• pybe

Förtvivlad styvförälder

Hur gör vi?
    Min mans dotter ska gifta sig om någon månad och hon har nu ringt och tiggt pengar till sitt bröllop. Hon har tydligen räknat kallt med att vi ska vara med och betala. Det blir ett stort bröllop med 80 gäster och fint värre. Hon meddelade också att den blivande mannens föräldrar ska bidra med 25000 kr och hennes mamma bidrar med 20000 kr - så nu var frågan "Hur mycket kan ni bidra med"? De hade visst räknat med att kalaset skulle kosta runt 80000 kr.
    Både min man och jag är chockade. Vi har inga möjligheter att bidra med sådana summor. Vi hade tänkt ge 10000 kr som bröllopspresent, men nu är all glädje över den saken borta. Vi känner oss tvingade till något vi inte har råd med. Glädjen över bröllopet är borta. Till saken hör också att den blivande mannen är en höginkomsttagare som mer än väl har råd att bekosta bröllopet ur egen ficka.
    Vad ska vi göra? Vi känner oss mindervärdiga...

• Svar på tråden Förtvivlad styvförälder
  • mooogn

Vilka idioter de verkar vara!

Strunta i att betala och ge dem gåvan vid bröllopet.

• Andersen

Mina föräldrar har sagt att vi får 10.000 till bröllopet men vi har inte berättat det för min sambos föräldrar. eftersom vi vet att de inte har lika bra inkomster så vill vi absolut inte att de skall känna sig tvungna att ge lika mkt...jag hade också satt mig ner o pratat med dem..säg som det är...ni kanske kan bidra med hjälp på något annat sätt...

• Lucia05

Fattar inte hur man kan planera bröllop utan att ha råd med det. Att förutsätta att andra ska betala är pinsamt och barnsligt.

• Aleta

Jag fick precis bästa erbjudandet från min mamma! Hon kommer att ta hand om min minsting som då är 9 månader (dagen innan bröllopet också!).
    Det är mer värt än pengar tycker jag.

• fitforfight

Helt galet!
    Förstår inte hur hon kan anta att ni ska ge henne pengar.
    Hade jag inte haft pengarna till mitt bröllop hade jag väntat med att gifta mig tills jag hade haft råd. Skulle vi få något bidrag så är det bara bonus och inget jag någonsin skulle begära även fast jag vet att båda våra föräldrar har pengar på banken.

• östersund080823

Som många här sagt innan mig så tycker inte jag att man ska kräva pengar av någon till ett bröllop. Har man planerat ett bröllop så får man räkna med att stå för hela själv, om man inte var överens om nåt annat innan.
    Vi hade räknat med att betala allt, ca 100000:-, själva och vi är inga höginkomsttagare, utan hårt jobbande småbarnsföräldrar, vi har sparat för att kunna göra som vi vill på den här festen. Men fick veta efter att vi bokat musiken att mina föräldrar ville betala det åt oss.
    Jag tycker verkligen inte att ni ska känna er sämre på något vis. Det viktigaste är väl ändå att ni är med dem på deras stora dag.

• Originalrosen

Allvarligt talat, det är inte er det är fel på. Jag tror att situationen blev fel helt enkelt och förhoppningsvis så kom orden ut fel från henne. Obetänksamt, helt enkelt.

Bra råd att visa glädje över bröllopet och erbjuda hjälp på annat sätt! Visa er som de generösa människor ni är - och erbjud det viktigaste man kan ge: sin tid.

• cillissa

ge dem 10.000,- som bröllopspresent och jag tycker de rimliga är att man bidrar efter förmåga. Allt är ju inte pengar och din man kanske kan hjälpa sin dotter på nått annant sätt?

• johansdotter

Jisses!
    Snacka om fräck!
    Det hade väl varit en sak om hon i tidigt skde frågat om ni hade möjlighet att hjälpa till....men att komma så sent och kräva...usch!

Vi betalar allt själva och dom enda vi "kräver" ska hjälpa till rent praktiskt....ej ekonomiskt... är min tärna och hans bestman. Men å andra sidan så vill dom.
    Min mor ville göra tårtan och min bukett (som då även är vår present från henne) så självklart vart vi glada för det.

Men hur som haver....det ÄR juh trots allt VÅRAT bröllop.

• pojomo

nu har jag inte läst alla inlägg,men om ni vill så kan ni ju ge henne bröllopspresenten i förtid men då kan hon inte räkna med att få nåt på dagen,eller så säger ni bara att ni inte kan/vill/har råd och ger dom presenten på dagen D

Svar på tråden Förtvivlad styvförälder