• Skåne Anna

Hans efternamn = Mer diamanter till mig!

Någon som köpslagit om vilket efternamn ni ska ta?

Vi var överens om att vi ska ha samma efternamn, men vi var allt annat än överens om vilket namn - båda ville behålla sitt eget.

Sedan började dealandet och idag har jag efter hårda förhandlingar sålt mitt efternamn mot en riktigt fin vigselring (som han ska betala). Nöjd! Kommer jag att ångra mig?

Någon annan som tävlat eller dealat med efternamnen? Vad har ni vunnit eller gett upp?

• Svar på tråden Hans efternamn = Mer diamanter till mig!
  • MyStyle

Mitt problem är egentligen mitt förnamn. Jag gillar både hans och mitt efternamn, men problemet är att mitt dumma förnamn är så ovanligt att det passar i princip bara med mitt nuvarande efternamn

Njä, ska nog försöka köpslå med den dära fotbollsresan iaf

Stardusty skrev 2008-04-02 10:21:29 följande:
    I mitt fall var det enkelt att välja, jag heter Lövgren och han Hamilton
  • Humlan66

jag förhandlar om att ta ett helt nytt namn eftersom jag inte vill ha hans och jag kan inte ge honom mitt då jag har min exmakes ( fast jag gillar det fniss ) namnet då,, inte exmaken *S*.Flicknamnet låter fördjä*vligt så det går inte heller :/ svårt sånt där .. men plattteve kanske funkar LOL

• Nikajo
    Stardusty skrev 2008-04-02 10:21:29 följande:
    I mitt fall var det enkelt att välja, jag heter Lövgren och han Hamilton
    Vilket blir det då, för båda är fina?!
  • Stardusty

Nikajo - haha är nog för att jag haft det hela livet för jag tycker Lövgren är så tråkigt och fult!! Fast klart bättre än något "-son"-namn... Det blir i alla fall Hamilton
    Ända jobbiga är att min m2b varit gift tidigare och att hans exfru fortfarande heter Hamilton *morr*

• Limegrön

Ha ha, kul tråd

Vi tog ett helt nytt namn, hans mammas flicknamn - som hon tog tillbaks efter deras skilsmässa.

Gemensamt beslut - jag fick betala båda våra ringar ändå....

• Humlan66
    Limegrön skrev 2008-04-02 10:42:04 följande:
    Ha ha, kul tråd Vi tog ett helt nytt namn, hans mammas flicknamn - som hon tog tillbaks efter deras skilsmässa.Gemensamt beslut - jag fick betala båda våra ringar ändå....
    Vet du om man skulle kunna ta min pappas mammas flicknamn ?
  • AnnaochHenrik
    Humlan66 skrev 2008-04-02 10:44:41 följande:
    Vet du om man skulle kunna ta min pappas mammas flicknamn ?
    Du kan definitivt ta din farmors flicknamn, om det uppfyller vissa kriterier.
    Du måste för det första vara släkt med folk som hetat namnet i rakt nedstigande led (vilket du ju är). Sen: minst två generationer i rad måste ha hetat namnet de senaste hundra åren!
    Du ansöker om det via Pnat- och registreringsverket (kostar 1500 att ansöka och du måste kunna belägga att du faktiskt har rätt till namnet genom exempelvis utdrag ur kyrkoböcker eller persombevis.) För vår del föll det på kriteriet "de senaste 100 åren", det var ett par år för länge sen nån i min släkt hette det namn vi ville ha
  • paradisfågel
    AnnaochHenrik skrev 2008-04-02 10:49:32 följande:
    Du kan definitivt ta din farmors flicknamn, om det uppfyller vissa kriterier.Du måste för det första vara släkt med folk som hetat namnet i rakt nedstigande led (vilket du ju är). Sen: minst två generationer i rad måste ha hetat namnet de senaste hundra åren!Du ansöker om det via Pnat- och registreringsverket (kostar 1500 att ansöka och du måste kunna belägga att du faktiskt har rätt till namnet genom exempelvis utdrag ur kyrkoböcker eller persombevis.) För vår del föll det på kriteriet "de senaste 100 åren", det var ett par år för länge sen nån i min släkt hette det namn vi ville ha
    Åh va tråkigt att ni inte fick namnet ni ville ha!
  • AnnaochHenrik

Haha... Pant- och registreringsverket ska det ju vara www.prv.se är adressen dit, där kan du hitta en massa info.

• ohlala

haha...what a deal! jag hade LÄTT gått med på det TS

Svar på tråden Hans efternamn = Mer diamanter till mig!