• Skåne Anna

Hans efternamn = Mer diamanter till mig!

Någon som köpslagit om vilket efternamn ni ska ta?

Vi var överens om att vi ska ha samma efternamn, men vi var allt annat än överens om vilket namn - båda ville behålla sitt eget.

Sedan började dealandet och idag har jag efter hårda förhandlingar sålt mitt efternamn mot en riktigt fin vigselring (som han ska betala). Nöjd! Kommer jag att ångra mig?

Någon annan som tävlat eller dealat med efternamnen? Vad har ni vunnit eller gett upp?

• Svar på tråden Hans efternamn = Mer diamanter till mig!
  • MsSandra

Jag kommer byta efternamn själv då min m2b publicerat en del verk i sitt namn - så det gynnar inte framtiden eller karriären att byta namn (även om han skulle vilja!).

MVH Sandra

• Emmmmm

68226 heter som min sambo och 37 st som jag (skyddat släktnamn). får se om man kan övertyga honom att byta. jag kommer aldrig byta i alla fall :)

• Trisen

Hehe, läste den här tråden och frågade sedan (på skämt) min m2b vad jag får i utbyte när jag byter namn. Efter lite funderande svarade han: du får ju mig!

• 040409

Min fästman tänker inte byta namn, så vill jag heta samma sak så får det bli hans! Han var länge enda som kunde föra namnet vidare och det betyder mkt för honom (nu har han dock en kill-kusin så han är inte den enda). Tycker egentligen ganska bra om mitt, men vill heta samma sak så det blir hans namn. Är iaf inte ett allt för vanligt (även om mitt är ovanligare)

• excalibu

Om ni överhuvud taget MÅSTE deala er till avtal som sex, diamanter eller någonting annat anser jag att ni borde FUNDERA STARKT PÅ OM NI SKA GIFTA ER ÖVERHUVUDTAGET!!!

Visst jag funderar på vilket namn jag vill, eller om jag ska heta båda.. MEN ALDRIG att jag skulle försöka sälja / deala mitt namn...

URIDIOTISKT.

Gifter ni er med mannen eller med diamanterna????

• stenbruden

Han tar mitt utan ngt pris Tur att han inte hade fattat det...

Stardusty - så var det med hans exfru också... men jag sa till honom att se till att hon bytte och det gjorde han. Hon är dessutom omgift men behöll ändå min m2b s namn... Knepigt tycker jag!
    Nu heter hon inte det längre även om inte vi skulle ta hans namn.

• PatricSusanneS

Det var det larvigaste jag hört..
    Om båda har ett väldigt speciellt namn o ingen vill byta så kan man ta bådas... blir bara krångligt men men

Om man kan tänka sig att gå med på att ta killens namn och då för ex som du har gjort, för en finare diamantring... då har du ju ändå struntat i ditt efternamn, eller hur.

Knäppt! Om man "bråkar" om sånt så lär det bli mycket man får tjafsa om. Lycka till!

• Krystal

tar gärna min m2bs efternamn...behöver inga diamanter, men får en friherrinna titel med på köpet..

• Lucia05

Ja, jag tror du kommer att ångra dig. Jag hade inte gått med på den dealen.

• Tus

Om alla "byter" bort sina -son namn så finns det på lååång sikt inga kvar.

Själv funderar jag på Johansson/Carlsson som dubbelefternamn.

• Goldensea

Hahaha... nu när du säger det så har jag nog också gett mig lite för lätt.

• lycklig78
    Goldensea skrev 2008-04-09 22:08:00 följande:
    Hahaha... nu när du säger det så har jag nog också gett mig lite för lätt.
    Förhandla? Att jag inte tänkt på det
    Återkommer i ärendet.
  • Skåne Anna

Trisen, din kille hade en bra poäng där: att du faktiskt får honom. Helt rätt.

När vi skulle bestämma efternamn hade vi ett annat förslag på lösning också och det var en motions-tävling: Den som tränar mest fram till bröllopet (vilket vi båda behöver) får behålla sitt efternamn! Den lösningen kändes lite jobbig (men nyttig) så han föreslog diamanterna så nappade jag på det.

Detta är inte blodigt allvar eller en konflikt mellan oss utan med mycket glimten i ögat. Just nu är båda helnöjda! Det hade nog slutat med att jag fått hans namn ändå, för någon motionstävling hade jag aldrig vunnit...

• esset50

Hette "Björklund" o Bytte(kapade) t "Björk"

Så nu törs jag aldrig mer gifta mej, då får jag väl inget namn kvar alls... :)

• Juni2009

För mig är det enkel.

Hans namn!
    Det är deras släktnamn.

• MaddeW

Ta det ovanligaste eller finaste! -inte är det väl bara killar som kan föra vidare efternamnet? -löjligt!

Tog min mans för att det var ovanligare än mitt (det är bara hans släkt som heter det, mitt fd efternamn var det två släkter som hette)
    Hade han hetat nåt vanligt -sson namn eller haft ett "fult" efternamn (enligt mig) så hade jag behållt mitt. & hade han vilja ha samam efternamn så hade han fått byta.
    ENKELT!

(aldrig att jag skulle förhandla med pengar, diamanter eller annat)

• Emmmmm

vi ska ta mitt namn då hans är vanligt och tråkigt. vill föra släktnamnet vidare.

• mika 080705

vi byter till andersson (hans) ist för stenström (mitt).. jag tycker iofs att son-namn e tråkiga.. men jag är inte så förälskad i mitt att jag måste ha kvar det.. även om det känns lite! ;)

• Therii

jag och min blivande man kommer behålla våra nuvarande efternamn dvs ingen av oss byter för ingen av oss vill byta namn då vi båda har ovanliga namn.

• Skottdagen2008

Min man sa så här när vi väl skulle skriva pappret (obs, vi hade inte bestämt oss för vilket vi skulle ta):

Jag är så less på att stava ditt namn, men hade vi bott i norra Sverige hade jag tagit ditt rakt av.

(mitt är/var tornedalskt och mycket unikare)

Så det blev hans

Svar på tråden Hans efternamn = Mer diamanter till mig!