• bunny08

Nån som byter bort ovanligt namn mot vanligt son namn?

Finns det någon som byter bort sitt ovanliga efternamn mot mannens son namn? Vi har funderat länge och min blivande har "gått med" på att heta mitt ovanliga namn men jag har nästan dåligt samvete för det. Det kanske inte är hela världen att byta till ett son namn??? Hur tänker ni andra?

• Svar på tråden Nån som byter bort ovanligt namn mot vanligt son namn?
  • anne på grönkulla

Jag undrar om du kan byta på barnen utan hans medgivande - jag tror inte det. Och efter en viss ålder (12?) har de rätt till en egen åsikt också.

• Tus

Jag har ännu inte kollat upp vad som är tillåtet att göra eller inte. Barnen är 5 och 3 år så de har ännu ingen åsikt i detta.

Hans medgivande är inga problem. Problemet är att han vägrar ändra sitt efternamn. Min förhoppning är ju såklart att han ska ändra sig.

• 31 maj 2008

Men han kan ju ta dubbelnamn?!

Garonne skrev 2008-03-31 21:15:15 följande:
    Jag vill inte heta hans namn (ett -son), han vill inte byta och jag vill inte ha dubbelnamn. Så där sitter vi fast... Om jag tar hans efternamn så kommer jag heta samma sak som en väldigt irriterande tjej från högstadietiden. Det namnet tillhör henne, inte mig. Mitt namn är inte direkt ovanligt, men ganska fint. Har föreslagit en mängd andra släktnamn, men han envisas. Jag vet att jag kan övertyga honom om jag vill, men liksom TS så vill jag att han ska vilja det...
  • be happy

Jag har inte tagit skada av att byta namn som barn... så tycker inte man ska skylla på barnen för att man tar ett -son namn... Min bror klagade dock på att han inte längre stod först på klasslistorna längre...

• pojomo

min har ingen son namn men ändå rätt vanligt. Jag däremot har ett utlänskt namn som jag absolut INTE vill ha

• Anki 82

Jag är i valet och kvalet. Har aldrig riktigt gillat mitt efternamn förrän nu när jag ska gifta mig Har ett ovanligt efternamn, tror det finns ca 13 st i Sverige som heter så och sambon har ett rätt vanligt efternamn. Sonen har mitt efternamn som mellannamn och sambons som efternamn. Funder på att ta det samma för då är ju mitt kvar lite på ett hörn. Men det dryga är att jag har ett dubbelnamn som förnamn och ett redan långt efternamn :-S Vad jobbigt det ska vara!!!

• frida79

Jag heter Tapper, han Andersson.
    Mitt namn är ett soldatnamn min farfars far fick på slutet av 1800 talet.
    Hans namn är en folkgrupp snarare än ett namn.

Jag VÄGRAR dubbelnamn, vill inte att han har det heller. Dubbelnamn är det fulaste jag vet. Över min döda kropp! Jag vill inte heller bära olika namn.

Han lämnar gärna ifrån sig Andersson, men suckar tungt varje gång jag kallar honom Tapper... Men vad ska vi annars heta? Tapperson?? *ryser*

• Hajime

vi båda har ovanliga namn, hans är norskt dessutom

men nu råkade det bli som att min syster lyckades gifta sig med en killa som har samma namn som min m2b, och dom behöll min systers namn "jag vägrar byta till ett -sson-namn!"
    och för att undvika två med exakt samma namn så ska jag byta bort mitt älskade efternamn... vad gör man inte för kärleken?

• missgee

Jag har ett utländskt (och i Sverige unikt) namn och han heter Olsson. Jag vill inte att han ska byta, för han ÄR verkligen en Olsson, han kallas oftare Olsson än sitt förnamn av sina kompisar. Däremot vet jag inte om jag BARA vill heta Olsson för det passar inte alls med mitt förnamn, det låter jättekonstigt.

Troligen blir det dubbelnamn, även fast jag helst skulle undvika det. Han vill helst att jag byter helt till Olsson, jag tror att han tycker att jag inte "gifter mig helhjärtat" annars. Men nej, det låter inte alls snyggt.

Det blir nog dubbelnamn som sagt, och sen kommer jag använda det som passar bäst för situationen. Tex söka jobb = Olsson. Vara unik = mitt nuvarande namn. Framtida barn får heta Olsson, det är bara jobbigt att bokstavera.

Om du har dåligt samvete för att han byter, kan ni inte prata lite mer om det då? Ge inte med dig mot din vilja, men om ni pratar om det kanske ni kan komma fram till en bra lösning?

• Pyron

Jag heter Frölid. Det är vi inte många som heter. Jag ska dock byta bort det till Pettersson.
    Det var min farmor som hittade på det namnet en gång i tiden.

Anledning, därför att det är min man jag gifter mig med och han heter det.
    + att barnen heter det.

• Hajime

till born87
    med lite engelsk humor så blir ditt nya namn "born svensson" lite roligt...

Svar på tråden Nån som byter bort ovanligt namn mot vanligt son namn?