• pybe

Förtvivlad styvförälder

Hur gör vi?
    Min mans dotter ska gifta sig om någon månad och hon har nu ringt och tiggt pengar till sitt bröllop. Hon har tydligen räknat kallt med att vi ska vara med och betala. Det blir ett stort bröllop med 80 gäster och fint värre. Hon meddelade också att den blivande mannens föräldrar ska bidra med 25000 kr och hennes mamma bidrar med 20000 kr - så nu var frågan "Hur mycket kan ni bidra med"? De hade visst räknat med att kalaset skulle kosta runt 80000 kr.
    Både min man och jag är chockade. Vi har inga möjligheter att bidra med sådana summor. Vi hade tänkt ge 10000 kr som bröllopspresent, men nu är all glädje över den saken borta. Vi känner oss tvingade till något vi inte har råd med. Glädjen över bröllopet är borta. Till saken hör också att den blivande mannen är en höginkomsttagare som mer än väl har råd att bekosta bröllopet ur egen ficka.
    Vad ska vi göra? Vi känner oss mindervärdiga...

• Svar på tråden Förtvivlad styvförälder
  • johansdotter

Jag tycker din man får ta upp det och förklara situationen för henne. Han kan juh berätta att ni tänkt skänka en slant som bröllopspresent, men att hon i så fall kan få den i förskott, men då blir det ingen bröllopspresent.

Tycker inte du ska behöva ta den dusten med henne....

• pybe

Tack alla snälla och vänliga människor för era svar!
    Nu förstår vi att vi inte behöver känna oss så "dåliga" för att vi inte har möjlighet att ge det blivande brudparet vad de kräver.
    Nu har vi iallafall bestämt att de får välja om de vill ha sina 10000 kr nu eller sen - och vi tänker inte bry oss ett dugg om vad de andra "bidrar med"! Synd bara att det inte fick bli som en överraskning...
    Ett litet pekfinger till alla som bestämt sig för bröllop - gör aldrig som min mans dotter/min styvdotter mot era resp föräldrar, för det tar verkligen bort en smula av glädjen med att få uppleva sina barns bröllop!
    Kram!

• ohlala

visste ni att de planerade bröllop? Om ni inte kan bidra ekonomiskt med lika mycket så kan ni väl erbjuda er att hjälpa till. Jag hade aldrig frågat rakt ut men tycker det är riktigt konstigt om man som nära familj inte hjälper till med eventuella förberedelser om man vet om att det vankas bröllop sen kan man välja att ge ett kuvert eller lite av sin tid.

• svartamasken

Upprörande!!!!! (Med risk för att låta gubbig)
    Det är ju så jävla pinsamt att planera ett bröllop med någon annans plånbok, och i synnerhet utan att tillfråga denna först.
    Vi har utgått från att vi ska betala allting själva, vilket vi förmodligen inte kommer att behöva utifrån de signaler vi fått, men jag skulle skämmas ihjäl om vi inte hade gjort det.
    Ett solklart "Icke godkänt" för din mans dotter.
    Hu! Nu steg adrenalinhalten.

• swordfish

Tråkigt också att era 10.000 kr inte uppskattas så pass mycket som Ni tycker att det ÄR!! det ÄR mycket att ge 10.000 kr!!!!! För Er är det kanske ett stort bidrag, i förhållande till er ekonomi, och sen räknar dem med ännu mer... Trist!! Som du skrev också att brudgumen är storinkomsttagare så måste det kännas snörpligt!! kanske ni kan sänka till 5.000 kr

• kikalt

Otroligt! Jag tycker att hennes pappa ska prata med henne om det här. Vi har t ex blivit rätt bra sponsrade av mina föräldrar och min svärmor (svärisarna är frånskilda) men vi hari nte haft en tanke på att fråga svärfar om någon sponsring! Jag skulle skämmas ihjäl innan jag ringde och antog att nån annan skulle betala min bröllopsfest!

Jag förstår att ni känner er besvikna!

(fast själv blev jag besviken på min svärmor när hon det första hon sa efter "grattis" var en redogörelse om vad hon INTE ville hjälpa oss med. Det gick över sen med allt hon några timmar senare ringde och sa att hon gärna ville hjälpa till med. Så ett tips kan ju vara att höra om man kan hjälpa till med något praktiskt under förberedelserna eller festkvällen )

• lycklig78

Detta är väl svar nog på en annan tråd där en tjtj frågar om `"hur man ber om pengar till ett bröllop". Där fick jag lite spydiga kommentarer då jag skrev att man inte kan förvänta sig eller kräva pengar av någon annan då man planerar bröllop själv.

Det är pinsamt! Ni ska inte känna er tvungna till detta. Ska de ha hela bröllopet betalt?? Skäms på dom!

• Saxiquine

Tråkigt när folk förutsätter att andra skall öppna plånboken.

För vår egen del, så har mina föräldrar själva erbjudit sig att hjälpa till lite ekonomiskt.
    Hur mycket har vi ej pratat om innan, och vi vill inte ta emot hur stor summa som helst utan kommer i så fall kräva att få betala tillbaka en del och se det som ett lån.

Hälften av kostnaden hinner vi nog utan problem att spara ihop själva och i värsta fall om budgeten helt verkar slås i spillror får vi antingen bjuda några personer färre eller skjuta upp det ett halvår.

Tycker er present ni tänkt att ge var väldigt generös, så försök inte tänka på er själva som mindervärdiga utan försök ha ett samtal med er dotter och ekonomi =)

• pybe

Kanske ska förtydliga att min man har erbjudit vår hjälp rent praktiskt om de vill ha (han är jätteduktig att laga mat), och det gjorde han redan i ett tidigt skede. (Vi fick besked om bröllopet i sep-07 och att det sker i aug-08.) Men någon praktisk hjälp tycks de inte vilja ha då de ska ha catering inkl serveringshjälp, samt inhyrd orkester. (OBS detta blir ett ståndsmässigt bröllop med idel högdjur inbjudna - och sen vi två fattiga medelinkomsttagare förstås...). Så det enda vi blir benådade med att hjälpa till med blir.... pengar.
    Vad gäller deras planering i övrigt vet vi ingenting om.
    (Hörs det att jag börjar surna till...?)

Svar på tråden Förtvivlad styvförälder