• pybe

Förtvivlad styvförälder

Hur gör vi?
    Min mans dotter ska gifta sig om någon månad och hon har nu ringt och tiggt pengar till sitt bröllop. Hon har tydligen räknat kallt med att vi ska vara med och betala. Det blir ett stort bröllop med 80 gäster och fint värre. Hon meddelade också att den blivande mannens föräldrar ska bidra med 25000 kr och hennes mamma bidrar med 20000 kr - så nu var frågan "Hur mycket kan ni bidra med"? De hade visst räknat med att kalaset skulle kosta runt 80000 kr.
    Både min man och jag är chockade. Vi har inga möjligheter att bidra med sådana summor. Vi hade tänkt ge 10000 kr som bröllopspresent, men nu är all glädje över den saken borta. Vi känner oss tvingade till något vi inte har råd med. Glädjen över bröllopet är borta. Till saken hör också att den blivande mannen är en höginkomsttagare som mer än väl har råd att bekosta bröllopet ur egen ficka.
    Vad ska vi göra? Vi känner oss mindervärdiga...

• Svar på tråden Förtvivlad styvförälder
  • Jamie07

men varför ringer det en mån innan??? och om man nu har pengar så betalar man väl själv...

taskigt!!!(av dem alltså)

• 071023 2

TS - ja vad ska man säga, riktigt fräckt av dom!

Men det kanske är så att när man är mitt uppe i bröllopskarusellen så anser man sig vara universums mittpunkt. Många tidigare inlägg på BT har handlat om snåla föräldrar som inte vill vara med och betala bröllop. Rätt patetiskt eftersom det är vuxna människor.

En tröst, ni lär inte vara ensamma! Lycka till och säg åt det kommande brudparet att "mätta mun efter matsäck"

• 20080301

Jag och min man betalade vårt bröllop själva, vi anser båda två att är man vuxen nog att gifta sig är man vuxen nog att betala för det oxå.
    Och att planera bröllop med andras pengar så gör man def. inte. Att som någon skrev förvänta sig att familjen ska hjälpa till med förberedelserna för det vankas bröllop fattar jag inte heller. Det är ju brudparet som gifter sig alltså får man se till att saker och ting blir gjorda antingen på egen hand eller så ber man om hjälp men då får man ha i bakhuvudet att personen säger nej. För ens bröllop är inte lika viktigt för andra som det är för en själv.
    Att förvänta sig pengar eller hjälp av sin familj tycker jag är riktigt oförskämt. Och om man dessutom blir sur för att man inte får det tyder på kraftig brist på sunt förnuft.

• Kärlek ger näring åt själen

Vi betalar vårt bröllop helt och hållet. Vi fick erbjudande ifrån svärmor att hon ville hjälpa till med pengar men vi svarade glatt Nej tack. Det räcker att du har hand om dottern istället. Hon blev Sur för att hon inte fick hjälpa till men efter att vi förklarat att vi hellre vill känna att vi sparat för att kunna göra vår dröm till verklighet snarare än att behöva be om hjälp för att få den.

Bör kanske tillägga att jag tycker inte det är fel att man får bidrag men att kräva det är totalt fel tycker jag.
    Förstår inte hur tusan man kan resonera så..

• Lady o Lufsen

Håller med!

Lucia05 skrev 2008-03-17 20:37:27 följande:
    Fattar inte hur man kan planera bröllop utan att ha råd med det. Att förutsätta att andra ska betala är pinsamt och barnsligt.
  • Afrodite76

Jag skulle skämmas att be eller förvänta mig att någon annan än jag och maken ska betala för VÅRT bröllop, hur är människan funtad egentligen

• Lillmi

Att kräva ett bidrag på detta sätt är ju hur oförskämt som helst, och framförallt ett så stort bidrag!
    Otroligt!

Jag måste säga att jag själv häpnade över hur man bara har mage att göra det!

Sedan drog jag efter andan när jag dessutom såg att dottern skulle få en, i mina ögon, stor gåva.

När vi gifte oss önskade vi som present att våra föräldrar skulle skänka ett bidrag till bröllopsnatten - då vi inte ville ha prydnadssaker eller annat, utan hellre en upplevelse - men vi var noga med att poängtera att det inte var HELA summan vi önskade!
    Nu fick vi dock hela utav mannens pappa, och andra presenter av de andra. Och bara det kändes som en väldigt stor gåva...

Näe känn er inte som dåliga föräldrar! 10 000 ÄR MYCKET pengar.
    Vill andra ge mer låt dem göra det, men känn er inte som dåliga människor, för det ÄR NI INTE!

*morrar innombords över hur bortskämd hon verkar...*

• Anna  Sol

Jag skulle inte ha gett en krona!

Jag förstå rinte för allt i världen hur man kan begära att folk ska ge pengar till ens bröllop. Sist jag kollade är det vi som gifter oss och vi som väljer att ha bröllopet på ett visst sätt! Och då kan man inte fan begära att andra ska betala.

