstingets ekonomi.

ursäkta långt inlägg!

• gosnosen

lappis - nej, vi är inte framme i kön. men han hsde prioriterat vårt besök till fertilitetsenheten (inte samma som IVF-kliniken) för att upplysa oss om ÄD och att vår prognos inte ser bra ut. när jag berättade att läkaren på octaviakliniken hade mätt äggstockar och räknat folliklar mm. och kommit fram till en procentsats som låg närmare 40% sa han bara "ja, lycka till då". så om vi får samma dåliga resultat nästa försök tycker han definitivt att vi ska ställa oss i ÄD-kö istället. vi får se hur vi gör! maken är spontant inte positiv till det. jag vet inte vad jag känner. nu fokuserar vi på detta försök och så får vi ta ställning till plan B om det behövs.

tack för kramar och tumhållningar! det värmer!

• gosnosen

sweetstreet, tinga och liten - tack för kramar!

sweestreet - ÄD är just äggdonation. högt FSH innebär att äggstockarna är trötta och det kan påverka både kvantitet och kvalitet. vid äggdonation får man ju ägg från någon annan och då spelar min äggkvalitet ingen roll. chansen ska vara högre att lyckas vid ÄD (funkar i övrigt som IVF tror jag) då de verkligen har gjort nogranna undersökningar på den donerande kvinnans ägg. dock är väntetiden två år i stockholm för detta.

det som vi blir mest förvirrade över är att läkaren uttryckte att kvantitet och kvalitet hör ihop. på Sophiahemmet har vi fått intrycket av att det ju faktiskt räcker med ett guldägg och att det inte borde vara omöjligt att få fram det... vi fick ju fram fyra ägg vid vår första IVF varav 2 var omogna. och SH rekommenderade oss också att göra ett försök till med ändrade mediciner. men vi ska definitivt ta upp det med CvL också.

maken känner nog mest att det faktiskt inte skulle vara VÅRT barn. det skulle vara hans barn som jag förvisso är gravid med, men det är inte våra gener. i sverige är det dessutom så att barnen har rätt att få reda på vem deras biologiska förälder är. det tycker inte jag känns så roligt... vi får se. vi har iallafall sagt att vi inte förkastar tanken. nu koncentrerar vi oss på detta försök och funkar inte det så får vi ta ställning till hur vi går vidare då.

• gosnosen

tack för info (och för att ni "lyssnar" )! ska verkligen ta upp det här med min läkare redan nästa vecka när jag ska på VUL för att kolla äggblåsorna. försöker att inte bygga upp några förhoppningar, men man kan ju inte låta bli att hoppas...

• gosnosen

sweetstreet - nej, visst är det säkert så. jag tror mest att vi inte alls har tänkt på det tidigare som gör att det känns inaktuellt nu. vi är liksom inte där ännu!

vad häftigt det är att man själv kan uppleva att miljöpåverkan är så pass stor! . har du några syskon (adopterade också?) som det också märks på?

• gosnosen

tinga - det är nog så att adoption inte känns aktuellt. åtminstone inte i nuläget. om vi om fem år är i samma situation kanske vi tänker om.

måste bara säga att jag tycker att det verkar jättespännande med era tvillingar! två på en gång som kommer att ha jättestor glädje av varandra genom hela livet.

Svar på tråden Barnkarusellen