Äktenskapsförord
Hur många ska skriva ett äktenskapsförord och hur gör man det och vad kostar det?
Hur många ska skriva ett äktenskapsförord och hur gör man det och vad kostar det?
Äktenskapsförord kan man skriva själv om det inte handlar om större mer avancerade ekonomiska transaktioner, då bör man anlita en jurist.
Äktenskapsförord kan skrivas när helst, tom efter bröllopet, det är inte tidsaspekten som är väsentlig utan de facto att båda parter skriver under och att avtalet är registrerat hos Tingsrätten.
Varför man upprättar och skriva under ett äktenskapsförord innan bröllopet och inte efter beror många gånger på att det är en viss form av påtryckningsmedel. Sen är det ju så att om man väntar med att utforma ett äktenskapsförord så tenderar man att glömma bort eller skjuta upp och så blir det inte riktigt av.
Om man skriver äktenskapsförord och den egendom man vill skydda, dvs göra till sin enskilda egendom, är av sådan karaktär att man kan sälja bör man även skriva in att det som ersätter egendomen (pengar eller ny egendom) dvs "substitutet" även skall betraktas som enskild.
Om man är osäker är det alltid bäst att vända sig till en jusrist eller advokat. Ett tips för att spara pengar, eftersom man betalar för tiden juristen lägger ner på att upprätta dokumentet och sätta sig in i ärendet, är att själv skriva avtalet och sedan be juristen titta igenom för att se om man har fått med det man önskar och dessutom varit tillräckligt tydlig.
Vi kommer att ha ett äktenskapsförord, annars kommer jag inte ställa mig framför prästen
Tänk på att det man upprättar i ett äktenskapsförord enbart gäller skiljsmässa men inte vid dödsfall. Det här kan vara bra att veta om någon har barn sedan tidigare.
Nu är jag inte expert på detta så det kanske finns felaktigheter i resonemanget nedan så rätta mig gärna.
Mannen har ärvt ett nergånget sommartorp med lågt värde. Kvinnan och mannen har gemensamt investerat massor med tid och pengar och fått det i toppskick vilket har mångdubblat värdet. Därför skriver de in i äktenskapsförordet att huset är gemensamt och ska delas lika vid en skiljsmässa. Om mannen avlider och har barn sedan tidigare så träder deras arvslott nu in och den lika delning som äktenskapsförordet reglerade blir satt ur spel.
Kontentan är att kolla ifall det kan vara läge att skriva ett testamente samtidigt som ni fixar äktenskapsförordet.
Fast om paret är gifta är väl stugan per automatik giftorättsgods, såvida inte han ärvt det med föreskrift om enskild egendom eller att de skrivit ett ÄF om att stugan skall vara ensilkd egendom (EE). Huvudregeln vid en skiljsmässa är att allt giftorättsgods (som då även stugan ingår i) delas lika mellan parterna. Det behöver man alltså inte skriva nåt extra om för att det skall bli så. Har mannen barn sedan tidigare och skulle avlida har detta barn mycket riktigt rätt att få ut sitt arv direkt (jämfört med om de hade gemensamma barn som då måste vänta tills båda föräldrarna gått bort).
Äktenskapsförord kan tidigas skrivas 3-4 månader innan bröllopet och sedan efter som det redan står.
Vi har pratat om att skriva ett äktenskapsförord för att skydda en gammal Byråsom gått i generationer på hans sida. Detta för som vi sa "Om vi skulle skilja oss så vet man om att ofta så är man inte direkt vänner och det är bättre att vi har skyddat honom, trots att jag aldrig skulle vilja ta något som är hans." Detta även för att skydda hans barn sedan tidigare. Allt för att inte det ska bli fel
Fast den situationen kan man inte reglera bor t- man kan aldrig göra barn arvlösa. Och s k särkullbarn har rätt att få ut sin laglott när föräldern dör. gemensamma barn får vänta tills bägge föräldrarna dött.
Äktenskapsförord eller andra regler om enskild egendom (t ex testamente som ger någon viss egendom som enskild) gäller vid bodelning - oavsett om den görs pga skilsmässa eller pga dödsfall. Sen kan man få komplettera det med ett testamente, beroende på om man vill reglera också arvet, itne bara bodelningen.