Sedan är det så klart välkommet och trevligt om min mamma skulle bidra, eller min sambos mamma. Men det är knappast något jag förväntar mig!

Tycker din mans dotter ska skämmas!

• In May

Nä, så gör man inte! Man kan inte förutsätta att ens föräldrar ska bidra med sådana summor! Vill man ha ett dyrt bröllop ska man kunna betala för det själv. Annars får man ha ett mindre och billigare bröllop så att man har råd ändå eller spara tills man kan betala.

Kan iofs erkänna att jag mer eller mindre förväntade mig att mina föräldrar skulle bidra till på vårt bröllop, eftersom de gjorde det när min syster gifte sig. Men när vi planerade att gifta oss räknade vi på hur mycket vi skulle ha råd med själva, utan några bidrag. När det sedan visade sig att både mina och min blivandes föräldrar gärna hjälpte till, så blev vi mer än glada. Men bara för att vi delar på kostnaderna så betyder det inte att bröllopet kostar mer, det är fortfarande samma budget som gäller.

• yoyoandDave

Min killes föräldrar kommer ge 25 000 kronor, min mamma försöker skramla ihop vad hon kan och min pappa säger bestämt nej. Jag tycker inte inte själva summan är det viktiga, det handlar nog mer om att man vill känna att föräldrarna gläds och vill hjälpa till.
    Säg som det är, ni har inte så mycket pengar men ni ska hjälpa till så mycket ni kan, nöjer de sig inte med det är det deras problem!
    Man kan inte gifta sig och räkna med att ens föräldrar ska betala. Ni bidrar säkert med annat också, stöd, planeringshjälp eller förberedelser!Vilket är minst lika värdefullt om inte mer!

• Princess Nightingale

For oss ar det bara vara foraldrars gladje over att vi hittat varandra och att de tror pa oss som par som betyder nagot! Far vi aldrig ihop tillrackligt mycket pengar inom ngr ar, ja da blir det val ett mindre brollop an vad vi tankt oss bara.

• Cross

Jag tycker det är jättefint av er alla som har avböjt bidrag.
    Men vi har inte gjort det. Våra föräldrar ville bidra och vi har glatt tagit emot pengarna (det är inga stora pengar, men ändå).

Min M2bs två systrar har gift sig tidigare, och två av mina systrar också. Mannens föräldrar var med och betalade systrarnas bröllop, och min mamma betalade en del av mina systrar.

Så då är det vår tur, tycker jag. Vi var vääääldigt försiktiga när vi frågade våra föräldrar hur mycket de hade tänkt att bidra med. Vi försäkrade också för dem att vi redan hade bokat ett bröllop som vi hade råd med utan deras bidrag.

Jag kan faktiskt förstå alla som ringer deras föräldrar och frågar om de kan bidra med något. Frågan är väl snarare HUR man gör det och NÄR och på vilket sätt. Att ställa frågan på fel sätt kan ju störa vem som helst.

• beccis80

Usch! Jag lider med dig... Men jag tycker absolut inte att du ska skämmas! Det är det hon som borde göra!
    Min fästman och jag ska få "bidrag" till vårat bröllop av våra föräldrar och det känns bra, eftersom de så gärna vill vara med och bidra. Vi kommer självklart att betala största delen själva...

Vad har din man för relation till sin dotter? Kanske kan han prata med henne..? *jättesvårt*!!!

• Yrvädret

Hm... Jag har inte läst alla inlägg i tråden,
    vilket ju inte är så bra då jag riskerar att påpeka något
    som någon annan redan konstaterat, men jag utsätter mig för risken... hehe...
    Tycker också att det låter oförskämt förvisso, så gör man ju inte naturligtvis. Men jag tycker ändå att bara för att hon berättat vad de andra bidrar med så säger hon ju inte hur mycket hon förväntar sig. Kanske vet hon att ni har mindre pengar eller möjlighet än de andra. Hon kanske inte ens räknar med att ni tänkt lägga 10 000? Hon kanske blir positivt överraskad.
    Tycker hursomhelst att ni ska göra som ni vill med bidraget, använd det som present och hjälp till med annat som bidrag om ni vill. Men prata gärna med henne om att det var klumpigt hur ni än väljer att göra... Men lägg absolut inte mer än ni tänkt er bara för att de andra gör det...

• Jiel o Deps

Tycker det känns lite elakt av henne att förvänta sig att ni ska vara med och betala. Och dessutom att säga hur mycket de andra har bidragit med. VILL ni bidra med de 10000 så säg att ni hade tänkte er det som en present men om de hellre vill ha det innan så låt gå. Annars så kan ni ju bara säga att ni faktiskt inte har den sortens pengar att ge bort, att de är vuxna och dessutom tjänar bra själva. Men att ni väldigt gärna kan hjälpa till med andra saker som dekorationer osv.

Svar på tråden Förtvivlad styvförälder