• muggles

Barnkarusellen

Jag och Vänner pratade förresten ihop oss lite igår om Stockholmsbesöket; vad man ska släpa med (nappflaskor, flaskborste, termos?, ersättningspulver el tetror?, burkmat, mm, mm). Jag sa att det ser nog kul ut om vi är ute någonstans och fikar med Cicci - hon sitter helt coolt och fikar och vi står och vagnar i omgångar Jag såg en syn framför mig som var lite kul.
    Vi vagnade ju i omgångar på kaféet igår och sa att man borde nog ha en bok med sig så man kan läsa lite medan den andra är utanför Fniss!

Förresten scoutade jag lite på vagnar på FL igår. Det fanns ju en Teutoniatråd förutom Bugabootråden och lite andra. Herregud, hur kan man vara såå intresserad av sin barnvagn?!??????? Det kallar jag smalt intresse! Iofs fattade jag att vissa trådar tjänar samma syfte som denna - snacka skit vid sidan av, men ändå!

• muggles

Här i Göteborg vet jag att Åhlens har amningsrum men jag har aldrig varit därinne så jag har ingen aning vad som eg menas med det. Men man vänjer sig vid att amma bland folk, särskilt på ställen som är "barnvänliga" (har micro, skötbord, barnvagnsparkering mm) - för där är det ingen som bryr sig.

Oms: aha, då ska jag inte dissa den tråden ngt mer! Blev mest förvånad.

Ja idag har det verkligen varit bra väder. Missade det mesta pga att jag vaccinerade Moa idag och fick vänta nästan en timme i väntrummet. Sedan var hon så trött så det blev akutsova, och sedan rusa hem för att hon skulle få mat. Hade eg tänkt gå hem i det fina vädret men det var inte att tänka på. Irriterande när de säger i telefon att "ja vi har vaccin inne det är bara att komma" och så går man dit och då hade de inte vaccinet inne utan det skulle komma om 20 min (tog 50 min). Nåja, gött att det är gjort nu iaf, nu kanske vi slipper elaka öroninflammationer mm.

Telis: det låter inge kul att ha så ont i äggisarna, hoppas det blev bra resultat iaf! Undrar varför en del får så ont och andra (=jag) inte ens känner av ägglossningen alls. Är det pga endon??? Alltså nu förstår jag att det gjorde extra ont pga spray/sprutor men du hade väl ganska ont även innan?

• muggles

Cicci: har du prövat att blanda vällingen med 50% ersättning? Då blir det lite sötare och mer likt smaken av bröstmjölk, det kanske funkar. Moa ville inte ha bara välling heller först men 50/50 gick bra så vi fasar nog upp vällingandelen nu.
    Du har förresten helt rätt i att man ska lyssna på sig själv och sin instinkt snarare än att lyssna för mkt på Bvc! (Bvc sa bla till mig att man inte ska använda Näsfrida för det kan irritera slemhinnorna. Jaha, men om man inte kan få barnet att äta för att det är så täppt?! Det kändes viktigare...)

BS: är inte Iris i sin värsta utvecklingsperiod nu? Vänner nämnde att Iris ligger några veckor efter hennes prins och när han hade den perioden så åt han heller inte mkt. Jag får ju muta Moa hela tiden med varannan sked fruktpuré så att hon ska öppna munnen el lägga ngt sött längst ut på skeden. Hon sticker nämligen ut tungan och smakar lite först - är det ngt äckligt öppnar hon inte munnen. Lite för smart tjej

Telis: aha, ett viktigt uppdrag! Synd men såklart är det viktigare! Vi klarar nog att hitta dit. Kan du lämna nyckeln hos ngn granne el så?

Piggelin: åh fasen - så Mini Coopern ryker nu? Trodde aldrig du skulle få din M2B till det... Förresten, vill absolut inte tjata om ersättning (som din mamma) men det kan du väl ge om du känner dig låst och vill ge dig iväg ngn gång? En gång hit el dit kan väl inte spela ngn roll även om man helammar?

Tinga: jag förstår inte att folk verkar tycka att det är sååå jobbigt med två st (tvillingar alltså). Jag menar, visst lite mer mäckigt är det kanske men å andra sidan får man väl vara tacksam för 2 barn - det finns ju vissa som aldrig får några alls. Jag har lite svårt att förstå all denna negativism som verkar existera runt just det. (Obs! Med det menar jag inte att jag inte förstår dina tankar som du hade i början för det gör jag. Men jag menar tex den där hemsidan.)
    Apropå det med att ta ut problemen i förskott så är det slöseri med energi för det blir aldrig de problem men trodde som dyker upp utan helt andra... Då får man först oroa sig för problem som aldrig dykerk upp och sedan lösa om helt andra problem - värdelöst!

Gosnosen: håller tummarna för din ruvning!