Detta är ett viktigt skäl till att göra det hos en bra jurist, så att man reglerar det man verkligen vill.
Man kan alltid omvandla giftorättsgods till enskild egendom även under äktenskapet om bägge parter samtycker, vill inte den ena så är det inte genomförbart. Precis som man kan bodela under pågående äktenskap utan att man för den del skall ansöka om äktenskapsskillnad.
Man kan skriva testamente om man vill skydda viss egendom även vid dödsfall. Makar är tillåtna att testamentera bort sin egen egendom (dvs den enskilda) till annan än maken/makan om det skulle vara så att man vill behålla t.ex. byrån (se annans tidigare inlägg) inom en viss släkt. Vad man måste komma ihåg är att man aldrig kan testamentera bort bröstarvingars arvsrätt. Man kan inte göra sina egna barn arvslösa mao. Skulle man ha inkräktat på barns arvsrätt så går den före det som har testamenterats till annan.
Själva äganderätten till ett föremål kan ligga hos en part (make eller makan) trots att det är giftorättsgods. Om jag betalar och köper tv:n i vårt äktenskap så är jag ägaren, tv:n ingår i giftorättsgodset men jag är ändock ägaren av tv:n. Detta innebär att vid en bodelning så har jag som ägare av tv:n rätt att få det på min lott. Vad som sker vid en bodelning är att man beräknar värdet av giftorättsgodset och sen fördelar detta mellan makarna, medan fysiska tingen hamnar på vardera sidan av vem som är ägare av föremålet, vilket kan leda till att den ena kan bli skyldig att "betala" mellanskillnad i kontanter eller föremål.
Har man enskild egendom så hålls detta utanför beräkningen av värdet.
Om det är så att ena parten har ett större värde och vill kunna tillgodogöra sig detta vid en äktenskapsskillnad så upprätta ett äktenskapsförord.
Att skriva avtal för att vara tydlig är alltid bra. Att skriva dem när man är kär och sams är än bättre för då har man besparat sig många hårda ord och tårar när man väl går skilda vägar. Många skillsmässor skulle kunna vara mindre smärtsamma om man hade reglerat vissa saker innan. Ett äktenskapsförord hjälper ett äktenskap, ger det styrka, det är inte ett tecken på att man inte tror på relationen.
Det stämmer att man inte kan göra barn arvslösa, men jag tror (som sagt, jag har inte hundra koll på detaljerna) att man kan "lägga till" maken/makan. Istället för att med sommarstugeexemplet hans barn får hela så delas den mellan barnen och makan. På så sätt behöver hon inte gå från huset vid ett dödsfall utan kan få hälften och därmed lättare köpa loss huset från barnen.
Min poäng var, oavsett detaljerna i det hypotetiska exemplet, att många tror att det räcker med ett äktenskapsförord. Man skriver ju ett sådant för att reglera vad som händer när äktenskapet upphör. Upphör det p g a dödsfall istället för skiljsmässa så står utan att kunna hänvisa till något man kommit överrens om. Ett äktenskapsförord upprättar man ju för att man vill styra över vad som ska hända med ens egendom. På samma sätt vill man kanske ha ett ord att säga till om vad som händer vid ett ev. dödsfall.
Du tänker inte på samboskap då Jennyfer? Det känns lite som ditt exempel är mer anpassat för det. Äktenskapet kommer ju med en packe lagar och regler som gäller men som sambos måste själva försöka reglera med diverse avtal.
Nope, jag tänker på äktenskapsförord kontra testamente. Jag vet att jag har läst ett jättebra exempel på hur fel det kan bli när folk tror att det som regleras i ett äktenskapsförord även är tillämpbart om någon dör. Så är det inte.
Visst kommer äktenskapet med en packe lagar och regler och det är om man vill frångå dessa som man skriver ett äktenskapsförord (annars kan man ju bara luta sig tillbaka och hänvisa till lagarna). Samma sak gäller ju vid dödsfall med/utan testamente.