• bunny08

Nån som byter bort ovanligt namn mot vanligt son namn?

Finns det någon som byter bort sitt ovanliga efternamn mot mannens son namn? Vi har funderat länge och min blivande har "gått med" på att heta mitt ovanliga namn men jag har nästan dåligt samvete för det. Det kanske inte är hela världen att byta till ett son namn??? Hur tänker ni andra?

• Svar på tråden Nån som byter bort ovanligt namn mot vanligt son namn?
  • avil

Ja,min man vill gärna att jag ska heta "hans tråkiga sson namn"!
    Jag vill INTE förlora en del av min identitet o person,som jag känner ÄR i namnet.Vi har ett ovanligt udda namn,finns bara några hundra som heter det-så JAG kommer att behålla mitt som mellannamn,o ta till mannens sson namn som efternamn.
    Det är en bra kompromiss tycker jag!

Barnen heter ändå som han redan,så de alla får ha endast hans efternamn som de redan har! O jag får hans med,fast har ju kvar mitt..

• sofjoa

Jag har det så enkelt det kan bli, nämligen att vi har likadana efternamn. smidigt värre...

• bunny08
    avil skrev 2008-03-31 10:34:52 följande:
    Ja,min man vill gärna att jag ska heta "hans tråkiga sson namn"!Jag vill INTE förlora en del av min identitet o person,som jag känner ÄR i namnet.Vi har ett ovanligt udda namn,finns bara några hundra som heter det-så JAG kommer att behålla mitt som mellannamn,o ta till mannens sson namn som efternamn.Det är en bra kompromiss tycker jag!Barnen heter ändå som han redan,så de alla får ha endast hans efternamn som de redan har! O jag får hans med,fast har ju kvar mitt..
    Jag kommer nog att göra som du, dvs behålla mitt efternamn som mellannamn i stället för att han och barnen ska byta. Jag har ett ganska ovanligt förnamn så det får väl kompensera
    Jag tycker att detta efter alla funderingar känns bäst.
  • bunny08
    Paeonia skrev 2008-03-31 09:56:44 följande:
    Nu heter redan våra barn Pettersson som är hans namn. Så jag kommer ta deras efternamn men behålla mitt som mellannamn som är betydligt ovanligare. Mitt förnamn+efternamn är jag ensam i sverige förmodligen världen om att heta så jag gillar inte riktigt tanken om att byta bort det men jag vill heta som våra barn.Kan säga att namnfrågan vållat endel disskutioner här hemma. Men att byta namn på barnen känns inte något vidare. Och om han byter till mitt efternamn så heter en nära kusin till mig exakt samma så det är ju inge vidare det heller........
    Tror att jag gör som du! Våra barn heter också hans namn.
  • jennyfer

... men då har ni ju redan tagit beslutet tidigare: att barnen ska ha ett -ssonnamn istället för ett mer ovanligt. Vad var det som gjorde att ni föredrog att barnen ska heta -sson?

jennyfer skrev 2008-03-31 09:04:16 följande:
    Fundera själva; om era föräldrar hade hetat Svensson resp. Silversköld (nu hittar jag bara på två olika namn) som ogifta, vad hade ni då önskat att de hade valt för gemensamnt namn?
  • Skottdagen2008

I know! Jag bytte bort mitt tornedalskfinska efternamn = ovanligt! till ett svensk för svenska kan inte stava mitt och min man var så förbannat irriterad på att stava det. Det blir dessutom enklare för våra barn i framtiden med hans namn.

Trisen skrev 2008-03-31 09:27:51 följande:
    Jag byter till ett vanligt svenskt namn (men dock inte sson) från ett ovanligt tyskt.Men då vi bor i Finalnd så kommer jag ändå att få stava mitt namn för finnar är urusla på svenska namn (likasom svenskar är hopplösa på finska namn ).Men värst är ändå att min m2b heter Johan, vilket måste vara det vanligaste namnet i Sverige??? Men i finskan låter O som Å och U som O. Så t.o.m. det måste stavas...
  • bunny08
    jennyfer skrev 2008-03-31 20:04:40 följande:
    ... men då har ni ju redan tagit beslutet tidigare: att barnen ska ha ett -ssonnamn istället för ett mer ovanligt. Vad var det som gjorde att ni föredrog att barnen ska heta -sson?
    Det var väl några hormoner för 7 år sedan
    Jag kände då att jag ville att pappan skulle känna samhörighet till sin första son...blödigt men sant. Trodde verkligen inte att jag skulle byta utan tänkte att vi skulle heta våra egna namn men efterhand som vi blev en familj så känns det viktigt att vi heter samma allihop. Barnen & jag har ganska ovanliga förnamn så det blir inte nåt jättevanligt namn i alla fall.
  • jennyfer

Hihi, de där hormonerna kan få en att göra knäppa grejer. Har för mig att jag läste någon artikel om en kvinna som lyckades få PMS som förmidrade omständighet vid ett brott hon var skyldig för.

• Garonne

Jag vill inte heta hans namn (ett -son), han vill inte byta och jag vill inte ha dubbelnamn. Så där sitter vi fast... Om jag tar hans efternamn så kommer jag heta samma sak som en väldigt irriterande tjej från högstadietiden. Det namnet tillhör henne, inte mig. Mitt namn är inte direkt ovanligt, men ganska fint. Har föreslagit en mängd andra släktnamn, men han envisas. Jag vet att jag kan övertyga honom om jag vill, men liksom TS så vill jag att han ska vilja det...

• Tus

Det verkar ganska laddat, det här med efternamn. Så klart att ens namn är en del av identiteten. Man får göra ett val helt enkelt.

Vi har båda ett -son efternamn. Barnen heter samma som han. Nu känner jag att jag inte vill heta som hans efternamn.

Han vägrar att byta!

Men jag vill att vi i familjen heter samma. Antingen tar jag båda -sonnamnen eller så tar jag ett släktnamn till barnen och mig. Vill han ha kvar sitt plus vårat nya eller inte får han avgöra själv.

Svar på tråden Nån som byter bort ovanligt namn mot vanligt son namn?