Sweet: jag var också lite orolig för hur förhållandet skulle klara sömnbrist, stress och - kanske - inget sex på ett tag. Nu har det gått över förväntan! Känns som om vårt förhållande djupnat ytterligare en nivå och vi har hjälpts åt som ett team istället för att bli irriterade på varandra. Visst blir man frustrerad ibland men oftast på situationen och inte på varandra. Dessutom har det blivit en del sex också Apropå det, hur gör folk som har barnet sovandes i sin säng? De kanske inte gör det i sängen... *funderar*

Vickan: äh, njut av det nya jobbet. What's the rush? Se på oss "gummor" som har blivit mammor nu, jag ångrar inte att jag väntade. Och beroende på vilket sorts barn man får så gäller det - ibland - att vara ganska motiverad för att stå ut med jobbiga perioder. Så att skaffa barn bara för att man måste, el för att ens partner vill, skulle jag inte rekommendera. Din man får väl helt enkelt vänta lite till.

• muggles

Fan jag skriver som en kratta nu för tiden.

Vickan: hur gick det förresten med husköpet - det blev inget eller?

• muggles

Telis: om jag får suga ut din kunskap lite mer - kan du tipsa om närmaste mataffären där du bor och - om det finns - ett fikaställe där man ev får in barnvagnar? Vi funderar på om vi ska handla frukost el gå ut på café.

• muggles

Nu är det jag som är solo härinne. Har fått ett napp på min annons om bröllopsklänning och håller på och skickar kort. Hoppas det blir ngt så jag blir av med den! Jag är beredd att gå ner i pris men det vill jag ju inte kläcka än - och alla är inte så smarta att de försöker pruta utan man hör bara aldrig av dem igen.

• muggles

Telis: nja, jag kan nog inte med att gå upp till er när inte ni är där. Det känns inte rätt. Jag går nog gärna till ett fik men vi får se hur det klaffar med tider etc. Tack på förhand för alla tips!

• muggles

Vänner: jag köpte våtservetter med handdesinfektion som jag använder på alla barnstolar ute på caféer, på babysim etc för att minimera bakterier. Cicci som tipsade och jag tror det är jättebra! Finns på Apoteket. Snällt att du tänker på oss och att vi inte ska bli smittade (HU för att bli smittad med kräksjukan på resa dessutom!).

Ang amning och immunförsvar så tror jag att barnen får i sig mammans immunförsvar när de ammar. Det är ju bara det att alla människor ju inte har ett BRA immunförsvar så visst finns det helammade barn som blir sjuka (jag känner flera st helammade barn som haft hur många förkylningar som helst medan Moa bara haft en). Sedan gäller det ju att mamman blir utsatt för samma smitta så att hon kan bilda antikroppar - ibland smittar ju barnen varandra direkt (tex genom leksaker). Själv tyckte jag ju att det var supermysigt att amma och kände mig faktiskt aldrig låst. Kanske delvis för att jag var "tvungen" att ge ersättning (så jag visste att möjligheten fanns även om jag sällan använde den för att komma bort). Men troligast är ju att jag så gärna ville amma att jag därför inte kände mig låst - man vill ju oftast ha det man inte kan få...

Cicci: vad OTROLIGT snällt av dig att fixa nyckeln till oss!! Jäklars vilken otur du/ni har just nu med alla sjukdomar! Hoppas att det blir sjukdomsfritt hos er ett bra tag efter detta! Skönt att Victor sov lite bättre iaf, jag tror det kommer att lösa sig. Bra att din man tog tag i detta och tyckte det fick räcka, du kommer ju att bli en trasa om det fortsätter så här.

BS: härligt att det går framåt med Iris. Jag fnissade när jag läste om hennes matvägran, hon verkar vara en dam med bestämda åsikter. Inte alltid så lätt att ha ett sådant barn men... Jag vet inte om jag är rätt kvinna att tipsa om mat till henne men bitar av avocado, mango, banan, bröd (utan kanter), smörgåsrån med smör, ... Obs! Jag vet ju inte hur stora bitar hon klarar utan att sätta i halsen (jag har ju inte kommit dit än)! Men sånt är det ju lite näring i och de flesta barn gillar ju tex banan (inte Moa dock men hon älskar mango!).

• muggles

Cicci: just det, gärna en frukost el fika hemma hos er! Vi kan väl se lite hur det passar med Moas/prinsens sovtider bara? De sover ju båda helst ute men det kanske går att köra ut dem på er terass (jag tar med hjulskydden så det inte blir smutsigt)??? Annars får det bli som det blir. Men för Moas del är nog förmiddagssömnen viktigast så klarar hon sig hyfsat sedan resten av dagen tror jag. Jag har bokat in en lunch med min enda Sthlms-kompis på fredag men i övrigt träffar jag gärna dig och Victor!

Svar på tråden Barnkarusellen